Bytt-o-man?!

Corax

Trådstartare
När man går in i foderkammaren i vårat stall så är det en djungel av byttor, tunnor och hinkar. Själv har jag ytterst få av dessa. Det är nästan så jag får panik när jag ser det! "Ger jag min häst för lite pryttlar?" Ändå så har hästen uträknad foderstat på krafft, betfor, salt, kalk + vitaminer(och hö såklart!). Det är klart att man börjar undra!
Hur många byttor har Ni?
 
Alla hästar e olika och behöver olika foder :smirk:
ok jag har ca 5 hinkar,tunnor ......
Havre,pluss,foderjäst,vitlök,betfor och har mest i vårat stall ...è så att jag vill gärna prova nya saker ;)
 
ja har två stora fodertunnor där ja har kraftfodret, betfor och hippo basic, sen har ja masta småhinkar och småpåsar ovanpå kraften me allt från vitlök till b-vitamin..
 
Jag har ett par olika slags foder till hästarna. Fast inget extremt direkt.
Jag har en stor foderlåda och alla säckarna står uppradade i den lådan.
Havre, kornkross, Krafft Groov, Miner Blå, Sojamjöl.
Sedan utanför lådan så står det en burk med vitlökspulver, en låda med gurkmeja och två dunkar med äppelcidervinäger.
 
1 till Hestekraften. 1 till kornkross och så lite småburkar...
magnesium, vitlök, mineraler, VSL och kisel...
Vissa delar av dessa burkarna ska bort efterhand de tar slut...
Innan hade jag mkt fler men hestekraften har gjort att jag har tagit bort alla smådelar... blandat och klart...
 
Jag erkänner, jag är byttoman =)

Jag ger iofs inget speciellt som hästarna inte "behöver" bara för att få pytsa, men jag tycker det är kul att pytsa och blanda. Så jag är i himmelriket nu när det medicineras via fodret =)

men hur mkt byttor det är beror eg på hur mycket jox som krävs för att fixa foderstaten.

Vintertid är det dock alltid vitlök (i bytta *s*) och efter nyår ADE-vitamin (ännu en bytta). Men annars är det ganska ont om det. Sällan jag behöver ge mineraler (ger dock det på bete), jag ger inga speciella tillskott eller preparat.

Så, på sin HÖJD så är det vitlök, ADE-vitamin, mineraler och olja. De två sistnämnda dock enbart om det behövs för att anpassa foderstaten.

I år blir det "bara" vitlök och ADE =)

(lössalt har jag, men ger sällan, de har saltsten, var mest förr-förra hästen som fick lössalt, hon trodde saltstenar var gigantiska sockerbitar *s*)
 
Har 3 tønner, med pellets (uten havre), havre(hel) og Green Power (Lucerne hakk), så har jeg flere små bøtter, 1 med vitaminer/mineraler, 1 med grovsalt og 1 liten med hvitløk.

synes ikke det er så mye, kommer muligens til å ta bort vitamin/mineral blandingen da de nå får green power.
 
*betfor
*krafft
*vitlök
*ade-vitamin
*b-vitamin under vintern
*mineraler

6 olika "byttor" har jag..
 
Jag har 3 tunnor med Betfor, Hippo o Fibergi i o sedan har jag en säck med salt o 3 "hinkar" med E-viamin, B-vitamin o vitlök i... :)

Fast det är lite, väldigt lite om man jämför med dom andra i mitt stall, dom har dille på homopat medicininer o har väl mellan 3-7 olika sorter var... :crazy:
 
Mina djur får:

Helhavre
Betfor
Miner Blå (pelleterad, annars äter de det inte!)
Foderjäst
Vitlöksgranulat (mindre kladd och damm)
Krafft Salt

Vill ha så lite "tilläggsprodukter" som möjligt, jag har sett foderkammare där det står allt från Super-G och Steel Joint till biotin, järn, melass, morotsolja, E-vitamintillskott, groddar, energiolja, majs, Cortaflex, alger... Alltså, finns det NÅN häst som behöver allt det där? Några grejer är säkert bra, men allt på samma gång?! Hur orkar folk ens sitta och mäta och väga till 10-15 hästar varje måltid?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 796
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 328
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ bakgrund.. jag har utan underdrift mått dåligt psykiskt till o från nästan hela livet. ibland -- som blivit mkt över tid -- varit i...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 309
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp