Tora

Trådstartare
Min ca/p kvot ligger runt 1,6. Både kalcium och fosfor behovet är täckt. Hästen får bara hö och 25 gram Hippo plus. Hästen är 14 år och hålller på att sättas igång efter dräktighet.

Det jag undrar är om man borde tillsätta mer fosfor eller om det inte gör något att kvoten är lite högre än "idealvärdet" och om jag kan låta det vara så.

Har tittat efter ett rent fosfor preparat men inte hittat något. Vet att Biofarmab hade ett men det verkar som om de inte finns i deras sortiment längre eller är det jag som har letat dåligt?

Mvh

Tora

Sv: ca/p kvot

Jag hade låtit det vara som det är, sålänge behoven är fyllda kan man acceptera en kvot ända upp till 3 har jag fått lära mig.

Din Ca/P kvot är i det idealiska intervallet. HH

Svarar båda

Vad bra!!! Då behöver jag inte bekymmra mig utan kan lugnt fortsätta utan något fosfor.
En burk mindre att hålla reda på. Hade faktiskt varit jobbigt att hålla reda på två burkar :D

Mvh

Tora

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 772
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 271
Foder & Strö Hej. Jag blir inte klok på det här, hoppas ni kan hjälpa... Har använt mig av nib och freefarm för att försöka få till nån typ av...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vad finns det för pelleterat foder med lågt kalcuminnehåll men högt fosfor- och magnesiuminnehåll? Har ett silage med skyhögt...
Svar
16
· Visningar
1 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka