Call again Cavalier avlivad.

Sv: Call again Cavalier avlivad.

Neeej!!! Världen har förlorat ännu en fantastisk fälttävlanshäst i år:cry:

Och vilket fall det måste varit om hästen bröt lårbenet? Stackars pållen men å andra sidan var det ju heller inget tvivel om att han inte kunde överleva med det heller.

Om ni vill se vinnar rundan kan ni klicka på

Oliver Townend och Flint Curtis

Tycker själv inte att det verkar vara en bra ny tävlingsform för Fälttävlan. Det blir nog svårt att hålla tillräckligt med tävlingar så att hästarna kan bli vana vid det.
Nu var pris summorna väldigt höga £ 100 000 till vinnaren, £ 50 000 till tvåan, £ 20 000 till trean.

19 startade, 5 blev diskvalificerde (många kom ej ihåg banan).

Vet ej vad publiksiffran var men det ser ganska tomt ut på läktarna och många biljetter gavs bort, så hur ekonomin ska gå ihop för framtida tävlingar kan man ju undra.

Det var bara 6 av de 19 som fullföljde.

En allmän fråga, det här med inomhus-ft känns inte direkt som någon bra idé. Säkrare blir det väl knappast heller, var ju t ex en ponnytjej som dog förra året på inomhus-ft (så sätter man det i relation med antal tävlingar/starter ser det ju inte så bra ut).
Jag läste att någon av ryttarna hade klagat på underlaget, och att banan var alldeles för stor och svår. Varför inte ta de enorma vinstpengarna (med ft-mått mätt) till de vanliga tävlingarna istället?

Tillägg:
Townends runda såg ju rätt ok ut, iaf det lilla man såg. Vet någon hur lång de lyckades göra banan, vad var optimaltiden? Det är ju en jäkla massa vändande. Fox-Pittens runda däremot, gaaah. :crazy: Och då har han all rutin i världen. Nä, jag tror inte att inomhus-ft kommer få nåt större genomslag.

Senast ändrad:

Läste att han vann på 4 minuter nånting, det var kanske med hoppningen också? Många utgick tydligen i hoppningen. Han slog tvåan med typ 40 sekunder...

Det var bara 6 av de 19 som fullföljde.

En allmän fråga, det här med inomhus-ft känns inte direkt som någon bra idé. Säkrare blir det väl knappast heller, var ju t ex en ponnytjej som dog förra året på inomhus-ft (så sätter man det i relation med antal tävlingar/starter ser det ju inte så bra ut).
Jag läste att någon av ryttarna hade klagat på underlaget, och att banan var alldeles för stor och svår. Varför inte ta de enorma vinstpengarna (med ft-mått mätt) till de vanliga tävlingarna istället?

Tillägg:
Townends runda såg ju rätt ok ut, iaf det lilla man såg. Vet någon hur lång de lyckades göra banan, vad var optimaltiden? Det är ju en jäkla massa vändande. Fox-Pittens runda däremot, gaaah. :crazy: Och då har han all rutin i världen. Nä, jag tror inte att inomhus-ft kommer få nåt större genomslag.

Tyckte det såg stort och mkt svängigt ut, många hinder på liten yta knixiga linjer.

Dock så gillar jag eg idén med det men tyckte nog att de tagit i för mkt här och det visade sig resultat att de också hade gjort.

jag tycker också att dessa pengar kunde man istället lagt på "vanlig" fälttävlan istället

Läste att han vann på 4 minuter nånting, det var kanske med hoppningen också? Många utgick tydligen i hoppningen. Han slog tvåan med typ 40 sekunder...

Fast jag fattade det som att det var en vanlig fälttävlan med både dressyr och hoppning och till slut terrängen på optimaltid

Man startade tävlingen med en Freestyle Dressyr som bedömdes av bland annat Andrew Lloyd Webber (musical producenten) och Arlene Phillips (dans tävlings domare) samt fyra internationella dressyr domare.

Sedan startade man med den sämsta poängen i den kombinerade hopptävlingen, bästa "dressyren" startade sist.

Hopptävlingen var på tid med ett så kallat "pit stop" mellan Ban hoppningen och Terräng hoppningen. Vid "pit stoppet" fick ryttarna byta utrustningen. Ryttarna fick inte ha klockor på sig.

Bästa tid vann.

Man startade tävlingen med en Freestyle Dressyr som bedömdes av bland annat Andrew Lloyd Webber (musical producenten) och Arlene Phillips (dans tävlings domare) samt fyra internationella dressyr domare.

Sedan startade man med den sämsta poängen i den kombinerade hopptävlingen, bästa "dressyren" startade sist.

Hopptävlingen var på tid med ett så kallat "pit stop" mellan Ban hoppningen och Terräng hoppningen. Vid "pit stoppet" fick ryttarna byta utrustningen. Ryttarna fick inte ha klockor på sig.

Bästa tid vann.

Det där med att inte stoppa tiden mellan banhoppning och terräng tycker jag var en väldigt dålig idé. Jag kan bara tänka på de fälttävlanshästar jag haft hand om och de skulle definitivt inte tycka om att man stressade på med ny utrustning. Dessutom är det ju urdåligt ur säkerhetsperspektiv att behöva stressa med utrustningen för ja, så vitt jag vet så är det vanligare att byta bett till terrängen än att inte göra det...

Annars tror jag mycket på tävlingsformen. Fälttävlan behöver bli mer lättillgängligt för publiken. Tycker Lucinda beskriver fördelarna väldigt bra HÄR.

Det där med att inte stoppa tiden mellan banhoppning och terräng tycker jag var en väldigt dålig idé. Jag kan bara tänka på de fälttävlanshästar jag haft hand om och de skulle definitivt inte tycka om att man stressade på med ny utrustning. Dessutom är det ju urdåligt ur säkerhetsperspektiv att behöva stressa med utrustningen för ja, så vitt jag vet så är det vanligare att byta bett till terrängen än att inte göra det...

Annars tror jag mycket på tävlingsformen. Fälttävlan behöver bli mer lättillgängligt för publiken. Tycker Lucinda beskriver fördelarna väldigt bra HÄR.

Ja jag tyckte det såg väldigt stressat ut och hoppades att det var så som jag trodde, dvs riktig fälttävlan där dressyren var avgörande och inte tiden i terräng/hoppdelen :(

Uuuuusch varför varför tittade jag på den:cry::cry::cry:
Ja det är där och då:cry:

Säger det samma... fy fan.
Vet också att Mary i alla fall förlorat minst en till annan häst på tävling och det måste vara så himla hemskt...

Ja, och dessutom så tog Mary över den här hästen efter en ryttare som dog på tävling för ett par år sedan.

Jag trodde nog den här säsongen skulle "klara sig" lite bättre... :crazy:

Ja jag tyckte det såg väldigt stressat ut och hoppades att det var så som jag trodde, dvs riktig fälttävlan där dressyren var avgörande och inte tiden i terräng/hoppdelen :(

Det var lite min tanke med.....
Väldigt svårt att återfå fokus när man kastat av hoppkläderna för att få på sig terrängklädseln på tid och själva det momentet tror jag blir lite forcerat och därmed att man inte återfår fokus på samma sätt som när man laddar upp för en riktig terräng.
Visserligen så handlar ju DETTA om världens bästa så i deras fall kanske det inte spelar så stor roll med fokuseringen då jag tänker att dom är så mentalt stabila för just det här men i framtiden med lite mindre rutinerade ryttare så är det ju ingen bra ide´.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Stämmer det? Läste en artikel på SVT nyheter. https://svt.se/sport/tokyo-2020/schweizisk-hast-fick-avlivas-efter-terrangritt Där står: 3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 832
Hundhälsa Rubriken är något missvisande, men jag kom inte på något bättre. Ni får väl läsa vidare. OBS!! Jag vet att ni inte kan ta detta...
Svar
11
· Visningar
6 048
Senast: skuggi
·
Distans Kul artikel i Horse & Hound. Arrangörerna till The Golden Horseshoe bjöd in hästjournalister från olika tidningar i England. Så här...
Svar
1
· Visningar
1 079
Senast: TrixaLagom
·
  • Låst
Hästhantering Natural horsmanship har blivit poppis, men det finns vissa som är bra och vissa som inte är bra. Nu har Parelli skämt ut sig i England... 64 65 66
Svar
1 309
· Visningar
114 237
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka