Camargue anländer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elisabethh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 883
E

Elisabethh

Nu har vi äntligen fått hem våra två Camargue ston! 200 mil fick de åka från varma Provence till regniga sverige. Men de ser glada och pigga ut, har aldrig varit med om hästar som har varit _så_ lugna i samband med flytt!
Fler bilder kan ses på vår hemsida www.masboulanger.com/camargue.htm

Vad jag vet så finns det alltså nu 4 Camarguehästar i Sverige?

Glömde ju ta med ett foto :smirk:
Säkert femte gången idag som jag har varit nere och kelat med dem, det känns så overkligt att se dem här i Sverige, sist var det ju i 35 graders stekande sol i Provence som vi sågs :) Får hoppas att de inte blir allt för besvikna...
[bild]http://www.masboulanger.com/hast.htm[/bild]

Visst är de söta :)

Strax nordost om Kristianstad!

Vad har jag gjort för fel med bilden? Verkar inte funka...

du länkade inte till en bild, utan till en sida, en bild slutar vanlligtvis på .jpg , .bmp , .gif . Din slutade på .htm vilket visar på att det är en internetsida.

image-187%20copy.jpg

Jättefina!

Jag red på camarguehästar i Frankrike för några år sedan. Fast jag tyckte de var större? :confused: Eller så var jag kanske mindre.. :smirk:

De är rätt små, som islandshästar typ. från ca 135-150. Dessa två är väl 140 drygt och 145. Ganska behändig storlek tycker jaag :) De står i väldigt högt gräs på bilden också, ibland ser man bara huvudet på dem :)

Tja av många anledningar. För det första så kommer min man Frédérick ifrån Camargue och vi har sett dem gå där många gånger. Så vi utforskade lite vad det var för typ av häst egentligen och tyckte det var den ultimata rasen för oss, tåliga, snälla, lättlärda, allround, vackra, ej sönderavlade varken fysiskt eller psykiskt som en del raser är tyvärr. Jag är verkligen inte besviken de är otroliga :) Så snälla och lugna fastän de flyttat så långt och tidigare gått mest vilt i Camargue. Och väldigt nyfikna, kommer fram till mig direkt i hagen och luktar och låter mig klia. Hirondelle, den lite äldre är iofs ännu lite mer misstänksam men lilla 3 åriga Noemi är väldigt social. Det ska bli så spännande att lära känna dem mer :)

ja Psychogrl har jag haft lite kontakt med :) Otroligt tjusig valack hon importerat in!

Ja de är väldigt speciella jag kan inte tänka mig någon annan ras nu :) Nästa år ska vi ner och lära oss rida Camarguisk ridning och valla tjurar!

Vart var det du red och vet du vilken gård?

En sak som är rätt roligt med dem är att de verkar äta allt. Istället för det goda gröna gräset i hagen så käkade de på tistlar och långa torra grässtrån. Dessutom kom lilla Noemi fram till mig vid stengärdet och började skrapa av mossa och lavar och äta. Märkligt. I alla fall så har jag aldrig sett en häst äta sådant tidigare.
Förstår varför de har dem att rensa upp i naturreservat :)

Sv: Re: Camargue anländer

Haha, Mourven har lärt de andra i flocken att äta allt möjligt, så nu stoppar de i sig det mesta ;)

Och Mourven ska minst smaka på ALLT, sen om han tycker det är gott och fortsätter äta är en annan sak. Han har stoppat i sig vinbär, gott och blandat etc. Vad som är riktigt gott är vass, toppen på tistlar och hallonbuskar.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
27 505
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
3 029
Senast: Takire
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 780
Senast: Hedinn
·
Relationer Såhär i bröllopstider har jag fått en inbjudan för någon månad sedan. Mamma ska gifta sig med sin sambo sedan många år tillbaka. Jag är... 2 3
Svar
43
· Visningar
7 455
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka