Cambylobakter i svensk kyckling?

Campylobakter är inte alls farligt för hundar, då de har denna bakterie naturligt i sitt system. Jag ger mina hundar rå kyckling någon gång i veckan.
 
Campylobakter är inte alls farligt för hundar, då de har denna bakterie naturligt i sitt system. Jag ger mina hundar rå kyckling någon gång i veckan.

Intressant!
Har du någon bra länk/källa på detta så man kan läsa på mer?

Ändrar, hittade själv på Jordbruksverket!
 
Jag vill påpeka att campylobacter kan förekomma i tarm hos hund, men alla hundar bär inte på bakterien. I tillägg så kan den orsaka problem om hunden är nedsatt på något sätt.
Svensk kyckling kan också bära resistent E.Coli. Ett långt värre problem än campylobacter.
Att tänka på i det sammanhanget är att inom sjukvården räknas en hel familj som bärare av bakterien om en person testats positiv. Detta pga att familjer lever nära varandra (liksom de flesta av oss med våra hundar).
 
Jag vill påpeka att campylobacter kan förekomma i tarm hos hund, men alla hundar bär inte på bakterien. I tillägg så kan den orsaka problem om hunden är nedsatt på något sätt.
Svensk kyckling kan också bära resistent E.Coli. Ett långt värre problem än campylobacter.
Att tänka på i det sammanhanget är att inom sjukvården räknas en hel familj som bärare av bakterien om en person testats positiv. Detta pga att familjer lever nära varandra (liksom de flesta av oss med våra hundar).

Är man för alltid bärare om man haft den?
 
Så kan det gå när man tjuvbukar på arbetstid och inte läser länkarna :angel:
:D

I en faktaruta i Expressens artikel står: "Fryst kyckling innehåller betydligt mindre campylobacter än färsk."

Eftersom varningen bara gällt färsk kyckling så räknar jag med att fryst inte är någon risk alls.
 
Jag köper gärna färsk kyckling (hel eller sådant med ben i, aldrig filéer) med kort datum (billigt) och ger hundarna. Eftersom jag har en mops som inte kan tugga sönder ben som är större än en vinge, så maler vi alltid ner kycklingen innan vi ger den till hundarna. Det går utmärkt att köra kycklingen med ben och allt genom en vanlig köttkvarn. Chowarna skulle ju utan problem kunna tugga i sig alla ben, men eftersom vi ändå maler till mopsen så får även chowarna det så. Mina hundar får i huvudsak Klass köttkross så kycklingen ger ju nyttiga mineraler som kalk och annat som de behöver. De har ätit så här i drygt ett halvår och mår toppen! Ena tiken har alltid haft rinniga ögon, men det har i princip försvunnit sedan vi slutade med torrfodret.
 
Jag köper gärna färsk kyckling (hel eller sådant med ben i, aldrig filéer) med kort datum (billigt) och ger hundarna. Eftersom jag har en mops som inte kan tugga sönder ben som är större än en vinge, så maler vi alltid ner kycklingen innan vi ger den till hundarna. Det går utmärkt att köra kycklingen med ben och allt genom en vanlig köttkvarn. Chowarna skulle ju utan problem kunna tugga i sig alla ben, men eftersom vi ändå maler till mopsen så får även chowarna det så. Mina hundar får i huvudsak Klass köttkross så kycklingen ger ju nyttiga mineraler som kalk och annat som de behöver. De har ätit så här i drygt ett halvår och mår toppen! Ena tiken har alltid haft rinniga ögon, men det har i princip försvunnit sedan vi slutade med torrfodret.
Du ger väl tillskott av kalk eller benmjöl också? Bara kyckling emellanåt täcker inte behovet av kalcium hos hund.
 
Du ger väl tillskott av kalk eller benmjöl också? Bara kyckling emellanåt täcker inte behovet av kalcium hos hund.
Den lär knappast dö av näringsbrist av att inte få exakt balanserad kost varje dag. Här är dagsportionerna långt ifrån "lite av allt", utan jag brukar se till att variera middagarna så att det jämnar ut sig över en vecka eller så. Idag har de tex fått kolunga och köttiga revben av häst, igår åt de inälvor, gåben och slams från lammslakt osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 562
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 771
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Grans Naturbruksgymnasium i Öjebyn har stora problem med råttor. De är i kattstorlek. Skolan har provat både gift och fällor, inget...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 405
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp