Byta från valpfoder och på torrfoder utan kyckling

Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit klart"

Min hund, en staffordshire bullterrier, är sex månader och redan nästan 40 cm (rasstandard 36-41) och väger 12 kg (rasstandard 13-17 kg). Fin i hull och kropp. Börjar det bli dags att fundera på att byta till vuxenfoder redan då eller ska jag sitta lungt i båten?

Tittar också på vilket torrfoder jag ska byta till sedan, behöver vara helt utan kyckling, vilket han reagerat på. I nuläget äter han Brit and Care som innehåller några procent kycklingfett vilket jag helst vill undvika. Fick lite panik när jag skulle byta foder och missade att Brits innehåller några procent kyckling. Vill inte ha med lax annars spelar det inte så stor roll. Spannmålsfritt eller inte, det vet jag inte om det spelar så stor roll heller, men det är nog inte så noga.... väl?

Läste i någon annan tråd också om ett ytterligare protein att undvika av djurhälsoskäl, men kan inte hitta eller minnas vilket.

Just det, sen "är det väl bra" att hålla sig till svenskt för att undvika transporter och så vidare?

En jäkla djungel känner jag - help?
Carrier Regular kanske? Den innehåller ingen kyckling 🙂
 
Eller tvärtom, verkar som många väldigt dyra foder är populära. Är väl som med så mycket annat, man betalar för märket.
Tror det är rätt få (sett mot alla hundar i landet) som måste ha kycklingfritt foder för typ 1200 kr säcken och vanliga hundägare köper sällan så dyrt foder om det inte är just ett måste.
 
Tror det är rätt få (sett mot alla hundar i landet) som måste ha kycklingfritt foder för typ 1200 kr säcken och vanliga hundägare köper sällan så dyrt foder om det inte är just ett måste.
Håller med. Jag tänkte på dyra foder överlag, inte nödvändigtvis kycklingfritt.
 
Har du funderat på Robur? (Finns på tex granngården)
Det finns ju tex som enproteinkälla med lamm, är svenskt med ris.

Edit sorry glömde bort att det svåra är att hitta valpfoder 🙈
Missat detta - sorry för min virrighet. Ska kolla upp Robur, har rätt nära till Granngården!
 
Acana lamb and apple.

Extremt sällan det är något problem att byta till vuxenfoder när hunden är runt halvåret.
Jag trodde att man kanske inte märker det förrän hunden blir till åren, kanske numer artroser och sånt, men det är en helt egensnickrad teori. Skelettet storleksmässigt borde relativt snart vara färdigväxt på Harry, men han ska lägga på sig några kilo massa.
 
Hittat ett valpfoder som säljs på Granngården, Monster, sensitive white fish. Ganska dyrt, men det är väl bara att punga upp. Nån som har erfarenhet av det? Lite osugen på Magnussons eftersom det nog det enda foder jag hört att folk direkt sagt att de är missnöjda med. Men inte säker. Fasen vad svårt!

Att din valps mage krånglar är jobbigt för både din lilla fyrbenta vän och dig. Vad som då är bra att veta är att Monsters valpfoder med skonsamma ingredienser som vitfisk och mild havre kan ha en lugnande effekt för oroliga valpmagar och därmed även för dig.
  • Sammansatt med hänsyn till känsliga valpar
  • Vit fisk först – naturligt rik på omega 3
  • Vit fisk som den enda proteinkällan
  • Hundmat med glutenfritt recept
  • Noggrant utvalda ingredienser som är snälla mot mage och hud
Sammansättning: Vitfisk (22 %), vitfiskmjöl (22 %), havre, fiskolja (9,1 %), sötpotatis, potatisflingor, solrosolja (2,9 %), hydrolyserat vitfiskprotein (2,5 %), torkade sockerbetsfiber (2,5 %), mineraler (med natriumhexametafosfat* 0,31 %), torkad öljäst, torkad krill (0,3 %), linfrö, fruktooligosackarider (2500 mg/kg), sjögräs, kikärtor, äpple, morot, tomat, yucca schidigera, alfalfa, nypon, ringblomma, europeiskt blåbär, lingon, kanel, kamomill, nässla, anis, bockhornsklöver, pepparmynta, tranbär, blåbär, spirulina, apelsin, päron, mullbär, persilja
Råprotein: Råprotein: 30 %, råfett: 16,5 %, växttråd: 1,5 %, råaska: 7,6 %, kalcium: 1,15 %, fosfor: 0,96 %, omega-6-fettsyror: 3 %, omega-3-fettsyror: 3 %, DHA: 0,97 %, EPA: 0,63 %
Vitaminer: Vitamin A 15000 IE, vitamin D3 1500 IE, vitamin E 101 mg. Spårelement: Järn (järn(II)sulfatmonohydrat) 50 mg, koppar (koppar(II)sulfatpentahydrat) 10 mg, zink (zink(II)sulfatmonohydrat) 62,5 mg, mangan (mangan(II)sulfatmonohydrat) 10 mg, jod (kalciumjodat) 1,5 mg, selen (natriumselenit) 0,20 mg.
Bindemedel: E558, bentonit-montmorillonit 1000 mg, E562, sepiolit 350 mg
Stabiliseringsmedel för tarmflora: Enterococcus faecium NCIMB 10415 10^9 cfu
Antioxidanter: (Naturliga) tokoferolextrakt från vegetabilisk olja
 
Hittat ett valpfoder som säljs på Granngården, Monster, sensitive white fish. Ganska dyrt, men det är väl bara att punga upp. Nån som har erfarenhet av det? Lite osugen på Magnussons eftersom det nog det enda foder jag hört att folk direkt sagt att de är missnöjda med. Men inte säker. Fasen vad svårt!

Att din valps mage krånglar är jobbigt för både din lilla fyrbenta vän och dig. Vad som då är bra att veta är att Monsters valpfoder med skonsamma ingredienser som vitfisk och mild havre kan ha en lugnande effekt för oroliga valpmagar och därmed även för dig.
  • Sammansatt med hänsyn till känsliga valpar
  • Vit fisk först – naturligt rik på omega 3
  • Vit fisk som den enda proteinkällan
  • Hundmat med glutenfritt recept
  • Noggrant utvalda ingredienser som är snälla mot mage och hud
Sammansättning: Vitfisk (22 %), vitfiskmjöl (22 %), havre, fiskolja (9,1 %), sötpotatis, potatisflingor, solrosolja (2,9 %), hydrolyserat vitfiskprotein (2,5 %), torkade sockerbetsfiber (2,5 %), mineraler (med natriumhexametafosfat* 0,31 %), torkad öljäst, torkad krill (0,3 %), linfrö, fruktooligosackarider (2500 mg/kg), sjögräs, kikärtor, äpple, morot, tomat, yucca schidigera, alfalfa, nypon, ringblomma, europeiskt blåbär, lingon, kanel, kamomill, nässla, anis, bockhornsklöver, pepparmynta, tranbär, blåbär, spirulina, apelsin, päron, mullbär, persilja
Råprotein: Råprotein: 30 %, råfett: 16,5 %, växttråd: 1,5 %, råaska: 7,6 %, kalcium: 1,15 %, fosfor: 0,96 %, omega-6-fettsyror: 3 %, omega-3-fettsyror: 3 %, DHA: 0,97 %, EPA: 0,63 %
Vitaminer: Vitamin A 15000 IE, vitamin D3 1500 IE, vitamin E 101 mg. Spårelement: Järn (järn(II)sulfatmonohydrat) 50 mg, koppar (koppar(II)sulfatpentahydrat) 10 mg, zink (zink(II)sulfatmonohydrat) 62,5 mg, mangan (mangan(II)sulfatmonohydrat) 10 mg, jod (kalciumjodat) 1,5 mg, selen (natriumselenit) 0,20 mg.
Bindemedel: E558, bentonit-montmorillonit 1000 mg, E562, sepiolit 350 mg
Stabiliseringsmedel för tarmflora: Enterococcus faecium NCIMB 10415 10^9 cfu
Antioxidanter: (Naturliga) tokoferolextrakt från vegetabilisk olja
Fast det finns ju folk som är nöjda med Magnusson och hundar som fungerar bra på det annars skulle det ju inte säljas :)
Alla hundar är olika du kan ju prova om Magnusson funkar på din hund :)

Monster tycker jag är dom rc ungefär dvs rätt överreklamerat mest dyrt.
 
Skulle ge valpfoder ett tag till om han bara är 6 månader.


I foderväg gillar jag Magnussons, såpass att jag köper det trots att jag har bra rabatt på annat foder genom jobbet. För mig är svensktillverkat med svenska råvaror viktigt och gillar dessutom att det är ett ’rent’ foder utan så mycket ’lull-lull’. Ger Magnussons aktiv och hunden har bra päls, välmuskad och bra mage (när hon inte äter för mycket fårbajs 😒)

(Ser att många tycker negativt om Magnussons men är rätt popullärt i veterinärkretsar trots tidigare nämnda rabatter hos andra foderföretag 🙃)

Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit klart"

Min hund, en staffordshire bullterrier, är sex månader och redan nästan 40 cm (rasstandard 36-41) och väger 12 kg (rasstandard 13-17 kg). Fin i hull och kropp. Börjar det bli dags att fundera på att byta till vuxenfoder redan då eller ska jag sitta lungt i båten?

Tittar också på vilket torrfoder jag ska byta till sedan, behöver vara helt utan kyckling, vilket han reagerat på. I nuläget äter han Brit and Care som innehåller några procent kycklingfett vilket jag helst vill undvika. Fick lite panik när jag skulle byta foder och missade att Brits innehåller några procent kyckling. Vill inte ha med lax annars spelar det inte så stor roll. Spannmålsfritt eller inte, det vet jag inte om det spelar så stor roll heller, men det är nog inte så noga.... väl?

Läste i någon annan tråd också om ett ytterligare protein att undvika av djurhälsoskäl, men kan inte hitta eller minnas vilket.

Just det, sen "är det väl bra" att hålla sig till svenskt för att undvika transporter och så vidare?

En jäkla djungel känner jag - help?
 
Har du kollat på Standadt? Om svenskt är viktigt för dig.

Har personligen inget emot Magnussons men min kräsne åt det inte alls, inte ens som godis i träning och där åt han i princip allt.
Jo lite, men det känns som att det inte finns något direkt valpanpassat?
1694165103256.png
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har fastnat i djungeln att hitta ett bra valpfoder (torrfoder). Jag kan villigt erkänna att när det kommer till foder är jag väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 293
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 259
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 946
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Hund Ok, nu har jag förstått att det inte spelar så stor roll om man ger valpfoder eller ett bra vuxenfoder till sin valp av storväxande ras...
Svar
5
· Visningar
2 639
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp