Byta från valpfoder och på torrfoder utan kyckling

Nu beställde jag hem Magnussons junior, får testa det helt enkelt. Lättillgängligt och ingen kyckling!
Men det innehåller ägg,
Nu är jag ingen expert, men är det inte samma proteinsammansättning

Bara nyfiken :)
Min hund tyckte om magnussons, men bajset blev liksom för luftigt, och inte tillräckligt hårt, så han tömde inte analsäckarna tillräckligt när han bajsade. Fick tyvärr gå ifrån fodret igen.
 
Men det innehåller ägg,
Nu är jag ingen expert, men är det inte samma proteinsammansättning

Bara nyfiken :)
Min hund tyckte om magnussons, men bajset blev liksom för luftigt, och inte tillräckligt hårt, så han tömde inte analsäckarna tillräckligt när han bajsade. Fick tyvärr gå ifrån fodret igen.
Hjälp!? Ingen aning? Höna-kyckling-ägg - tänkte inte på det alls. Vi brukar ge ägg ibland som rester och har inte märkt någonting, men ska hålla utkik om han börjar klia! Eller är det något man borde undvika utan att testa om man är allergisk mot kyckling?
 
Hjälp!? Ingen aning? Höna-kyckling-ägg - tänkte inte på det alls. Vi brukar ge ägg ibland som rester och har inte märkt någonting, men ska hålla utkik om han börjar klia! Eller är det något man borde undvika utan att testa om man är allergisk mot kyckling?
Finns säkert någon kunnig här som har koll på det :)

Men för mig låter det som same same, okunnig som jag är :)
 
Hjälp!? Ingen aning? Höna-kyckling-ägg - tänkte inte på det alls. Vi brukar ge ägg ibland som rester och har inte märkt någonting, men ska hålla utkik om han börjar klia! Eller är det något man borde undvika utan att testa om man är allergisk mot kyckling?
Jag är 99% säker att det är helt olika protein i ägg och kyckling.

Lägget till att en snabb googling visar att människor som är allergiska mot ägg är oftast allergiska mot proteinet som finns i äggvitan och sällan allergiska mot kyckling.
 
Jag är 99% säker att det är helt olika protein i ägg och kyckling.

Lägget till att en snabb googling visar att människor som är allergiska mot ägg är oftast allergiska mot proteinet som finns i äggvitan och sällan allergiska mot kyckling.
Tack. Intressant :)
 
Hittat ett valpfoder som säljs på Granngården, Monster, sensitive white fish. Ganska dyrt, men det är väl bara att punga upp. Nån som har erfarenhet av det? Lite osugen på Magnussons eftersom det nog det enda foder jag hört att folk direkt sagt att de är missnöjda med. Men inte säker. Fasen vad svårt!

Att din valps mage krånglar är jobbigt för både din lilla fyrbenta vän och dig. Vad som då är bra att veta är att Monsters valpfoder med skonsamma ingredienser som vitfisk och mild havre kan ha en lugnande effekt för oroliga valpmagar och därmed även för dig.
  • Sammansatt med hänsyn till känsliga valpar
  • Vit fisk först – naturligt rik på omega 3
  • Vit fisk som den enda proteinkällan
  • Hundmat med glutenfritt recept
  • Noggrant utvalda ingredienser som är snälla mot mage och hud
Sammansättning: Vitfisk (22 %), vitfiskmjöl (22 %), havre, fiskolja (9,1 %), sötpotatis, potatisflingor, solrosolja (2,9 %), hydrolyserat vitfiskprotein (2,5 %), torkade sockerbetsfiber (2,5 %), mineraler (med natriumhexametafosfat* 0,31 %), torkad öljäst, torkad krill (0,3 %), linfrö, fruktooligosackarider (2500 mg/kg), sjögräs, kikärtor, äpple, morot, tomat, yucca schidigera, alfalfa, nypon, ringblomma, europeiskt blåbär, lingon, kanel, kamomill, nässla, anis, bockhornsklöver, pepparmynta, tranbär, blåbär, spirulina, apelsin, päron, mullbär, persilja
Råprotein: Råprotein: 30 %, råfett: 16,5 %, växttråd: 1,5 %, råaska: 7,6 %, kalcium: 1,15 %, fosfor: 0,96 %, omega-6-fettsyror: 3 %, omega-3-fettsyror: 3 %, DHA: 0,97 %, EPA: 0,63 %
Vitaminer: Vitamin A 15000 IE, vitamin D3 1500 IE, vitamin E 101 mg. Spårelement: Järn (järn(II)sulfatmonohydrat) 50 mg, koppar (koppar(II)sulfatpentahydrat) 10 mg, zink (zink(II)sulfatmonohydrat) 62,5 mg, mangan (mangan(II)sulfatmonohydrat) 10 mg, jod (kalciumjodat) 1,5 mg, selen (natriumselenit) 0,20 mg.
Bindemedel: E558, bentonit-montmorillonit 1000 mg, E562, sepiolit 350 mg
Stabiliseringsmedel för tarmflora: Enterococcus faecium NCIMB 10415 10^9 cfu
Antioxidanter: (Naturliga) tokoferolextrakt från vegetabilisk olja
Tänkte precis skicka om denna.
Våran valp (och hans mamma) äter monster och jag är extremt nöjd!
Det finns ofta små rabatter här och där man kan hitta vilket ger 10-20 % på dom stora säckarna.
Jag är exempelvis medlem på Bonuscard och har 10% på varje säck jag köper.
 
Tänkte precis skicka om denna.
Våran valp (och hans mamma) äter monster och jag är extremt nöjd!
Det finns ofta små rabatter här och där man kan hitta vilket ger 10-20 % på dom stora säckarna.
Jag är exempelvis medlem på Bonuscard och har 10% på varje säck jag köper.
Jag blev också nyfiken, ska nog titta närmare på det! Harry verkar inte känslig i magen så foderbyten borde inte vara något problem. Läst om monster i nån staffegrupp också!

Nyfiken på vad du bytte från? (Läste att det var relativt nytt märke?)
 
Jag har gett Monster Wild Ocean (och även nån liten säck sensitive) under en period till min hund. Slutade dock ge det eftersom kulorna blev rejält fettiga när det var ca en tredjedel kvar av fodret. Dom liksom klibbade ihop i varandra och i botten på säcken låg ett fettlager.

Jag har också läst om många hundar som börjat äta mängder med gräs/jord och fisa mycket mer när dom ätit monster.

Jag ger idag Brit Care Lamm och ris och är jättenöjd (så även hunden som äter med GOD aptit).
 
Jag har gett Monster Wild Ocean (och även nån liten säck sensitive) under en period till min hund. Slutade dock ge det eftersom kulorna blev rejält fettiga när det var ca en tredjedel kvar av fodret. Dom liksom klibbade ihop i varandra och i botten på säcken låg ett fettlager.

Jag har också läst om många hundar som börjat äta mängder med gräs/jord och fisa mycket mer när dom ätit monster.

Jag ger idag Brit Care Lamm och ris och är jättenöjd (så även hunden som äter med GOD aptit).
Läst samma om monster!

Bc puppy får han nu och jag är nöjd meeeen det är liiite kyckling i (why!?!?)
 
Har du kollar på Happy Dog? Sensible Lamm & Ris är fågelfritt.
I vuxen serierna finns det flera utan kyckling med.
 
Jag blev också nyfiken, ska nog titta närmare på det! Harry verkar inte känslig i magen så foderbyten borde inte vara något problem. Läst om monster i nån staffegrupp också!

Nyfiken på vad du bytte från? (Läste att det var relativt nytt märke?)
Bytte till monster när vår tik var dräktig, sen dess har hon ätit deras valpfoder. Först under dräktigheten och sedan medan hon diade samt lite extra efter det då hon tappade extremt mycket hull och massa på grund av matvägran under dräktigheten 😣 . Idag äter hon deras white fish då hon fick lite problem med magen efter valparna i kombination med att knappt äta på 8 veckor medan hon bakade dom..

Buddha som nu är 5 månader äter grain free puppy - men den är ju baserad på kyckling så för er del är ju fiskvarianten det valet som finns.

Innan monster åt vår hund smaak, både torr - och färskfoder vilket hon ätit sen hon var valp. Hon har alltid tyckt om smaken och jag har inte hittat nåt annat (förutom monster nu) som hon äter med samma aptit men utan att skapa extremt många toalettbesök 😅
 
Jag har gett Monster Wild Ocean (och även nån liten säck sensitive) under en period till min hund. Slutade dock ge det eftersom kulorna blev rejält fettiga när det var ca en tredjedel kvar av fodret. Dom liksom klibbade ihop i varandra och i botten på säcken låg ett fettlager.

Jag har också läst om många hundar som börjat äta mängder med gräs/jord och fisa mycket mer när dom ätit monster.

Jag ger idag Brit Care Lamm och ris och är jättenöjd (så även hunden som äter med GOD aptit).
Jag har inte upplevt detta med fodret i botten, varken när jag haft det kvar i säcken eller hällt över i foderbehållare.
Inga problem med magen heller, så det måste vara olika - som med alla foder 😊
 
Funderar på att prova Doggy professional valp med lax och ris ändå, fast att jag egentligen inte vill ha lax. Fasen vad svårt. Det är bara frågan vad kött och animaliska biprodukter betyder, måste nästan maila dem och fråga.

Innehåll​

Sammansättning:​

Spannmål* (varav ris 10%), kött och animaliska biprodukter, fisk och fiskprodukter* (varav färsklagad lax 8%, torkad lax 6%), oljor och fetter*, vegetabiliska biprodukter* (varav cikoriainulin, FOS 0,63%), grönsaker*, mineralämnen, ägg och äggprodukter* (1,25%), jäst*, nyponpulver* (0,3%). *Naturliga råvaror.

Tillsatser (per kg):​

Vitamin A 9900IE, vitamin D3 1040IE, vitamin C 350 mg, vitamin E 62mg, koppar (koppar(II)sulfat, pentahydrat) 5mg; mangan (mangan(II)oxid) 5,2mg; zink (zinksulfat, monohydrat) 32mg; jod (kalciumjodat, anhydrat) 1,6mg; selen (natriumselenit) 0,2mg. Tekniska tillsatser: Antioxidanter.

Näringsdeklaration​

Analyserat innehåll:​

Protein 28%, fettinnehåll 14%, kolhydrater (NFE) 39%, växttråd 2%, råaska (mineraler) 7% (varav kalcium 1,3% och fosfor 1,1%), omega-6 2,6%, omega-3 0,6%, vatten 10%. Omsättbar energi 1570kJ/100g.

"Kött och animaliska biprodukter" är precis just det - kött från de delar av slaktkroppar som är svårt att använda för humankonsumtion, ben, senor, bindväv, brosk osv. Om du tänker dig en ko till exempel så är det ganska mycket "över" när styckningsdetaljerna som du hittar i charkdisken är borta. DET är köttbiprodukter.

Jag har jobbat åt Doggy som konsult. Inte med själva hundmatsproduktionen, men eftersom vi införde ett IT-system som även hanterade produktion, så har jag tillbringat en del tid där och fått gå igenom produktionen och se vad som sker där. De lämnar specar till slakterierna på vad de vill ha - hur mycket ben, kött och övriga delar - så att de ska kunna garantera näringsinnehållet (mycket kalcium i ben, mer protein i kött osv). Hygienkraven är desamma som för svensk livsmedelsproduktion och köttråvaran i stor utsträckning svensk (om än inte 100%).

Vår nuvarande hund åt Doggy Professional Valp när han var liten, han äter nu Doggy Professional Extra. Båda finns både som torrfoder och som våtfoder. Framförallt som valp fick han en del våtfoder, men även då och då nu som vuxen (om vi är borta hemifrån till exempel). Hemma till vardags blandar jag med Mush färskfoder.
 
Det finns en begränsning till för mig - frånsett att jag är tveksamm till kyckling efter förra hundens allergi - och det är storleken på bitarna.

Min hund väger 2,2 kg och gillar/klarar inte alltför stora bitar. Inte alla torrfoder har varianter med småbitar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har fastnat i djungeln att hitta ett bra valpfoder (torrfoder). Jag kan villigt erkänna att när det kommer till foder är jag väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 291
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 943
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Hund Ok, nu har jag förstått att det inte spelar så stor roll om man ger valpfoder eller ett bra vuxenfoder till sin valp av storväxande ras...
Svar
5
· Visningar
2 638
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp