Byta från valpfoder och på torrfoder utan kyckling

Det finns en begränsning till för mig - frånsett att jag är tveksamm till kyckling efter förra hundens allergi - och det är storleken på bitarna.

Min hund väger 2,2 kg och gillar/klarar inte alltför stora bitar. Inte alla torrfoder har varianter med småbitar.
Min som är supertveksam till typ allt torrfoder och väger 4.5 kg vid sista vägningen äter Buddy Pet Tasty Duck bites hyggligt. Är dock både hydroliserad kycklinglever och kycklingfett i det.
 
Det finns en begränsning till för mig - frånsett att jag är tveksamm till kyckling efter förra hundens allergi - och det är storleken på bitarna.

Min hund väger 2,2 kg och gillar/klarar inte alltför stora bitar. Inte alla torrfoder har varianter med småbitar.

Jag ger Alggutten junior balans till min. Det är små bitar och svenskt.
Har ingen oro över kyckling till en frisk hund 😊
 
Jag ger Alggutten junior balans till min. Det är små bitar och svenskt.
Har ingen oro över kyckling till en frisk hund 😊
För mig har kyckling två negativa sidor.
Dels är jag inte så himla förtjust i kycklingindustrin. Misstänker att tillverkarna köper billigast möjliga kycklingprodukter och det är nog sällan från de mest etiska uppfödarna.
Plus att kyckling är en vanlig utlösare av foderallergi.

Bojkottar inte kyckling men av två olika väljer jag det utan.
 
För mig har kyckling två negativa sidor.
Dels är jag inte så himla förtjust i kycklingindustrin. Misstänker att tillverkarna köper billigast möjliga kycklingprodukter och det är nog sällan från de mest etiska uppfödarna.
Plus att kyckling är en vanlig utlösare av foderallergi.

Bojkottar inte kyckling men av två olika väljer jag det utan.
Att kyckling är det protein flest är allergiska mot beror inte på kycklingen i sig utan på att det är de vanligast proteinet i hundmat.
 
Att kyckling är det protein flest är allergiska mot beror inte på kycklingen i sig utan på att det är de vanligast proteinet i hundmat.
Nu tappar du mig?
Kyckling är allergiframkallande och vanligt i hundmat. OK.

Men bara för att det är vanlig så är det väl inte mer allergiframkallande?
Antalet fall av foderallergi - ja. Men själva proteinet? Blir det mer allergent för att det är vanligt?

Hjälp en feberdimmig hjärna att fatta
 
Nu tappar du mig?
Kyckling är allergiframkallande och vanligt i hundmat. OK.

Men bara för att det är vanlig så är det väl inte mer allergiframkallande?
Antalet fall av foderallergi - ja. Men själva proteinet? Blir det mer allergent för att det är vanligt?

Hjälp en feberdimmig hjärna att fatta
Jag tror att @snorp menar att eftersom kyckling är en så vanlig ingrediens i hundmat, så blir antalet fall av allergi mot kyckling ganska stort i absoluta tal, även om det skulle vara lika vanligt i % som allergi mot något annat mindre vanligt protein.

Jag tänker också att för att bli allergisk mot någonting så måste man exponeras för det - och i stort sett alla hundar exponeras ju för kycklingprotein!
 
Jag tror att @snorp menar att eftersom kyckling är en så vanlig ingrediens i hundmat, så blir antalet fall av allergi mot kyckling ganska stort i absoluta tal, även om det skulle vara lika vanligt i % som allergi mot något annat mindre vanligt protein.

Jag tänker också att för att bli allergisk mot någonting så måste man exponeras för det - och i stort sett alla hundar exponeras ju för kycklingprotein!
Exakt så menar jag @tanten. Kycklingen i sig är inte mer allergiframkallande än andra proteiner men eftersom man bara blir allergisk mot sånt man utsatts för är allergi mot kyckling vanligast eftersom kyckling är mest förekommande i hundfoder.

Sen måste genetiken för att bli allergisk finnas också.
 
För mig har kyckling två negativa sidor.
Dels är jag inte så himla förtjust i kycklingindustrin. Misstänker att tillverkarna köper billigast möjliga kycklingprodukter och det är nog sällan från de mest etiska uppfödarna.
Plus att kyckling är en vanlig utlösare av foderallergi.

Bojkottar inte kyckling men av två olika väljer jag det utan.

Eftersom jag själv köper och äter svensk kyckling har jag inga problem att låta min hund äta det, tvärtom tycker jag det är bra att allt kommer till användning.

Som flera redan har skrivit så är det i te kycklingen somr allergiframkallande. De kan bli allergiska mot vilket protein som helst, hittade att 60% är allergiska mot nöt.
Alggutten junior innehåller kyckling, nöt och lamm.
Har en ras där allergi inte är vanligt och jag vill att min hund ska äta allsidigt.
 
Eftersom jag själv köper och äter svensk kyckling har jag inga problem att låta min hund äta det, tvärtom tycker jag det är bra att allt kommer till användning.

Som flera redan har skrivit så är det i te kycklingen somr allergiframkallande. De kan bli allergiska mot vilket protein som helst, hittade att 60% är allergiska mot nöt.
Alggutten junior innehåller kyckling, nöt och lamm.
Har en ras där allergi inte är vanligt och jag vill att min hund ska äta allsidigt.
Vilket torrfoder innehåller svensk kyckling? Vore intressant till min kräsne.
 
Alggutten junior balans ger jag.

Men innehåller det verkligen bara svenskt kött? När jag tittar står det inte något om varifrån köttråvaran kommer förutom tugget(svenskt) och lammfodret(brittiskt). Om de med "torkad" menar att de använder köttmjöl, vilket känns troligt, så måste de importera kycklingmjölet. Om inget ändrats finns det nämligen ingen tillverkning av kycklingmjöl i Sverige.
 
Men innehåller det verkligen bara svenskt kött? När jag tittar står det inte något om varifrån köttråvaran kommer förutom tugget(svenskt) och lammfodret(brittiskt). Om de med "torkad" menar att de använder köttmjöl, vilket känns troligt, så måste de importera kycklingmjölet. Om inget ändrats finns det nämligen ingen tillverkning av kycklingmjöl i Sverige.

När jag frågade fick jag till svar att det var svenskt.
 
Även kyckling, alltså? Det låter märkligt med tanke på att andra fodertillverkare måste importera eftersom det inte finns annat än färsk, svensk kyckling att använda.

Jag skrev för ett år sedan och fick svar att de använder svenska råvaror.
Sen vet jag inte om personen inte hade full koll på kycklingen.
Men oavsett så fungerar min hund väldigt bra på fodret så även om kycklingen skulle vara importerad kommer jag inte byta 😊
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har fastnat i djungeln att hitta ett bra valpfoder (torrfoder). Jag kan villigt erkänna att när det kommer till foder är jag väldigt...
2
Svar
21
· Visningar
6 291
Hundhälsa Min 4 månadersvalp har hittils ätit Bosch junior maxi för stora hunraser. Av praktiska skäl måste jag nu byta till ett annat foder...
Svar
3
· Visningar
1 258
Senast: Estivuz
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 943
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Hund Ok, nu har jag förstått att det inte spelar så stor roll om man ger valpfoder eller ett bra vuxenfoder till sin valp av storväxande ras...
Svar
5
· Visningar
2 638
Senast: Tippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp