Jag är för en legalisering, men styrt av lagar som styr om du får köra bil mm. Även att som min arbetsgivare kräver att vi inte envänder narkotika och gör drogkontroller. Detta tycker jag är ok.
Min tanke är att vid sjukdom, ålderdom så vill jag ha min egna lilla odling och baka goa kakor...
för att kunna mota bort krämpor. Vid sjukdom i arbetsför ålder så kan man ju få ett intyg på att man får ha en vis dos thc i blodet.
Egentligen tycker jag att en sådan som jag - med möjlighet att informera mig, som inte hanterar vapen, motorsågar eller andra farliga maskiner (ibland kör jag dock bil) och ffa utan barn eller andra som är beroende av mig (hunden oräknat) - borde få göra lite som jag vill. Och det utan att de droger jag väljer att använda eller inte använda har någon annan nytta än att roa eller intressera mig. Jag kan tänka mig att det är behagligare att bli gammal lite lätt onykter.

Men när man delar samhälle med andra är det inte så lätt.
 
Vad är skillnaden mellan att avkriminalisera och att legalisera?

Antingen är det olagligt eller lagligt? Just den här gränsen är ju väldigt svartvit utan nyanser. Antingen - eller.

Och om det inte är olagligt att bruka - kan det då vara olagligt att sälja? Eller olagligt att odla?
Det är en ganska stor skillnad. Det är ungefär samma sak som att det är helt lagligt att sälja sex i Sverige, men det är inte lagligt att köpa. Detta för att skydda kvinnorna som säljer sex givetvis. Jag ser gärna att missbrukare och brukare skulle få samma skydd. För inte är de mindre värda än kvinnor som säljer sex? Eller någon annan människa för den delen.

En legalisering skulle istället innebära att det skulle finnas tex butiker som säljer droger, kanske med licens, eller licensfritt, men det blir lite annorlunda. Jag vet inte vad jag tycker om det. Om det är bra eller dåligt. Det bra med det är att man kan köpa rena varor och inget ihopjoxat i någon mörk gränd någonstans. (Ok, jag har ingen aning om vart man köper droger, men en mörk gränd kändes passande).


Så jag kan se fördelar med en legalisering oxå, men jag är för dåligt påläst om den biten och känner att det jag vill uppnå mest ändå uppnås av en avkriminalisering, så just nu så tycker jag att det räcker.
 
Det vore jätteintressant för mig att se den vetenskapliga artikeln kring det du beskriver, med försök att behandla demens med cannabinoider.

https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD007204.pub2/full
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26757043
Pågående i Israel: https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03328676
https://www.alzheimersresearchuk.org/cannabis-based-medicine-to-be-tested-in-alzheimers/

Utöver det har jag inga fler bokmärkta länkar men du kanske kan googla själv.
Men, man vill använda cannabis vid utåtagerande demens, vaskulär demens, för att trigga aptit, lösa kramptillstånd som myoklonier, rigiditet, kontraktioner och tremor. Det handlar alltså om symptomlindring, inte att bota demens.
 
Gällande cannabis förmodade effekt på långvarig smärta, läs gärna den färska artikeln i Läkartidningen, publicerad 190510.

Det finns ingen stark evidens för att cannabis hjälper mot kronisk smärta - men författarna lämnar en liten lucka för att vissa subgrupper, exempelvis patienter med MS, kan ha viss effekt...
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 907
Senast: corzette
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
234
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 712
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp