Jo, jag tror att det gör det. Jag är rätt så övertygad om att många människor inte använder droger för att det är olagligt. Jag är också rätt övertygad om att de tvångsåtgärder som myndigheter kan använda sig av vid ett destruktivt missbruk finns tillgängliga endast för olagliga droger.

Statens jobb är att se till så att dess medborgare mår så bra som möjligt, med det innebär ett visst typ av skydd från droger och att vara lite storebror. Jag tror absolut på människans fria val och att staten inte ska lägga sig i vad jag gör så länge jag inte skadar mig själv eller andra. Men här någonstans ser jag också den enorma misär missbrukande människor lever i. När drogen blir viktigare än allting annat. Jag säger inte att cannabis behöver vara en inkörsport till tyngre droger, men de missbrukare jag jobbar med har till 99% börjat med cannabis. Och jag jobbar med eliten av Sveriges missbrukare. Jag jobbar med människor vars mamma varit så nedgången i sitt missbruk att hon inte kunnat sälja sig själv längre utan valt att istället sälja sina barn för att finansiera sitt eget missbruk. Jag jobbar med människor vars ena kram i livet är när personalen säger hejdå från någon typ av institution/boende. Jag jobbar med människor som är så nedgångna och sjuka att de är tvångsomhändertagna för flera hundra tusen kronor per månad. Missbruksvård kostar!! Missbruksvård kostar multum. Jag vill inte se fler missbrukare i världen, inte pga kostnaden, men för att deras liv inte är så himla roliga och glamorösa. Och visst, jag har klienter vars hemkommuner hade kunnat vara blomstrande ifall de inte hade behövt betala missbruksvården! Vi har en återkommande klient hos oss som har haft 26 st LVM. Han har kostat sin hemkommun nästan 26 miljoner i bara LVM-vård. Då tillkommer andra boenden, behandlingshem, etc. Han har i vuxen ålder säkerligen kostat den kommunen närmare 50 miljoner kronor och han är inte fyllda 50 år.

För de 50 miljonerna kan jag tänka mig bättre användningsområden än att köra någon typ av livräddning på en enskild medborgare. Och för små- och medelstora kommuner kan en missbrukare knäcka hela kommunbudgeten! Pengar som skulle gått till nya lekplatser, mer personal i skolan, mer personal i förskolan, fler fritidsledare etc får istället till livsuppehållande behandling för en missbrukare.

Så nej, jag vill inte att det ska vara lagligt. Jag vill inte att fler ska få tillgång till droger. Jag vill inte att fler ska rycka på axlarna och säga att droger inte är farligt. Jag jobbar med baksidan så jag ser skiten som den ser ut. Men visst, romantisera cannabis och ha argument varför det ska legaliseras. Det blir en normaliseringsprocess av det också. Man börjar med cannabis och sen blir det kola, och sen blir det ecstacy, och sen blir det horse osv. Titta bara på misshandelsdomarna! För 20 år sedan blev du dömd för grov misshandel för det vi idag kallar normalgraden. Vi har vant oss vid ett övervåld och flyttat ribban. Jag vill inte att vi flyttar ribban med droger. Det kommer ingen till nytta.

Jag håller med dig.
Men myndighetsåtgärder, typ tvångsvård av missbrukare, kan göras även vid legala droger exempelvis alkohol.
Vet inte om det är provat gällande missbruk av exempelvis opiater eller bensodiazepiner men i teorin borde det gå om missbrukaren i övrigt uppfyller kriterierna för LVM.
 
Källa på det? Det jag har läst är att man är trög när man är hög (no shit sherlock) men att det försvinner när man är nykter.

Och med tanke på att alkohol orsakar död så känns demens som en rätt lindrig sak i jämförelse, om det nu stämmer.

På vilket sätt menar du att alkohol orsakar död men inte cannabis?

För övrigt går det att utveckla demens pga för högt alkoholbruk också.

Men bara för att det finns en legal drog som medför problem så betyder ju inte det att vi ska tillåta fler droger som medför samma problem.
 
Jag har ingen aning om vad du svarar på, troligtvis är det någon jag ignorerar så det kan kvitta dårå. Men jag kan väl säga som så att demensens orsaker är relativt okända, det finns många bidragande faktorer och tja, cannabisdemens är väl inget direkt begrepp som alkoholdemens är, däremot så pågår forskning där man behandlar demens mha cannabis. Tror att det gällde sativex, men är osäker. Jag vet att på något håll blev det starkt kritiserat, på annat håll rosat r/t bra resultat. Ett projekt tror jag görs i nederländerna och ett i UK, men är osäker på vilken som blev risasd vs rosad.

CBD, utan THC eller med väldigt små mängder har visat sig göra stora framsteg gällande bland annat demens. Sitter lite illa till just nu men ska försöka hitta de rapporterna som gäller CBD och demens lite senare.

Det vore jätteintressant för mig att se den vetenskapliga artikeln kring det du beskriver, med försök att behandla demens med cannabinoider.
 
Samtidigt så visar studier att cannabis inte är orsaken till dessa psykoser, utan bara utlösande. Det är alltså psykoser som ligger latent och som skulle ha utlösts förr eller senare ändå.

Det är viktig att se skillnad på orsak och utlösande. Hade cannabis varit orsaken så hade det ju varit en helt annan sak.

Det vore jätteintressant att läsa de studierna, är du snäll och länkar?
Jag är nyfiken på metodologin som visar att indivierna hade en latent psykos???
 
På vilket sätt menar du att alkohol orsakar död men inte cannabis?

För övrigt går det att utveckla demens pga för högt alkoholbruk också.

Men bara för att det finns en legal drog som medför problem så betyder ju inte det att vi ska tillåta fler droger som medför samma problem.
Alkohol skadar tex levern, man kan även dö av alkoholförgiftning. Men det finns inte ett enda rapporterat fall där någon har dött av cannabis. Lägg väl märke till nu att cannabis och spice är olika saker. Och att man knappast kan anse att man har dött av cannabisen för att man har råkat ha det i blodet när man dör av annan orsak, som vissa vill få det till i vissa rapporter...

Jag återkommer i din andra fråga. Jag trodde att jag hade sparat länken, men det verkar inte så så jag måste leta lite :)
 
Alkohol skadar tex levern, man kan även dö av alkoholförgiftning. Men det finns inte ett enda rapporterat fall där någon har dött av cannabis. Lägg väl märke till nu att cannabis och spice är olika saker. Och att man knappast kan anse att man har dött av cannabisen för att man har råkat ha det i blodet när man dör av annan orsak, som vissa vill få det till i vissa rapporter...

Jag återkommer i din andra fråga. Jag trodde att jag hade sparat länken, men det verkar inte så så jag måste leta lite :)

Aha, du menade så (leverskadorna).
Självklart ska man räkna på samma sätt - men alkoholen "beskylls" ju även för drunkningar och trafikolyckor. Det sättet att se på saken är enligt min mening rätt.
Och så ska man ju räkna för andra droger också, inklusive cannabis.

Människor som är påverkade av droger - även alkohol - tappar omdömet. Det kan skada andra människor.
Det finns i mina ögon ingen anledning att legalisera fler droger som får människor att tappa omdömet.
 
Aha, du menade så (leverskadorna).
Självklart ska man räkna på samma sätt - men alkoholen "beskylls" ju även för drunkningar och trafikolyckor. Det sättet att se på saken är enligt min mening rätt.
Och så ska man ju räkna för andra droger också, inklusive cannabis.

Människor som är påverkade av droger - även alkohol - tappar omdömet. Det kan skada andra människor.
Det finns i mina ögon ingen anledning att legalisera fler droger som får människor att tappa omdömet.
Fast man kan ju inte skylla på drogen för att folk är korkade. Det har liksom inget med varandra att göra.
 
Det vore jätteintressant att läsa de studierna, är du snäll och länkar?
Jag är nyfiken på metodologin som visar att indivierna hade en latent psykos???
Hittade lite intressant, har bara ögnat igenom det snabbt dock.

Evidence reviewed here suggests that cannabis does not in itself cause a psychosis disorder. Rather, the evidence leads us to conclude that both early use and heavy use of cannabis are more likely in individuals with a vulnerability to psychosis.

Studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26781550

Artikel där både Prof. Carl Hart och Prof. Charles Ksir förklarar skillnaden mellan kausalitet och korrelationer i detta område: https://www.theguardian.com/comment...ffects-issues-mental-health-disorders-science
 
Du råkar inte veta hur mkt och hur länge dessa personer som har fått de förändringarna på hjärnan har rökt?

Jag tänker tex på min nuvarande partner som tidigare i sitt liv åkte till Australien efter ett uppbrott med sin fd och rökte på som jag har förstått det, dagligen och ganska mkt. Han var där i ett år, kom hem och gjorde högskoleprovet och fick 1,7. Därav att frågan är så intressant, hur mkt behövs egentligen innan man förstör hjärnan? 1 år räckte uppenbarligen inte, eller måste man vara konstant hög?

Eller har de personerna kanske kombinerat med andra droger? Så att det är någon kombination som ger ett större problem?


Helt enkelt, vid vilken gräns ger cannabis riktiga och mätbara problem? Jag har försökt hitta siffror förr, men utan att lyckas, jag har iofs inte sökt jättemkt. Och jag tänker såklart här på vuxna användare.
Jag hittar inte studien med bilderna :/ Den här studien tyder på att även relativt måttligt bruk ger påverkan, de har mätt densiteten hos den gråa massan (dvs det vi tänker och känner med) http://www.jneurosci.org/content/34/16/5529.abstract

Det där är ett till av problemen - anekdotiska bevis. Det gäller både de som säger att det är ofarligt och de som säger att det är ett dödsknark. Kemikalier ger oftast inte en helt förutsägbar effekt utan påverkar sannolikheter och drabbar olika beroende på bl.a. miljö och tidigare belastning (en litauisk lastbilschaufför ska ha blåsts med 7,72 promille alkohol i blodet - 4-5 promille brukar anges som dödligt).

Att få 1,7 på högskoleprovet är faktiskt inget bevis på en oskadad hjärna (jag har haft 1,9 och jag skulle inte skryta med min hjärna). Dels för att det inte berättar om hur hjärnan verkligen fungerade vid tillfället, eller om hjärnan skulle ha fungerat annorlunda utan cannabisrökningen (bättre eller sämre). Vi vet inte heller hur mycket cannabis personen rökte - eller av vilken kvalitet. Hjärnan är också alldeles underbart plastisk - om vi skadar en del kan andra delar ta över den delens arbetsuppgifter. Vi vet fortfarande lite om hjärnan - men så mycket nytt har lärts under de senaste 5 åren (allt jag kan är gammalt :) - det är enormt spännande! När jag var liten trodde man att hjärnan var färdig vid 20-25 års ålder, efter det skulle inga nya hjärnceller bildas)

Vi har samma problem vad gäller psykoser. När jag läste psykologi var bästa guestimate att ungefär 10-15% av oss är i farozonen för de sjukdomar som brukade klumpas ihop som schizofreni (det finns tydligen fortfarande inga bra sätt att mäta). Så många drabbas inte. Vi vet inte säkert om droger utlöser psykiska problem - och om det händer så vet vi inte om det förr eller senare hade skett ändå (de flesta med predisposition blir sannolikt inte sjuka). Vi vet inte heller hur orsakssambanden ser ut. Kanske är droger mer attraktiva för de som är i riskzonen = fler personer i riskzonen drogar = större andel droganvändare än icke droganvändare drabbas.

Man kan ju inte göra en studie med ett par tusen personer, där man lottar folk till att bruka mycket, att bruka måttligt eller inte bruka alls och sedan följa dem under ett antal år. Vi kan göra studier på möss som man har mer kontroll över och som lever snabbare liv. Vi kan studera människor i "det vilda" och kartlägga skillnader mellan brukare och icke-brukare - men sådana undersökningar innehåller mycket brus.

PS jag hade en bekant som använde betydligt mycket tyngre droger. I "vänskapskretsen" fanns tom en deathpool på personen. En dag kom hen på att det inte var coolt att droga längre och slutade. Hen är dessutom den näst smartaste jag känner. Amfetamin och kokain skulle alltså utifrån detta vara ofarligt och lätt att avstå.
 
Senast ändrad:
Hittade lite intressant, har bara ögnat igenom det snabbt dock.

Svag evidens "suggests that".
Och avslutningen är att mer forskning behövs.
Man är alltså inte säker på varken att det finns ett kausalsamband, eller om det är en sårbarhet (shared vulnerability) där personer som tycks vara extra sårbara för att utveckla psykos, har en ökad benägenhet att också använda cannabis.

Oavsett vilket, faktiskt, så är det väldigt dåligt för individen att få en psykos i samband med bruk av cannabis.
Tänk om personen trots sin ökade psykos-känslighet, faktiskt skulle klarat sig utan psykos om den inte brukat cannabis?
 
Fast man kan ju inte skylla på drogen för att folk är korkade. Det har liksom inget med varandra att göra.
:banghead: Om folk påverkas av ett rus och gör dummare saker än normalt - så har det med varandra att göra. Så det är en relevant diskussion vad som egentligen dödade den som stenad eller full korsar E4. Om personen inte skulle göra det nykter, så har drogen med saken att göra.
 
Jag hittar inte studien med bilderna :/ Den här studien tyder på att även relativt måttligt bruk ger påverkan, de har mätt densiteten hos den gråa massan (dvs det vi tänker och känner med) http://www.jneurosci.org/content/34/16/5529.abstract

Det där är ett till av problemen - anekdotiska bevis. Det gäller både de som säger att det är ofarligt och de som säger att det är ett dödsknark. Kemikalier ger oftast inte en helt förutsägbar effekt utan påverkar sannolikheter och drabbar olika beroende på bl.a. miljö och tidigare belastning (en litauisk lastbilschaufför ska ha blåsts med 7,72 promille alkohol i blodet - 4-5 promille brukar anges som dödligt).

Att få 1,7 på högskoleprovet är faktiskt inget bevis på en oskadad hjärna (jag har haft 1,9 och jag skulle inte skryta med min hjärna). Dels för att det inte berättar om hur hjärnan verkligen fungerade vid tillfället, eller om hjärnan skulle ha fungerat annorlunda utan cannabisrökningen (bättre eller sämre). Vi vet inte heller hur mycket cannabis personen rökte - eller av vilken kvalitet. Hjärnan är också alldeles underbart plastisk - om vi skadar en del kan andra delar ta över den delens arbetsuppgifter. Vi vet fortfarande lite om hjärnan - men så mycket nytt har lärts under de senaste 5 åren (allt jag kan är gammalt :) - det är enormt spännande! När jag var liten trodde man att hjärnan var färdig vid 20-25 års ålder, efter det skulle inga nya hjärnceller bildas)

Vi har samma problem vad gäller psykoser. När jag läste psykologi var bästa guestimate att ungefär 10-15% av oss är i farozonen för de sjukdomar som brukade klumpas ihop som schizofreni (det finns tydligen fortfarande inga bra sätt att mäta). Så många drabbas inte. Vi vet inte säkert om droger utlöser psykiska problem - och om det händer så vet vi inte om det förr eller senare hade skett ändå (de flesta med predisposition blir sannolikt inte sjuka). Vi vet inte heller hur orsakssambanden ser ut. Kanske är droger mer attraktiva för de som är i riskzonen = fler personer i riskzonen drogar = större andel droganvändare än icke droganvändare drabbas.

Man kan ju inte göra en studie med ett par tusen personer, där man lottar folk till att bruka mycket, att bruka måttligt eller inte bruka alls och sedan följa dem under ett antal år. Vi kan göra studier på möss som man har mer kontroll över och som lever snabbare liv. Vi kan studera människor i "det vilda" och kartlägga skillnader mellan brukare och icke-brukare - men sådana undersökningar innehåller mycket brus.

PS jag hade en bekant som använde betydligt mycket tyngre droger. I "vänskapskretsen" fanns tom en deathpool på personen. En dag kom hen på att det inte var coolt att droga längre och slutade. Hen är dessutom den näst smartaste jag känner. Amfetamin och kokain skulle alltså utifrån detta vara ofarligt och lätt att avstå.
halleluja!
 
Fast man kan ju inte skylla på drogen för att folk är korkade. Det har liksom inget med varandra att göra.

Nja.
Nej, det är inte drogers fel om människor är korkade.
Men det är drogernas fel om drogpåverkade människor beter sig mer omdömeslöst.
Eller ja, det går ju att se det som individens fel, förstås, som väljer att använda en drog.

Och därmed går det ju att anse att människor som använder droger är korkade eftersom de väljer att använda en substans som gör att de förlorar omdömet.
Fast jag tycker att det är en orimlig slutsats att dra även om jag inte tycker att droganvändande är smart eller sympatiskt.
Oavsett vilken drog (lågt nyttjande av alkohol är dock ett undantag, där jag med lågt nyttjande syftar på ett halvt glas vin eller motsvarande mängd alkohol i annan dryck per dygn, typ) faktiskt.
 
:banghead: Om folk påverkas av ett rus och gör dummare saker än normalt - så har det med varandra att göra. Så det är en relevant diskussion vad som egentligen dödade den som stenad eller full korsar E4. Om personen inte skulle göra det nykter, så har drogen med saken att göra.
Ja, om det är så att de gjorde det pga drogen. Men man kan ju göra saker som inte har ett dugg med drogen att göra och ändå ha en drog i systemet. Just fyllekörning är en sånt grejj, det handlar inte om alkoholen. Det handlar om hur man är som person. Alkoholen har i det fallet inget att göra med att man sitter bakom ratten. Däremot är alkoholen orsaken till själva olyckan kanske, javisst! Men det är liksom inte samma sak.

Nja.
Nej, det är inte drogers fel om människor är korkade.
Men det är drogernas fel om drogpåverkade människor beter sig mer omdömeslöst.
Eller ja, det går ju att se det som individens fel, förstås, som väljer att använda en drog.

Och därmed går det ju att anse att människor som använder droger är korkade eftersom de väljer att använda en substans som gör att de förlorar omdömet.
Fast jag tycker att det är en orimlig slutsats att dra även om jag inte tycker att droganvändande är smart eller sympatiskt.
Oavsett vilken drog (lågt nyttjande av alkohol är dock ett undantag, där jag med lågt nyttjande syftar på ett halvt glas vin eller motsvarande mängd alkohol i annan dryck per dygn, typ) faktiskt.
Jag tycker inte att något användande av någon drog är att räkna som smart eller sympatiskt. Oavsett om det handlar om ett halvt glas vin eller vad det nu må vara. Man dricker ju inte vin för att bli smart eller sympatisk, man dricker det för att det är gott eller för att bli lite avslappnad och kunna släppa jobbstressen har jag hört många säga. Jag själv vet inte, jag dricker alkohol typ 3 ggr om året, och har svårt att se poängen med det. Men jag dömer inte andra för det.


Jag hittar inte studien med bilderna :/ Den här studien tyder på att även relativt måttligt bruk ger påverkan, de har mätt densiteten hos den gråa massan (dvs det vi tänker och känner med) http://www.jneurosci.org/content/34/16/5529.abstract

Det där är ett till av problemen - anekdotiska bevis. Det gäller både de som säger att det är ofarligt och de som säger att det är ett dödsknark. Kemikalier ger oftast inte en helt förutsägbar effekt utan påverkar sannolikheter och drabbar olika beroende på bl.a. miljö och tidigare belastning (en litauisk lastbilschaufför ska ha blåsts med 7,72 promille alkohol i blodet - 4-5 promille brukar anges som dödligt).

Att få 1,7 på högskoleprovet är faktiskt inget bevis på en oskadad hjärna (jag har haft 1,9 och jag skulle inte skryta med min hjärna). Dels för att det inte berättar om hur hjärnan verkligen fungerade vid tillfället, eller om hjärnan skulle ha fungerat annorlunda utan cannabisrökningen (bättre eller sämre). Vi vet inte heller hur mycket cannabis personen rökte - eller av vilken kvalitet. Hjärnan är också alldeles underbart plastisk - om vi skadar en del kan andra delar ta över den delens arbetsuppgifter. Vi vet fortfarande lite om hjärnan - men så mycket nytt har lärts under de senaste 5 åren (allt jag kan är gammalt :) - det är enormt spännande! När jag var liten trodde man att hjärnan var färdig vid 20-25 års ålder, efter det skulle inga nya hjärnceller bildas)

Vi har samma problem vad gäller psykoser. När jag läste psykologi var bästa guestimate att ungefär 10-15% av oss är i farozonen för de sjukdomar som brukade klumpas ihop som schizofreni (det finns tydligen fortfarande inga bra sätt att mäta). Så många drabbas inte. Vi vet inte säkert om droger utlöser psykiska problem - och om det händer så vet vi inte om det förr eller senare hade skett ändå (de flesta med predisposition blir sannolikt inte sjuka). Vi vet inte heller hur orsakssambanden ser ut. Kanske är droger mer attraktiva för de som är i riskzonen = fler personer i riskzonen drogar = större andel droganvändare än icke droganvändare drabbas.

Man kan ju inte göra en studie med ett par tusen personer, där man lottar folk till att bruka mycket, att bruka måttligt eller inte bruka alls och sedan följa dem under ett antal år. Vi kan göra studier på möss som man har mer kontroll över och som lever snabbare liv. Vi kan studera människor i "det vilda" och kartlägga skillnader mellan brukare och icke-brukare - men sådana undersökningar innehåller mycket brus.

PS jag hade en bekant som använde betydligt mycket tyngre droger. I "vänskapskretsen" fanns tom en deathpool på personen. En dag kom hen på att det inte var coolt att droga längre och slutade. Hen är dessutom den näst smartaste jag känner. Amfetamin och kokain skulle alltså utifrån detta vara ofarligt och lätt att avstå.
Tråkigt att studien gjordes just på unga vuxna, det är ju inte direkt någon nyhet att det blir påverkan då. Och artikeln är ju 5 år gammal, kanske var det en nyhet då?

Ja, det är svårt att göra studier.


Svag evidens "suggests that".
Och avslutningen är att mer forskning behövs.
Man är alltså inte säker på varken att det finns ett kausalsamband, eller om det är en sårbarhet (shared vulnerability) där personer som tycks vara extra sårbara för att utveckla psykos, har en ökad benägenhet att också använda cannabis.

Oavsett vilket, faktiskt, så är det väldigt dåligt för individen att få en psykos i samband med bruk av cannabis.
Tänk om personen trots sin ökade psykos-känslighet, faktiskt skulle klarat sig utan psykos om den inte brukat cannabis?
Ja, det är verkligen inte färdigforskat på området, det tror jag inte någon påstår? Som det ser ut nu så är det flera faktorer som samverkar, och då blir det konstigt att peka på cannabis och säga, jo, cannabis är orsaken. När det snarare kanske "bara" är sista droppen som får det att rinna över.

Ja, det är ju inte helt ovanligt att människor som mår psykiskt dåligt tyvärr försöker självbehandla. Vi har för dålig psykvård, och samhället är nog inte så nyttigt för många människor idag. Sjukvården behöver mer resurser och får mindre... Ja, du vet ju hur det är.

Jag tycker att ämnet är otroligt intressant och det jag egentligen vänder mig emot är att så fort något kan klassas som en drog så ska det förbjudas, och därmed blir det nästan omöjligt att forska på det. I rätt doser så kanske väldigt många droger skulle hjälpa väldigt många människor. Men som lagstiftningen ser ut idag så är det väldigt svårt. Det ihop med att lagstiftningen uppenbarligen inte fungerar och att även FN rekommenderar avkriminalisering för bruk av den anledningen gör att jag har den åsikten jag har.
 
Ja, det är verkligen inte färdigforskat på området, det tror jag inte någon påstår? Som det ser ut nu så är det flera faktorer som samverkar, och då blir det konstigt att peka på cannabis och säga, jo, cannabis är orsaken. När det snarare kanske "bara" är sista droppen som får det att rinna över.

Jag tyckte att det såg ut som om du ville fria cannabis genom att påpeka att det inte är drogens fel att... (att både det ena och det andra).

Vad är det som gör att du är så positiv till att legalisera droger?
Vad är det du ser för potentiella fördelar?
 
Jag tyckte att det såg ut som om du ville fria cannabis genom att påpeka att det inte är drogens fel att... (att både det ena och det andra).

Vad är det som gör att du är så positiv till att legalisera droger?
Vad är det du ser för potentiella fördelar?

Det är bara för att påpeka att det blir väldigt konstigt och inkonsekvent att ha droger olagliga medans man har farligare droger lagliga.

Jag är inte positiv till att legalisera droger. Vart har du läst det? Det är en rejält stor skillnad på att vara positiv till avkriminalisering för bruk och vara för legalisering.

En stor anledning är forskning, ta tex LSD som har visat sig kunnat bota depressioner. Tänk om det hade fått forskas mer på den när drogen kom, tänk om den drogen faktiskt kan vara en lösning för många? Hur många liv hade vi kunnat rädda? Hur många människor hade fått avsevärt bättre livskvalité? Hur många människor hade kunnat arbeta och bidra till samhället istället för att vara sjukskrivna?

Forskningen kring LSD är såklart inte klar än, så svaret på frågorna kan vara 0, men vi vet inte. Och det är hela poängen.

Det tas fram nya droger konstant för att lagstiftarna inte ska hänga med. Väldigt mkt är säkerligen skräp som inte kan användas till något vettigt. Men här tror jag att en avkriminalisering skulle gynna folk. Missbrukare kommer missbruka så länge de vill det. Så är det bara, ingen lag i världen kommer ändra på det, om vi inte tar till dödsstraff, för då försvinner ju missbrukarna såklart. Men jag tänker anta att det är väldigt få människor som tycker att det är en bra idé.

Är det då inte bättre att man forskar på de substanserna som finns, så att man kan lägga ut rekommendationer om doser tex? Jag har svårt att tro att de flesta överdoser är självmordsförsök, utan jag tror att de helt enkelt inte har någon koll på vilken dos de tål efter att ha varit rena ett tag. Sånt skulle man ju faktiskt kunna forska på!

Och information om vilka droger som gör vad. Riktig information och inte den man fick i skolan på högstadiet där man dog om man rökte cannabis och troligtvis aldrig skulle kunna få erektion igen, eller kanske knivhögg en kompis 6 månader senare när man var nykter. (Ja, jag hittade den texten i en av mina biologiböcker).
Jag tror på information! Låt folk välja vad de ska stoppa i sig. Hindra dem kan man aldrig om de inte vill sluta själva.

Och sedan ser jag skillnad på Arne som röker på 4 ggr/år och Jeppe som röker på 4 ggr/dag. Den ena är en brukare, den andra är en missbrukare. Lagen, som den ser ut idag, bryr sig inte om ifall det är första gången eller miljonte gången. Den bryr sig heller inte om du har rökt på av fri vilja helt medvetet. Eller om du tog emot en hemmarullad cigarett som sedan visade sig vara mer än bara tobak i.
 
Det är bara för att påpeka att det blir väldigt konstigt och inkonsekvent att ha droger olagliga medans man har farligare droger lagliga.

Jag är inte positiv till att legalisera droger. Vart har du läst det? Det är en rejält stor skillnad på att vara positiv till avkriminalisering för bruk och vara för legalisering.


Vad är skillnaden mellan att avkriminalisera och att legalisera?

Antingen är det olagligt eller lagligt? Just den här gränsen är ju väldigt svartvit utan nyanser. Antingen - eller.

Och om det inte är olagligt att bruka - kan det då vara olagligt att sälja? Eller olagligt att odla?
 
Vad är skillnaden mellan att avkriminalisera och att legalisera?

Antingen är det olagligt eller lagligt? Just den här gränsen är ju väldigt svartvit utan nyanser. Antingen - eller.

Och om det inte är olagligt att bruka - kan det då vara olagligt att sälja? Eller olagligt att odla?
Det är olagligt att gå mot röd gubbe, men det finns inget straff för det, som exempel.
 
Jag är för en legalisering, men styrt av lagar som styr om du får köra bil mm. Även att som min arbetsgivare kräver att vi inte envänder narkotika och gör drogkontroller. Detta tycker jag är ok.
Min tanke är att vid sjukdom, ålderdom så vill jag ha min egna lilla odling och baka goa kakor...
för att kunna mota bort krämpor. Vid sjukdom i arbetsför ålder så kan man ju få ett intyg på att man får ha en vis dos thc i blodet.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 905
Senast: corzette
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
234
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 702
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp