Att cannabis inte ska legaliseras för gemene man ser jag som helt självklart. Punkt slut - inget mer med det.

Däremot är jag försiktigt positiv till en något vidare användning av medicinsk cannabis. Idag finns preparaten rent faktiskt, men det är rena kafka-processen att i praktiken förskriva det. Att lätta upp dessa reglerna ett/några snäpp, i kombination med ökad forskning på området och i förlängningen en fortsatt restriktiv, men ändock något vidare förskrivning än idag (typ till patienter med smärtproblematik som provat mycket utan goda resultat!), tror jag faktiskt ändå kan vara bra, utifrån den tillgängliga forskningen som finns hittills.
 
Jo, jag tror att det gör det. Jag är rätt så övertygad om att många människor inte använder droger för att det är olagligt. Jag är också rätt övertygad om att de tvångsåtgärder som myndigheter kan använda sig av vid ett destruktivt missbruk finns tillgängliga endast för olagliga droger.

Statens jobb är att se till så att dess medborgare mår så bra som möjligt, med det innebär ett visst typ av skydd från droger och att vara lite storebror. Jag tror absolut på människans fria val och att staten inte ska lägga sig i vad jag gör så länge jag inte skadar mig själv eller andra. Men här någonstans ser jag också den enorma misär missbrukande människor lever i. När drogen blir viktigare än allting annat. Jag säger inte att cannabis behöver vara en inkörsport till tyngre droger, men de missbrukare jag jobbar med har till 99% börjat med cannabis. Och jag jobbar med eliten av Sveriges missbrukare. Jag jobbar med människor vars mamma varit så nedgången i sitt missbruk att hon inte kunnat sälja sig själv längre utan valt att istället sälja sina barn för att finansiera sitt eget missbruk. Jag jobbar med människor vars ena kram i livet är när personalen säger hejdå från någon typ av institution/boende. Jag jobbar med människor som är så nedgångna och sjuka att de är tvångsomhändertagna för flera hundra tusen kronor per månad. Missbruksvård kostar!! Missbruksvård kostar multum. Jag vill inte se fler missbrukare i världen, inte pga kostnaden, men för att deras liv inte är så himla roliga och glamorösa. Och visst, jag har klienter vars hemkommuner hade kunnat vara blomstrande ifall de inte hade behövt betala missbruksvården! Vi har en återkommande klient hos oss som har haft 26 st LVM. Han har kostat sin hemkommun nästan 26 miljoner i bara LVM-vård. Då tillkommer andra boenden, behandlingshem, etc. Han har i vuxen ålder säkerligen kostat den kommunen närmare 50 miljoner kronor och han är inte fyllda 50 år.

För de 50 miljonerna kan jag tänka mig bättre användningsområden än att köra någon typ av livräddning på en enskild medborgare. Och för små- och medelstora kommuner kan en missbrukare knäcka hela kommunbudgeten! Pengar som skulle gått till nya lekplatser, mer personal i skolan, mer personal i förskolan, fler fritidsledare etc får istället till livsuppehållande behandling för en missbrukare.

Så nej, jag vill inte att det ska vara lagligt. Jag vill inte att fler ska få tillgång till droger. Jag vill inte att fler ska rycka på axlarna och säga att droger inte är farligt. Jag jobbar med baksidan så jag ser skiten som den ser ut. Men visst, romantisera cannabis och ha argument varför det ska legaliseras. Det blir en normaliseringsprocess av det också. Man börjar med cannabis och sen blir det kola, och sen blir det ecstacy, och sen blir det horse osv. Titta bara på misshandelsdomarna! För 20 år sedan blev du dömd för grov misshandel för det vi idag kallar normalgraden. Vi har vant oss vid ett övervåld och flyttat ribban. Jag vill inte att vi flyttar ribban med droger. Det kommer ingen till nytta.
Fast du behöver inte tro eftersom man har gjort studier på effekter innan och efter legalisering. Det är rätt vanskligt och onödigt att hålla på och tro när det handlar om såna här saker när man inte behöver göra det.

Kostnaderna för missbrukare minskar, det blir färre missbrukare och mindre belastning på sjukvård och rättsväsende. Man behöver inte tro om det här.
 
Det vet jag inte, men jag vet att det finns en studie gjord av läkarprogrammet på Göteborgs universitet tillsammans med Sahlgrenska där man kom fram till att fler dog av cannabis-relaterade grejer än alkoholrelaterade grejer. Nu var allting med - olyckor, sjukdom mm. Kommer inte ihåg vart artikeln publicerades, men det var nog ett par tre år sedan i alla fall.

Det finns ett flertal studier från USA, men även från västeuropa som kommer fram till samma sak. Cannabis är farligare än alkohol.
Definitivt inte fler som dör av cannabisrelaterade än alkoholrelaterade saker saker. Du måste verkligen ha missförstått något.
 
Kostnaderna för missbrukare minskar, det blir färre missbrukare och mindre belastning på sjukvård och rättsväsende. Man behöver inte tro om det här.
Källa på det, för jag hittar bara statistik som säger tvärtom.
Missbruket ökar stadigt uppåt hela tiden och det blir fler och fler missbrukare.

Vi har precis byggt ut det LVM-hem jag jobbar på för mångmiljonbelopp. Vi har dessutom anställt över 20 personer till. Det är ju knappast så att staten ser en trend i minskat missbruk.
 
Källa på det, för jag hittar bara statistik som säger tvärtom.
Missbruket ökar stadigt uppåt hela tiden och det blir fler och fler missbrukare.

Vi har precis byggt ut det LVM-hem jag jobbar på för mångmiljonbelopp. Vi har dessutom anställt över 20 personer till. Det är ju knappast så att staten ser en trend i minskat missbruk.
Nej precis. Missbruket ökar stadigt i Sverige. Så uppenbarligen fungerar inte nuvarande lagstiftning.

Du skriver att 99% av era patienter har börjat med cannabis och sedan gått vidare till tyngre saker. Är du säker på att inte alkoholen kom först? Det känns ganska ovanligt att bara direkt hoppa på cannabis. Förutom på senare år kanske, eftersom det numera är lättare att få tag på.
 
Fast du behöver inte tro eftersom man har gjort studier på effekter innan och efter legalisering. Det är rätt vanskligt och onödigt att hålla på och tro när det handlar om såna här saker när man inte behöver göra det.

Kostnaderna för missbrukare minskar, det blir färre missbrukare och mindre belastning på sjukvård och rättsväsende. Man behöver inte tro om det här.
Bygger vidare på ditt inlägg med en rapport från UN där de rekommenderar att man avkriminaliserar bruk av alla droger.

Direktlänk till rapporten: https://www.unodc.org/documents/com...t_ten_years_-_14_March_2019_-_w_signature.pdf
 
Nu läste jag bara den ena, och inte särskilt ordentligt. Men kommentarer till Läkartidningen verkar tyda på att man jämför äpplen och päron. Dödsfall där alkohol bidragit till dödsfallet, och dödsfall där den avlidna haft thc i blodet.

Det gäller att vara försiktig med statistik, det är så lätt att tolka fel.
 
Nu läste jag bara den ena, och inte särskilt ordentligt. Men kommentarer till Läkartidningen verkar tyda på att man jämför äpplen och päron. Dödsfall där alkohol bidragit till dödsfallet, och dödsfall där den avlidna haft thc i blodet.

Det gäller att vara försiktig med statistik, det är så lätt att tolka fel.
Fast du kan väl åtminstone läsa mer än kommentarerna innan du uppmanar andra att vara försiktiga? Confirmation bias. Jag läser det som bekräftar det jag redan tror.
 
Missbruket ökar stadigt i Sverige. Så uppenbarligen fungerar inte nuvarande lagstiftning.
Det är inte ett givet orsakssamband.
För att kunna bedöma hur väl nuvarande lagstiftning fungerar behöver man känna till, eller åtminstone kunna uppskatta, hur missbruket hade sett ut utan nuvarande lagstiftning (läs: med en annan lagstiftning).

Sedan är jag inte övertygad om att missbruket stadigt ökar. Det beror förstås på vad man lägger i påståendet och vilka droger som avses, men det mesta jag hittar inklusive Socialstyrelsens statistikdatabas för vuxna personer med missbruk och beroende och CANs beskrivning av läget verkar tyda på en ganska konstant nivå relativt befolkningsökningen de senaste två decennierna. För hög naturligtvis, men inte stadigt ökande. Vad missar jag?
 
Fast du kan väl åtminstone läsa mer än kommentarerna innan du uppmanar andra att vara försiktiga? Confirmation bias. Jag läser det som bekräftar det jag redan tror.
Eller är det tvärtom?
Självklart är alla droger farliga, även de som är lagliga. Men att försöka antyda att två helt olika saker är jämförbara och dra slutsatsen att den ena saker är betydligt värre än den andra, gör att cannabisförespråkare får vatten på sin kvar att motståndarna bara hittar på att det är skadligt.
 
Jag tvivlar på att ett ämne som bevisligen orsakar demens hos brukarna skulle godkännas i flera länder i modern tid.
Källa på det? Det jag har läst är att man är trög när man är hög (no shit sherlock) men att det försvinner när man är nykter.

Och med tanke på att alkohol orsakar död så känns demens som en rätt lindrig sak i jämförelse, om det nu stämmer.
 
Källa på det? Det jag har läst är att man är trög när man är hög (no shit sherlock) men att det försvinner när man är nykter.

Och med tanke på att alkohol orsakar död så känns demens som en rätt lindrig sak i jämförelse, om det nu stämmer.
Jag har ingen aning om vad du svarar på, troligtvis är det någon jag ignorerar så det kan kvitta dårå. Men jag kan väl säga som så att demensens orsaker är relativt okända, det finns många bidragande faktorer och tja, cannabisdemens är väl inget direkt begrepp som alkoholdemens är, däremot så pågår forskning där man behandlar demens mha cannabis. Tror att det gällde sativex, men är osäker. Jag vet att på något håll blev det starkt kritiserat, på annat håll rosat r/t bra resultat. Ett projekt tror jag görs i nederländerna och ett i UK, men är osäker på vilken som blev risasd vs rosad.

CBD, utan THC eller med väldigt små mängder har visat sig göra stora framsteg gällande bland annat demens. Sitter lite illa till just nu men ska försöka hitta de rapporterna som gäller CBD och demens lite senare.
 
Jag har ingen aning om vad du svarar på, troligtvis är det någon jag ignorerar så det kan kvitta dårå. Men jag kan väl säga som så att demensens orsaker är relativt okända, det finns många bidragande faktorer och tja, cannabisdemens är väl inget direkt begrepp som alkoholdemens är, däremot så pågår forskning där man behandlar demens mha cannabis. Tror att det gällde sativex, men är osäker. Jag vet att på något håll blev det starkt kritiserat, på annat håll rosat r/t bra resultat. Ett projekt tror jag görs i nederländerna och ett i UK, men är osäker på vilken som blev risasd vs rosad.
I inlägget så påstods det att cannabis gav demens.

Det känns ju lite märkligt om man då försöker behandla demens med cannabis :rofl:
 
Inte läst hela tråden men....

Läser i Svenska Dagbladet en artikel om cannabis. (Bakom betalvägg https://www.svd.se/cannabisen-allt-starkare--vanligare-med-överdos )

"Cannabis beskrivs ibland som en drog med få biverkningar, men kan leda till psykos och andra psykiska besvär. Risken ökar ju högre andel THC – det rusgivande ämnet i cannabis – som finns i exempelvis en joint.

Forskning visar samtidigt att just andelen THC har stigit kraftigt i hasch och marijuana. Enligt en ny rapport från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, fördubblades andelen THC i hasch och marijuana mellan 2006 och 2016 i Europa. "


Juan Figueroa, överläkare och barnpsykiater på Maria Ungdom säger
"– Jag har jobbat här i 23 år, och sedan några år tillbaka har ungdomar allt oftare kommit in med psykotiska symtom efter att ha rökt cannabis. Det handlar om bland annat förvirring, osammanhängande idéer, förföljelsemani, motorisk oro och aggressivitet,"

Detta oroar mig.
 
Inte läst hela tråden men....

Läser i Svenska Dagbladet en artikel om cannabis. (Bakom betalvägg https://www.svd.se/cannabisen-allt-starkare--vanligare-med-överdos )

"Cannabis beskrivs ibland som en drog med få biverkningar, men kan leda till psykos och andra psykiska besvär. Risken ökar ju högre andel THC – det rusgivande ämnet i cannabis – som finns i exempelvis en joint.

Forskning visar samtidigt att just andelen THC har stigit kraftigt i hasch och marijuana. Enligt en ny rapport från CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, fördubblades andelen THC i hasch och marijuana mellan 2006 och 2016 i Europa. "


Juan Figueroa, överläkare och barnpsykiater på Maria Ungdom säger
"– Jag har jobbat här i 23 år, och sedan några år tillbaka har ungdomar allt oftare kommit in med psykotiska symtom efter att ha rökt cannabis. Det handlar om bland annat förvirring, osammanhängande idéer, förföljelsemani, motorisk oro och aggressivitet,"

Detta oroar mig.
Samtidigt så visar studier att cannabis inte är orsaken till dessa psykoser, utan bara utlösande. Det är alltså psykoser som ligger latent och som skulle ha utlösts förr eller senare ändå.

Det är viktig att se skillnad på orsak och utlösande. Hade cannabis varit orsaken så hade det ju varit en helt annan sak.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle Tyskland legaliserar cannabis och jag gissar att Sverige på sikt följer efter även om det kan ta några år...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
8 901
Senast: corzette
·
Kläder & Bli fin Behöver lite hjälp från er stickande bukefalister. Jag har en kompis som fyller år i sommar och hon har på sistone börjat intressera...
Svar
5
· Visningar
234
Senast: vilde
·
Fritid Mailade GHS och frågade om väskor och strikt väskförbud kommer råda. Gissar att det finns några här som var på SIHS eller annat...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 684
Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
199
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp