Bukefalos 28 år!

Centrerad ridning

Sv: Centrerad ridning

Jag tycker INTE det är hokus pokus. Bara för att reda ut lite! ;)
Och som sagt, risken att det blir för mycket känns inte stor med tanke på hur mycket åt andra hållet det kan vara.
Men jag tror det är bra att i grunden ha en "vanlig" ridstil t ex western, dressyr, AR, hoppning osv. Att sitsträningen inte blir målet med ridningen även om det är en otroligt viktig del.
 
Sv: Centrerad ridning

Jag tycker INTE det är hokus pokus. Bara för att reda ut lite! ;)
Och som sagt, risken att det blir för mycket känns inte stor med tanke på hur mycket åt andra hållet det kan vara.
Men jag tror det är bra att i grunden ha en "vanlig" ridstil t ex western, dressyr, AR, hoppning osv. Att sitsträningen inte blir målet med ridningen även om det är en otroligt viktig del.

Detta har du helt rätt i! Och meningen med den centrerade ridningen har aldrig varit att den skall vara en disciplin i sig, utan ett medel för alla ryttare att få bättre kommunukation med hästen. Om man läser Sally Swifts bok "Centrerad ridning" så skriver hon just detta. Hon undervisar ju dressyr, hoppning, fälttävlans och westernryttare enligt dessa metoder.
Det viktigaste som jag fått ut av de kurser jag gått i centrerad ridning är att jag blivit medveten om vilka hjälper jag ger och vad för andra störande moment jag utsätter hästen för. Att renodla hjälperna så att det blir så lite "bakgrundsbrus" som möjligt, gör att man kan ge finare hjälper.
 
Sv: Centrerad ridning

Allt är bra om man använder det med förnuft! :)
För även centrerad ridning tycker jag kan bli liite överdrivet. Mycket kan man ju för det första träna icke-uppsuttet också för att få in känslan för att slippa utsätta hästen för en himla massa sitsträning. För det andra så måste trots allt även hästen skolas, (viss grundlydnad bl a). Man kan skylla mycket på ryttarens sits, men inte allt, även om det nog är vanligare att göra tvärtom...

Det här med grundutbildningen/lydnaden hos hästen är ju viktigt och får inte glömmas bort. Själv har jag en mycket arbetsvillig och ärlig häst som i princip alltid försöker göra det jag ber om (därav de stora problemen när jag ger fel signaler). MEN: han är också mycket pigg och gillar att springa. Eftersom han för det mesta lyder perfekt har jag svårt att se de stunder när han faktiskt jobbar emot mig, trots att jag rider korrekt. På kursen i söndags var det ett tillfälla när jag inte kunde få ordning på traven, han bara ökade och sprang ifrån mina hjälper. Jag tänkte automatiskt att "nu gör jag något fel". Men då sa instruktören att det gjorde jag inte alls, hästen var helt enkelt olydig och det var på sin plats med en lite starkare förhållning och en tillsägelse omatt detta ej är ok.
Detta är mycket viktigt hos en bra centrerad-ridning instruktör; att kunna se när problemen beror på ryttaren och när de beror på hästen. Annars skulle CR bara ge upphov till en massa olydiga hästar!
 
Sv: Centrerad ridning

Det här med grundutbildningen/lydnaden hos hästen är ju viktigt och får inte glömmas bort. Själv har jag en mycket arbetsvillig och ärlig häst som i princip alltid försöker göra det jag ber om (därav de stora problemen när jag ger fel signaler). MEN: han är också mycket pigg och gillar att springa. Eftersom han för det mesta lyder perfekt har jag svårt att se de stunder när han faktiskt jobbar emot mig, trots att jag rider korrekt. På kursen i söndags var det ett tillfälla när jag inte kunde få ordning på traven, han bara ökade och sprang ifrån mina hjälper. Jag tänkte automatiskt att "nu gör jag något fel". Men då sa instruktören att det gjorde jag inte alls, hästen var helt enkelt olydig och det var på sin plats med en lite starkare förhållning och en tillsägelse omatt detta ej är ok.
Detta är mycket viktigt hos en bra centrerad-ridning instruktör; att kunna se när problemen beror på ryttaren och när de beror på hästen. Annars skulle CR bara ge upphov till en massa olydiga hästar!


Det är bra att du tar upp det här med att instruktören måste se när det är ryttaren som gör fel och när det är hästen som gör fel. Det kan nog vara svårt för en själv att märka om det är hästen som gör fel eller en själv, eftersom man är väldigt inne på att det är det man själv gör som påverkar hästen. (oj vad flummigt det där lät, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar..)

Har någon några bra tips på övningar som hjälper en att förbättra sitsen/balansen?

Jag vet att man inte får be om tips på tränare osv i forumet, men jag vill hemskt gärna att ni som har tips på tränare i Västerås/Stockholms området mailar till mig.
 
Sv: Centrerad ridning

Det här med grundutbildningen/lydnaden hos hästen är ju viktigt och får inte glömmas bort. Själv har jag en mycket arbetsvillig och ärlig häst som i princip alltid försöker göra det jag ber om (därav de stora problemen när jag ger fel signaler). MEN: han är också mycket pigg och gillar att springa. Eftersom han för det mesta lyder perfekt har jag svårt att se de stunder när han faktiskt jobbar emot mig, trots att jag rider korrekt. På kursen i söndags var det ett tillfälla när jag inte kunde få ordning på traven, han bara ökade och sprang ifrån mina hjälper. Jag tänkte automatiskt att "nu gör jag något fel". Men då sa instruktören att det gjorde jag inte alls, hästen var helt enkelt olydig och det var på sin plats med en lite starkare förhållning och en tillsägelse omatt detta ej är ok.
Detta är mycket viktigt hos en bra centrerad-ridning instruktör; att kunna se när problemen beror på ryttaren och när de beror på hästen. Annars skulle CR bara ge upphov till en massa olydiga hästar!

:bow::bow:
Så det ska vara! :)
 
Sv: Centrerad ridning

Det är bra att du tar upp det här med att instruktören måste se när det är ryttaren som gör fel och när det är hästen som gör fel. Det kan nog vara svårt för en själv att märka om det är hästen som gör fel eller en själv, eftersom man är väldigt inne på att det är det man själv gör som påverkar hästen. (oj vad flummigt det där lät, men jag hoppas att ni förstår hur jag menar..)

Har någon några bra tips på övningar som hjälper en att förbättra sitsen/balansen?

Jag vet att man inte får be om tips på tränare osv i forumet, men jag vill hemskt gärna att ni som har tips på tränare i Västerås/Stockholms området mailar till mig.


Svårt det där med övningar för sits och balans, mest effektivt är väl att ha en duktig person på marken som kommenterar ens minsta fel hundra gånger, tills man slutligen lärt in rätt...:angel:
Det viktiga med sitsen är väl att den är stabil utan spänningar. När man försöker att vänja sig av med att spänna någon/några kroppsdelar är det lätt att man blir "sladdrig" istället och det är ju inte heller rätt. Det är viktigt att vara stabil i bålen, använda magmusklerna lagom mycket. Själv har jag lätt för att spänna axlarna, min lilla hjärna tror att man kan kompensera för detta genom att slappna av i resten av överkroppen:smirk: Detta leder till att jag får dålig kontroll på hästens bogar som åker ut åt än det ena, än det andra hållet. Med stabil men mjuk överkropp så blir det mycket bättre.

Något som kanske inte förbättrar sitsen men som ökar ryttarkänslan är att "hitta" hästens bakben och hela tiden veta vilket som är i marken och vilket som är på väg upp/ner. Nästa steg är att i igångsättningarna bestämma vilket bakben hästen ska börja med. Och så kontrollera vilket ben som stannar först i halten. Den dagen jag har full koll på detta kommer jag att dansa runt såhär: :banana:
 
Sv: Centrerad ridning

Jag tränar för tränare 1 gång i veckan centrerad ridning , och jag märker massa skillnad sedan jag börjat med det :)
min häst är mkt mer avslappnad , och jag sitter mkt bättre osv.
så jag rekomenderar verkligen att prova allafall:D
 
Sv: Centrerad ridning

Hr ridit lite för Cr-instruktör och är mkt mkt nöjd! Varför har ingen lärt mig att rida på det här sättet tidigare?

Första lektionen gjorde jag hos henne, på en lånad häst. Det första hon gjorde var att fråga om hon fick ta i mig, vilket hon fick. Hon tog tag i min skänkel, vred om den, hela vägen från höften och ner och flyttade den bakåt. Jag har ridit i en så fruktansvärd stolssits!



Här har hon varit och rätat till sitsen, men benen åker ändå fram lite grann.

Vi har jobbat mkt med andning och min snedhet. Bla har vi upptäckt att bägge mina fötter pekar åt höger, något jag inte alls varit medveten om tidiare. Eftersom bägge fötterna pekar åt höger gör även höftena det. Jag är ihopsjunken på höger sida i ryggan o lägger huvudet på sned för att inte trilla omkull. Detta har resulterat i att min häst inte vill ta vänster galopp. Med en liten, liten finjustering så tog Jumme vänster galopp DIREKT, utan att ens fundera över vad jag menade.


Jag tycker att Centrerad ridning är super som ett kompliment till annan ridning. Vi har inte jobbat någonting med formen på de hästar jag ridit utan jobbat med mig som ryttare och det har givit mig massor på ganska få ggr.

Lycka till. (Och förlåt för så många bider)
 
Sv: Centrerad ridning

Du behöver absolut inte be om ursäkt för bilderna. Det är bara kul att se bilderna! Fler bilder i tråden, ja tack! ;)

Bra att du fått en så positiv bild av CR, jag har fått uppfattningen att alla har en positiv bild av detta. Jag ser verkligen fram emot att åka iväg på en kurs snart.



Jag har fått en del mail ang bra tränare och vill bara passa på att tacka för dessa! :bow:
 
Sv: Centrerad ridning

*kl*

Måste bara rapportera lite från dagens ridning eftersom jag fortfarande är "hög" på allt jag lärde mig på cr-kursen jag var på i söndags. Red i paddocken och jobba mycket med traven. Som vanligt gick det bra på volt, men på fyrkantspåret sköt pålle in bogen och hörnpasseringarna var åt skogen. Så påminde jag mig om att vi jobbat med placeringen av mitt bäcken och sittbenen på kursen, så jag satt om lite i sadeln. Dessutom var jag noga med att mentalt planera hörnpasseringarna redan någonstans halvägs längs långsidan. Och plötsligt så gick det bara så bra!
Sedan började han flyta ut genom mina ytterhjälper istället, men då ansträngde jag mig för att stötta honom med yttre sittbenet i cirka vartannat steg som jag blivit tipsad om. Och så gick det bra igen! När jag dessutom kom på att jag satt och var alltför "sladdrig" i överkroppen och istället sträckte på mig och stabiliserade lite med magmusklerna, då kände jag hur jag hade ramat in hela hästen:love:
Något som inte gcik så bra idag var ryggningar och framdelsvändningar, vilket jag tror är en blandning av olydnad (pålle hade massor av överskottsenergi och ville INTE stå stilla) och att jag inte är tillräckligt tydlig i mina hjälper samt blir hård i handen när han försöker springa iväg. Men detta är saker att jobba med framöver.
Är nöjd med att jag börjar få kontroll över alla hästens (och mina egna) kroppsdelar på en gång, inte bara en i taget!

Ni får ursäkta detta lilla egotrippade inlägg, men man blir ju så glad när det går bra och vill gärna berätta :banana::banana::banana:
 
Sv: Centrerad ridning

Härligt att det gick så bra!! :D Toppen att du beskriver problemen du haft och hur du löst dom. Härligt!

Jag ser gärna att fler berättar om sina ridpass och hur "cr-tänkande" har hjälpt er lösa problem osv. :)
 
Sv: Centrerad ridning

Kan lägga in bilder på hur mycket centrerad ridning har hjälpt mig med mitt spektakel till häst!

Så här såg det ut från början, här med sin medryttare han har haft en gång i tiden.
14880606.jpg


2004, här rider jag honom, här är min sits faktiskt bra för att vara från den tiden, annars så kutade jag mer, ramlade fram med överlivet och skänklarna åkte bak.
7070789.jpg


nu har jag tyvärr inte så jättefärska bilder

maj 2007, här börjar vi hitta knapparna på allvar
10055736.jpg


10071974.jpg


juli, kompis som rider
12941392.jpg


augusti
13573543.jpg


september
15261640.jpg


Sedan har han gått på sparlåga hela vintern och mest lullat omkring kravlöst. Har nu börjat satt lite snurr på det hela.

februari 2008, ringrostig pålle som sagt men trevlig ändå!
18728861.jpg
 
Sv: Centrerad ridning

Oj, vilken skillnad! Ni har verkligen lyckats komma upp från bogarna om man jämför med de första bilderna!
 
Sv: Centrerad ridning

Det är jättestor skillnad ridmässigt, nu klarar han att göra de mesta krumelurerna :bow: dock är han ju byggd som en överbyggd tax men han gör det riktigt bra stundvis, han är också travare vilket gör det lite krångligare men är väldigt nöjd över hästen hur han tränar
 
Sv: Centrerad ridning

Ja, det är jätteviktigt att instruktören kan säga ifrån. Hon som jag rider för är också utbildad dressyrinstr så det käns helt rätt för mig, hon har så kloka angreppssätt hela tiden.
 
hjälp..! centrerad ridning

Jag har hört väldigt mkt positivt om centrerad ridning och är jättesugen på att prova det. Har börjat leta privattränare lite smått och tänkte att jag kanske skulle vilja ha en som praktiserar cr.

förutom att rida hemma på min egen häst rider jag på ridskola, men man orde väl utveckas mer om man har en privat tränare?

hade i så fall tänkt träna ca en dag i veckan några månader framöver, fram till aug-sept när jag börjar gymnasiet och sedan kanske fortsätta en gång i månaden.

har lite problem att få ner vissa hästar i form (hoppar mest, men självklart måste dressyren vara på plats också, tänkte inrikta mig mest på dressyr ett tag framöver så att alla bitar faller på plats), är det bra att träna cr då?
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

Jag tycker att CR är en jätte intressat och utvecklande "gren" av ridning. Dock bör man kanske vara medveten om att det är relativt tidskrävande och ger generellt inte dom stora resultat man kanske hoppas på, dock tycker jag att rider man för en CR tränare brukar en fokus att ändras - vilket jag ser som mycket positivt!

Så ja.. jag tycker att det låter som en superb ide :)

Måste bara fråga, är det fin häst på avataren? tycker jag känner igen den :D Vem är den efter? heter?


Mvh / Elizette
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

har lite problem att få ner vissa hästar i form (hoppar mest, men självklart måste dressyren vara på plats också, tänkte inrikta mig mest på dressyr ett tag framöver så att alla bitar faller på plats), är det bra att träna cr då?


Nyttigt att träna CR med en bra instruktör skulle jag tro det är för dom flesta, men då fokuseras det ju på DIG i första hand, inte vilken form hästen går i! :p
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

*kl*
Rider för CR instruktör 2 ggr/år (då flera lektioner under en helg) och det ger mig massor!
Jag har bara genom att rätta mig själv (cm hit och dit) fått hästen att kännas helt annorlunda under ett och samma pass och framför allt mej själv medveten om min kropp och vad den omedvetet håller på med. Skulle gärna rida oftare för utbildad CR människa.

Totola: Har fått bättre "fjong" i hästen också genom att rätta mej själv, jag har fått hjälp att även "rida" hästen under CR-pass.
När min kropp är på plats och man därifrån rider så händer det massor!
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 859
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 577
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp