Bukefalos 28 år!

Centrerad ridning

Sv: Centrerad ridning

Att hästen går "i form" på ett korrekt sätt kräver ju att den arbetar med bakdelen, är lösgjord etc. Allt detta blir lättare om man som ryttare sitter rätt och har koll på hur man ger hjälperna. Därför tror jag att centrerad ridning kan hjälpa dig att rida hästarna korrekt så att de arbetar bra och blir lätta i handen. Det är i alla fall en viktig grej när jag rider för min cr-instruktör!
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

Totola: Har fått bättre "fjong" i hästen också genom att rätta mej själv, jag har fått hjälp att även "rida" hästen under CR-pass.
När min kropp är på plats och man därifrån rider så händer det massor!

Ja så är det såklart! :)
Hoppas dock inte CR-instruktörer lär folk få "ner" hästen på tygeln..
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

Nä, det tror jag verkligen inte. Nu har jag bara träffat en - men det verkar ju finnas krav på dem som utbildar sej..

Vet vanliga instruktörer som varit med på CR-läger som elever (med folk från hela världen och samtidigt utbildningstillfälle för CR-instruktörer) som därefter instruerar annorlunda på sina lektioner.
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

De båda jag ridit för är raka motsatsen; de mest medvetna o kunniga jag träffat på...
 
Sv: hjälp..! centrerad ridning

De båda jag ridit för är raka motsatsen; de mest medvetna o kunniga jag träffat på...

Ja, det tror jag är mycket möjligt. Öppen för lite annorlunda metoder måste de ju vara om inte annat, och få bra öga på hästen när ryttaren gör rätt/fel...
 
Sv: Centrerad ridning

Är det någon idé att börja rida centrerad ridning med en häst som inte alls är skolad? Jag har haft min kallblods travare i 1 månad nu. och när jag köpte henne så var hon bara riden i skogen ibland (hon är 4 år) Tänkte det kanske är svårt med en häst som inte kan något direkt? hoppasn i förstår vad jag menar. :)
 
Sv: Centrerad ridning

Är det någon idé att börja rida centrerad ridning med en häst som inte alls är skolad? Jag har haft min kallblods travare i 1 månad nu. och när jag köpte henne så var hon bara riden i skogen ibland (hon är 4 år) Tänkte det kanske är svårt med en häst som inte kan något direkt? hoppasn i förstår vad jag menar. :)

Oh ja! Centrerade ridningen är till för att du ska få kroppsmedvetenhet och det är såklart alldeles ypperligt när du ska börja skola din häst! Min vbl travare som finns tidigare i tråden kunde i stort sätt inte så mycket när jag började träna centrerad ridning för min instruktör som jag fortfarande har idag. Han kunde skänkelvikning men varken han eller jag orkade eller hade ordning på kroppsdelarna så vi kunde utföra en ordentlig i skritt. Idag för han en massa krussiduller utan problem, har även börjat skola min vbl travarmärr jag har nu också. Så det är bara tuta å köra :bump: För det är jätterolig att utvecklas tillsammans med sin häst
 
Sv: Centrerad ridning

kan erkänna att första gången jag såg när några red centrerad ridning för en instruktör vid stallet där jag har häst, så höll jag på att skratta ihjäl mej pga. det instuktören sa. Hon sa saker som hitta äpplet i sadeln och sådana saker... :smirk:
Men har nyligen läst boken Ett med hästen, jätte bra bok om centrerad ridning, och blev väldigt insperead, och jag har börjat tänka i nya banor, har inte hunnit prova så mkt eftersom min häst är under igångsättning och skrittas endast nu, så jobbar bara lite med sitsen än. Men något jag upptäckt nu efter att jag läst boken är att jag typ spänner låren så fort jag rör mej i sadeln :crazy:, vill föröska få bort det, någon som har något bra tips ??
 
Sv: Centrerad ridning

måste bara säga att det var stor skillnad på första och sista bilden. Vad kul att det gått framåt så mkt :D
 
Sv: Centrerad ridning

Jag spänner låren då jag svankar. Kanske prova på stolen nu, att se vilken vinkel i ryggen som ger mest avslappnade lår? Om jag hittar ett rätt läge för ryggen (dra i tråden på hjässan), och tänker bak med magen, så slappnar överskänklarna av mer, och då går hästen bättre
 
Sv: Centrerad ridning

Jo so upplevde jag nog också att det kan va.

Jag känner ridningen på ett annat plan nu är mer medveten än tidigare.
:):love::)
 
Sv: Centrerad ridning

Tackar tackar, han känns jättefin nu efter uppehållet så det här lovar gott inför sommaren när vi tränar som mest :bump:
 
Sv: Centrerad ridning

Jag väcker tråden till liv för att jag själv är väldigt intresserad av CR, har läst böckerna framlänges och baklänges och nu ÄNTLIGEN ska få mitt livs första riktiga CR-lektion. På onsdag kommer en mycket meriterad level II-instruktör och hjälper mig och min nyinköpta pålle!

Hur många andra är ni som tränar enligt CR eller för en CR-tränare? Vad kämpar ni med och vad tycker ni att ni har haft mest nytta av i er CR-träning. Vore jättekul att läsa om andra och andras framsteg och erfarenheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Centrerad ridning

Hej!
Gå in och kolla på crsweden.se. Där finns alla tränare listade i Sverige.
Jag kan varmt rekommendera Östergötlands instruktör, hon gjorde underverk med mig och min häst, både från mark och uppsuttet. :love:
Den tjejen är sjukgymnast i botten och har ett helt fantastiskt öga för både ryttare och häst.
Hon håller till i Mjölby, tre mil söder om Linköping, kan ta emot elever (ridhus på gården) eller åka ut.
 
Sv: Centrerad ridning

Trots en underväldigande respons ;) så fortsätter jag att hålla liv i tråden. Har precis kommit hem från min allra första CR-träning och herrgud så nyttigt det var. Jag har ju läst Sally Swifts böcker, så jag hade fattat en del teoretiskt, men att få någon som faktiskt analyserar ens sits och blixtsnabbt identifierar vad man gör fel var fantastiskt. Så många aha-ögonblick jag fick under den här timmen. Insåg t.ex. att jag aldrig har suttit på sittbenen förut. Och att jag kollapsar i högersidan. Och att min sadel är för liten för min rumpa:p

På ett sätt blir man lite knäckt när man får klart för sig hur illa ställt det faktiskt är. Jag brukar sällan få klagomål på min sits av instruktörer, även om jag inom mig har känt att det fanns problem både här och där. Men lite jobbigt är det ändå att få sina misstankar bekräftade. Och att det var så MÅNGA saker som behövde fixas till. Men jag tänker positivt. Nu, äntligen, har jag chansen att börja bli den där ryttaren som jag vill bli. Hon den där som sitter djupt och stabilt i sadeln, mitt över hästen, i alla lägen. Första steget är taget! :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
427
Senast: slant98
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 859
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 577
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 339
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp