Bukefalos 28 år!

cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

sandig

Trådstartare
cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän? Är det så?

Var och skulle förnya mitt recept på ppiller idag men fick inte göra det eftersom jag har migrän. De enda ppillrena jag fick äta var cerazette som jag fick utskrivet. Det var dom eller spiral.

Enligt barnmorskan var det nya regler för i år. Stämmer detta? Vad tycker ni om detta?
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Jag fick samma besked för ett par år sedan när jag skulle skaffa preventivmedel, så nytt för i år är det inte. Barnmorskan förklarade att migrän med aura innebär en förhöjd blodproppsrisk, och det gör att man inte bör ta kombinerade p-piller eftersom de höjer risken ytterligare. Precis samma försiktighetsprincip som gör att man inte får ta kombinerade p-piller om man har nära släktingar som har haft en blodpropp.

För mig personligen kvittar det, Cerazette funkar bra för mig och jag slipper dessutom mens helt och hållet, vilket är förbannat skönt efter nästan två decennier av handikappande mensvärk.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

De sa samma sak till mig för över 12 år sedan.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Precis samma försiktighetsprincip som gör att man inte får ta kombinerade p-piller om man har nära släktingar som har haft en blodpropp.

Om en läkare godkänner att man vill ha annat p-piller så får man lov. Jag äter yasmin fast att det finns hjärt och kärlsjukdomar på båda sidorna av familjen (mamma - hjärtinfarkt och blodpropp i ben. pappa - blödning/stroke och förträngning i halspulsådern)

till TS.
Prata med en läkare och se vad den säger om du inte är nöjd med cerazette
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Nej, har du bara migrän UTAN aura får du äta andra p piller om du så vill.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Som adenochrome säger gäller den ökade risken bara migrän med aura.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Så att det kommit nya regler i år hittade hon bara på??

Jag blir osäker på om jag har migrän med aura eller inte försökt och googla men det är så luddigt...
Hur vet man??
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Jag har migrän utan aura. D.v.s bara ont i huvudet och illamånde (inte så bara...), men fick lova att genast sluta med mina piller ifall jag fick ett enda anfall med aura.

Jag antar att man vet ifall man har aura. Det är rätt obehagligt (har haft en gång). Man ser inte som man ska, helt enkelt. Man kan se bollar, prickar eller ränder samt känna sig riktigt konstig.

Jag fick höra att man inte alls fick äta p-piller om man har aura. Så kanske det nya är att man FÅR äta det preparatet du fick?
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Jag tål inte p-piller, får gräslig migrän och det är anmält för hm 18 år sedan typ.

P-sprutor går däremot bra.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Om det är pga propprisk borde ju alla minipiller, hormonspiral och p-spruta gå bra också? Jag har tuggat igenom rubbet och får definitivt inte äta kombinerade p-piller pga propprisk.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Så att det kommit nya regler i år hittade hon bara på??

Jag blir osäker på om jag har migrän med aura eller inte försökt och googla men det är så luddigt...
Hur vet man??

Aura är symtom som du har 30-60 minuter innan migränattacken brakar loss. Det vanligaste är synrubbningar, att man t ex ser blixtar eller grå fläckar i synfältet. Även sluddrigt tal och problem med känsel och motorik hör till auran.

De flesta med migrän har INTE aura.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Så att det kommit nya regler i år hittade hon bara på??

Jag blir osäker på om jag har migrän med aura eller inte försökt och googla men det är så luddigt...
Hur vet man??

Jag skulle tro att det kan ha varit rekommendationer tidigare men kanske blivit hårdare regler nu? För de har väl nyligen kommit med någon forskning om att migrän med aura är den absolut största riskfaktorn för hjärtinfarkt och blodproppar, man löper högre risk att få sånt om man har migrän med aura än om man röker, till exempel. Så jag antar att det har tillkommit nån regel utifrån det, när man vet hur hög risken är?

Gällande aura så är det ganska enkelt, vet du att en migränattack är på väg innan du får ont i huvudet? T.ex med synbortfall eller så? Jag får synbortfall så det blir "blinda fläckar" i synfältet innan huvudvärken kommer, varje gång och aldrig något som händer vid vanlig huvudvärk. Så får du någon slags förvarning om att migränen är på väg?
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Högt blodtryck är största riskfaktorn, enligt den studie jag tror att du läst om. Sedan kommer migrän med aura. (Fast det är illa nog)
 
Senast ändrad:
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Nä, i det jag läste stod det att migrän med aura var högre riskfaktor än högt blodtryck också... Men det kanske var felaktigt då. Eller så läste jag galet.

Edit: jag läste galet. Det var näst efter högt blodtryck som du säger. :)
 
Senast ändrad:
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Då har jag nog inte med aura, jag har ibland sett blixtar men det har varit under själva anfallet.

Så då borde jag få äta mina vanliga Ppiller?
Kan jag gå tillbaka och säga det?
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Men VA!? Det hade jag ingen aning om, ingen barnmorska eller läkare som någonsin nämnt det för mig. Jag har fått Neovletta utskrivet flertalet gånger trots att jag har migrän med aura. Antar att det är bäst att sluta med p-pillrena och boka ny tid? Borde jag kolla upp mig hos vanlig läkare också? Jag har aldrig haft problem med högt blodtryck men min pappa har fått det nu på senare år. Ibland när jag tränat hårt kan jag få hjärtklappning, kan det vara relaterat? Shit, nu blir hypokondrikern i mig orolig. :nailbiting:
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Jag hade nog konsulterat BM eller läkare, i ditt fall. Dock är det en generell regel att den största risken för blodpropp är de första 6 månaderna, men den regeln berör inte migrän med aura vad jag vet.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Du borde absolut sluta, genast! Jag fick ju lova att sluta den dagen jag får ett anfall med aura. Inte dagen efter eller så, utan genast på momangen.

Så ta kontakt med vården och fixa nytt p-medel.
 
Sv: cerazette- de enda ppillrena du få äta om du har migrän?

Oj! Vilken skillnad det är! Här försöker läkarna att motivera att få mig att ta kombinerade p-piller trots blodpropp i släkten, migrän med aura och övervikt... Plötsligt så är jag inte särskilt sugen på att lyssna på dem längre...

*OT*
Vet någon om den ökade blodproppsrisken med migrän går att "få svart på vitt", med hjälp av gentest? Eller är det ytterligare en riskfaktor bortom genetiska faktorer?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 476
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 517
Senast: Johannna1
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 825
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp