Bukefalos 28 år!

Cesar Millan-metod i hästhagen

Alina

Trådstartare
Hej! Jag har hört att Cesar Millan får hundar som inte kan komma överens att gå mycket bra ihop i en flock. Det jag funderar över är om man kan "styra över" hästar på samma sätt? Scenariot är en äldre valack som inte slutar bita, tjura, sparka och jaga runt ett yngre sto i hagen. Han agerar aggressivt även i stallet där han sparkar mot hennes box (dom står bredvid varandra) och tjurar mot henne.

Någon om vet om det är möjligt?
Och om det finns någon cesar millan-typ som jobbar med hästar?
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Nej det går inte, man kan styra ett beteende hos en häst när man själv står i hagen men lämnar man hagen så är det inte något man kan påverka.

Sen är det ju många yttre faktorer som spelar in i varför en häst är jobbig med andra som vi kan styra. Kan vara så att den är frustrerad, hungrig, överskottsenergi, för liten hage med för många hästar osv. Detta brukar gå ut över alla andra hästar.

Sen är det så också att alla hästar trivs inte ihop, precis som vi inte trivs med alla människor så är det även viktigt att man hittar rätt kompis till sin häst. Bara för att båda är hästar betyder inte att dom ska gilla varandra.

Annars normalt sätt så om är det en tillräckligt stor hage så kan även hästar som inte gillar varandra accpetera varandras närvaro i hagen sålänge dom slipper ha med varandra att göra och kan gå undan.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Till viss del så tror jag nog att det skulle gå. Det Cesar egentligen till stor del gör är att försöka ta reda på varför problemen uppstår. Och sen använder han en stor portion sunt förnuft, som tydligen saknas hos många :grin: Inga konstigheter egentligen.
Även om man inte kan styra över hästarna när man själv inte är i närheten så kan man ju försöka att ta reda på hur och varför problemen uppstår och utifrån detta försöka komma på hur man kan lösa problemet.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag är övertygad om att man kan visa sin häst hur man vill/eller inte vill att den ska bete sig med andra hästar. Om det blir bestående eller inte ver jag dock inte. framfröallt så beror det ju på en massa saker runt omkring som tidigare svarat.

Min valack var väldigt less på sin kompis när han kom, han var less på livet i allmänhet efter flytten. Dessutom är han rätt feg så han jagade helt enkelt undan den andra hästen hela tiden. Egentligen var han nog mest rädd så vi tog helt sonika hästarna i varsitt grimskaft och visade min att det inte var ok att tjura och att det inte heller var farligt att låta unghästen komma nära. På sikt blev det bättre när han vande sig och jag vet inte hur mycket det egentligen hjälpte men just då hjälpte det iaf tydligt, även när de var lösa så blev den yngre inte lika rädd och min blev heller inte rädd för den yngre när den gick undan :p

Det jag tror hjälpte mest var att jag red min som vanligt (när vi sett att den yngre gick bra att lämna) så han kände sig inte längre bortglömd i hagen med den tråkiga kompisen utan han var återigen mattes viktigaste ridhäst och det var ju faktiskt lite ledsamt att lämna kompisen! Det tror jag är en viktig grej ur hans synvinkel - att han går först. Speciellt som han är mycket äldre också.

Jag tror aldrig det blir bra när man favoriserar "fel" häst, och ännu sämre om den visar det och man bestraffar den. Jag försöker vara noga med att avvisa min häst när han inte beter sig ok men ännu mer noga med att bara lägga fokus på honom. Men går jag fram till den yngre så ska han antingen hålla sig borta eller vara med och vara trevlig, jag ska få välja vilken häst jag vill umgås med. Och om han då inte känner sig bortvald hela tiden bryr han sig inte så mycket.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det blir omöjligt att jämföra hästars flockdynamik med hundars. Hundar är betydligt mera socialt präglade på submissivt beteende i flock. Luddigt förklarat såhär lite i all hast kanske, men ett konkret exempel är att den som är ledare i en hundflock är så otroligt dominant över övriga flocken, och allt handlar i stort om den hundflockens ledare. Om hundflocksledaren tex läxar upp en individ i flocken får den individen även resten av packet över sig, så stark är den dynamiken.
Hästar fungerar inte på samma sätt. Dessutom är en människa aldrig en sån ledare i den betydelsen över en häst, eftersom vi inte spenderar tillvaron tillsammans med flocken alls så markant som man spenderar den med en hund.

Hoppas min lite slarviga förklaring ändå illustrerar vad jag är ute efter.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Håller med, men... om man spenderar mkt tid med hästarna så går det.
Men även där måste man respektera den naturliga hierarkin o inte gynna en häst som är lågrangad bara för att det är ens egen. Då kommer den att få på Moppo när beskyddaren är väck.

Det är lugnt vid fodringsdags i ett större stall om man följer rangordningen samt ger hästar som utfört arbete mat. Om man vänjer dem att om en får mat så får alla blir det livat.
Jag anser heller inte att hästar ska bråka om gräs- hö. då får de för lite.

Jag säger till hästarna när jag anser att de går över gränsen mot varandra. däremot vet hästarna oftast bäst och kan utläsa sådant som vi inte kan uppfatta. Precis som en hund. Läser av det mkt finstilta.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag hörde för inte så längesen en historia där det var en häst som betedde sig som den du beskriver.

Till slut en kväll tröttnade ägaren och gick ut i hagen med en långpisk och när hästen oprovocerat gav sig på sin hagkompis så var ägaren ju där, sprang efter och skrek och spöade upp hästen ordentligt, en bra stund.

DETTA ÄR INGET JAG NÅGONSIN TYCKER NÅGON SKA GÖRA

MEN, faktum är att efter det var det tvärlugnt i hagen från och med den dagen och är fortfarande, 20 år senare...


Men det beror nog helt på häst och situation också!
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Hästar, hundar o för den delen människan behöver ha gränser. Vett o etikett.

Har en häst haft en mes till mamma eller senare gått med usla förebilder bör man hjälpa den att fungera mer rätt. Därför är det jäkligt viktigt att inte sätta ihop unga hästar med mobbare.
Samma sak med hund o alla ungar idag som växer upp inte bara i fri uppfostran utan även tar över kommandot helt- curling.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det bästa är att fodra dem rejält, ha stora marker, motionera dem. När man är med dem kan man förstärka den naturliga rangen för att se till att den hålls och alla vet sin plats.

Ibland kan ju en häst ha lite stört språk. De kan ha gått ensamma och inte fått lära sig hyfs. För vissa hästar är såna hagkompisar helt ok. Men andra kan reagera väldigt kraftigt.

Båda mina hästar har varit lite såna som haft lite stört språk. Min ponny slogs som bara den för sin sak då han var yngre. Så han tog ofta ledningen på ren envishet och våld. När han blev äldre började han backa ur iom att han inte orkade strida. Han har fortfarande vid 29 års ålder inte riktigt lärt sig läsa andra hästar. Men han är utdömd för lynnesfel för 20 år sen. Så jag tror ngt är lite förstört i honom. Det är så mycket som han haft problem med utöver det som kan kännas som normalt hos en häst som levt ett hårt liv.

Min andra häst hade inte lärt sig hyfs. Han var en ung slyngel som inte fått lära sig att vänta eller göra som de ranghöga bestämt.
När jag fick honom sattes han i samma hage som bla en häst som länge gått som hingst. Han var en gammal och klok ledare som dock tog en fight om någon häst inte hade normala sociala kunskaper. Han var bussig för det mesta. Men spårade någon ur var han bestämd. Han var super iom att han sade till "framifrån" om inte kroppsspråk räckte. Det blev inte några skador av det.

Mina hästar får INTE gå på varann då jag är i närheten. Då sköter jag tillsägelser inom flocken om det behövs. Och jag följer den naturliga rangordningen. Sånt tror jag kan gynna harmonin i flocken.

Det kan gå att få en bully att skärpa sig. Man kan sas "ta flocken ifrån dem". Men det finns inte många människor som orkar jobba så. Man måste då spendera mååånga timmar i flocken per dag.. Vi pratar mer än fulla arbetsdagar i stort sett. Och så fort hästen blir "störd" i energin sjasas den bort från flocken. Men det är få utom elitidrottare som orkar vara rörlig så heldagar. För det kan behöva upprepas i flera dagar/någon vecka.
Den KAN gå. Men det finns inga garantier. Jag vet dock en som gjort det några gånger(tror jag vet en till, men är osäker). Men trots att jag träffat mååånga människor, även inom problemlösaryrket/tränaryrket har jag aldrig träffat en människa med det tålamodet och fysiska uthålligheten som han har. Många kallar honom Cesar iom likheterna i sätt att arbeta.;)
Jag själv är envisare än de flesta jag mött och kallas ofta energiknippe. Men jag vete fasen om jag skulle orka det. Just att jobba med någonting sånt som är så samma, samma och fysiskt krävande vet jag inte om jag skulle orka hålla fokus på på ultimat sätt. Jag hade iaf inuti varit grinig efter några timmar eller iaf några dagar.
Jag funderade dock på det med min yngling iom att han var taskig mot en häst. Som tur var slapp jag testa iom att vi släppte en en surmärr istället som gjorde jobbet. Jag var lite desperat och hade börjat fundera på att göra det själv med avlösning av mannen ovan.
Ska det vara garanti måste det göras så fort de släpps ut tills de kommer in. Och konsekvent. Människor kan vara för långsamma och ha bristande uthållighet psyksiskt som fysiskt.

Det Cesar gör är ju att utbilda djur i att ha hyfs separat från andra djur och med hjälp av djur som har korrekt språk och rätt energi. När man har en stabil flock kan man släppa in en vilsen själ i fel energi. Då kan flocken ta sig an att fostra den. För att hjälpa den i fel energi kan man rasta den rejält och ge dem mkt stråfoder.
En häst blir sällan arg på en annan häst för att de tycker den är i "för låg" energi. Det är oftast för att de tycker att hästen är störande i form av för hög energi och/eller inte vet gränser och ger sig inpå andra zoner. Man kan hjälpa djuren lära sig repsektera "personlig sfär" oc inte klampa in nära oinbjudet hos människa eller djur. Och man kan hjälpa dem ha låg energi genom att rasta dem rejält och ge dem mycket tuggtid.

Jag tror du får svårt att få någon problemlösare att komma och jobba med hästen i flocken heltid. Man gör inte sånt gratis åt andra. Och det blir för kostsamt för någon att betala alla de timmar som kan tänkas gå.
Som tränare tänker man förhoppningsvis också på det resultat man kan leverera. Och då får man se till att man får nog tid att lösa problemet. Tyvärr måste ägarna då vara villiga att slanta upp. Man måste ju äta själv med. ;)
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Tack för alla era svar, det är väldigt intressant! Posta gärna mer om era tankar och erfarenheter. Och för att ingen ska vara orolig för hästarna kan jag säga att dessa två hästar separerades efter ett par veckor då oroligheterna inte upphörde. Men, faktum kvarstår, att det mest optimala skulle vara om de kunde fungera ihop då det gäller två hästar med samma ägare och eget litet stall.

Tror ni att den äldre valacken kan ha det här beteendet för att han är otroligt ouppfostrad? Han har inte betett sig såhär tidigare, men nu har han blivit "bortskämd" på äldre dagar, och får göra lite som han vill hela tiden. Har det med varandra att göra, bristen på respekt för människor och hans beteende i hagen med sin hästkompis?
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag hörde för inte så längesen en historia där det var en häst som betedde sig som den du beskriver.

Till slut en kväll tröttnade ägaren och gick ut i hagen med en långpisk och när hästen oprovocerat gav sig på sin hagkompis så var ägaren ju där, sprang efter och skrek och spöade upp hästen ordentligt, en bra stund.

DETTA ÄR INGET JAG NÅGONSIN TYCKER NÅGON SKA GÖRA

MEN, faktum är att efter det var det tvärlugnt i hagen från och med den dagen och är fortfarande, 20 år senare...


Men det beror nog helt på häst och situation också!

Just så, med modifikation, gör vi om någon häst beter sig illa mot de andra i flocken. Fast vi spöar inte upp, utan väljer en matningssituation (det är oftast då det blir mest bråk), ställer oss i hagen med en långpiska och håller undan bråkstaken. Den får helt enkelt inte gå fram och äta förrän den i stort sett ber om lov med sänkt huvud och ödmjuk kroppshållning. Kan ta en stund, och man får vara rejält kaxig i sitt kroppsspråk, men det går.

Gjorde detta för några veckor sedan senast, med ett av stona i flocken som hade blivit alldeles för kaxig mot de andra. Hon fick stå vid sidan av medan de andra stod och åt. Till slut smög hon fram till sin hö- hög och tittade inte åt de andra ... Har funkat bra sedan dess. Hon går till sin mat och springer inte runt och bråkar och föser runt alla de andra. Fast hon är fortfarande högst i rang.

Man märker tydligt att de andra hästarna iakttar mycket nogsamt vad som händer. De vet från början verkar det som, att det är bråkmakaren som skiljs ut och måste veta hut. Kanske tar det udden av kaxpellen, att bli av med lite stjärnstatus?

Nu är det araber jag har, och det är ju en ras som är osedvanligt lättfostrad och foglig. Det kanske inte funkar i en flock med halvblod, vad vet jag. Dessutom kan en del valacker vara lite störda i sitt beteende gentemot ston har jag förstått. Men detta funkar hos oss i alla fall.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Just så, med modifikation, gör vi om någon häst beter sig illa mot de andra i flocken. Fast vi spöar inte upp, utan väljer en matningssituation (det är oftast då det blir mest bråk), ställer oss i hagen med en långpiska och håller undan bråkstaken. Den får helt enkelt inte gå fram och äta förrän den i stort sett ber om lov med sänkt huvud och ödmjuk kroppshållning. Kan ta en stund, och man får vara rejält kaxig i sitt kroppsspråk, men det går.

Fast det där tycker jag hör till allmän uppfostran hos alla hästar, är människor i hagen så ska inte någon häst köra bort någon annan. Min häst är väldigt ranghög och skarp men rör aldrig en min mot någon annan häst när folk fodrar. Däremot när man lämnar hagen och hästarna är själva igen, då kan han köra undan andra och ta andras högar om han vill byta mathög. Vilket faktiskt är okej, dom måste inte ha samma hög hela tiden.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jovisst, men finessen med det hela är att det sitter i även när vi inte är i hagen. Bråkmakaren blir helt enkelt mer hyfsad i sitt beteende. Har en väninna som gör likadant. Man måste förstås ha lite koll på hur det går till när man inte är i hagen, och gå in och bryta om det spårar ur, men jag tycker att de lär sig det hela rätt snabbt.
Men som sagt, det kanske inte alls funkar på alla hästar, och valacker kan vara knepiga, det vet jag. Väninnan har dock hutat åt ett antal valacker så att de har slutat mobba.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det finns bättre metoder än långpisk. Är du inte där så återgår de till....

Vår dräng på 80-talet kastade smågrus på hästarna o sen blev det lugnt.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Inte för att jag fattar varför grus skulle vara bättre än långpisk? Hästarna är ju inte så dumma att de inte begriper varifrån gruset kommer .... Tricket med det hela tror jag är att visa att ett beteende inte tillåts, och att visa de andra hästarna att man kan plocka ner kaxepellen på jorden. Förlorad stjärnstatus, helt enkelt. Både för kaxe själv och de andra.
Vi ska inte förmänskliga våra hästar, men vi ska heller inte tro att de är dummare än de är.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jovisst, men finessen med det hela är att det sitter i även när vi inte är i hagen. Bråkmakaren blir helt enkelt mer hyfsad i sitt beteende. Har en väninna som gör likadant. Man måste förstås ha lite koll på hur det går till när man inte är i hagen, och gå in och bryta om det spårar ur, men jag tycker att de lär sig det hela rätt snabbt.
Men som sagt, det kanske inte alls funkar på alla hästar, och valacker kan vara knepiga, det vet jag. Väninnan har dock hutat åt ett antal valacker så att de har slutat mobba.

Fast jag pratar inte om hästar som mobbar som har dåligt hästspråk utan ranghöga hästar som vill ha högarna för sig själva. Majoriteten av alla som bråkar och har sig gör det pga dålig planering av människorna, för små hagar eller liknande. Och där är det inte rätt tycker jag att gå in och säga till hästarna.

Jag kan bara tänka mig att det där kan fungera på hästar som inte kan hästspråk alls. Och valacker tycker jag är mest enkla, sällan stött på problem med valacker alls, ston däremot kan vara jävliga mot varandra.

Att säga att en häst mobbar är fel, hästar mobbar aldrig, dom gör saker och ting av en anledning. Tillräckligt stor hage och rejäla avstånd mellan höt så brukar dom flesta problemen lösa sig.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Stämmer inte, det fungerar på hästar som gått i flock hela livet, ranghöga ston som fått tillåtelse att ta för mycket plats och som är lite osäkra i sitt ledarskap.

Det har funkat här och funkat för min väninna.

Men som jag sa tidigare, jag har araber, som ju är en ovanligt foglig ras, så det är kanske därför det funkar. Vad vet jag, jag bara berättar om hur det går till här.

Var senast idag ute och morrade lite på det ranghöga stoet som börjat ta sig ton igen, lydnad är alltid en färskvara.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag vet dock iof inga sant ranghöga hästar som terroriserar sin flock .
De sant ranghöga individerna beter sig inte så alls . De bara är . När de vill byta Hö hög vickar de på ett öra och lunkar dit och de andra höstarna avviker lugnt och sansat direkt . Blir varken bråk, attacker eller kaos öht .

Ranghöga som förefaller vara det men försöker understödja sin rang via våldsamt beteende är individer som inte är säkra i sin rang .
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag vet dock iof inga sant ranghöga hästar som terroriserar sin flock .
De sant ranghöga individerna beter sig inte så alls . De bara är . När de vill byta Hö hög vickar de på ett öra och lunkar dit och de andra höstarna avviker lugnt och sansat direkt . Blir varken bråk, attacker eller kaos öht .

Ranghöga som förefaller vara det men försöker understödja sin rang via våldsamt beteende är individer som inte är säkra i sin rang .

Exakt. Det sto som vi måste hålla efter nu är ranghög (eller bättre: VILL vara ranghög) men osäker i sitt ledarskap. Har sett just det så många gånger. Ofta är det yngre hästar som inte vuxit i kostymen riktigt och som måste bevisa om och om igen att de är störst, bäst och vackrast. De som verkligen är störst, bäst och vackrast behöver inte bevisa det alls.

Nu är detta sto inte någon ungdom, men ingen riktigt bra ledare ändå. Men hon tar våra tillsägelser mycket bra.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag vet dock iof inga sant ranghöga hästar som terroriserar sin flock .
De sant ranghöga individerna beter sig inte så alls . De bara är . När de vill byta Hö hög vickar de på ett öra och lunkar dit och de andra höstarna avviker lugnt och sansat direkt . Blir varken bråk, attacker eller kaos öht .

Att köra bort andra från en höhög är inte att terrorisera någon. Terrorisera är när någon häst utan anledning går på andra hästar och biter och sparkar trots att dom går undan och svarar på vad den andra hästen vill, det är fel.

Varför tror du att dom andra backar såfort hästen "viftar på ett öra"? Antagligen för att dom vet om konsekvenserna av att inte flytta på sig, det är liksom så dom lär sig. Vissa hästar kan inte hästspråk och då blir det bråk, det är då det blir tjaffsigt i hagen när ingen vet om vad den andra vill.

Dom som är ranhöga får sin respekt av en anledning, dom är konsekventa och får igenom det dom vill ha igenom. Det är ju inte direkt så att om någon inte flyttar på sig vid första blicken att dom accepterar det och backar undan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp