Bukefalos 28 år!

Cesar Millan-metod i hästhagen

Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Hästarna påverkar ju varandra så det borde inte vara någon omöjlighet. Min ranghöga vallack visade för en nykomling att om hon inte uppförde sig mot dom andra så fick hon inte vara med. Hon sparkades o var uppkäftig så han höll henne borta från flocken tills hon kom krypande på sina bara knän o lovade att uppföra sig. Det tog tre dagar.... Hon är fortfarande ranghög o bitchig, men inte våldsam. Även jag fick sätta hårt mot hårt i början. Hon kunde inte uppföra sig vid fodring, det vändes rumpan till andra hästar, byttes högar o hotade om sparkar. Jag jagade bort henne från maten och bestämde när hon fick komma o äta och av vilken hög. Det har blivit så bra att om jag är i närheten så kan hon tom dela hög. Men när jag går därifrån? Då tar det en halvminut o så har öronen åkt bak o talat om för kamraten att lämna. Men bara öron är iaf bättre än sparkar...

Jobbar just nu på en ny inackordering, en riktig kobra! Helst hade jag velat ha hjälp av min kloke ranghöga vallack, men kobrans ägare såg honom sätta henne på plats så nu vågar hon inte ha dom i samma hage. Han är tydligen ett monster! Hmm. Men jag vill hellre ha dom kvar så nu har vi två flockar. Så får jag uppfostra så gott det går vid fodring. Imorse fick hon stå bortanför några minuter efter att ha attackerna oprovocerat en ranglåg vallack som redan stod uppflugen skrämd i ett hörn, han var inte ens i närheten.. Men imorse var dom hungriga i 8minusgrader så jag förstår hennes frustration. Det ger dock ingen rätt att lämna maten, kasta sig fem meter bort o attackera en annan häst. Så uppför man sig inte i min flock.

Påståendet att det är hungriga hästar som bråkar stämmer så väl! Ikväll får de mer mat...
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp