Bukefalos 28 år!

Cesar Millan-metod i hästhagen

Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

De som verkligen är störst, bäst och vackrast behöver inte bevisa det alls.

Du menar att om någon ifrågasätter den ranghöga hästen och det hjälper inte att säga till den andra hästen lite fint, flyttar den ranghöga hästen på sig då och flyttar ner ett snäpp och släpper ledarrollen bara för att en häst inte lyssnade på dom små små signalerna?

Det är inte så, hästar visar väldigt tydligt vad dom vill och när dom vill det.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Var senast idag ute och morrade lite på det ranghöga stoet som börjat ta sig ton igen, lydnad är alltid en färskvara.

Skriv inte ranghög, du förväxlar osäkra aggressiva individer som inte lärt sig hästarnas kroppspårk med ranghöga ledarhästar. Ranghöga hästar är ranghöga i flocken även ifall du skulle gå ut och säga till dom, såfort du skulle lämna hagen skulle ledarhästen ta sin plats som ledarhäst igen.

Och om det är så att det är en för liten hage och det inte finns plats nog åt hästarna och att det är därför som dom surar på varandra, då är det det du bör ändra på.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Läs trådens ämne .
Jag vet trådens ämne men nu flöt det ifrån lite, ovanligt eller vad? Det är inte så svårt att läsa vad jag skriver, jag tar inte osäkra hästar och jämför dom med ranghöga, det är inte samma sak. Därför skrev jag att ranghöga ledarhästar, dom ändrar man inte på såpass lätt.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Dina 2 sista inlägg håller jag med om , dock har även du använt ordet ranghög missvisande vilket föranledde mitt svar till dig . För det blir galet så som du där illustrerade en ranghög häst och bråk On Hö högar oavsett storlek på hage .
Men jag håller helt med i övrigt det du skriver nu .
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

En ranghög häst som är jäkligt hungrig kan börja valla runt alla högar. När det handlar om bästa platsen fungerar örat eller ett ngt lyft ben- om kusen inte hajjar.

Jag har i 20 år spritt ut höt till en massa tussar( inget tjafs) o även för att de inte ska stå stilla o äta-födosök;)
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Du menar att om någon ifrågasätter den ranghöga hästen och det hjälper inte att säga till den andra hästen lite fint, flyttar den ranghöga hästen på sig då och flyttar ner ett snäpp och släpper ledarrollen bara för att en häst inte lyssnade på dom små små signalerna?

Det är inte så, hästar visar väldigt tydligt vad dom vill och när dom vill det.


Men ärligt .... läs vad jag skriver!! En duktig ledare som är ranghög på ett bra sätt behöver inte fara runt och försöka skrämma de andra! Det räcker med ett öra, en blick, ett stamp i marken så förstår de andra att de ska hålla sig borta. En dålig ledare måste hålla på och bevisa sitt ledarskap hela tiden med alltför tydliga metoder.

Varför blir det alltid så här på Buke?! Kvittar hur man skriver så är det alltid någon/några som missförstår och ska sätta en på plats. Det är väl jag som uttrycker mig felaktigt då, men jag tröttnar fort på detta numera och lämnar den här diskussionen nu. Tänk vad man hade kunnat ha utbyte av varandra och lärt sig av varandra om det inte hade varit så här hela tiden!
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Men ärligt .... läs vad jag skriver!! En duktig ledare som är ranghög på ett bra sätt behöver inte fara runt och försöka skrämma de andra! Det räcker med ett öra, en blick, ett stamp i marken så förstår de andra att de ska hålla sig borta. En dålig ledare måste hålla på och bevisa sitt ledarskap hela tiden med alltför tydliga metoder.
Men det beror ju helt och hållet på vad den ranghöga har för kompisar i hagen. Har den kompisar som inte förstår små signaler som inte lyssnar och som inte följer, då räcker det inte att vifta med ett öra mot dom.

Ställer om denna frågan igen då men du verkar inte vilja svara på den? Du menar att fungerar det inte att vifta med ett öra så ger den ranghöga upp? Att den ranghöga då slutar bry sig och ställer sig och äter ur samma hög för att den andra inte flyttade på sig? För det är verkligen inte min erfarenhet.

Dom andra hästarna blir såpass lyhörda på små signaler pga att dom har lärt sig vad som händer annars, jag har sett kaxiga unghästar bli rejält tillplattade av äldre ranghöga hästar och där handlar det inte om att vifta med ett öra direkt. Hästar är ganska så hårda mot varandra när det gäller sånt. Sen när alla förstår varandra däremot, då är det lugnt i flocken för det behövs inget ifrågasättande eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

delvis kl

Min mors sto är nog en ytterlighet isf. Hon har mig veterligen sparkat en häst en gång, det var en ponny (3 år äldre valack som var en mycket rutinerad gammal tävlingsräv) som bestämt sig för att sätta henne på plats efter ett tag hemma hos oss. I alla andra ihopsläpp har hon inte gjort någonting våldsamt alls. Inte heller när ponnyerna efter en kortare tid börjat känna sig hemma och missta henne vänlighet och försöka köra med henne så är hon varken elak eller våldsam. I alla fall utom det ovan har det räckt med en väldigt mild markering, det har inte alls varit hot om stryk utan mer som ett "Nej, nu går jag först". ALDRIG några diskussioner på det oavsett ponny. Och det har passerat ett antal med väldigt varierande bakgrund genom åren.

Men hon har också varit en helt naturlig och väldigt schyst ledare ända sedan hon gick på unghästbete som 1, 2 och 3 åring. Däremellan gick hon med två små får, det kanske är receptet ;) Det finns alltså hästar som inte ens behöver "platta till" i början för att andra hästar ser dem som den självklara ledaren.

Det kanske låter väldigt romantiserat men tro mig, det finns typ inga andra saker jag uppskattar med denna stackars hästen men detta kan jag inte ta ifrån henne :p
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det finns alltså hästar som inte ens behöver "platta till" i början för att andra hästar ser dem som den självklara ledaren.

Som sagt, det beror ju helt på vad det är för hästar man släpper ihop dom med. Är det följsamma hästar som inte ifrågasätter så nej, då behöver dom inte göra något heller. Är det hästar som ifrågasätter och inte flyttar på sig osv, då är det en annan sak.

För enkelhetens skull så släpper jag helst inte ihop min häst med andra väldigt ranghöga hästar, även om det hänt flera gånger och det sen gått bra och dom har blivit vänner. Men det är inte då utan att dom faktiskt har bråkat en hel del dom första dagarna/veckan. Men sen är det kolugnt mellan dom.

Jag har inte skrivit att ranghöga måste bråka sig till allting, dom som är naturligt ranghöga ledarhästar står på sig, och ibland räcker det inte med ett viftande öra för att en annan häst vars hästspråk är dåligt kanske ska flytta på sig. Ev om det är en annan också väldigt ranghög som också den står på sig.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Lite KL

Vad "gör" en ledare tycker jag man ska tänka.

En ledare tar initiativ och driver igenom dem. Konsekvent.. En ledare blir en given ledare om den fattar bra beslut som den driver igenom. Då kommer andra följa iom att ledaren bevisat sig värdig med smarta beslut.

Fattar den idiotiska beslut, som vissa ofostrade yngre hästar som försöker kampa igenom beslut gör blir det just bara kampande varje gång den försöker få igenom sina initiativ. För övriga vet ju att den inte kan förstå det bästa för dem.

Alltså tar en ledare initiativ till saker. Och har den bevisat sig värdig ledarrollen så följer övriga. Men ibland kan det finnas någon häst med stört språk eller som vill upp i rang(kanske ledare börjar tackla av också med ålder eller likn) och då måste ledare kunna driva igenom sitt initiativ. Krävs det fight måste ledare ha mod och styrka att ta den fighten och det konsekvent. Hästar är mycket mer konsekventa än vi människor. Så de lär sig fort av varann.

Ledarskap funkar på samma sätt för en människa som vill vara ledare över en häst. Man måste fatta bra beslut och konsekvent driva igenom dem för att få en harmonisk relation.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Jag har dock svårt att se alla hästar som passerat detta stoet som "följsamma" i den bemärkelsen ;) Det är trots allt ett gäng men det har alltid varit samma visa liksom.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Min mors sto är nog en ytterlighet isf. Hon har mig veterligen sparkat en häst en gång, det var en ponny (3 år äldre valack som var en mycket rutinerad gammal tävlingsräv) som bestämt sig för att sätta henne på plats efter ett tag hemma hos oss. I alla andra ihopsläpp har hon inte gjort någonting våldsamt alls.

Inte heller när ponnyerna efter en kortare tid börjat känna sig hemma och missta henne vänlighet och försöka köra med henne så är hon varken elak eller våldsam. I alla fall utom det ovan har det räckt med en väldigt mild markering, det har inte alls varit hot om stryk utan mer som ett "Nej, nu går jag först".

Jag har dock svårt att se alla hästar som passerat detta stoet som "följsamma" i den bemärkelsen ;) Det är trots allt ett gäng men det har alltid varit samma visa liksom.

Hur vet du hur hästarna gör upp i hagen? Har du stått och tittat alla timmarna på dom?

Anledningen till att jag sett när min häst sagt till andra och sett när dom "gör upp" eller vad man ska säga är för att jag är i stallet efter ett ihopsläpp flera gånger per dag och ser mycket som andra inte märker av. Det är ingen som sett min häst göra någonting direkt heller, skulle man aldrig kunna tro om man inte såg det själv.

Och dessutom visade ju den där ponnyn uppenbart att den inte tolererade att bli ifrågasatt heller med tanke på sparken, eller var det en olyckshändelse menar du? Varför var den ett undantag?

Och det handlar inte om att hästarna klår upp varandra utan att hästar gör såpass mycket som det krävs. Menar du att hästarna kör någon telepati med varandra och pratar på det sättet och på det sättet "gör upp" och disskuterar ledarroller?

Bra ranghöga hästar är rättvisa hästar, dom kör inte bort och säger till i onödan utan gör det när behövs för att återställa ordningen i flocken. Jag tror inte att många ranghöga hästar låter sig bli överkörda hur som helst utan att säga till.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Sen tror jag också att hur det är i flockarna beror helt och hållet på vilken typ av stall man står i. Jag har stått i många tävlingsstall med min häst med många hästar som inte är vana att gå i flock, som knappt ens är vana vid att gå med en kompis när dom kommer dit. I dom stallen var det rörigt i början när en ny kom in i flocken. Det var alltid rörigt när det kom en ny häst och därför så flyttade jag ifrån dom stallen.

I stallen där jag stått där det vart mycket yngre hästar, mycket unghästar och mycket flockuppfödda hästar, i dom stallen har det sällan varit problem vid ihopsläpp. Där kommer en ny unghäst och mer eller mindre går in i flocken utan minsta problem och det gällde även dom äldre hästarna som kom dit. Det var inga tävlingshästar om man säger så, mer skogsmullehästar som alltid gått med kompisar.

Och med yngre kaxiga hingstar tex så hjälper det inte att vifta med ett öra eller bara stå still och visa sig i hagen, sägs det till där så sägs det till ganska rejält och väldigt direkt och konsekvent. Alla dom hästarna har också blivit väldigt trevliga både i hanteringen och med andra hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Med två hästar, stall hemma och en hage som går runt hela huset. Och dessutom en mor som jobbar natt och fodrar hästarna inne på box 4 ggr/dag och utsläpp efter varje fodring förutom vid nattning så ja, ganska mycket koll ;-) och självklart mer koll med ny häst.

Den ponnyn var den enda stoet gjorde något mer än visade en sur min mot. Han vände sig om och slog gång på gång på gång tills stoet fattade vad han höll på med och då slog tillbaka en enda gång.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Med två hästar, stall hemma och en hage som går runt hela huset. Och dessutom en mor som jobbar natt och fodrar hästarna inne på box 4 ggr/dag och utsläpp efter varje fodring förutom vid nattning så ja, ganska mycket koll ;-) och självklart mer koll med ny häst.

Den ponnyn var den enda stoet gjorde något mer än visade en sur min mot. Han vände sig om och slog gång på gång på gång tills stoet fattade vad han höll på med och då slog tillbaka en enda gång.

Att säga till en annan häst måste inte betyda att dom slår halvt ihjäl varandra och att dom skriker och rejsar halvt ihjäl sig. Det går ofta fort och är lätt att missa och kan lätt gå obemärkt förbi. En tillsägelse på några sekunder kan räcka och sen står dom och kliar varandra igen.

Jag tror inte hästar föds med ett hästspråk, dom lär sig hästspråk och ranghöga hästar kommunicerar inte genom telepati och inte behöver visa vad den vill med kroppen och är det då en häst som inte förstår kroppspråk, då blir det problem.

Och jag tror inte att hästarna som det räckte att titta lite på var särksillt ranghöga hästar utan antaligen ganska följsamma och ickeifrågasättande hästar om det aldrig någonsin krävdes något som helst kraftigare kroppspråk för att få fram va den ville.
 
Senast ändrad:
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Telepati nej, men uppenbarligen får vissa mer respekt än andra för deras agerande. Därför behöver de inte heller agera särskilt mycket. Så upplever jag min mors sto. Men det är för mig väldigt självklart, både hästar och människor har ju en egen typ av pondus eller vad man ska kalla det, det är ju inget konstigt?

Stoet är heller inte den som ska fram och äta först, gå in först eller liknande utan hon låter den andra hästen göra lite som den vill, speciellt i början. Hon ska inte alls styra eller visa. Men däremot när hon vill något, eller om den andra hästen vill vara på henne på något vis då liksom blir det bra ett "Nej, vi gör såhär på detta stället" och det efterföljs utan mer diskussion än så.

På andra ställen har jag oxå sett mycket tydligare tillrättavisningar och hästar som inte direkt gjort som den sanna ledaren velat (eller vad man nu ska säga, den som förtjänar det och som har koll en längre tid)
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det var du som pratade om att säga till rejält och "platta till"?

Självklart visar de vad de vill med kroppen, vad annars ;-)

Du får tro precis vad du vill, 20 år säger ändå sitt tycker jag.
 
Sv: Cesar Millan-metod i hästhagen

Det var du som pratade om att säga till rejält och "platta till"?
Ja, när det gäller kaxiga unghingstar, det är enda gången jag sett min häst säga till väldigt ordentligt. Och som sagt, det räckte och det blev väldigt fina hästar av dom, både hanteringsmässigt och det blev väldigt lugnt i hagen efter det.

Och det jag menar med det jag skriver är att ranghöga hästar inte alltid har en sån otrolig superkraft att det räcker att titta på en annan häst så backar den. Ibland krävs det tuffare tag och är hästen vettigt ranghög så säger den till på rätt sätt och det är inte alltid att det går så lugnt till.

Lär sig hästar hästspråk som små så går det oftast relativt problemfritt med ihopsläpp med olika hästar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 616
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 576
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpt mig en åring :bump: Dock är jag inte lika glad som jag borde just nu. Släppte ihop den nya med mina 3 äldre valacker efter de...
Svar
3
· Visningar
1 197
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp