Bukefalos 28 år!

Championatsfinalerna - vad gäller ?

gylle

Trådstartare
Nu alla trogna avelsfantaster som suttit bänkade (eller startat själv) och tittat på 4-års champ tidigare år. Hur har det stått till med utrustningen. I papperna står betsling - 2 eller 3 - delat tränsbett med runda ringar där tygeln är fäst i ringen (och så en hänvisning till bilden på gdk bett i dressyr TR), det jag inte blir klok på är det helt fritt för övrigt vad gäller tex nosgrimma, på kvaliteten får man ju inte ha pullar men här finns alltså ingen begränsning (efter att idag ha haft vet här som plockat ut en mjölktand som vänt sig och gjort ett mysigt sår i kinden på killen så är inte vanlig nosgrimma att tänka på, sitter rakt över såret däremot lämnar pullar det helt fritt, tycker det är så fult utan nosgrimma även om han inte behöver någon så det alternativet vill jag slippa och då återstår pullar). Likadant skall man tolka det som att alla bett som är godkända för dressyr får användas alltså gummi/hårdsyntet bett ?
Har mailat Swede Horse men inget svar de har väl fullt upp, men det kan ju vara bra om man slipper bli diskad för att man rider in på banan med fel utrustning. Så HJÄLP !!
 
Sv: Championatsfinalerna - vad gäller ?

Pullarnosgrimma är jag ganska övertygad om att det är ok, det står ju inget annat, och jag har för mig att jag såg en del hästar med sådan förra året.
Syntetbett vet jag dock inte att jag sett något, men det står ju inte att det måste vara av metall, så det bör väl inte heller vara någon fara.
 
Sv: Championatsfinalerna - vad gäller ?

OK. då hoppas vi på att det är så, ibland blir man lite tveksam vad som egentligen gäller, till bruksprovet tex stod först igenting om nosgrimma heller och då jag hittade ett jättesnyggt nytt träns som enbart fanns med pullar så mailade jag och frågade för säkerhets skull och fick beskedet att det fick man inte ha. Sedan när pm kom så stod det där, inte kul om det dyker upp ett par dagar innan. Iom att man har en häst som egentligen inte ens behöver någon nosgrimma och därmed har den nästintill hängande lös så spelar det ju ingen roll ur inverkan synpunkt på honom (utom nu med såret blir irriterad hur löst man än sätter den vanliga).
På kvaliteten stod ju specifikt att även hårdsyntet var gdk och det är ju det numer även i dressyren (som de hänvisade till) så vi får hoppas att det är så, iofs så har han gått på vanligt fram tills de sista dagarna då han började krypa bort från bettet vilket ju troligen berodde på tanden som vi nu dragit bort så det är möjligt att han kan ha vanligt igen om ett par dagar. Vi får se hur vi gör med bettet.
 
Sv: Championatsfinalerna - vad gäller ?

Ta en remontgrimma då den är bergis godkänd - eller?

Lycka till, föressten!
 
Sv: Championatsfinalerna - vad gäller ?

Funkar inte iom att jag inte vill spänna åt den provade och det slutade med att nosgrimman kröp utanpå bett/bettring vilket inte är så lyckat, känns inte som om jag vill börja dra åt nosgrimman på honom precis nu när han har ont i munnen när jag aldrig tidigare har gjort det, dessutom är det ju inte precis snyggt med dessa och att hitta en i rätt färg till tränset snabbt är nog inte det lättaste, har endast svart hemma och han har allting i darktobacco. Nej vi kör på pullar och hoppas att det är godkänt.
 

Liknande trådar

Träning Var och tittade på en träning på ridklubben precis intill här om veckan, privathästar hoppning. Av höjderna att döma rätt rutinerade...
Svar
5
· Visningar
1 267
Senast: Fossing
·
Y
Dressyr Jag har nu fått, och läst :D , nya dressyr-TR. De ändringar som jag tror är av störst intresse för många bukefalister är: Tygel på...
8 9 10
Svar
197
· Visningar
22 710
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Matskålar utan nickel
  • Hög matskål

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp