Nya regler i dressyr 2005

Sv: Nya regler i dressyr 2005

Det var vad jag trodde oxå, men funktionären sa att jag fick släppa mitt spö eller bli diskad. Snäll som man är släppte jag spöt och red vidare sur över att hon dessutom bara tittade på mitt spö som var knappt 110 med flärp...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

PULLARGRIMMA är tillåtet på dressyrtävlingar, det är därför det inte står något om dem i TR. det ändrades 2004
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

På en tävling jag var på i somras blev ett ekipage diskade av överdomaren då de hade pullargrimma och de läste TR noga innan ekipaget blev diskat. Det om något borde de ha vetat om det vore tillåtet då det har vart många tidigare diskussioner...

Kan du visa var det står att det är tillåtet? Vore intressant att veta för framtiden isf.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

nope det får man inte....

tror att det står specificerat vilka nosgrimmor man får ha och det är engelsk och hannoveransk.....
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

PrinceFair skrev:
nope det får man inte....

tror att det står specificerat vilka nosgrimmor man får ha och det är engelsk och hannoveransk.....

Så var det tidigare, men om jag fattat det rätt så är det precis som Fairline säger. Det ändrades 2004.

TR-ändringar 2004
Mom 218

Åttonde raden. S.k. pullargrimma...etc..Meningen tas bort.

Alltså borde man få ha vilken nosgrimma man vill. (tidigare stod där ju att S.k. pullargrimma är inte tillåten vid svenska tävlingar)
Sedan har jag nog inte sett en endaste dressyrhäst med pullarnosgrimma, men det är ju en annan sak!;)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

TR 2005 mom 222:
Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även så kallad "Aachengrimma" får användas.

Det är vad jag kan hitta om nosgrimmor...
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

ja, där har vi det :idea: ovanför ELLER nedanför....pullargrimma spänns både ovanför och nedanför = ej tillåtet.
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Ja det var nog precis med den motivationen ett ekipage blev diskade på en tävling i somras så jag var nog också ganska säker på att det fortfarande inte var tillåtet... Jag tycker att det har pratats väldigt mycket om det och därför vore det konstigt om en sådan ändring kom ouppmärksammat!
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

PrinceFair skrev:
ja, där har vi det :idea: ovanför ELLER nedanför....pullargrimma spänns både ovanför och nedanför = ej tillåtet.

Tycker faktiskt att det är en tolkningsfråga...
Även en aachennosgrimma spänns ju både ovanför och nedanför bettet.

Och om pullarnosgrimma inte skulle vara tillåtet, varför tog man då bort den regeln som tydligt talade om att "pullarnosgrimma ej var tillåten".

Lite knasigt tycker jag...:crazy: Men det spelar ingen roll, jag använder aachen-nosgrimma!;)
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

Jag kan inget om dressyr men har ändå en fundering :
Får man inte använda rösten till sin häst i kombination med de övriga hjälperna när man tävlar i dressyr under själva programmet ?
Varför isåfall ?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

"kl"

Så ett rakt odelat bett med rörliga ringar är ännu inte tilllåtet?
Ej heller i komb med kandarstång?

Mitt TR är från -03.
Ingen som har lust att scannain bilder på de godkända betten?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

En fråga om ponnytävlan..
Räknas även ett varmblod under/på 148 cm som ponny? Får jag då inte tävla ett litet varmblod om jag är över 18?
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

får man rida på hackamor i dom lägre klasserna? min häst har en viss tendens o "hänga sig" på bettet om ja rider henne med bett.. funkar mkt bättre på hackamor..
Fick man inte ha grummityglar heller? :S
 
Sv: Nya regler i dressyr 2005

nej, är du över 18år och din häst inte är ponny (148cm) får du inte tävla den.. :confused: Jag har samma problem.. jag har ett varmblod, fast då är det hon som är för stor. Har inte mätt henne än. (vill ha henne som ponny)
Hon är inte utbildad för "häst"klasser än.. men hon klarar "ponny-nivåerna"..
de e så surt..!!
de handlar lixom om om MAX 1-1,5cm...!! :mad:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp