chat control

Bukefalos 30 år!

Och vad händer när definitionen att 'sköta sig' ändras?
Om den definitionen ändras och demokratin slutar gälla, vad skulle stoppa dem från att börja övervaka då? Antagligen så går det att läsa gamla meddelanden också, så det skulle gå att använda gamla meddelanden emot folket med. Börjar det nu så kan det förhoppningsvis regleras för att skydda folket.

Säger inte att jag är helt för övervakning av chattar. Undrar dock hur stor skillnad det egentligen skulle göra, om demokratin lägger av? Något, flera saker, bör ju också göras för att få ner gängkriminalitet med alla dessa droger och allt vad det nu är. Att försvåra kommunikationen, vilket förmodligen redan görs, är en dellösning.

Om den definitionen ändras och demokratin slutar gälla, vad skulle stoppa dem från att börja övervaka då? Antagligen så går det att läsa gamla meddelanden också, så det skulle gå att använda gamla meddelanden emot folket med. Börjar det nu så kan det förhoppningsvis regleras för att skydda folket.

Säger inte att jag är helt för övervakning av chattar. Undrar dock hur stor skillnad det egentligen skulle göra, om demokratin lägger av? Något, flera saker, bör ju också göras för att få ner gängkriminalitet med alla dessa droger och allt vad det nu är. Att försvåra kommunikationen, vilket förmodligen redan görs, är en dellösning.

Om situationen förändras kan de aktörer som idag erbjuder helt krypterad kommunikation dra sig ur marknaden, och det går inte med rimliga medel att efterhandsövervaka på massnivå utan deras medverkan.

När det gäller att kräva bakvägar in i krypterade appar har flera experter på IT-säkerhet skrivit väldigt bra remissvar om vad det skulle innebära för säkerhetsproblem på systemnivå.

Det är i mina ögon väldigt mycket rimligare att titta på vad folk som faktiskt jobbar på riktigt med frågan säger om den tekniska utvecklingen, istället för att bara gå på tyckande för eller emot från aktörer som inte har koll på själva tekniken.

Känns ju ännu mer obehagligt idag än när jag startade tråden.
I USA får du på många ställen inte sjukvård om du inte tar gravid test som kvinna och i kyrkovalet vill SD att kyrkan ska höras mer i abortfrågan.

Skulle säga normaliseringsprocessen/grodan i kastrullen är skillnaden.

Innan var det att alla telnummer ska registreras för att lättare kunna spåra kriminella. Nu chat control för att hindra pedofiler. Vad ska spåras mer i framtiden?

Enligt mig är yttrandefriheten i Sverige mer eller mindre borta. Vist kan man säga det mesta, ja jag anser att det ska finnas vissa gränser, men den massövervakning som idag är aktuell är inget som är förenligt med yttrandefrihet. Redan då FRA lagen infördes kunde man starkt ifrågasätta hur fri diskussionen egentligen var, sedan dess har det blivit mycket sämre.
Vid varje tillfälle skylls det på gängkriminella, skydda barn eller något annat lovvärt men allt går ut på samma sak, kontrollera befolkningen. Kriminella hittar alltid vägar så det är normala goda människor som övervakas.
För mig känns det vid det här laget som om demokratin mer eller mindre är en chimär.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka