Cheval-Liberté

Sv: Cheval-Liberté

fast det gäller väl även dyrare släp antar jag och inte bara de "billiga"?
hur gör man då när man ska köpa släp, ber ni dom väga den åt er eller väger ni den själva innan köp och på vad i så fall?

Nåt måste man ju gjort för att få ner vikten, eftersom det ärmycket likande saker i alla transproter så dom väger ungefär det samma. En plyfa vagn väger mindre när den är ny än om den ståt ute ett tag, finns en tendens när det gäller glasfibern med att det samlas vatten mellan glasfiberväggarna och dom blir tyngre.

Hur mycket tyngre blir ett släp då på 1 år? 10 år? :confused:

Står detta någon annanstans att läsa? Någon undersökning eller så eller är det din åsikt?

I övrigt väger olika släp olika mycket beroende på utrustning och utförande. T.ex.
  • Sparkskydd väger en del.
  • En mjuk mellanvägg är lättare än en i trä.
  • Gummitorsionaxel är lättare än bladfjädring.
  • Plastskärmar är lättare än plåtdito.
  • Extrahjul och stödben väger en del.
Osv...

Egentligen ska du kunna lita på åf, men vill du vara 100% säker så kan du väga den själv innan köp. Låna släpet på en provtur.

fast det gäller väl även dyrare släp antar jag och inte bara de "billiga"?
hur gör man då när man ska köpa släp, ber ni dom väga den åt er eller väger ni den själva innan köp och på vad i så fall?

Nej, det gäller de flesta, men de "billiga" verkar ha en tendens att inte ha samma kvalitet, eller säkerhet så att säga..

Vet att Ume bla är tyngre än vad de utger sig för. Flertalet glasfibersläp har haft väggarna fulla med vatten att det rinner över kanten. Någon här på buke hade vägt sitt plyfa släp oc det var över 100kg tyngre än vad det skulle vara.

Det enda man kan göra är att ha en vikt marginal, att risken för att åka dit inte är lika stor. Annars så räcker det med att vara medveten om "problemet"

känns så udda på nåt sätt... ska man gå efter vikterna på pappret på b kort så känns det ju som att man ska göra det även med släpet vad det gäller tomvikt.... man kontroll väger ju inte bilen heller innan köp... märkligt!
får man tänka på och ta upp med åf när det är dax att handla!

Hur mycket tyngre blir ett släp då på 1 år? 10 år? :confused:

Står detta någon annanstans att läsa? Någon undersökning eller så eller är det din åsikt?

I övrigt väger olika släp olika mycket beroende på utrustning och utförande. T.ex.
  • Sparkskydd väger en del.
  • En mjuk mellanvägg är lättare än en i trä.
  • Gummitorsionaxel är lättare än bladfjädring.
  • Plastskärmar är lättare än plåtdito.
  • Extrahjul och stödben väger en del.
Osv...

Prata med folk som lagar släp, dom har koll på detta.

Ett plyfasläp kan bli enormt mycket tyngre på ett tag. Det var en på buke här som vägt sitt släp som var mycket tyngre i verkligheten än på pappret. Det finns inte någon chablon att på ett år så blir det så coh så mycket tyngre, men det skulle vara bra om det finns det. Min gamla dino var nog extremt tungt jämfört vad som stod på pappret.. Dens golv och väggar var blöta..

Ska prata med en kompis som ahr ett plyfa släp om han skulle ha möjlighet att väga sitt och se om det slår nåt..

Säg att det är ett glasfibersläp med väggen full av vatten, det väger enormt mycket, lätt åtgärdat iofs genom att borra ett hål i botten av väggen.

Prata med Turab i Norrköping, han har haft sådana släp inne..

På mina släp slår det inte många kilon.. DVS Ingenting.. En med bladfjädrar och en utan.. Det är skillnad på dom, den ena ÄR tyngre att köra jämfört med den andra..

Så här står det om mina..
Fabrikat: IFOR WILLIAMS HB505R
Årsmodell: 2006 Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-08-31
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2006-07-06) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2006-07-06 Import: Nej
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej

Tekniska data
Effekt kW: Antal passagerare:
Växellåda:
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet:
Max lastvikt: 1130

Kopplingsanordning 1: KULHANDSKE Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 165/80R13
Kaross: För transport av djur (70)
Skattevikt: 1990 Tjänstevikt: 860
Totalvikt: 1990 Sänkt totaltvikt: 1990
Längd: 430 Bredd: 213
Drivmedel: Alternativt drivmedel:
Skyltformat fram: Skyltformat bak: ENRADIG

Färg: SILVER
Fabrikat: CHRIST COMET ALU
Årsmodell: 2005 Fordonsslag: SLÄP
Fordonsår:
Chassinummer:
Senaste EU-regbevis del 2: 2007-01-29
Upplysningar:

Fordonsdata
Fordonsstatus: I trafik (2005-09-26) Tillfällig registrering: Nej
Antal ägare: 2 Yrkesmässig trafik: Nej
Fordonet tillverkat: Producentansvarig:
I trafik första gången i Sverige: 2005-09-26 Import: Ja
I trafik första gången i utlandet: Utredning: Nej

Tekniska data
Effekt kW: Antal passagerare:
Växellåda:
Max släpvagnsvikt:
Max släpvagnsvikt B-behörighet:
Max lastvikt: 580
Kopplingsanordning 1: KULHANDSKE Kopplingsanordning 2:
Däckdimension fram: Däckdimension bak: 195/65R15
Kaross: För transport av djur (70)
Skattevikt: 1440 Tjänstevikt: 860
Totalvikt: 1440 Sänkt totaltvikt: 1440
Längd: 460 Bredd: 221
Drivmedel: Alternativt drivmedel:

Vet att Ume bla är tyngre än vad de utger sig för.
Mycket kan man säkert säga om dem, men i Hästmagasinets tester för några år sedan var det just Ume som låg närmast sanningen vad det gällde vikter. Vill minnas att även Boj var skapliga.

Och jag tror det är sant. Tjänstevikt på vårt är 880 för boggie med sadelkammare. Med tanke på aluminiumstommen bör det vara rätt sant. (Vi ska väga det, men har inte kommit i väg och ligger inte ens i närheten av någon kritisk gräns).

Mycket kan man säkert säga om dem, men i Hästmagasinets tester för några år sedan var det just Ume som låg närmast sanningen vad det gällde vikter. Vill minnas att även Boj var skapliga.

Och jag tror det är sant. Tjänstevikt på vårt är 880 för boggie med sadelkammare. Med tanke på aluminiumstommen bör det vara rätt sant. (Vi ska väga det, men har inte kommit i väg och ligger inte ens i närheten av någon kritisk gräns).

Jasså! Vet bara en som håller på och lagar beg hästsläp och han sade att bla Ume är tyngre än vad dom utger sig för. Det skulel vara kul att väga mina och se vad det slår på.

Christen har sadelkammare, men det ska enl tillverkaren bara göra 20kg, medan den andra har bladfjädrar och det Enl hannibal ska vara jättetungt.. Jag ska forska i hur man kan väga dom..

Ett plyfasläp kan bli enormt mycket tyngre på ett tag. Det var en på buke här som vägt sitt släp som var mycket tyngre i verkligheten än på pappret. Det finns inte någon chablon att på ett år så blir det så coh så mycket tyngre, men det skulle vara bra om det finns det. Min gamla dino var nog extremt tungt jämfört vad som stod på pappret.. Dens golv och väggar var blöta..

Kontrollvägde min Boj Bravo -91 och den vägde 110kg mer än vad pappret sa. Ingen direkt överraskning och väldigt bra att få svart på vitt vad jag egentligen kunde lasta. Golvet var helt nytt när jag vägde släpet. Frågade Boj i Klippan hur det låg till med vikter och han jag pratade med sa att på ett nytt släp stämmer vikten, men med åren drar plyfan till sig fukt och blir tyngre.

Kontrollvägde min Boj Bravo -91 och den vägde 110kg mer än vad pappret sa. Ingen direkt överraskning och väldigt bra att få svart på vitt vad jag egentligen kunde lasta. Golvet var helt nytt när jag vägde släpet. Frågade Boj i Klippan hur det låg till med vikter och han jag pratade med sa att på ett nytt släp stämmer vikten, men med åren drar plyfan till sig fukt och blir tyngre.

Precis, det ver det jag visste om, men hade iten någon siffra! Tack! :bow:

:)

Kanske ska säga att jag var inte överraskad att den vägde mer än vad pappret sa, men 110kg kanske jag inte hade gissat på:smirk:

Vet att Ume bla är tyngre än vad de utger sig för. Flertalet glasfibersläp har haft väggarna fulla med vatten att det rinner över kanten. Någon här på buke hade vägt sitt plyfa släp oc det var över 100kg tyngre än vad det skulle vara.

Det enda man kan göra är att ha en vikt marginal, att risken för att åka dit inte är lika stor. Annars så räcker det med att vara medveten om "problemet"

Mitt gamla Fobo-släp från mitten av 80-talet (enkelaxlat, plyfa) vägde runt 100 kg mer än registrerad tjänstvikt. Den sålde jag illa kvickt eftersom jag på papperet redan låg nära maxlast.

Jag vägde ett Boj-släp jag lånade i somras, en Bravo 220 EH, -06:a. Den vägde 20 kg mer än på papperet, vilket kan vara mätosäkerhet på vågen då det var en stor lastbilsvåg. Annars anser jag 20 kg vara helt inom toleransen släpindivider emellan. Det räcker ju med aningens mer golvmassa så drar det snabbt iväg.

Vi kollade på den lite innan vi köpte vårt.Vi vill precis som du ha en med fronturlastning och combiramp.
men vi vågade inte riktigt köpa denna, därför de tillverkas i frankrike och efetr franskt klimat, det vill säga mkt torrare klimat än här. När de sedan kommit hit har mpnga rostat sönder pga av vårt klimat. Jag skullle nog välja en transport från ett företag som har lite mer likt klimat som sverige. Tillexempel Henra har en med fronturlastning och combiramp. Den tillverkas i Holland och är anpassad eefetr liknande klimat som här. men det är ju bara vad jag tror och tkr!

Vi kollade på den lite innan vi köpte vårt.Vi vill precis som du ha en med fronturlastning och combiramp.
men vi vågade inte riktigt köpa denna, därför de tillverkas i frankrike och efetr franskt klimat, det vill säga mkt torrare klimat än här. När de sedan kommit hit har mpnga rostat sönder pga av vårt klimat. Jag skullle nog välja en transport från ett företag som har lite mer likt klimat som sverige. Tillexempel Henra har en med fronturlastning och combiramp. Den tillverkas i Holland och är anpassad eefetr liknande klimat som här. men det är ju bara vad jag tror och tkr!

Min Cheval liberte är tillverkad i POLEN så det var nog den du kollade på också.
Jag kan bara säga att det är ett riktigt skitsläp den har läckt vatten sen dag 1 och det är inte det enda felet.

Wow som ett mindre badkar.

Förklarades det vart själva vattnet sitter då? 110 liter är ju en del.

Låter för otroligt i mina öron.

Jo, men tilläggas bör väl kanske att just umevagnen "sponsrade" tidningen med ett av sina släp......:angel:

110kg och inte 110liter;)

Förutom plyfan som kan dra tills sig fukt så fick jag förklarat för mig att förr vägdes trailarna oftast in utan "extrautrustning" (exempelvis gummimattor o dyligt). Om jag får gissa så är det få av de äldre släpen som har en tjänstevikt som stämmer.

Vi har en 2002XL, köptes fabriksny för 2,5 år sedan.

Blev förvånad när jag läste att flera har haft läckage i sina transporter, här har inte läckt in en droppe! Är jättenöjd med den, bra ventilation, rymlig och ligger bra bakom bilen. Dessutom till ett överkomligt pris!

Både friesern och D-ponnyn vill åka brett, inga problem att sneställa mellanväggen och ha en lång bom bak.

Kanon att köra hö i också! (Får in 60 balar eller 2 rundbal)

Transporten används 3-4 dagar/vecka och hittills inga problem!(peppar.peppar......) Gillar min transport stenhårt!!:)

110kg och inte 110liter;)

Förutom plyfan som kan dra tills sig fukt så fick jag förklarat för mig att förr vägdes trailarna oftast in utan "extrautrustning" (exempelvis gummimattor o dyligt). Om jag får gissa så är det få av de äldre släpen som har en tjänstevikt som stämmer.

Ah läste ditt inlägg som att släpet vägde 110 kg för mkt för att det sugit åt sig vatten, vilket lät helkonstigt.

Att de fuskvägt det utan t.ex. innervägg o matta tror jag också.

Senast ändrad av en moderator:

Det var roligt att höra :)
Man blir ju lite fundersam då vissa här helt klart klassar Chevalen som ett dåligt billighetssläp,,, men det måste väl ändå vara så att det finns missnöjda och nöjda kunder oavsett märke,,

trodde Christ var ett kanonsläp faktiskt,, (även om det inte intresserar mig eftersom jag vill ha kombiramp), men kolla vad som skrivs om detta....
Jag ska vid tillfälle kolla närmare med en säljare av Chevalen,, o om möjligt också kolla Henras så får jag jämföra lite.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka