Cheval-Liberté

Sv: Cheval-Liberté

Jag har den modellen där de står diagonalt. Har inte haft den så länge - hämtade den under mellandagarna i julas.

Men jag är jättenöjd. Den är väldigt stabil att köra med. På vägen hem från eskilstuna hände det flera gånger att vi råkade komma upp i för snabb hastighet eftersom att man lätt glömde att släpet var påkopplat därbak och körde på som vanligt.

Allt känns väldigt stabilt i vagnen också. Rejäl konstruktion. Och hästarna kliver in utan problem. Varav den ena tar ett rejält skutt upp i vagnen, trots det så gungar den knappt till.

Den modellen jag har är väldigt ljus och luftig med sina tre fönster. Dessutom är de två frontdörrarna jättestora vilket gör det enkelt att öppna upp när man vill övertala klaustrofober att kliva in.

Tycker också om det rejäla golvet med livstidsgaranti! Känns inte som att man behöver oroa sig för att hästen ska lyckas trampa igenom med något ben.

Det enda som jag har kommit på att jag saknar är lås på dörrarna. Det finns några hål i "stängningsklämmorna" (kommer inte på vad de heter men sådana som vanligtvis klämmer fast baklämmen på ordinära transporter) som jag tror man kan sätta ett hänglås igenom. Men det hade varit smidigt med bara vanliga lås istället.

Annars tycker jag att allt är perfekt! De flesta detaljer man kan önska finns där samtidigt som det inte finns något onödigt!

Det var roligt att höra att du är så nöjd,,
Fick du vänta länge från det att du beställde din vagn till det att du fick hämta den?

Leveranstid på en ny skulle vara ungefär 8 veckor. Men som tur är hade han en begagnad inne (-06:a) så jag slapp vänta. Och sen så blev den ju några tusenlappar billigare :D

Då har jag nu också varit o tittat på en Fautras ,,
ja den går ju inte att jämföra med vare sig Chevalen eller Ifor,, inte för mig i allafall som har ett handikapp,, denna transport var som ämnad för mig, lätt attt sköta öppning o stängning själv o med en hand, Jms:en var alldeles lämplig för en häst,och då man bara har B-kort, en sådan kommer det att bli, känner mig nu helt nöjd o behöver inte leta längre.

till "Nate",, du som nyligen fått din Fautras, kom att tänka på då jag kom hem, skyltarna, alltså de ska ju finnas djurtransportskyltar både fram o bak, de franska som sitter på vid köp är ju inte godkända i Sverige, samtidigt så verkar det svårt att få nån skylt att få plats på dörrarna bak,,hur har du gjort?

Jag fick med 2 st stora gula klistermärksskyltar med svart text när jag köpte släpet att klistra fram och bak. Har dock fortfarande inte fått tummen ur. Men det borde ju inte vara några problem att klistra fast den bakre på en av ventilationsluckorna. På min sitter ju redan den franska på den vänstra... då kanske man kan klistra den svenska på den högra? Eller ta bort den franska helt och sätta den svenska där den franska satt? Tänkte göra det vid nästa skötseltillfälle. Men det känns inte som att det borde vålla några problem... förutom estetiska :D

DSC00642.jpg

UPPDATERING CHEVAL LIBERTÈ

Ja då har jag äntligen varit o kollat på dessa transporter,
men...njeee jag vart väl inte sådär jätteimponerad:crazy:
Vissa saker var finurligt gjorda, bra o enkla låsanordningar på dörr o ramper, men fick inte nån direkt "woaw" känsla då jag såg dem inne, fanns t.ex endast uppbindningsmöjligheter direkt på sidan om bommen, ingenting fram.
Frågade säljaren om just detta problem med att många sagt att de läcker in vatten, o han sa direkt att det är ett problem på dessa, den de själva körde med, en 2003Xl, den såg man ju stora springor vid dörrarna, o gummimattan hade efter två år stora bulor där hästarna har frambenen,,, visst, den användes ju flitigt men ändå.

Nä intresset för denna transport har lagt sig, nu siktar jag in mig på att åka o kolla på Fautras till nästa helg, återkommer med en uppdatering om den sen.

men det var ju ändå ganska länge jag fick det efter ca 3 ggr men då körde vi hästarna med brodd oxå. förutom det och att rampen är hal är den bra kan tillägga att jag har en 2003 XL? den har iaf fronturlastning och vat typ den enda man fick in ett tävlingsskåp i... hade det funnnits någon annan hade vi köpt en sån

Har du kollat på 510:an? Den är längre och bredare än 505:an. Jag har en 505:a till mina ardenner och dom går in..

Den höga tjänsteviktenär svår att komma ifrån, den brukar ligga på mellan 8-900kg på en boggi. Och ska man kunna lasta nåt ordentligt då så måste man ha BE. Varför inte ta BE, då behöver du inte pussla med vikter här och där?

Vi ska köpa en ifor på söndag =) ÄNTLIGEN..
Dock så väger den väldigt lite =) den väger bara 790 kr tom.. det är en 99 dock utan step upp ramp. Älskar ifor släpen å de gör min pålle med.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka