Cheval-Liberté

Sv: Cheval-Liberté

Den andra är två samverkande axlar. Dessa fjädrar djupare och vissa säger att det ger mer komfort. Är mer följsam på dåliga vägar i alla fall. Ume har denna lösning. Boj erbjuder det också.

Kräver också en "massa" mer underhåll i form av smörjning...
 
Sv: Cheval-Liberté

Hur mycket arbete, hur ofta handlar det om?

Vad händer om kan slarvar eller tom inte sköter servicen alls?
 
Sv: Cheval-Liberté

Hur menar du ?

Ja, tydligen finns det "falsk" boggi.
Jag är inte helt säker på skillnaden här, men jag tror det var så att en falsk boggi har två separata axlar(som på en bil), en äkta har... typ nått som sitter ihop mer.
Den äkta ska ge mer komfort åt hästen på nått vis.
Dock är det så att den äkta har en hel massa rörliga delar som måste smörjas och skötas om mer än vad man måste på en falsk, som inte har alla dessa delar.
Jag tycker också att jag förstod det som att om en falsk boggi får punka på ett däck kan man köra vidare utan problem, men att man alltså inte skulle kunna det med en äkta. Men detta är jag inte helt säker på...

Alltså, man kunde slarva mer med skötseln av en falsk, utan att riskera dyra hemska reparationer.. :angel:
 
Sv: Cheval-Liberté

Falsk är en felaktig term. I alla fall där axlarna sitter inom 2 m kallas det boggie enligt körkortsboken.

Det finns i Sverige huvudsakligen två sorters boggie.

Den ena är helt enkelt två parallellmonterade axlar. Tandemboggie kallas konstruktionen ibland. Säkrare vid punktering. Sämre på extremt dåliga vägar. Denna är den klart vanligaste och sitter på de flesta boggiesläp i Sverige.

Den andra är två samverkande axlar. Dessa fjädrar djupare och vissa säger att det ger mer komfort. Är mer följsam på dåliga vägar i alla fall. Ume har denna lösning. Boj erbjuder det också.

Tack :bow:
 
Sv: Cheval-Liberté

Vassego! ;) Äkta är nog bara en term som används av säljare av den konstruktionen.

Låter inte som en bra lösning om man är lat/ointresserad av att serva sin vagn.
 
Sv: Cheval-Liberté

"Äkta" boggie är oslagbart om man kör mycket på ojämt underlag, t ex knölig grusväg eller i ett område med dåliga vägar över lag. Resen går för hästen otroligt mycket jämnare, och vagnen tar mindre stryk också.

Om man däremot (som förmodligen de flesta av oss) kör på hyfsad asfaltväg mesta delen av tiden är det bara mer meck och mer pengar med "äkta" boggie.

Boj har lite utförligare beskrivning på sin hemsida.
 
Sv: Cheval-Liberté

knapplån

Jag har nu iallafall haft kontakt med en till som är jättenöjd med sin Cheval-Liberté,, inga somhelst problem med vattenläckage eller nåt annat som krånglar:)
 
Sv: Cheval-Liberté

Hur mycket arbete, hur ofta handlar det om?

Vad händer om kan slarvar eller tom inte sköter servicen alls?

Oj, jag har förträngt det mesta. Jag hade en lång diskussion med Boj om det när jag köpte mitt förra släp. När jag funderade över vilken typ av boggie jag ville ha. Efter att de förklarat skillnaderna i underhåll var valet enkelt eftersom jag insåg att jag skulle vara för slö för att göra det själv och för snål för att lämna in den för att göra smörjningarna. Några gånger per år kanske? Jag minns faktiskt inte, men tillräckligt för att jag skulle reagera...
 
Sv: Cheval-Liberté

En vän till mej har en Cheval från förra året och visst är hon nöjd med den, men hon har haft lite problem med den. Som att den läcker in vatten, trassel med 'gardinen' och så låste sej ett av däcken under färd och blev punktering. Lämndade då in vagnen så lagade återförsäljaren detta och ersatte däcket.. Men ändå :crazy:
 
Sv: Cheval-Liberté

Jag har en cheval, 2004 Debon -01:a. Jag köpte det begagnat för ett halvår sen. Jag är nöjd med det överlag. Jag tycker att det är ett ljust, rymligt släp med praktiska lösningar som passar mig. Jag har också problem med att det regnar in men tror att det är vid överluckan bak som det läcker. Nu har en av mina hästar sparkat sönder lämmen så den ska bytas och återförsäljarna som jag har haft kotakt med har varit trevliga och hjälpsamma. Att lämmen gick sönder ser inte jag som en brist från släpet. Är förvånad över att inget mer gick sönder....
Jag skulle lätt kunna köpa en Cheval om jag skulle köpa nytt.
 
Sv: Cheval-Liberté

svarar alla....
det är inte lätt det här med att köpa ny transport,,

jag vill ha en med både kombiramp o frontutlastning, o det finns inte så många...
ska i allafall åka o kolla på en cheval så man får börja nånstans..
sen är min tanke att nu ta en på totalvikt 1400-1500 ,en som sen kan klassas upp igen om det nu blir så att de ändrar reglerna för hur mycket man får dra med b-kort.

Ifor har det! Jag har en sån! Bättre än billighetsimporter!
 
Sv: Cheval-Liberté

Jodå, jag har tittat på den också,, men den är smalare invändigt, kortare o lägre i tak,, dessutom så hög tjänstevikt att jag inte får det att fungera med dragbilen o endast b-kort.:(
 
Sv: Cheval-Liberté

Jodå, jag har tittat på den också,, men den är smalare invändigt, kortare o lägre i tak,, dessutom så hög tjänstevikt att jag inte får det att fungera med dragbilen o endast b-kort.:(

Har du kollat på 510:an? Den är längre och bredare än 505:an. Jag har en 505:a till mina ardenner och dom går in..

Den höga tjänsteviktenär svår att komma ifrån, den brukar ligga på mellan 8-900kg på en boggi. Och ska man kunna lasta nåt ordentligt då så måste man ha BE. Varför inte ta BE, då behöver du inte pussla med vikter här och där?

Inga släp uttagna efter 1/1-05 kaninte vägas upp om man inte byter axlar, chassie elelr bromsar och det blir mycket dyrt, samt att du måste få ut tillverkarintyg och bromsintyg från tillverkaren eller generalgaenten, vilket kan vara MYCKET svårt, men det kanske beror på vem det är.. Jag har iaf inte fått ut nåt.. Svarar itne på mail, i telefon sägs det bara att det inte är någon ide eftersomdet iaf inte går att väga upp den.. Så tänk dig för flera gånger innan du köper ett släp med en satt totalvikt, den går nog inte att väga upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Cheval-Liberté

Här är bilder på min Ifor..

DSC00484.jpg


DSC00482.jpg
 
Sv: Cheval-Liberté

Den höga tjänsteviktenär svår att komma ifrån, den brukar ligga på mellan 8-900kg på en boggi. Och ska man kunna lasta nåt ordentligt då så måste man ha BE.



Det finns flera boggiesläp som har lägre tjänstevikt. Atec Cheval, Christ, Saris, VV m.fl. har modeller som ligger lägre.

Det är däremot inte konstigt att IW är tung eftersom den har gammaldags bladfjädring. Säkert bra om man gillar bladfjädring men konstruktionen väger mycket.
 
Sv: Cheval-Liberté

Och man ska ALDRIG lita på säljarens uppgifter på min Christ finns 3!!! viktuppgifter.. På hemsidan är två av dom.. 810kg, på nästa reklamblad.. 830kg.. och när släpet kom så vägde det visst 870kg.. och det är mellan 8-900kg..

Det slog bara på 60kg..:crazy: Den är inte vägd och jag vill inte veta.. MEN det är svårt att få kvalitet för lite pengar med många restriktioner..

Men bladfjädringen håller iaf! ;-) Och den kräver mycket lite service..
 
Sv: Cheval-Liberté

Vad har det med det här att göra?

Jag bara påpekar att det inte stämmer att boggie måste väga mellan 800-900 kg. Många är lättare.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Cheval-Liberté

Vad har det med det här att göra?

Jag bara påpekar att det inte stämmer att boggie måste väga mellan 800-900 kg. Många är lättare.

Ja sägs det ja'! Men när det väl kommer till kritan så är den nog inte det. Man brukar nämligen väga in transporten utan utrustning, så även om man tror att man kör lagligt så gör man det inte! Så det gäller att ha en skaplig marginal.

Nåt måste man ju gjort för att få ner vikten, eftersom det ärmycket likande saker i alla transproter så dom väger ungefär det samma. En plyfa vagn väger mindre när den är ny än om den ståt ute ett tag, finns en tendens när det gäller glasfibern med att det samlas vatten mellan glasfiberväggarna och dom blir tyngre.

Så sensmoralen är att om man inte har lite marginal så kan man åka på böter för överlast eller olovlig körning ändå. Ytterst sällan släp är så lätta som dom sägs vara.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp