Cheval-Liberté

Sv: Cheval-Liberté

Men om du har tittat i Christ-trådarna så kanske du märkt att det stora flertalet av ägarna är nöjda. Men som vanligt på internet så låter det mest när någonting inte fungerar.

Tycker även att det tjatas en hel del om kvalitet hit och dit. När jag visade måndagsex av bl.a. Böckmann som jämförelse med ett måndagsex från Christ så blev det inga ramaskrin över att Böckmann är dåligt.

Om du t.ex. tycker att Cheval är ett toppensläp så blir det faktiskt inte sämre för att X tycker att det är dåligt.

Omvänt: Tycker du att t.ex. Henra verkar dåligt men XX säger att det är bäst så ska du ändå gå på vad du tycker.

Kort sagt, läs på och försök bilda dig en egen uppfattning.

Tack för dom orden...
ligger mycket sanning i vad du skriver,, o jag har ju som sagt inte ens varit o kollat på nån "live" ännu..(håller på med slutspurten på stallbygget) men har bestämt mig för att kolla åtminstonde på två olika märken "live" innan jag bestämmer nåt,,, min tanke är att ha en ny transport till våren.

Jag har ett cheval liberté 2002L från 2007 och är jätte nöjd. Det regnade in ytterst lite vid dörren när det regnade jätte mkt i somras men då la vi lite silikon där och efter det så har det inte kommit in en droppe vatten. Jag tycker inte att lämmen på mitt släp är halkigt utan min häst kan vara en :devil: att lasta ibland och hon har aldrig halkat på den & släpet står även stabilt när hon håller på och krånglar mot vad andra släp kan göra :d

Att de fuskvägt det utan t.ex. innervägg o matta tror jag också.

Kollade igenom transportartiklarna i Hästmagasinet igår, skillnaderna var i vissa fall inte smickrande:crazy:Nästa släp jag köper kommer jag definitivt kontrollväga. Kommer inte ihåg om något Cheval släp var med om man ska knuta an till tråden lite;)

Gamla Ume är vägda utan inredning (från "säker" källa) vilket gör att väger du släpet med matta och inredning i så blir det tyngre.

Mitt gamla Kylinge ska troligen vägas upp innan det kommer hem från verkstaden, ska bli intressant att se vad som händer med tjänstevikten som idag är på 640kg (boggie med fronturlastning).

Det har nya axlar och nytt golv så det är svårt att sia om vikten stämmer eller inte och om den stämde från början. Den har även sparkskydd i plyfa istället för plåt.

Hej! Har en Cheval med fronturlast -01. Måste säga att för de pengarna är jag mkt nöjd. Kör mkt och har varit bl a i södra Tyskland och hämtat häst. Har aldrig haft en besiktningsanmärkning på den. Väl en och annan sak som är sliten men den är ju några år nu och jag är inte den som rädd om grejorna, inte mer slitage på den än vad det hade varit på ett annat släp. Mkt bra dessutom att kunna få saker inlastade med truck om man vill hämta rundbal t ex. Den som sa att den är liten och utan rymd måste ha provat ett enhästarssläp... Chevalen är bland de bredare (1,65) och definitivt lika hög som de andra europeiska släpen. Sen kan ju naturligtvis andrahandsvärdet vara lägre än på en Boj eller Fautras men är man ute efter en stabil brukstrailer till vettigt pris så tycker jag inte man skall tveka. Alla dimensioner i släpet är rejält tilltagna med galvade rörprofiler och den som jämförde med Värmlandsvagnen måste ha fått ett och annat om bakfoten. Dock ger ju såklart ett Fautrassläp en högre flashfaktor om man nu tycker det är viktigt :angel:

Ytterligare en nöjd Chevalägare....:D

Det är just de rymliga måtten jag också sett som en fördel,, har kollat med Iforsläpen,, främst då 505:an då 510:an blir för tung, o Ifor är klart smalare, kortare o lägre i tak än Cheval...tycker du bommarna är lätthanterliga? jag är i princip alltid ensam då jag åker, dessutom handikappad i höger hand,,, så behöver lättarbetade bommar o dörrar.

Jag är oxå intresserad av cheval. Du får gärna uppdatera här när du varit och tittat på släp. Jag har långt till återförsäljare och kollar mest över nätet just nu.

Bara rent generellt, syftar ej på ditt inlägg. Men vad gäller tjänstevikten tycker jag ska tilläggas att man inte bara ska jaga så låg vikt på släpet som möjligt. En del saker väger en del, balkar, väggar etc och när en häst sätter igån att leva rövare behövs hållbarhet. Vet att Ume tidigare var lättare, men hade problem med säkerheten. Idag har man tyngre vagnar men bättre säkerhet, därav vikten? Vad jag vill säga är att kanske de lättaste inte är de bästa om olyckan är framme. Vi har speciella regler i Sverige, om några år ska vi anpassa till övriga Europa och kommer att få en högre tågvikt. I längden är det nog bäst att anpassa sig till att köra lagligt med en häst och när de nya reglerna kommer väger man upp upp till att köra med högre vikt. Behöver du nån gång köra med övervikt får du vara beredd att att betala böter så länge.

Jag har ett Chevalsläp modell 2003 och jag tycker det är superbra!
Stort ljust och rymligt, bra ventilation. Supersmidigt med kombiramp både fram och bak. Min häst krånglade alltid vid lastning, men det slutade hon med när hon fick detta släp.

Har hyrt ett sådant några gånger och jag vet inte årsmodellen tror att det är en -07. Men det regnar in och det är tycker jag en mindndre stabil vagn. När hästarna buffar på väggarna buktar dom ut...Det är bultar som sticker ut i transporten, galvet släpper och sådant. Inget för mig.

Kl
Har en Cheval med fronturlastning, -06. Det som var fel på min var att fönstret på fronturlastningen åkte snett efter några körningar och det rättade återförsäljaren till. Det regnade in, men var för fönstret åkt snett. Hade på silikon också efter det har det inte kommit in ngt förutom då det blåste och spöregnade rakt mot släpet i höstas. Att fönstret åkte snett kan man ju fundera över, men alla problem fixade återförsäljaren utan gnet.

Ljust, trevligt och har fungerat bra än så länge. Väldigt stabilt. Körde med sommardäck på bil+släp då första snön kom och det var halkigt (bilar i diket) och vi låg fast kvar på vägen även om vägen lutade. Kändes väldigt skönt i den halkan.

Vad som är besvärligt är att ta bort mellanväggen. Då måste man dra ut en spak under golvet, vilket innebär lite krypande på mark.

Eftersom det var ett nytt och ganska dyrt (för min del) släp så känns det helt okej ta den här. Hade annas varit sugen på Boj el dyl, men det får bli i ett annat liv.

Det jag skriver om att det gäller en 2003:a, är alltså inte årsmodellen utan själva modellen av transporten heter så, årsmodellen blir i såfall en - 08,, det jag mest hört av de som haft problem med Chevalen är just att det har regnat in, men jag har också såååå många som inte haft det minsta bekymmer med dem o är så nöjda, jag har ännu inte varit o kollat på någon, men ska så göra,, o diskutera med försäljaren lite som av andra kunder har fått bra vitsord, det jag gillar hos den(efter att ha läst) är att den ju är en av de bredaste invändigt, och har alla lastningsmöjligheterna,,OCH till ett ganska lågt pris som helt ny.

Jag kommer att uppdatera efter att jag varit där

Senast ändrad:

Jodå, jag har tittat på den också,, men den är smalare invändigt, kortare o lägre i tak,, dessutom så hög tjänstevikt att jag inte får det att fungera med dragbilen o endast b-kort.:(

Dax å fixa BE? kostar inte mer än max 2000:- och lite tid välinvesterat.. :bump:

Jo det kan man kanske tycka:D
men jag har inga som helst tankar på det, jag börjar nu tänka om liiite grann, att kanske köpa mig ett enhästarssläp istället, eller ett sto med föl släp som de gärna kallar det, En Fautras helst eller en Ifor Williams,,men de är så dyra, ja jag har faktiskt inte fått nåt pris på en ny Williams än, hittade en 65 mil ifrån mig, en 05:a, men ägaren hade inga bilder att skicka utan ville jag skulle komma o titta, men jag åker inte 65 mil o chansar för att se hur den är i skick, då får det vara.
Jag kommer förmodligen att åka o kolla på Liberten ändå, men har på nåt vis tappat intresset för den:(

Hejsan Vännen hur går det med letandet ? Tänker på dig. Jag tycker att du och jag ska prata lite ang ifor innan kram från din vän;)

UPPDATERING CHEVAL LIBERTÈ

Ja då har jag äntligen varit o kollat på dessa transporter,
men...njeee jag vart väl inte sådär jätteimponerad:crazy:
Vissa saker var finurligt gjorda, bra o enkla låsanordningar på dörr o ramper, men fick inte nån direkt "woaw" känsla då jag såg dem inne, fanns t.ex endast uppbindningsmöjligheter direkt på sidan om bommen, ingenting fram.
Frågade säljaren om just detta problem med att många sagt att de läcker in vatten, o han sa direkt att det är ett problem på dessa, den de själva körde med, en 2003Xl, den såg man ju stora springor vid dörrarna, o gummimattan hade efter två år stora bulor där hästarna har frambenen,,, visst, den användes ju flitigt men ändå.

Nä intresset för denna transport har lagt sig, nu siktar jag in mig på att åka o kolla på Fautras till nästa helg, återkommer med en uppdatering om den sen.

Senast ändrad:

Nu har jag också varit o tittat på Ifor Williams, Njee, sådär, högt insteg utan ramp, alldeles för många sprintar som var svåra att hantera då man bara har en frisk näve, o den s.k 1½.an har endast ramp,,det var ju det jag ville ifrån,,
Nu sticker jag på lördag o kollar på Fautras, hoppas den är vad jag söker.

Jag var och kollade på både cheval och fautras innan jag slutligen bestämde mig. Fautrasen känns mycket rejälare än chevalen. Finns även en massa fiffiga lösningar för allt. Det känns som att allt med cheval bara är för ögat i princip. Ser jävligt läckert ut på håll men kommer man nära märker man att det bara är rappel.

Det blev en Fautras för mig :love:

Så du har en Fautras,,,, skoj, har du haft den länge?
Vilken modell har du?
Hittade just bild på din Fautras i tråden "bilder på din transport"

Ingenting särskilt du tycker kunde varit annorlunda eller så?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste sälja nuvarande transporten för att byta till en fronturlastad. Kraven är stabil, aluminium eller kompositgolv, sadelkammare... 2
Svar
28
· Visningar
1 168
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 449
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Fetaost
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 277
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka