chihuahua som måste kissa inne pga kylan

Vilsa

Trådstartare
En snabb fråga bara. Ett par av mina bekanta har skaffat sig en chihuahua. Jag frågade hur det går med att träna honom att bli rumsren, men eftersom det är så kallt (-20) så går de inte ut med honom, utan han får kissa inne på tidningar de lägger ut över hemmet... Vilken kyla tål egentligen så små hundar? Kommer hunden att förstå att gå ut och kissa sedan eller kommer den att fortsätta kissa inne? Jag tyckte det lät underligt, men jag är inte van vid så små hundar så jag vet inte... Har bara min lagom stora hund hemma, som visserligen fryser om det är -20 och kallare, men han klarar i alla fall att gå ut och kissa..

Sv: chihuahua som måste kissa inne pga kylan

får hunden inte gå ut alls ??
DET är INTE okej!!

självklart klarar sig hunden ute! verkar hunden frysa får man väl gå kortare promenader eller klä på hunden ett täcke! :crazy:
låter verkligen inte som lämpliga hundägare!

och ja, förmodligen kommer dom få ett helvete med att få hunden rumsren. hur ska hunden förstå att ibland får man kissa inne och ibland inte??

får hunden inte gå ut alls ??
DET är INTE okej!!

självklart klarar sig hunden ute! verkar hunden frysa får man väl gå kortare promenader eller klä på hunden ett täcke! :crazy:
låter verkligen inte som lämpliga hundägare!

och ja, förmodligen kommer dom få ett helvete med att få hunden rumsren. hur ska hunden förstå att ibland får man kissa inne och ibland inte??

Word!!!! Be ägarna skaffa ett konto på chiforum.se, där finns massa chiägare och vad jag vet är det jäkligt sällsynt med folk där som inte rastar sina hundar. Där kan de få hjälp med andra frågor åxå. Finns flera trådar just nu just om hundar som fryser.

Det finns täcken, man kan gå snabbt, man kan ta korta prommisar etc. Min ena fick jag mitt i vintern och har aldrig haft en hund så lätt att rumsrenhetsträna; vi var ute tills han gjort sitt, sen lyfte jag upp honom o gick in i värmen. 3 dar tg det innan han fattat galoppen :D Har även pratat med en hel del nakenhundsägare som tyckt detsamma.

Att inte gå ut med sin hund pga väder- då kan man skaffa en hamster. Seriöst.

Nog klarar sig en chihuahua ute i -20, kanske att man behöver ha på den en polotröja eller så om de ska vara ute länge men om det är en valp så ska den ju bara ut, kissa/bajsa och sen in igen. Jag har tom. tagit ut mina nakenhundar när de var valpar i flera minusgrader, de lär sig väldigt snabbt att gör jag mina behov på en gång så får jag komma in i värmen sen. Förstår faktiskt överhuvudtaget inte varför många envisas med att använda tidningar till sina valpar, okej att ha det i valplådan när de är små valpar men sen... är det inte att gå en omväg? först lära valpen att det är ok att kissa inne på en tidning och sen lära den att kissa det gör man ute...

jag tycker också att det var konstigt! Men enligt dem så hade tydligen uppfödaren sagt att de skulle göra så? Men de kommer nog att få besvärligt när hunden sen ska till att förstå att om det är varmare än -20 så får den inte längre kissa inne... :crazy:

jag tycker också att det var konstigt! Men enligt dem så hade tydligen uppfödaren sagt att de skulle göra så? Men de kommer nog att få besvärligt när hunden sen ska till att förstå att om det är varmare än -20 så får den inte längre kissa inne... :crazy:
Det låter ju som en seriös uppfödare. NOT!
:devil:

Inte enbart problem med rumrenheten heller. En valp som inte får gå ut alls blir ju knappast miljötränad vilket jag skulle se som nästan ännu viktigare.

Edit: Kanske att de fryser men visst sjutton tål de det. Tröja/täcke på och inga långa stunder när det är som kallast.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 393
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 534
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 741
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara... 2
Svar
34
· Visningar
8 367
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Klippmaskin till tjock päls
  • Uppdateringstråd 31