Bukefalos 28 år!

Chipmärkning eller tatuering.

Thelma

Trådstartare
Vilket föredrar ni?

Min äldre hund är endast chipmärkt och valpen är endast tatuerad. Valpens uppfödare tyckte chipmärkning var ett otyg. Enligt henne hade chippet en tendens att "vandra" i hundkroppen och det är inte alltid (aldrig) man har tillgång till läsare.

Detta kan jag hålla med om. Själv stod jag och desperat försökte hitta chippet innan anlagsprovet sist. Hade nästan gett upp när det till slut pep till i mottagaren. Något pinsamt! Samma visa var det på Strömsholm. Vi testade med så gott som alla deras mottagare innan vi till slut hittade chippet.

Dock har jag tidigare upplevt att tatueringar bleks med tiden och kan bli så gott som oläsliga.

Jag funderar starkt på att låta chipmärka valpen och tatuera den äldre, så att hundarna har bägge märkningarna.

Hur har ni era hundar märkta?
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Tatuering!!

För att den är SYNLIG, och även Anna Andersson i Busken har hyfsat koll på örontatuering, däremot har hon nog ingen aning om att chip finns.

Jag har valt att tatuera katterna av samma anledning, synligheten.

Min hane gav sig i panik av hemifrån under ett åskväder. Jag ringde polisen efter ett par timmars letande, som sa att 'nej, inte kommit in några hundar, och ingen har rint om upphittad hund' Sedan ringder det en person tre km bort och talar om att de har min hund. Då har de fått fatt på honom, ringt polisen och rapporterat det (INNAN jag ringde dit), och sen upptäckt öronmärkningen och ringt jordbruksverket och fått mitt nummer.

Hade han varit chippad så hade det tagit BETYDLIGT längre tack vare polisen extrema MISS..

Och just det där med synligheten är det som gör att jag vill ha tatuerat. Båda hundarna är tatuerade (pga ålder, chip fanns inte på deras tid), och katterna valde jag också att tatuera. På honan syns tatuering knivskarpt, medan den på hanen redan (ett halvår efter den gjordes) är suddig. Jag får se om jag ber dem göra om den i andra örat (på en siames..gah) eller om jag kompletteringschippar..
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Jag upplever också att tatuering är tryggt pga att den är synlig. Det lustiga är dock att min lapphundstik som gick bort i somras fick vi låta tatuera flera gånger eftersom tatueringen bleknade. Den var helt oläslig.

Jag undrar om det är vanligt.... *funderar* :-)
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Jag gillar chip bättre. De tre hundar som är tatuerade hos oss har alla oläsliga diton, de är därför även chippade.

Det är ett visst bök vid viltspårproven eftersom man då måste ha med egen avläsare, men det måste vara ett övergående problem. Ju vanligare det blir med chip, desto vanligare blir det med avläsare. På andra prov och tävlingar brukar det inte vara något problem.

Är bara hunden chippad så hittas ju chippet även om det har vandrat en bit. Det ser jag inte som ett problem.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

På min valp så bad jag att få både och. Just för att klubbar och dyligt inte är tvingade än att ha en avläsare. Och jag har ingen lust att köpa en själv, som jag tycker klubbar kan stå med.
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Håller med Duvan.

Min schnauzer är tatuerad och det kan nog ingen läsa av längre ( han är 8 år )
Min valp däremot är chipad och det känns tryggare.

Än så länge är inte avläsaren så väldigt utspridd, men det finns alltid att tillgå vid polis, veterinär och allt som ofta uppfödare ( ifall man hittar en bortsprungen hund)
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Mina hundar har varit chipade från valpstadiet. Tatuering får de vid höftröntgen, eller första tillfälle de sövs ned.

Anser att chip är bra, men det är inte alltid det finns och tatuering är det första folk kollar efter om hunden skulle försvinna.
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Å så behövs det tre avläsare eller hur många olika är det uppe i nu för att täcka in alla hundars olika chip? En avläsare räcker ju inte. Helt sjukt. Jag fattar inte det...

Min hund har fortfarande en tydlig tatuering. Hennes pappa tävlade tills han var 9 år och inga problem där heller.

Och jag som brukar häckla veterinären som tattar valparna och säga att hon är en dålig veterinär. Men märka kan hon tydligen *ha ha*
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Det finns en standardisering även för chip. Används den är det inga problem, men visst kan det strula än. Jag håller med om att det är sjukt att det inte standardiserades redan från början.

Helt klart är det olika på hur tatueringen syns, och jag har säkert haft otur. Att på 4 olika raser, och med 3 olika människor som gjort tatueringarna ha fått 3 oläsliga efter något år är inte kul. Jag kan dock inte skylla på människan som gjort dem eftersom den som syntes var gjord av samma som senare gjorde en försvinnande på en av mina hundar.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Tatuering, det kan ju vem som helst se. Om min hund rymmer är det ju lätt för grannarna att bara läsa upp en kod, alla har ju inte en såndär läsare hemma direkt. Betydligt smidigare, dock är jag inte så insatt (mer än i rymmande hundar.. :angel:).

Vi har en tatuerad o en chippad hund.
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Håller med om att tatuering är bra, för att det syns. Dock har det en tendens att vara oläsligt om inte vet. gör ett bra jobb.
Eftersom jag väntar på min lagotto valp så vet jag att där är det chip som gäller, finns ingen möjlighet att läsa tatuering i deras håriga öron..... :crazy:
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Nä precis, min hund är också hårig på undersidan av öronlappen.
Så inte är det för att vet gjort ett dåligt jobb..
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Jag har mina äldre hundar tatuerade, min vet gör om den gratis när den bleknar och de ändå är sövda, så terrierns har jag gjort om ett par gånger, labbens är nu 13 år och håller fortfarander.

Min lilla W däremot är chippad, det tycker jag är ett gissel eftersom mina hundar går som jakthundar, så hon ska tatueras vid höftröntgen (som ska göras nu efter andra löpet..) just för att som någon sa, att Stina-Greta ska veta att hunden tillhör ngn.

Just det att chippet vandrar oroar jag mig inte så mycket för, men det är avläsningen som är det jobbiga. Vi köpte en till klubben då vi har rätt mycket tävlingar och man är skyldig att ha en, men den läser bara av när den vill och trilskas allmänt...

//E
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

Både och uppfödaren skulle gå på en kurs och ahd einte tillräckligt med valpar så några fick både och. emn sen har han ju en bricka på halsbandet ochså som det står att han är chippad på.
 
Senast ändrad:
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

min valpis är chippad men skall tattueras också (så man slipper tjorv), de två småtrollen har bara chip men jag har beställt hem namnbrickor till alla tre som dom ska ha på sig jämt tänkte jag.
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

inte med deras riktiga namn på hoppas jag? det kan vara dumt ifall de blir stulna. det är bättre med ditt namn och telefonnummer.
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

ska nog sätta larm på min chihuahua efter vad man läst hur eftertraktade dom är. dock har jag aldrig satt dom i situationer där dom kunnat bli stulna :)

Det är deras smeknamn på och mitt mobilnummer och ordet "hittelön" ;)
 
Sv: Chipmärkning eller tatuering.

okej. köppte tt snyggt halsband till min i italien med plats för namn, men har inte vågat gravera in det :S annars hade det varit snyggt med "Sirius" och så en stjärna :D

men har hört att de tinte rä så smart att skriva namnet och inte adressen heller.
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
1 862
Senast: Disen
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 074
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp