Chippet borta, chippa om?

Irmis

Trådstartare
Jag köpte min ponny i november (-10) av hennes uppfödare.
Jag var med på vet.besiktningen som gjordes i uppfödarnas stall. Allt var u.a., men veterinären hittade inte chippet :confused:
Då hon inte är så van vid hantering tänkte jag passa på att kolla upp det samtidigt som hon ska vaccineras, vilket snart är dags.
Kan hon ha blivit chippad "fel" så att det har vandrat? Eller till och med ramlat ur om det inte blev ordentligt gjort?
Det står ju i passet att hon är chipmärkt, hur funkar det att chippa henne en gång till? Måste då passet skickas in och ändras?
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Vet inte hur det går till om man måste chippa om men är hon chippad ska det ju finnas där.

Men ibland kan de små rackarna vara svåra att hitta, det står att hon är ganska ohanterad och står de inte stilla kan det ibland vara svårt tycker också överlag att det kan vara svårare om hästen är väldigt tjock eller har riktigt mycket halsmuskler.

Prova över hela halsen också nerifrån manken och ända upp till öronen. Letade länge efter ett chip en gång och tillslut gav läsaren utslag mitt uppe mellan öronen :crazy:
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Hejsan!

När jag skulle vaccinera min unghäst förra vinter var det så kallt att den där apparaten ballade ur. Vi kollade igen i höstas och då fanns det där. På hundar kan chippet vandra så jag antar att det kan göra det på hästar oxå.
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Jag köpte min ponny i november (-10) av hennes uppfödare.
Jag var med på vet.besiktningen som gjordes i uppfödarnas stall. Allt var u.a., men veterinären hittade inte chippet :confused:
Då hon inte är så van vid hantering tänkte jag passa på att kolla upp det samtidigt som hon ska vaccineras, vilket snart är dags.
Kan hon ha blivit chippad "fel" så att det har vandrat? Eller till och med ramlat ur om det inte blev ordentligt gjort?
Det står ju i passet att hon är chipmärkt, hur funkar det att chippa henne en gång till? Måste då passet skickas in och ändras?

Hon behöver inte vara "felchippad", men åtminstone på hundar kan chippet vandra iväg. Det har hänt på 2 av mina hundar. Du har ingen möjlighet att låna en läsare och leta efter det hemma i lugn och ro? De vandrande chip som jag har sett på hundar har tagit sig från nacken till bogen.
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Är hästen född i sverige?
Utlänska Chip går inte läsa med alla Chipläsare. De billiga fungera inte heller på de nya EU chipen.
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Chippet kan vandra, på min förra tränares dotters ponny hittade man det tillslut på ena bakbenet fast det var isatt i halsen :p
 
Sv: Chippet borta, chippa om?

Ponnyn är född i Sverige och vart chippad som föl.
Veterinären som besiktade henne letade på båda sidor från manken upp till huvudet. Får be nästa veterinär att kolla igenom hela kroppen, om det kan ta sig enda till bakbenet :eek:
Jag hoppas att det finns där, nånstans. Veterinären sa att risken fanns att dom råkat tappat chippet innan dom "chippade" henne, så att dom "chippade" henne utan chip. Men när jag chipmärkte min andra häst så avläste vet. chippet när det var insatt i halsen, det borde väl alla chipmärkare göra?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 952
Senast: Heulwen
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 518
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 558
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp