Bukefalos 28 år!

Choklad är godis! (skojaba' - nostalgitråd om godis)

Dessa saknar jag!

1682404408159.png
 
Har lite tråkigheter med min hormonbalans och kroppen spelar några illustiga spratt under den nya behandlingen.
Kom att tänka på min Go2 Comfort Food när det spökar i kropp, själ och månatligheter; apelsinkrokantchoklad! :heart

Minns att vi tidigare avhandlat att det var magiskt när apelsinkrokanten fanns i stavar, åts på tåg och hette Always.

Drar det hela en sväng vidare till högstadiet cirka 1997 och kilande från skolan upp på ICA Björksätra Mitt för att få tag på Jordnötsnougat när Tant Röd kommit till stan och livsgnistan hängde på en skör tråd. Min första stringenta menscracving! :heart
Vad jag vill säga är att när medicinskt sakkunniga mixtrar med mina östrogener vill jag hävda min gastronomiska rätt under tiden! Jag vill härmed inleda en tråd av godisnostalgi genom att uppvigla i leden att gå ut på barrikaderna och kräva tillbaks min favvischokla'!
1996_jordnotsnougat_semjord_161531306.jpg



Vilken gotta, glass eller snacks skulle behöva komma tillbaks för att ge er andra en lite mer uthärdlig krishantering?
Teaterkonfekt! fanns i former som snäckor, "marsipan" fast inte riktigt, med en sockeryta. Galet gott, fick när jag fyllde år. Det är som uppslukat av jorden.

1682408478341.png


Jag tycket kokosprickarna smakar annorlunda nu :laugh: det är garanterat min tunga som ändrat sig, men det var min totala favorit och jag önskar att de kunde smaka så som de gjorde "förr".

Sedan gelehallonen, en butik i stan hade en jättejättestor låda med gelehallon som var helt färska och smakade så galet gott! (finns ett bageri i Stockholm som gör egna som smakar lite likt som jag glömt namnet på men desperat vill åka förbi och köpa godis hos till min födelsedag).
 
Sedan gelehallonen, en butik i stan hade en jättejättestor låda med gelehallon som var helt färska och smakade så galet gott! (finns ett bageri i Stockholm som gör egna som smakar lite likt som jag glömt namnet på men desperat vill åka förbi och köpa godis hos till min födelsedag).
IMG_4226.jpg

Ejes choklad, Östermalm?
Var själv ner till Hufvudstaden för 3v sen och köpte geléhallon med champagnesmak. Bra skit.
 
Visa bifogad fil 117450
Ejes choklad, Östermalm?
Var själv ner till Hufvudstaden för 3v sen och köpte geléhallon med champagnesmak. Bra skit.
Ja! Ejes! det var den! jag har googlat och googlat på Tusses, Tasses o Lusses och alla möjliga namn för jag glömde och på konditorier med godis och allt möjligt till ingen nytta alls :D (pappa hade på jul och jag ville helst inte fråga vad de hette nu igen.)
 
Men Gud vilken nostalgitripp! Jag hade glömt att dessa existerade!

KL

En annan typ av godis i liknande kategori (gällande form och 70-talsvibbar) är de små lakritspinnar med färgglada, lite hårda överdrag som finns i Bridgeblandning. Jag har även sett dem bland lösgodis ibland. Av någon anledning får jag - periodvis - ett behov av att inmundiga många, så jag bidrar till att göra Bridgeblandningen populär (gissar att jag inte är den enda som köper Bridgeblandning pga 1-2 sorter och pliktskyldigast äter alternativt slänger resten). Nu har jag i alla fall upptäckt att Dollarstore har stora burkar med mina favoriter! Enda problemet är att det är STORA burkar. Skulle föredra mindre eftersom godis som kommer in här ÄTS UPP vilket innebär att jag är restriktiv med att köpa över huvud taget.
Bridgeblandningen har inte alls längre de goda med choklad utanpå och gele inuti som var de jag plockade ut när man fick besöka tanter och farbröder som liten. :(
 
Teaterkonfekt! fanns i former som snäckor, "marsipan" fast inte riktigt, med en sockeryta. Galet gott, fick när jag fyllde år. Det är som uppslukat av jorden.

Visa bifogad fil 117449

Jag tycket kokosprickarna smakar annorlunda nu :laugh: det är garanterat min tunga som ändrat sig, men det var min totala favorit och jag önskar att de kunde smaka så som de gjorde "förr".

Sedan gelehallonen, en butik i stan hade en jättejättestor låda med gelehallon som var helt färska och smakade så galet gott! (finns ett bageri i Stockholm som gör egna som smakar lite likt som jag glömt namnet på men desperat vill åka förbi och köpa godis hos till min födelsedag).
Teaterkonfekt kan man ha tur att springa på ibland på marknader, men då ser de ut såhär så vet ej om det är samma:
images.jpeg.jpg

Jag älskar't iaf
 
Det är bara gräddglass i papperspaket och Häagen-dazs kvar. Triumph ligger nära men är inte helt där.
Vilka papperspaket gillar du?
Edit: Såg nu! Gillar den...ibland hahah
Jag väljer alltid fel eller så ändrar jag smak mellan varje paket så har gett upp :o Någon av bigpacken gick bra tidigare men har glömt vilken och har inte plats för de åbäkena:p
HD har jag dock inte testat faktiskt, hur det nu kommer sig... Antar att jag tyckt att priset var för högt för "bara vanilj" men å andra sidan har jag inte direkt sparat in med tanke på allt jag testat:D
 
Vilka papperspaket gillar du?
Edit: Såg nu! Gillar den...ibland hahah
Jag väljer alltid fel eller så ändrar jag smak mellan varje paket så har gett upp :o Någon av bigpacken gick bra tidigare men har glömt vilken och har inte plats för de åbäkena:p
HD har jag dock inte testat faktiskt, hur det nu kommer sig... Antar att jag tyckt att priset var för högt för "bara vanilj" men å andra sidan har jag inte direkt sparat in med tanke på allt jag testat:D
Mm det enda papperspaketet som är som "förr" är GB gammeldags vanilj, de har en ny vanilj också (som inte är som "förr" De hade gjort om den gamla till gelerecept för ett par år sedan -ojoj vi låtsas att det är för att vi inte vill ha frostskadade paket, men fick proteststorm och backade). Det paketet med glass, när det smälter, blir en tunn soppa, inte en geleklump.

Häagen-Dasz är likadant smälter till en soppa. De är väldigt dyra, men på ren vikt tror jag inte de är mycket dyrare, alla andra glasspaket är lättare eftersom de blåst luft i glassen (tror jag, lättare är de oavsett). Faktum är att det är nog så de sparar pengar mest numera, Big Pac kan ju gått ned till halva vikten nästan (iofs ingen mjölk alls i längre heller, bra för vissa iofs, inte smakat nya modellen heller).
 
Som före detta inköpare av godis till fritidsgård kan jag meddela att många av godissorterna ni är nostalgiska över finns fortfarande. Som kolabönor, karamellpojkarnas klubbor, bridgeblandningens små pinnar, sega råttor. Ni behöver bara hitta en person med tillgång till en godisdistributör.
 
Till och med rosa vit grön saknas lite, med smaken rosa vit grön :) den är inte ett dugg sig lik sist jag råkade ut för den. Nostalgi.

Men GB gammeldags gräddglass i papperspaket är nästan sig lik! bästa glassen.
Jag minns en som jag älskade som var vanilj, choklad och kola. Ingen annan minns den men jag VET att den fanns och den var ljuvlig!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp