Bukefalos 28 år!

Choklad är godis! (skojaba' - nostalgitråd om godis)

IMG_6916.jpeg
Har vi några fler sörjande? 🥲
 
Det finns vissa saker som är lite godare just för att de är lite svåra att få tag på.
Jamen precis!
När Tupla inte fanns i Sverige så var de jättegoda, nu... nja.
Eller Maltesers och KitKat också förresten men med KitKat så handlar det om att vi i Sverige har en trist vana att förpacka choklad i plast vilket smakar halvtrist jämfört med aluminiumfolie som engelska KitKat låg i.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
845e7a89-f22e-4cbc-92b4-8bbb7079db08

Carlshamn Citronsorbet. Tänk om den kunde återuppstå. Har i en 20 år försökt göra egen citronglass n such i olika utföranden för att närma mig den smak jag minns från millenieskiftet. Ingen lycka hittills (men ganska mycket glass...).

Polade i unga år med en idag erkänd kulturskribent, och har ett starkt minne av att stå i vederbörandes pärons kök och skeda upp sagda glassighet i knallblå long drink-glas för att pipa upp på övervåningen och se Sex & the City.
Det var tider det, en tillstånd innan den verklighet som pågår idag.
 
845e7a89-f22e-4cbc-92b4-8bbb7079db08

Carlshamn Citronsorbet. Tänk om den kunde återuppstå. Har i en 20 år försökt göra egen citronglass n such i olika utföranden för att närma mig den smak jag minns från millenieskiftet. Ingen lycka hittills (men ganska mycket glass...).

Polade i unga år med en idag erkänd kulturskribent, och har ett starkt minne av att stå i vederbörandes pärons kök och skeda upp sagda glassighet i knallblå long drink-glas för att pipa upp på övervåningen och se Sex & the City.
Det var tider det, en tillstånd innan den verklighet som pågår idag.

Jag har inte provat Carlshamns, men vad tycker du om Sias citronsorbet som finns nu?
 
Jag har inte provat Carlshamns, men vad tycker du om Sias citronsorbet som finns nu?
Att den närmar sig litet om en mjukrör den med litet Oatly iMat och ack så litet vaniljextrakt.
Vilket fått mig att tänka i banor om att Carlshamn i själva verket haft en sherbet snarare än en sorbet.
 
Att den närmar sig litet om en mjukrör den med litet Oatly iMat och ack så litet vaniljextrakt.
Vilket fått mig att tänka i banor om att Carlshamn i själva verket haft en sherbet snarare än en sorbet.

Du är erfaren hör jag 😂. Jag tycker också att Sias är liksom lite för stark, och har rört den med en skvätt grädde ibland...

Undrar om det kanske finns någon italiensk gelato som har en god citronsmak?
 
Du är erfaren hör jag 😂. Jag tycker också att Sias är liksom lite för stark, och har rört den med en skvätt grädde ibland...

Undrar om det kanske finns någon italiensk gelato som har en god citronsmak?
Eh... jag har haft glassmaskiner i 15 år och kunnat prova mig fram. Och därför gjort det. Väldigt mycket. Haft bukefalist på glassprovning i köket å så där. Antingen är jag spritt språngandes... eller aktningsvärt dedikerad min uppgift. Hur som helst är glass gott. Och roligt om en döper dem efter hästar. Min hittills bästa citronglass: The Hot-Spot pot. En burk glass döpt efter den isabellfärgade welshvalacken Hot-Spot. Och faktiskt en sherbet: Lemon undan Lamona, döpt efter den märr som kom att bli Hot-Spots mamma.

Men till saken; ja gelato såklart! Har aldrig lyckats med något själv, men som du säger så blir det ju trevligare med lite mjölkighet i glassiet. Tror du vi kan hitta nåt konventionellt ute i handeln i sommar? Eller måste en hitta en genuin italiensk Tia och skugga henne hem ända in i köket för att få en bra gelato... :cautious::idea:
Jag känner att jag eventuellt är redo att närma mig gränsen för hemfridsbrott isf. :o:angel:
 
Tycker mig minnas att Carlshamn hade en rund förpackning också? Numera finns det knappt ätlig vaniljglass. Sundborn var också en höjdare men numera finns bara punch.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp