🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

20251203_171627.webp

Nu Àr lilla tomten uppe pÄ balkongen ocksÄ.. Kan sÀga att folk tittar men meningen med julen Àr vÀl att sprida glÀdje sÄ.. :D

FÄr dock se hur lÄngvarig den blir. Tycker manualen Àr kass och den lilla flÀkten slutar liksom inte blÄsa upp sÄ den lÄter lite.. men vet inte om den SKA sluta? FramgÄr liksom inte. GÄr ju inte att dra ut sladden bara för dÄ funkar ju inte leden.

Vet att det Àr lite barnsligt men i Är firar vi pÄ juldagen istÀllet för julafton. För mig som Àr rÀtt rutinbunden kÀnns det fel. Det Àr ju bara en dag men tanken Àr vÀl att man efter lunch och prat ska jÀsa i soffan, alla sÀger att det inte spelar nÄgon roll med Kalle nÀr alla Àr vuxna men sÄ sitter vi dÀr i alla fall och skrattar lika mycket varje Är.

Mitt firande beror pÄ vad min brors sambos brors flickvÀns familj vill. Det Àr inte lÀtt att fÄ ihop pusslet.

SÄ i Är blir det bara jag och hundarna pÄ julafton. Eventuellt kommer mina förÀldrar och följer med ut pÄ en promenad med mig och hundarna. Men det Àr inte heller samma sak.

Visa bifogad fil 177771

Nu Àr lilla tomten uppe pÄ balkongen ocksÄ.. Kan sÀga att folk tittar men meningen med julen Àr vÀl att sprida glÀdje sÄ.. :D

FÄr dock se hur lÄngvarig den blir. Tycker manualen Àr kass och den lilla flÀkten slutar liksom inte blÄsa upp sÄ den lÄter lite.. men vet inte om den SKA sluta? FramgÄr liksom inte. GÄr ju inte att dra ut sladden bara för dÄ funkar ju inte leden.
Den ska blÄsa hela tiden annars orkar den inte stÄ upp

SÄ i Är blir det bara jag och hundarna pÄ julafton. Eventuellt kommer mina förÀldrar och följer med ut pÄ en promenad med mig och hundarna. Men det Àr inte heller samma sak.

Jag har firat julafton sjÀlv med hunden flera gÄnger nu och det lÀr bli sÄ i Är med. Jag förstÄr att det kÀnns konstigt men det gÄr att göra det jÀttemysigt. :heart Vi brukar gÄ en svÀng och njuta av tystnaden, jag gör lite julmat av de fÄ rÀtter jag tycker om, vovve fÄr smaka nÄn köttbulle och sÄ slöar vi bara och ser pÄ jul-TV inklusive Kalle.

För mig Àr det dock helt sjÀlvvalt att ha det sÄhÀr. Det funkar inte med allt stim och stoj som det blir med min surriga familj och alla syskonbarn, ibland syskons svÀrförÀldrar ocksÄ. Jag blir sÄ överstimulerad att jag Àr en grÄtande zombie i flera dar efterÄt. Dessutom tycker familjen att julen Àr till för barnen, och jag Àr barnfri sÄ jag kÀnner att jag inte riktigt hör hemma. DÄ firar jag hellre pÄ mina egna villkor.

Den ska blÄsa hela tiden annars orkar den inte stÄ upp
Ja men dÄ sÄ, skönt att veta att inget Àr fel :)

Inte hört nÄgot frÄn grannarna Àn, fÄr se om sambon fÄr nÄgon kommentar idag under dagen. Han jobbar ju hemifrÄn och Àr ute med hunden dÄ och dÄ.

Jag kan tÀnka mig att vÄr styrelseordförande (riktig gubbe) inte tycker att det passar sig men det kÀnns nÀstan som en bonus.. :D

I helgen ska vi pÄ julmarknad, sen hittade jag ett recept pÄ nÄgra kakor med saffran och apelsinkrokant jag tÀnkte försöka baka.

Fotade det lilla gĂ€ng gamla cd-skivor mamma hade kvar med julmusik nĂ€r jag var hemma senast. Letade upp dem pĂ„ Spotify igĂ„r o la till i jullistan. NĂ„gon hade gjort en lista av den ena faktiskt 😁 Albumen som sĂ„dana finns ju inte dĂ€r. Ni vet, dĂ€r i början nĂ€r man fick dem med Aladdinasken, eller att de kom med annan mjukvara bara att installera đŸ€Ł

1000027695.webp

Jag har firat julafton sjÀlv med hunden flera gÄnger nu och det lÀr bli sÄ i Är med. Jag förstÄr att det kÀnns konstigt men det gÄr att göra det jÀttemysigt. :heart Vi brukar gÄ en svÀng och njuta av tystnaden, jag gör lite julmat av de fÄ rÀtter jag tycker om, vovve fÄr smaka nÄn köttbulle och sÄ slöar vi bara och ser pÄ jul-TV inklusive Kalle.

För mig Àr det dock helt sjÀlvvalt att ha det sÄhÀr. Det funkar inte med allt stim och stoj som det blir med min surriga familj och alla syskonbarn, ibland syskons svÀrförÀldrar ocksÄ. Jag blir sÄ överstimulerad att jag Àr en grÄtande zombie i flera dar efterÄt. Dessutom tycker familjen att julen Àr till för barnen, och jag Àr barnfri sÄ jag kÀnner att jag inte riktigt hör hemma. DÄ firar jag hellre pÄ mina egna villkor.
Jag firar alltid nyÄr sjÀlv och det tycker mÄnga verkar trÄkigt men för mig Àr det ingen stor sak.

Jag har en egen tradition att titta pĂ„ Grease varje jul sĂ„ det följer jag pĂ„ kvĂ€llen och sen sĂ„ fĂ„r det vĂ€l bli en lĂ„ngpromenad och har köpt glögg(alkoholfri) och jag tĂ€nker Ă€ta nĂ„gra av mina favoritrĂ€tter vilket Ă€r samma nĂ€stan varje dag med lite skillnader bara och köpa smĂ„ lussekatter (Älskar PĂ„gens lussekatter i den lilla pĂ„sen mer Ă€n hemmagjorda:love:) och jag tĂ€nker Ă€ta precis hur mĂ„nga jag vill.

Jag har bara köpt julklapp till min brorson som han fÄr pÄ juldagen.

Jag orkar inte heller med stojiga sammankomster men vi Àr 5 vuxna och nu en 1-Äring.
Brukar inte stanna lĂ€nge nĂ„gon gĂ„ng vi ses. Jag har högfungerande autism sĂ„ det blir mycket oavsett och trotts att vi Ă€r vuxna blir jag och min bror alltid osams. Eller snarare att min bror trycker ner mig sĂ„ djupt att jag Ă€r nĂ€ra att drunkna varje gĂ„ng vi ses för att jag inte Ă€r som alla andra. Som han sĂ€ger ibland sĂ„ Ă€r jag ingen riktig mĂ€nniska för att jag inte klarar allt. Vi sa upp kontakten ett halvĂ„r och trĂ€ffades i söndags men juldagen kommer bli hemsk. ”Det fattar du vĂ€l sjĂ€lv, att du inte Ă€r en riktig mĂ€nniska, bara du vaknar pĂ„ morgonen Ă€r du onormal” korrekt citat. Jag vill inte bli hĂ„nad och nertryckt igen. Att alla familjesaker slutar i Ă„ngest. Vill egentligen om jag tĂ€nker efter inte alls fira jul

Oj, mitt inlÀgg blev visst lite dystert i den hÀrliga julstÀmningen. Jag blev visst Grinchen mÀrkte jag nÀr jag jÀmför med allt annat. FörlÄt

Äsch dĂ„, jul Ă€r ju inte bara mys och roligt tyvĂ€rr utan det Ă€r mĂ„nga som har kluvna kĂ€nslor till den. Vi mĂ„ste vĂ€l ocksĂ„ fĂ„ synas. :heart Din brors beteende Ă€r inte okej nĂ„nstans sĂ„ det vore inte ett dugg konstigt om du valde att vara hemma med hundarna istĂ€llet.

Min familj tycker att det Àr trÄkigt att jag inte Àr med men dom förstÄr varför och dömer inte. Jag önskar att alla fick ha det sÄ.

Till lite roligare Àmnen sÄ ska jag utföra mer experimentell bakning till veckan. :idea: Jag vill ha nÄt bakverk med saffran till lucia men utan allt meck som det innebÀr att fixa glutenfri deg. Efter lite sökande efter recept hittade jag ett som i stort sett Àr kÀrleksmums fast med saffran istÀllet för choklad, och det lÀt sÄ intressant som koncept att jag mÄste testa.

Till lite roligare Àmnen sÄ ska jag utföra mer experimentell bakning till veckan. :idea: Jag vill ha nÄt bakverk med saffran till lucia men utan allt meck som det innebÀr att fixa glutenfri deg. Efter lite sökande efter recept hittade jag ett som i stort sett Àr kÀrleksmums fast med saffran istÀllet för choklad, och det lÀt sÄ intressant som koncept att jag mÄste testa.

Jag hittade ett pÄ rulltÄrta med potatismjöl som gör succé varje gÄng, sÄ jÀkla god!! Kanske kan funka om du behöver alternativ? https://victoriasprovkok.se/2022/11/saffransrulltarta-med-kramig-vaniljfyllning.html

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka