🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

HÀr har inget alls kommit fram Ànnu, men tÀnkte att i morgon börjar jag adventspynta. Granen fÄr vÀnta nÄgon helg till dock. Blir fönsterputs ocksÄ, fÄr se om jag kan vÀnda fönsterna detta Äret, har inte lyckats de tvÄ tidigare Ären... Byte till julröda gardiner blir det ocksÄ. Fullt upp i morgon med andra ord antar jag. Skulle vilja baka saffransbullar ocksÄ men Àr inte bra pÄ det sÄ tror jag skippar det, dessutom Àr det vÀl lika bra ÀndÄ med min brist pÄ ork, bÀttre satsa pÄ pyntet. Pepparkakor har jag hemma och pepparkaksdeg har jag köpt, ligger nÄgonstans i kylen Àven om jag inte har sett röken av den sedan jag la in den sÄ hoppas jag inte rÄkat lÀgga den nÄgon annanstans i min förvirring... OM jag kÀnner för att baka har jag ju möjlighet. Kan ju baka pepparkakskatter till en kollega :D

Har Ă€ven kokat tvĂ„ omgĂ„ngar knĂ€ck som blev helt jĂ€kla perfekta! đŸ‘ŒđŸ»đŸ˜… En med mandel och en med havssalt. TvĂ„ omgĂ„ngar chokladkola med, ska bara orka slĂ„ in dem. MĂ„ste göra fudge med.

Ska försöka baka vanliga lussekatter i helgen och ev pepparkakor.

Tror jag Ă€r klar med alla julklappar. 😁
Å har du lust att dela med dig av recepten för knĂ€cken och chokladkola?

Kan de vara framme utan att "smÀlta"? Tycker de knÀck och kola jag har gjort genom Ären behöver ligga i kylskÄpet för att hÄlla formen.

Å har du lust att dela med dig av recepten för knĂ€cken och chokladkola?

Kan de vara framme utan att "smÀlta"? Tycker de knÀck och kola jag har gjort genom Ären behöver ligga i kylskÄpet för att hÄlla formen.
3dl socker
3dl sirap
3dl grÀdde

Sen kan man inte lita pĂ„ termometern utan kulprov is the shit! 😅 Mina har nog gĂ„tt nĂ€rmare 130 grader pĂ„ termometern innan de blev perfekta pĂ„ kulprov. De kan ligga framme men gĂ„r Ă€ndĂ„ att Ă€ta utan att förlora alla tĂ€nder. 😂

Chokladkola hÄller jag pÄ att prova genom random recept.

Vi köpte julgran igĂ„r 🙈 lokala Ica hade superbra pris pĂ„ granar odlade en kilometer bort sĂ„ vi kunde inte lĂ„ta bli att passa pĂ„. Egentligen brukar jag ta in gran runt Lucia men jag kan inte pĂ„stĂ„ att jag Ă€r ledsen över att den stĂ„r hĂ€r redan nu :D

Blev en riktig utmaning att hĂ€mta julsakerna, hissen i grannhuset (förrĂ„d högst upp) var trasig
 Jag som helst inte ska gĂ„ alls och definitivt inte i trappor. 😅

Men julen gÄr före! Jag Àr rÀtt glad över att jag Àr minimalist sÄ det var en enda kartong och en rÀtt sÄ lÀtt sÄdan.

Nu Àr iaf ljusstaken redo för imorgon (alla ljus fungerade). :love:

IMG_8237.webp

NÀr jag var liten fick jag och syrran alltid vÀlja varsin amaryllis, och sÄ hade mamma en ocksÄ. Det var alltid kul att se hur de blev nÀr de blommade, sÄ fina!

TyvÀrr vÄgar jag inte ha nÄgra julblommor numera, eftersom alla sÄvitt jag vet Àr giftiga om katten smaskar pÄ dem (och min katt har alltsÄ, pÄ riktigt, kÀkat bÄde avokado och banan med skal :cautious::meh::yuck: ). Men tanken slog mig nu att just amaryllis och julstjÀrna/julros/vad de nu kallas numera borde finnas som fake - numera finns det ju mycket riktigt fina fakeblommor - sÄ det kanske jag kikar efter till nÀsta Är!

Samma sak hÀr, vÄgar inte ha nÄgot förutom ampelliljor typ eftersom jag har en pÀlsklÀdd ko :meh:

Har sett en hel del konstgjorda amaryllis som ser fina ut iaf pÄ bild. JulstjÀrnor vÀxer pÄ stora buskar i Kenya sÄ det kÀnns lite futtigt att köpa en liten. Men kanske en konstgjord? Det finns dock en stor risk att Megara Àter upp Àven konstgjorda blommor.

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Valp, tips och rĂ„d

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka