🎄Jul 2025🎄

Bukefalos 30 Är!

Hur mycket klÀr ni upp er pÄ julafton? Jag kommer vÀl se till att ha rena underklÀder mich eventuellt en ren hoodie. Men pÄ juldagen funderar jag pÄ ett par svarta byxor och nÄgon stickad tröja eller en klÀnning. Det blir ju ÀndÄ bara familjen. Jag vill ha klÀnningen men har sÄ mycket kroppsnojor att jag inte vÄgat ha klÀnning pÄ tvÄ Är. RÀdd att förstöra firandet om jag gÄr runt och nojar mig. Men klÀnningen Àr ju sÄ fin :love: Enkel men fin.
Inte direkt brytt mig om det sĂ„ vĂ€rst innan, heller ingen klĂ€nningsmĂ€nniska eg meen i Ă„r har jag faktiskt bestĂ€llt en röd klĂ€nning till julhelgen, Ă„terstĂ„r att se hur storleken blir 😅

Hur mycket klÀr ni upp er pÄ julafton? Jag kommer vÀl se till att ha rena underklÀder mich eventuellt en ren hoodie. Men pÄ juldagen funderar jag pÄ ett par svarta byxor och nÄgon stickad tröja eller en klÀnning. Det blir ju ÀndÄ bara familjen. Jag vill ha klÀnningen men har sÄ mycket kroppsnojor att jag inte vÄgat ha klÀnning pÄ tvÄ Är. RÀdd att förstöra firandet om jag gÄr runt och nojar mig. Men klÀnningen Àr ju sÄ fin :love: Enkel men fin.
HÀr blir det vanliga klÀder bÄda dagarna.

Jag som inte ens ska ha nÄgon julmat funderar nu pÄ att köpa julskinka ÀndÄ, rökt sÄdan eftersom jag plötsligt Àr sugen pÄ rökt julskinka. Minns hur svÄrt det var förra Äret att hitta en hÀr... och jag Àr ju ute lite sent i Är inser jag. FÄr kolla upp helt enkelt.

Jag som inte ens ska ha nÄgon julmat funderar nu pÄ att köpa julskinka ÀndÄ, rökt sÄdan eftersom jag plötsligt Àr sugen pÄ rökt julskinka. Minns hur svÄrt det var förra Äret att hitta en hÀr... och jag Àr ju ute lite sent i Är inser jag. FÄr kolla upp helt enkelt.
Satt oxÄ o undrade var jag kan fÄ tag i en + att den inte ska vara stor som en halv gris, jag brukar "mala" ner den o frysa in för att ha pÄ pizza nÀr jag inte vill ha flera skivor pÄ mackorna.
Tycker inte om kokt skinka.

Satt oxÄ o undrade var jag kan fÄ tag i en + att den inte ska vara stor som en halv gris, jag brukar "mala" ner den o frysa in för att ha pÄ pizza nÀr jag inte vill ha flera skivor pÄ mackorna.
Tycker inte om kokt skinka.
I SkÄne finns de "överallt". HÀr not so much. Hittade pÄ Hemköp förra Äret en pÄ 1 kg eller sÄ förra Äret, lite stort det ocksÄ, men den var rökt och funkade utmÀrkt till pizza och pastasÄs sedan!

Tycker ni det rÀcker att köpa en bok till en ettÄring? Jag tÀnker att ett, jag har ganska kass ekonomi, tvÄ, vad behöver han som inte hans högavlönade förÀldrar redan ger honom och tre att han ÀndÄ inte Àr gammal nog att förstÄ riktigt

Jag har köpt boken Jul i Mumindalen för jag Àlskar Mumin och det Àr fina bilder och sen nÀr han blir lite Àldre Àr det nog mysigt att lÀsa tillsammans. Förra Äret köpte jag flera saker som han Àlskar men i Är har jag verkligen inte rÄd med mer.
En bok Àr klockrent tycker jag. LÀsning borde uppmuntras frÄn start :) Jag gÄr all in pÄ böcker till min systerdotter sjÀlv, hon Àr 2,5 Är nu och Àlskar böcker :)

Tack för inputen, jag sjÀlv Àlskar att lÀsa och mormor gav oss barnbarn böcker som en tradition som jag blev vÀldigt glad av. Har skrivit lite inuti boken att han fick den av faster den hÀr julen. Jag tycker om att se hur gammal jag var nÀr jag fick mina böcker och pÄminnas om vem som gav den
En sÄn bok hade jag Àlskat att ha kvar som vuxen! :love:

Jag gillar att ha nĂ„got juligt pĂ„ mig! Blir sĂ€kert svarta (extremt bekvĂ€ma men Ă€ndĂ„ fina liksom) byxor och nĂ„gon klarröd blus och lite glittrigt smink. Är sĂ„ sĂ€llan (julafton och jobbets julfest 😅) jag ens typ klĂ€r upp mig sĂ„ tycker det Ă€r kul!

En bok Àr klockrent tycker jag. LÀsning borde uppmuntras frÄn start :) Jag gÄr all in pÄ böcker till min systerdotter sjÀlv, hon Àr 2,5 Är nu och Àlskar böcker :)

En sÄn bok hade jag Àlskat att ha kvar som vuxen! :love:

InstÀmmer i detta och övriga som gett tummen upp för böcker Àven till smÄ barn @Lillefrun!

ApropĂ„ julskinka. Är det nĂ„gon som sitter pĂ„ ett bra hack kring förvaring?
Jag gör likadant varje Är. Dvs slÄr in skinkan i alu-folie. Folien har ju ganska kort livslÀngd och gÄr ganska snabbt sönder. Varje gÄng folien gÄr sönder gÄr det en ny halvmeter folie. Det Àr inget jÀtteproblem, men finns det nÄgot som Àr smartare?

Jag gör likadant varje Är. Dvs slÄr in skinkan i alu-folie. Folien har ju ganska kort livslÀngd och gÄr ganska snabbt sönder. Varje gÄng folien gÄr sönder gÄr det en ny halvmeter folie. Det Àr inget jÀtteproblem, men finns det nÄgot som Àr smartare?
En stor plastpÄse? IKEA har sÄn dubbel med ziplockpÄsar 4,5 och 6 liter och de rymmer mycket. Jag brukar anvÀnda den större modellen för vitkÄlshuvuden och den mindre pÄ 4,5 passar verkligen perfekt för att försvara stora tortillabröd i.

SÄn extrastark folie (heter ibland extra stark/grill/etc) har betydligt lÀngre livslÀngd för ÀndamÄlet i alla fall.

Vi lÀgger det i burkar. Skivar upp den och mindre burkar. Men hÀr lever den inte sÄ lÀnge...

Vi lÀgger skinkan pÄ en assiett, sen en rund halvstor Tupperware upp o ner. SÄ assietten stÄr pÄ locket, och sjÀlva skÄlen trycks pÄ sen.

IMG_1937.webp
IgĂ„r var det julbok hĂ€r, saffranspinnar med apelsin, biscotti med mandel, mörk choklad och apelsin, och saffranssnitt. Mest för att vi ska ha gĂ€ster pĂ„ glöggmingel pĂ„ lördag, pĂ„ julafton brukar ingen orka med nĂ„t fika 😜

Liknande trÄdar

HĂ€stnyheter

Bukefalos, Radannonser

AllmÀnt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka