R

Razor

"Feel * Timing * Balance * Knowledge * Understanding * Savvy - These are the things great horsemen take for granted and most horse people never find out about" P.P
 
det var ett klokt citat.....exakt vad jag menar...det är lätt att göra saker....men NÄR och HUR.....i just det ögonblicket och just den hästen....sånt kan man inte lära sig...sånt bara finns.
 
"How can you describe a Horseman?
A Horseman thinks like a horse.
A Horseman understands the horse´s perspective and does not blame him for behaving like a prey animal.
A Horseman knows how to have special relationships with horses based on love, language and respect.
A Horseman is a teacher for horses, with unlimited patience.
A Horseman is half horse, half man.
He has savvy.
Real horse savvy."
P.P

"Savvy can be learned." :)
 
Tyckte det inte lät bra i översättningen, så jag citerade helt enkelt rakt av... vill du jag översätter ändå kan jag göra det.... :)
 
Ha,ha, Martha är ju NH människa......duckar.

För övrigt kan jag bara skriva under det du skrev, Razor.

Men jag skulle vilja tillägga att hästen också kan vara hästmänniskans lärare.

MVH Madde
 
Jättefina citat!

Jag ser fram emot när du omsätter citaten och din pålästa och/eller upplevda kunskap till de olika problemställningar som trots allt ännu vågar dyka upp här bland alla filosofiska trådar om vad NH är och inte är.

Det är något som saknas. Konkreta råd till människor med problem!

Man (läs vissa/en del) har väl inte tid eftersom man tjafsar i dagar om vad NH är eller inte är :angel: men när det kommer till konkreta problem kniper de flesta käft och vakar och väntar på att "nån annan" ska svara? Rätta mig om jag har fel?

(man (läs vissa) kanske tycker att det är bättre att hålla truten när man inte kan eller vet riktigt än att öppna munnen (tangentbordet) och undanröja alla tvivel :crazy: )

Det är givetvis jättesvårt att ge råd i ett forum som detta utan att ha sett situtionen "live" men man kan iallafall försöka att ge sin syn på det. Det finns massor att ösa ur "Åringar som sliter sig" och "hästar som är as när dom äter mat" för att nämna några...

Kan samtidigt passa på att ge en eloge till Niclas Horsewhisperer som efter en trevande inledning verkligen försöker att delge sin erfarenhet och sina tankar till de som söker hjälp och vägledning.

Kokopelli Mana som också kan citera:

"As less as possible, as much as it takes" Pat Parelli
 
hehe...där slohg du huvudet på spiken.....men som jag i en annan tråd dkrev om VAD är problem egentligen...en häst som visar aggressivitet vid mat dags t ex tycker inte jag är ett problem....det är väl bara att ge den maten :confused:, om den nu inte anfaller, men så är ju ofta aldrig fallet...
att en åring sliter sig lämnar jag över till NH folk på denna sidan, är det på hästhantering kan jag lägga mig i, för här gör ju inte JAG efter alla regler....fortsätter sen...kommer folk nu...
 
en häst som visar aggressivitet vid mat dags t ex tycker inte jag är ett problem

Men uppenbarligen tycker den som har hästen att det är ett problem och då är det ett problem för henne och hon söker stöd och hjälp. Hon kanske är jättehjälpt av att någon (du) säger till henne att du inte ser det som ett problem?

att en åring sliter sig lämnar jag över till NH folk på denna sidan, är det på hästhantering kan jag lägga mig i, för här gör ju inte JAG efter alla regler

vilka regler? :confused: Finns det regeler? Shit Nu har jag missat nåt här?
Jag har ingen regelbok när jag kommer med mina synpunkter, det trodde jag framgick med all önskvärd tydlighet. Det är ju ett allmänt forum och vilka puckon och ickepuckon som helst kan svara. Kan inte du svara kan inte jag heller för vem fan är jag att tro att jag är nån NH kompetent allvetare som har rätt att tala om för andra hur det ska vara?

Du har mycket klart för dig vad du anser att NH är och inte är och var du står i det sammanhanget.
OM jag inte fattat alldeles galet tycker du att i grunden handlar det om erfarenhet och att det är A och O när man hanterar häst.

Fint! Jag är med.....

Men så delge oss den erfarenheten i konkreta råd istället och visa prov på hur du skulle hantera situationen då kan vi åtminstone avgöra vad som skiljer oss ((oss? (er? jag vet ta mig fan inte vart jag hör hemma?) åt och personen som frågar får en bredare erfarenhetsbank och kan välja vad han/hon tror är bäst i just den situationen. Du får väl förtydliga att du inte är nån NH freak i början av inläggen så du inte känner att du riskerar att blandas ihop med "repviftare" och andra "coral-pundare"?

Nej kom igen Martha! Sluta tjafsa ;) på dom andra trådarna här på NH och delge oss din erfarenhet. Kan du vara med så det blir 150 svar på dom trådarna kan du väl vara med så att det blir åtminstone 10 på problemgrejerna som folk har?

Frid Kokopelli Mana
 
Det gläder mig! Håll ut och håll i hatten!

Vänligen Kokopelli Mana
 
:rofl: :rofl: Neeej, jag är inte rädd att bli beblandad som en repviftande bokmal :D :D MEN ....jag gör inte på ett NH vis, eller vet inte hur jag ska förklara....som Emil i Lönneberga sa....hyss gör en inte...di bare blir :D
ang unghästar så är det mycket som spelar roll, det som är rätt för den ena är fel för den andra, det som är rätt idag är fel om en månad.... :crazy:
VEM är det som handhar hästen?? är det första hästen, eller en med mycket erfarenheter?har dom haft unghästar förut?är dom 15 år eller 36?
Mina unghästar är ju "sådär" drillade, (nu menar jag 1 o 2 åringar)att börja utbilda dom med tömkörning t ex är mycket vunnet faktiskt....dom kommer i trotsåldrar och det är bara att ta med en nypa salt(OM man vet hur stor den nypan är)
Att kunna och att LÄRA ut är olika saker....i fall där t ex hingstar och unghästar är inblandade så skulle jag nog hellre vara på plats och se ekipaget först INNAN man råder till något...i annat fall kan det bli hur galet somhelst.
 
Jo det är nog så...

Risken är nog tyvärr stor att det blir mycket galet ändå (ibland undrar man ju vad som händer både med och utan råd :crazy:)

... men som kanske också Emil sa?

- en får väl försöke i alle fall?

Ibland kan ju faktiskt det rätta "svaret" vara att som du gjorde ovan: ATT STÄLLA FRÅGORNA?

- Vem är du? Vad vill du? Din erfarenhet? Hästen?

Det är ju många som läser här inbillar jag mig som vi aldrig ser göra ett inlägg och då kan det vara av värde att ge en allmän syn på hur man benar ut ett problem genom att ställa rätt frågor! .... och om det är så, genom att konstatera att detta problem löser du inte genom råd på nätet. Det är för komplext för ibland finns det inga entydiga och enkla svar MEN (och det ska vi inte glömma)ibland är det dom allra enklaste svaren som förändrar stora problem.

***

Du minns berättelsen om lastbilen som fastnat under bron? Ett antal personer stod huvudbrydda med släggor, bräckjärn, linor och bogsering..... HUR skulle de få loss lastbilen?
När det lilla flickan som stod en bit därifrån stillsamt undrade:
- Varför släpper ni inte bara ut luften ur däcken?

Frid Kokopelli Mana
 
Jag ska berätta varför jag drar mig från att besvara problem-frågorna.

När någon som jag inte känner överhuvudtaget kommer hit och skriver "jag vill bli ledare, hur gör jag" och inlägget fortsätter i samma stil, dvs man ser igenom hela inlägget att personen i fråga inte är ett dugg intresserad av att anstränga sig för att lära sig något utan vill ha allt serverat på silverfat. Jag hade gärna serverat några på silverfat, men det funkar ju inte så! Jag kan inte ge dem en känsla, eller alla de citatorden som stod i början av den här tråden. Det tar tid att träna upp sånt, och därför känns det meningslöst att försöka fixa personens problem.

NH är inte bara teknik. I alla fall inte teknik i det avseendet att man ska göra si och så för att bota det och det problemet. Det räcker inte.
 
Det spelar ingen roll hur många danslektioner en del människor tar,de lär sig aldrig dansa.
De saknar rytmkänslan.
 
Att ge handfasta råd.

Hej!

Det finns (ofta) frågeställningar här som är alltför omfattande, och för vida för att man över huvud taget skall kunna svara på dem. Frågor som egentligen lyder "Hur skall jag hantera/förhålla mig till min häst?". I sådana fall kan man nästan bara rekommendera en bok med någon form av filosofi inbakad. Men ibland dyker det upp mer specifika frågor. Frågor som kan motivera en svarare med lite tid över att försöka analysera var frågaren befinner sig.

Att svara på en sådana frågor kan vara ett sätt att sprida något av den filosofi man tror på. Man kan försöka lista ut vad frågeställaren har för kunskap, och försöka utgå från den i svaret. Det betyder ofta att man beskriver en viss åtgärd i detalj - men vad viktigare är - att man försöker få frågeställaren att lägga märke till hur åtgärden påverkar hästen hela tiden. Att från tangentbordet försöka fundera ut alla reaktioner, och presentera dem i texten så att frågaren får möjlighet att känna igen dem när de kommer kan vara en utmaning.

Om man på så sätt kan förmedla praktiska handfasta åtgärder, och samtidigt beskriva vilka reaktioner man anser vara viktiga - och dessutom förklara hur man tror att åtgärderna påverkar hästen på ett djupare plan - då har man gjort något konstruktivt för frågeställaren.

Detta är naturligtvis svårt. Man måste gissa en hel del beträffande personen som frågar. Och man får söka i sin erfarenhetsbank efter alla dessa varierande reaktioner som kommer från olika typer av hästar. Sådant kräver en viss ansträngning, och ibland får man bara svaret att "Så går det inte att göra med MIN häst". Kan kännas en smula nedslående, men då får man betänka att det kan finns många som läser. Och som kanske tar till sig något ur tankegången trots att de inte är direkt drabbade av samma frågeställning.

Ett av problemen som jag upplever på denna sidan på senare tid är att det förekommer löpmeter av destruktiva inlägg. Jag menar då att många tar upp en massa plats med att klappa sig själv på ryggen och tala om för alla att de är mycket framgångsrika med sina hästar. Och ifrågasätta sådana som kommer med frågor, snarare än att försöka föra dem framåt på ett konstruktivt sätt. Om jag inte orkar svara på frågan "Hur blir jag en god ledare", så bryr jag mig inte om att idiotförklara frågaren. Jag noterar hellre att hon/han har en behjärtansvärd ambition. Även om frågaren kanske inte har särskilt bra begrepp om vad en GOD ledare är för något.

Jag skulle vilja se fler konstruktiva inlägg här. Eller åtminstone lite mer avhållsamhet från destruktivitet. Försök gärna höja andras nivå istället för att tjata om den egna förträffligheten. Och de som inte tycker att god NH-hantering är något att sträva efter, varför inte lägga energi på att sprida kunskap om det ni anser bättre inför en mottaglig publik - på ett konstruktivt sätt. Även om det skulle innebära att ni får söka er någon annanstans för att bli betraktade som kostruktiva.

Ni som tycker att jag borde leva som jag lär har mitt medhåll. Men själv har jag problem att hinna skriva så mycket nu för tiden. Jag tänker i alla fall försöka att inte förslösa den tid jag har på att tala om för alla vilken hejare jag är. Vem vet, kanske orkar jag vara konstruktiv någon gång emellanåt istället.

OJO.
 

Liknande trådar

Hästvård Råkade hitta den här på Facebook. Har inte läst den men nån kanske är intresserad. Länk till hela studien...
Svar
7
· Visningar
1 357
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
689
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
820
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
748
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp