Clematis - Vilken sort?

C

Clintan

Har två clematiser som jag inte vet vad det är för sort på? De är köpta som Nelly Moser (rosarandig), men mina är svagt syrenlila med en vit rand. De blommar rikligt, mest i juni, men har även blommor senare. Någon som vet eller har en gissning om vad det är för sort?
Bifogar bilder:

Clematis3.jpg


Clematis2.jpg


Clematis1.jpg
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Det är nog med all säkerhet en Nelly Moser om det är det som du har köpt den som. Flera klematisar blir väldigt mycket ljusare om de t.ex. står väldigt soligt.

Väldigt fin!
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

De står i österläge. Sol på förmiddagen. Mamma trodde ev också att det var en Nelly Moser som är lite blek. De Nelly Moser jag sett har varit så tydligt rosa och vita. Har inte gett mer än 29,90 st för mina så jag är ändå mycket nöjd med resultatet. Köpta på ett "växtvaruhus", så därför kan man inte alltid räkna med att man till 100% får den sort som står på skylten.
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

En spekulation: En annan faktor som kanske spelar in är jordens pH-värde. Hortensian skiftar ju färg med surhetsgraden, kanske det även är så till viss del för andra växter, t.ex. klematis?
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Det är kanske inte helt omöjligt. Vet tyvärr inte vad vi har för surhetsgrad här. Kan höra med mamma som bor en mil bort, hon har hortensior. Tror hennes är blå.
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Min Nelly moser har alltid varit ljus, dock inte så ljusa som dina, men i år är de jättemörka! Här är från ifjol, har inte plåtat den i år än...
038.jpg
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Min Nelly moser har alltid varit ljus, dock inte så ljusa som dina, men i år är de jättemörka! Här är från ifjol, har inte plåtat den i år än...
038.jpg

Så som dina har de jag sett innan sett ut. Det är precis som de också är lite ljusare/gulaktig i mitten, medan min är lila i mitten, fast det är kanske en synvilla.
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Det slog mej att din liknar mycket "jan pawel 2" va tror du om de?
Lyckades inte få in bilden men googla å jämför!
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Mina Nelly Moser såg exakt ut så i vårt förra hus. De stod också i österläge och blev väldigt ljusa.
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Det slog mej att din liknar mycket "jan pawel 2" va tror du om de?
Lyckades inte få in bilden men googla å jämför!

Hittade denna bilden på Jan Pawel 2 och den är ju ganska lik (mittpartiet av blomman är väldigt likt), men jag är lite tveksam till om det är den:

Todd_Boland_1099953912_766.jpg


Tittar man på denna bilden av Jan Pawel 2 så är det precis som denna sortern har en "rundare" blomma, alltså inte så spetsiga flikar.

StarGazey26_1121653806_938.jpg
 
Sv: Clematis - Vilken sort?

Mina Nelly Moser såg exakt ut så i vårt förra hus. De stod också i österläge och blev väldigt ljusa.

Börjar nu tro att det verkligen är Nelly Moser jag har. Något som däremot förbryllar är att mina är kritvita där Nelly Mosern är rosa och syrenlila där Nelly Mosern är vit.
 

Liknande trådar

Fritid Dottern tycker om målarböcker, och har kommit fram till att hon trivs bäst med tuschpennor. Just nu ritar hon mest med pennor som är...
Svar
16
· Visningar
1 380
Senast: monster1
·
Hästvård Sålde en D-ponny för 4 år sen, som varit i vår ägo i två år. Den är låg i trakterna och vi hade ringsko på mestadels (ibland vanlig...
Svar
3
· Visningar
541
Senast: mily
·
Trädgård & Växter Jag har en fråga som jag väljer att ställa här istället för i palettsbladstråden. När man driver upp palettblad från frö finns två...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Fruentimber
·
  • Artikel
Dagbok Det är med spänning jag ser fram emot trädgårdssäsongen 2023. Jag hoppas så att mina valnötsplantor överlever vintern. Här om dagen var...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp