Bukefalos 28 år!

Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Häftigt att det finns så gamla hästar som mår så bra och är så friska:)
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Häftigt att han fortfarande är så fräsch och kan ridas så!
Önskar bara att min blir lika gammal... *hoppas hoppas hoppas*
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Jag vet en häst som är 43 år !!:angel: :idea: :bow:
Jättegullig liten ponnypojk som är pigg och blir riden som vanligt :) :cool:
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Min mamma har ett sv halvblod på 28 år. Hon är fortfarande pigg och kan busa ibland men är oftast lugn som en vanlig häst. Hon betedde sig som en unghingst tills att hon var 18 år ungefär.

Det som är lite kul är att min mamma köpte henne när hon var 7 månader så de har levt i hop väldigt länge! Jag själv var 5 månader när hon kom hem till oss så jag har inga minnen utan denna Daisie... Det var henne jag lärde mig rida på, fast att hon var 170 cm hög.

Lycka till med alla era gamla hästar....
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Jag blir nästan tårögd! Så mycket hemskare när hästens tid är slut. :cry:

Men vilken otrolig glädje att ha haft en fin kompis i så många år!
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Undra varför inte ridskolehästar lever så länge :crazy: Jag tycker synd om ridskolehästar som aldrig får stå ifred. Tacka vet jag Fors gård :love:
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

min medryttarhäst är oxå ett svenskt halvblod och han har precis fyllt 29. Han rids och älskar att få jobba, man kan nästan inte tro att han är så gammal :)

Det är kul att höra om andra gamla hästar som fortfarande rids och mår bra :)
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Hoppas min gamling håller i sig lika bra, han är 28 nu men det är fullt ös och han är den piggaste hästen i stallet och jag tävlar honom för fullt fortfarande. Han har också blivit lite grå som Clipper i ansiktet och på halsen

zorroansikte.jpg
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Underbart att se en så välmående gentleman! :love:
Det ger hopp åt oss med seniorhästar.

Att få ett halvblod att hålla och vara så fräch är verkligen en berdrift :bow:

// CiaAn
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Undra varför inte ridskolehästar lever så länge :crazy: Jag tycker synd om ridskolehästar som aldrig får stå ifred. Tacka vet jag Fors gård :love:

ridskolehäster kan oxå bli gammla:mad: ...kanske inte så vanligt att de blir över 25, men jag vet ett par hästar från min gamla ridskola som iallafall blev över 20. En blev 28! det tycker jag är gammalt iallafall.
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Vi har en gammal ridskolehäst hemma hos oss som vart på ridskola i ca 12 år och nu är han 22år, visserligen är han väldigt sliten och stelare än en pinne men han lever ;)
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Familjens två connemaraponnyer Easter (f.70) och Sunset (f.71)inköptes innan de ens fyllt ett år och levde på gården tills de var 32 år. Easter var med på en hubertusjakt vid 25 års ålder och min mamma som red då fick kommenater som "är det så lämpligt att ha med en unghäst här?!" Sista åren tog vi det väldigt lugnt med dem, det blev mest promenader men de var fortfarande pigga!
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

ridskolan jag red på när jag va mindre hade en ponny som kom dit när han va 3år och där stod han i 33 år. dom försökte pensionera honom men det funka inte han ville tillbaka till ridskolan hela tiden och där blev han kvar och va med på knatteridning och lättare lektioner tills han var 36år. han hade aldrig varit skadad eller sjuk men fick tyvärr avlivas för kolik...
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

En häst vi hade på ridskolan här blev ridskolehäst när han var 4. Han togs bort 22 år gammal pga tänderna. Har ALDRIG varit halt i hela sitt liv. Snälla dra inte alla över en kam. Många ridskóle hästar har det mycket bättre än vad vissa "privat"hästar har.
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Undra varför inte ridskolehästar lever så länge :crazy: Jag tycker synd om ridskolehästar som aldrig får stå ifred. Tacka vet jag Fors gård :love:


En onödig kommentar. Ofta säljs ridskolehästar när dom stått på ridskolan ett tag, men visst behövs vissa avlivas eller dör i eventuela olyckor. Det är ju inte så många hästar som blir upp till denna ålder även privat ägd hela vägen, många här dör även i olyckor och behöver avlivas. Procenten ligger nog på samma antal om man bortser ifrån att vissa ridskolehästar har större chans att bli svårt sparkad i hagen än privathästar iochmed att ett flertal tyvärr går själva.

Kul med en häst som lever så länge :bow:
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

han är inte sveriges äldsta ridhäst . Mozart heter en häst på hofors ridsällskap han är 38 år och är ute på foder på skogsturer tar han lite då och då .
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Åh så fin han ser ut!:)
Varför kan inte fler hästar bli så gamla, vad härligt
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

ridskolehäster kan oxå bli gammla:mad: ...kanske inte så vanligt att de blir över 25, men jag vet ett par hästar från min gamla ridskola som iallafall blev över 20. En blev 28! det tycker jag är gammalt iallafall.

och jag vet i alla fall tre ridskole hästar som alla blev mellan 30 och 34 år!! Två av dem hade levt nästan hela sina liv på ridskolorna dessutom!:)
 
Sv: Clipper - Sveriges äldsta ridhäst?

Ja jag vet minsan en ridskole-herre som blev 32 år, sedan lämnades han ut till en tjej på foder, när han var 34 år hörde jag att han fortfarande slängde av sin lilla syttare titt som tätt ute i skogen, en regäl liten b-ponny det där.
Men det är härligt att höra att det finns fler gamlingar som håller igång, de behöver det så länge det går.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 134
Senast: warg
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Min skrivlust går i vågor, och lagom till att jag nu började känna att ebb håller på att vända till flod när det gäller min skrivklåda...
Svar
6
· Visningar
2 880
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
712
  • Artikel
Hästnyheter (NT) Malin Baryard-Johnsson rycker in för att rädda Sverige kvar i superligan. -Det ska bli jättespännande, säger hon inför avgörandet...
Svar
0
· Visningar
859
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp