• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pepita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 005
P

Pepita

Kan någon människa ge mig en vättig förklaring till storleken Cob. Passar det en connemara. ( ganska kraftig D-ponny ). Passar det? I alla böcker står det olika och i ridsport affären jag nyligen besökte fick jag svaret...- Jaeh jo nja jag vet faktiskt inte!/ :banana:

Sv: Cob!

Jag hade en kraftig Connemara (146cm hög)... och cob passade alldeles utmärkt till henne, full var för stort och ponny förlitet...

Bra han är en cm lägre...Då vet jag att jag köpte rätt....Tuuuuuusen tack för svaret! :bow:

Det är så induviduellt med storlekarna. Man kan inte säga att en viss ras har en storlek. Finns hbl som har cob och andra som x-full tex..

Bäst är att ta hem och prova och lämna tillbaka om det inte passar :)

domino skrev:
Det är så induviduellt med storlekarna. Man kan inte säga att en viss ras har en storlek. Finns hbl som har cob och andra som x-full tex..

Absolut :) Mitt fullblod har min gamla ponnys cob-träns, det är spänt på mellersta spännena :) Däremot passar inte pannbandet i cob, blir för litet, så där har han full storlek.

Generellt så brukar cob träns passa connemaror utmärkt, som är ganska breda runt både ganascherna och pannan.

Man kan inte veta, alla hästar kan ha olika stora huvuden, det har inget med varken ras eller mankhöjd att göra.

Prova på den aktuella hästen, kanske? Man får ju ocftast byta om sakerna inte passar... :idea:

min häst är ett halvblod och han har normalstort huvud, har oftast full men även cob ibland. sådant varierar så du gör bäst i att prova.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 413
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man... 2
Svar
36
· Visningar
4 454
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck
  • Tråden för spår