Collie som stallhund?

Samma ben men olika proportioner.
Har du tittat på ögonen på collies så ser du att dom ofta är pyttesmå, microftalmi, vanlig defekt. Finns inte plats för riktiga ögon.
PL
 
*knapplån*

Colliesar är ju kända för sina ögon fel dels CEA och dels för det andra som jag inte kommer ihåg nu :)
Man ska INTE avla på hundar som har en tillstymmelse till CEA för oftast får merparten av valparna det då.

Sen på tal om vaccin. Vår collie-kille har noskvalster men kan inte behandlas då preparatet är giftigt för rasen. Men han får sniffa på Vicks ibland och hör o häpnad det hjälper faktiskt :D
 
Lånar knappen

När mammas hund fick rävskabb, så fick den tabletter den skulle äta under en viss tid. Det var alltså inget spray eller vaccin. Vet dock inte om dessa tabletter är farliga för collies.
 
Byt veterinär till en som vet hur man behandlar collie med noskvalster. I första hand Interceptor i andra hand Stronghold (nytt o lite okänt).
PL
 
oki det var ju iof 3 år sedan vi var där för noskvalster så det kanske inte fanns då? Fast ärligt talat så funkar det faktiskt bra med Vicks :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: movi
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 074
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 837
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp