Columbus xx

T

TurboDevil

Columbus xx (sammanfogad tråd!!)

Hejsan allihopa skulle bara vilja fråga om det är någon som vet något om columbus xx eller vet nåfon bra sida där man kan få fram bra fakta om honom! :cool:
 
Senast ändrad av en moderator:
Columbus xx importerades från Västtyskland 1984 av Lynn och Hans Widergren och godkändes på premieringen i mars 1985. Jag var där, men tyckte tyvärr att han inte såg så tilltalade ut :(

Då fick han omdömet: Stor, rejäl och maskulin hingst. Bra sida. Hänger i framknäna, hjulig bak. Bra travrörelser.

Han gick på löp som ung i Västtyskland och hade segrar och placeringar. Han hade avkommor i både svår hoppning och fälttävlan.

Gå in på Del Mar http://www.pedigreequery.com för att få hans stam.
 
Det är fel Columbus!!!

Frågan handlar om en hingst född 1973 i Västtyskland. Det där är en vallack född 1978 i Sverige!!!
 
Det är fel Columbus!!!

Frågan handlar om en hingst född 1973 i Västtyskland. Det där är en vallack född 1978 i Sverige!!!
Öhh var i hennes inlägg såg du den frågan :confused:
 
Eftersom forumet heter stamtavlor och Hingstar verkar det väl logiskt att det är hingsten som efterfrågas och inte valacken!!!
 
Jag älskar xx, men min personliga uppfattning är att Columbus är lite för kort i halsen, för att riktigt passa i halvblodsaveln.
De avkommor jag har stött på, och ridit, har ochså varit lite korta i halsen...
Men de har haft ett stort mod, och bra ridbarhet.
Galoppen har varit deras bästa gångart, där inget har saknats i registret.
Har gått att korta ned rejält, och sedan har de svarat fort på hjälperna framåt för längning.

Mod, bra temperament och en bra, otroligt ridbar galopp.
Så kan jag sammanfatta de Columbus hästar jag har stött på.
mvh
 
Vi har en columbushäst på ridskolan och hon är det fegaste jag stött på tror jag... :crazy:
 
Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Hur går det för avkommor efter Columbus xx? Vad används dem till? Hoppning? Dressyr? Fälttävlan? Galopp? :confused:
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Finns många trådar om honom tror jag.
Om du använder sökfuntionen och går ett par månader tillbaka i tiden, så hittar du säkert massa info.

mvh
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Har en valack född 94 efter Trofé - Columbus xx. Han är utbildad LA dressyr, tränar även byten, tramp mm.
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Vi hade en D-ponny på ridskolan efter Columbus xx. Hans mamma var new forest. Apollon hette han och han är halvpensionär i Skåne nu. :) En jättetrevlig ponny att rida!
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

I den sista hingstkatalogen han var med i, den för 2000, hade han en avkomma i svårr fälttävlan och två i svår hoppning. I dressyr var hans avkommor som högst placerade i LA.
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Va härligt att höra! Själv så har jag ett sto efter just Columbus xx. Hon är 12år och Pigg som en ärta hehe. Hon är Mörk mörk brun... inga tecken alls faktist. Hur ser era avkommor ut? :banana:
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Han är sv brun med strimbläs, en vit kota och ett bakben som är stickelhårigt upp till hasen.
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Är det någon som vet var det finns bilder på honom? Så himla svårt att få tag i... :crazy:
Är det någon som vet något, har någon bild på min tottos morfar Ceylon 454? :confused:

:banana:
 
Re: Avkommor efter Columbus xx, Hur går det med dem?

Ceylon är pappa till min häst! Det är hon på min användarbild.

Hans bild och stam finns på http://www.allbreedpedigree.com/
Gå också in på google och sök på Ceylon 454 så hittar du många bilder!

Ceylon föddes 1966 hos Britt Loven, visby, och köptes till Flyinge som föl. Han sattes i avel 1969, och ur hans första årgång född 1970 kommer bl a Jana Wannius svårklasshoppare Tredje Mannen. Han togs ur avel 1992 och dog året efter. Ceylons exteriöra utlåtande var: Storlinjerad med naturlig resning och stark överlinje. Stora ledgångar, mycket god skritt. Framåtgripande, flygande trav. Något hjulig bak.
Ceylon var mörkbrun med bläs, vit underläpp och fyra vita fötter. 165 cm.
I aveln lämnade han Cesam 736 (svår derssyr med Ulla Håkanson), Chirlon 870 (exp Holland), Master 850 (svår dressyr med Kyra Kyrklund) och Silvan 581 (exp USA) och 167 stamboksförda ston i stamboken från 1996. Han har avkommor i svår hoppning, dressyr, fälttävlan och körning.
Han var förstås elitpremierad.

Många av Ceylons avkommor har haft mycket humör och varit heta och livliga. Om man tittar i de allra första hingstkatalogerna så står det att man hoppas att han ska föra vidare sin goda hoppförmåga till sina avkommor, men allt eftersom åren går poängteras istället deras gångarter.
Den jävligaste häst jag träffat i hela mitt liv var efter Ceylon! Hon var argsint och samarbetsovillig och attackerade människor :crazy: (och ändå köpte jag en halvsyster ;)). Men jag har också träffat Ceylonhästar med stor utstrålning, bra steg, arbetsvilliga, intelligenta och lättlärda. Dock har flera varit hårda i munnen.
Min egen fröken har ärvt pappas bakbensställ, men också hans goda gångarter med ett plus för skritten och galoppen. Hon är väldigt snabb i sina reaktioner, och kan vara ett riktigt monster. Men hon är snabb i huvudet, lättlärd, vaken och framåt. Jag tycker att hon är roligt just på grund av det! :love:
 
Jag vill ha all information ni vet om denna hingst :smirk:
Gärna om ni vet speciella kännetecken han nedärver elr liknande.
Hur blir psyket efter denna häst, och har han lämnat några meriterade hästar inom någon gren?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 841
Senast: valy
·
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 184
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp