compact living

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 2 730

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har köpt ett hus. (eller snart iallafall, pappren är påskrivna men det är inte betalt än, tillträder när lantmäteriet är klara med avstyckningen). Det är typ en skokartong med tak på, dvs litet och omodernt. (men inte antikt)
Jag, som före skilsmässan bodde på 180 kvm ska nu klämma in mig själv och katterna på 40 kvm. Jag har såklart alldeles för mycket prylar för att få plats med allt, så en hel del grejer kommer avyttras. (eller tryckas in i befintliga förråd, för att arkiveras för framtida behov) Men, samtidigt behöver jag ju ha kvar en hel del saker också. Så....

Vad är era bästa tips för möblering och förvaring på en liten boyta?
Mycket beror ju på planlösning också, men sådär generellt....

Välj möbler som inte är för stora. Stora möbler gör att rummen både ser mindre ut och känns mindre än de är.

Förvaring är viktigt. Jag har till exempel satt halvdörrar på mina gamla Billybokhyllor. En skänk/sideboard får fungera både som förvaring och tv-bänk.
Förvaring under sängen är många som har.

Säsong. Sortera vinter/sommar. Och titta nooooga på dina kläder. Vilka använder du? Behöver du 25 målart-shirts? Jeansen som är två storlekar för små? 5 osthyvlar? 48 plastburkar? Jag röjer med jämna mellanrum och härjans vad mycket onödigt jag sparar. Det ska sägas att jag ändå inte slänger/ger bort allt. Men eftersom jag är bra på att rensa får jag plats med det jag vill ha kvar.

Möblera inte så mkt golvyta tas i anspråk. Hellre tänk på höjden. Vad ryms under eller över
Jag själv har en tendens att lägga/ställa saker på golvet. Funkade i större bostad. Inte lika bra här

Hur har du med ouppvärmd biyta?

Jag har massor av kalla utrymmen både i hus och uthus som är oumbärliga för mig. Mitt tips är att sortera efter vad som är tvingande resp. praktiskt att ha inne i varm boyta. 1. saker som måste stå frostfritt 2. saker man ska ha så ofta/snabbt eller vid sådana tillfällen att det är dumt att inte ha dem nära 3. saker som behöver vara varma när man ska ha dem, typ underkläder och vinterskor. (men alla vinterkläder slängs ut bums de inte behövs längre)

Har man vant sig är det rätt mycket mer än man först tänker som går att ha där man "går ut och hämtar" det, bara man fått rutin på var man har det och tänker lite framåt och kan plocka med sig det man snart ska ha då man ändå går för annat.

Om du har dåligt med både kallvind och uthus så skulle jag överväga att få upp en enkel oisolerad friggebod bara av skälet att ha praktiska utrymmen. Gärna med platsbyggda hyllor som passar för en flyttkartong i djup och höjd, samt för en lagom storlek av plastbackar (går att packa ner mer om de är lätta att ta ner för att titta och plocka i.

Hur har du med ouppvärmd biyta?

Jag har massor av kalla utrymmen både i hus och uthus som är oumbärliga för mig. Mitt tips är att sortera efter vad som är tvingande resp. praktiskt att ha inne i varm boyta. 1. saker som måste stå frostfritt 2. saker man ska ha så ofta/snabbt eller vid sådana tillfällen att det är dumt att inte ha dem nära 3. saker som behöver vara varma när man ska ha dem, typ underkläder och vinterskor. (men alla vinterkläder slängs ut bums de inte behövs längre)

Har man vant sig är det rätt mycket mer än man först tänker som går att ha där man "går ut och hämtar" det, bara man fått rutin på var man har det och tänker lite framåt och kan plocka med sig det man snart ska ha då man ändå går för annat.

Om du har dåligt med både kallvind och uthus så skulle jag överväga att få upp en enkel oisolerad friggebod bara av skälet att ha praktiska utrymmen. Gärna med platsbyggda hyllor som passar för en flyttkartong i djup och höjd, samt för en lagom storlek av plastbackar (går att packa ner mer om de är lätta att ta ner för att titta och plocka i.
Plastbackar med lock är dessutom oumbärliga för att skydda mot angrepp av möss och råttor. Flyttkartonger och andra papplådor är rena himmelriket för dem. (Mest spelar det roll för kläder och skafferivaror.)

Plastbackar med lock är dessutom oumbärliga för att skydda mot angrepp av möss och råttor. Flyttkartonger och andra papplådor är rena himmelriket för dem. (Mest spelar det roll för kläder och skafferivaror.)
Tät förvaring kan skapa kondens i lådan vid temperaturväxlingar. Det är lite balans efter vad man förvarar, hur länge och vilket klimat man har.

Jag har närmast allt i öppen förvaring (råttor finns inte, katt håller efter mössen och har förhållandevis torr norrlandsvinter, dock ömtåliga saker i husets kallytor). Men du har en poäng i att det är något att överväga efter sina egna omständigheter.

Smart store (stapelbara plastlådor med täta lock) är oumbärliga! Jag har sådana som klädförvaring sedan jag fick in klädesmal i förra boendet. Skyddar kläderna mot både katthår och ohyra, och tar faktiskt inte så mycket plats. Och vakuumpåsar till ytterkläder etc - skyddar både mot ohyra och minskar dess storlek när de förvaras.

Jag bodde i ett gäng år på ca 29kvm. Med en massa hästgrejer och sadelmakeri (läder, verktyg etc etc), och två katter. Som nämnt så hade jag klädförvaringen i täta plastlådor - de inbyggda/platsbyggda garderoberna hade jag som förvaring för annat än kläder/textilier (den biten har inte förändrats, nu när jag bor på 74kvm).

När jag bodde litet hade jag inte stora möbler. Ett litet barbord med två stolar istället för köksbord, t ex. Och så förvara på höjden i största möjliga mån.

Jag och mitt ex bodde ihop i en lägenhet på 35 kvm de första åren. Förvaring på höjden är grejen, och möbler med "dold" förvaring. Går det in en liten soffa med schäslong så finns det ofta förvaring där, till skillnad från en tvåsits+fåtölj tex.

Soffbord finns många som har en bra underhylla eller är en låda. Har man väldigt lite plats är tex Ikeas Hol användbar både som bord, förvaring och extra sittplats.

Runt hela lägenheten hade vi en hylla nära taket, det gav rätt många hyllmeter även där det inte fanns golvutrymme för möbler.

Mät noga innan du kollar på möbler, idag är många möbler anpassade för stora ytor och det känns trångt i ett mindre hem. I min 50-talslägenhet är det super med second hand från 60-talet och lite nättare mått för att bättre passa för hur lägenheten är planerad.

Lillmatten hemma har en lite högre sängstomme med djupa lådor på båda sidor; Brimnäs. Tror att den fortfarande finns på Ikea. Den rymmer vinterkläder, handdukar och lakan och andra lite mer skrymmande saker. Annars är skåpsstommar till kök bra att bygga säng på, finns i många olika mått och går ofta lätt att hitta på tex blocket.

Jag och två barn+två katter bor på vad som klassas som 35 kvm + 55 biyta (pga lågt i tak). Hade jag varit själv hade det räckt med ena våningen, men det som är jobbigast är liten förrådsyta tycker jag.

Jag har köpt ett hus. (eller snart iallafall, pappren är påskrivna men det är inte betalt än, tillträder när lantmäteriet är klara med avstyckningen). Det är typ en skokartong med tak på, dvs litet och omodernt. (men inte antikt)
Jag, som före skilsmässan bodde på 180 kvm ska nu klämma in mig själv och katterna på 40 kvm. Jag har såklart alldeles för mycket prylar för att få plats med allt, så en hel del grejer kommer avyttras. (eller tryckas in i befintliga förråd, för att arkiveras för framtida behov) Men, samtidigt behöver jag ju ha kvar en hel del saker också. Så....

Vad är era bästa tips för möblering och förvaring på en liten boyta?
Mycket beror ju på planlösning också, men sådär generellt....
Jag har större än det, men ändå relativt små rum på sina håll. Det jag gjort på en del ställen är att maximera användning genom egenbyggda hyllor etc för att verkligen använda väggarna. T.ex. hade jag ett köpt skåp i hallen - men på kanten på den var det ca 3 dm kvar innan dörren, vilket var perfekt plats för ett egenbyggt skåp med massa skoförvaring etc. Samma sak med en vägg i hallen och köket, där det är ca 15 cm djup innan dörren (och ett element även i hallen) - det finns inga färdiga lösningar som passar, men med lite virke kan nu även de ytorna användas.
Så kolla igenom huset och se om det finns ytor (t.ex. väggytor) som inte används.

Som någon annan skrev här tidigare - tänk på storleken på sakerna. Jag hittade en äldre typ av skinnfåtölj på vinden i min mammas garage - den tar mycket mindre plats än en modern fåtölj, så jag har möjlighet att ha en sittplats till i exempelvis vardagsrummet eller farstun med en sådan liten fåtölj. En modern normal fåtölj hade inte fått plats där.

Jag gillar dold förvaring och extra förvaring - lådor inbyggda under sängen, en kista som soffbord etc.

Använd hela takhöjden.

Jag har ganska liten bänkyta i köket, och inte supermycket plats för bord etc - så istället för köksbord har jag en till bänkskiva längs med en del av en vägg (utan något under) som fungerar både som bänk och som köksbord (med barstolar). (istället har jag satt in ett matbord och stolar i farstun, som nog är ett av de största rummen jag har, vilket nog är lite udda men fungerar bra för mig - där är också en gammal kökssoffa på ena sidan av bordet, dvs mer förvaring ;) )

Jag har större än det, men ändå relativt små rum på sina håll. Det jag gjort på en del ställen är att maximera användning genom egenbyggda hyllor etc för att verkligen använda väggarna. T.ex. hade jag ett köpt skåp i hallen - men på kanten på den var det ca 3 dm kvar innan dörren, vilket var perfekt plats för ett egenbyggt skåp med massa skoförvaring etc. Samma sak med en vägg i hallen och köket, där det är ca 15 cm djup innan dörren (och ett element även i hallen) - det finns inga färdiga lösningar som passar, men med lite virke kan nu även de ytorna användas.
Så kolla igenom huset och se om det finns ytor (t.ex. väggytor) som inte används.

Som någon annan skrev här tidigare - tänk på storleken på sakerna. Jag hittade en äldre typ av skinnfåtölj på vinden i min mammas garage - den tar mycket mindre plats än en modern fåtölj, så jag har möjlighet att ha en sittplats till i exempelvis vardagsrummet eller farstun med en sådan liten fåtölj. En modern normal fåtölj hade inte fått plats där.

Jag gillar dold förvaring och extra förvaring - lådor inbyggda under sängen, en kista som soffbord etc.

Använd hela takhöjden.

Jag har ganska liten bänkyta i köket, och inte supermycket plats för bord etc - så istället för köksbord har jag en till bänkskiva längs med en del av en vägg (utan något under) som fungerar både som bänk och som köksbord (med barstolar). (istället har jag satt in ett matbord och stolar i farstun, som nog är ett av de största rummen jag har, vilket nog är lite udda men fungerar bra för mig - där är också en gammal kökssoffa på ena sidan av bordet, dvs mer förvaring ;) )
IMG_20191229_083150805.webp

Ett av exemplen på det jag menar med att använda alla ytor - det här är i min farstu för många år sedan, när jag precis byggt färdigt hyllan som är öppen hitåt. Det var yta som inte riktigt användes, och där det kunde gå att fixa en bra egen lösning. (ovanpå de här skåpen finns nu förvaring av några större otympliga saker, typ vandringsryggsäck och solhatt)

Tät förvaring kan skapa kondens i lådan vid temperaturväxlingar. Det är lite balans efter vad man förvarar, hur länge och vilket klimat man har.

Jag har närmast allt i öppen förvaring (råttor finns inte, katt håller efter mössen och har förhållandevis torr norrlandsvinter, dock ömtåliga saker i husets kallytor). Men du har en poäng i att det är något att överväga efter sina egna omständigheter.
Och för att förhindra kondens om man lagrar i uthus, gamla torkskåp får man gratis bara man hämtar dom, riv ur fläkten och råttsäkra med nät vid ventilationshålen, jag skulle vilja se den råtta som gnager sig igenom plåt.:p

Visa bifogad fil 188412

Ett av exemplen på det jag menar med att använda alla ytor - det här är i min farstu för många år sedan, när jag precis byggt färdigt hyllan som är öppen hitåt. Det var yta som inte riktigt användes, och där det kunde gå att fixa en bra egen lösning. (ovanpå de här skåpen finns nu förvaring av några större otympliga saker, typ vandringsryggsäck och solhatt)

Spinner vidare på detta och highlightar vikten av att anpassa djupet på hyllor och skåp efter innehåll. Det är mycket få saker i ett hem som behöver 50-60 cm djupa hyllplan! Att ha saker i dubbla rader leder ofelbart till dålig överblick och irritationsmoment, alternativt bortslösad yta.

Behövs djupet? Installera utdragbara lådor!!

Spinner vidare på detta och highlightar vikten av att anpassa djupet på hyllor och skåp efter innehåll. Det är mycket få saker i ett hem som behöver 50-60 cm djupa hyllplan! Att ha saker i dubbla rader leder ofelbart till dålig överblick och irritationsmoment, alternativt bortslösad yta.

Behövs djupet? Installera utdragbara lådor!!
Jag håller definitivt med - jag gjorde mitt skafferi i Billy-hyllor istället för djupa kökshyllor, eftersom det gav mer överblick och hyllmeter, och enklare att hantera (och fick plats i hörnet på ett bra sätt)

Jag säger amen på dold förvaring! Jag har förvaring i min sittpuff, i vardagsrumsbordet, använder en snygg, diskret hörntvättkorg som både blompedistal och förvaring av sänglinne i hallen etc etc. Har krokar över "alla" två dörrarna också. :)

Jag håller definitivt med - jag gjorde mitt skafferi i Billy-hyllor istället för djupa kökshyllor, eftersom det gav mer överblick och hyllmeter, och enklare att hantera (och fick plats i hörnet på ett bra sätt)
Du har redan fått en massa tips men jag tror inte någon har sagt bäddsoffa. Om du vill kunna bjuda hem ett par vänner så är det ju viktigt att dom kan sitta bekvämt. Så sov i en bäddsoffa eller på en vanlig soffa som är bekväm nog för din rygg. Mitt kök har för få skåp men med en köksö blev det bättre. Finns det något uthus? Det går bra att förvara kläder i plastlådor om man lägger tidningar underst och överst för dom suger upp kondensen. Lycka till med flytten.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka