compact living

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 59
  • Visningar Visningar 2 730

Bukefalos 30 år!

Min variant av compact living:

Utrymmet är 8 kvm. Mycket prylar har fått stuvas undan i ladan. Sen är det utedass och utedusch.

Under sängen har jag kläder, sänglinne och handdukar i plastlådor. Pentryt har endast minimalt med köksutrustning. Vid bordet har jag en sittkub med förvaring. Öppna hyllor är inte helt optimalt p.g.a. att det samlar damm, men det är så det blev. Köksskåpen finns det luckor till men de är inte färdigmålade. Ett sängben har jag gjort en klöspelare av så katterna kan klösa. Hatthyllan har jag byggt själv för att kunna hänga kläderna platsbesparande. Upphissad i taket har jag en egenhändigt tillverkad torkställning för tvätt. Den går att hissa ner, men jag tycker det är lättare att bara ställa sig på en pall och hänga kläder där. Pentryt har kyl men inte frys. Det finns i ladan.

Det går fint att bo så här på sommaren, men på vintern är det nog inte lika kul.

Jag har köpt ett hus. (eller snart iallafall, pappren är påskrivna men det är inte betalt än, tillträder när lantmäteriet är klara med avstyckningen). Det är typ en skokartong med tak på, dvs litet och omodernt. (men inte antikt)
Jag, som före skilsmässan bodde på 180 kvm ska nu klämma in mig själv och katterna på 40 kvm. Jag har såklart alldeles för mycket prylar för att få plats med allt, så en hel del grejer kommer avyttras. (eller tryckas in i befintliga förråd, för att arkiveras för framtida behov) Men, samtidigt behöver jag ju ha kvar en hel del saker också. Så....

Vad är era bästa tips för möblering och förvaring på en liten boyta?
Mycket beror ju på planlösning också, men sådär generellt....
40kvm är betydligt större än vad jag bor på, och jag har bott med tre stora hundar och 7 akvarium i min ministuga (nu när ena hunden gått bort planerar jag istället för katt) :p

Som du redan är inne på så handlar det om att fundera över vad du faktiskt behöver och vad du inte behöver. Förvaring under möbler och förvaring på höjden gör mycket för det du sedan har kvar. Och att inte ha alla kläder lättillgängliga hela tiden. Vinterkläder tar ofta mycket plats och kan vara i förråd under sommarhalvåret. Sandaler och typiska sommarkläder behöver inte vara framme på vintern. Har du inget eget förråd så går sådant ofta att hyra extra på något vis.

I min lilla stuga har jag en dubbelsäng, ett litet skrivbord, ett litet matbord och en halvstor tvåsitssoffa, samt en kista som agerar vardagsrumsbord/pall/förvaring. Och då en akvarieställning med 5 akvarier och ett stort 200L akvarium (1m långt). Justja, en liten byrå har jag också, samt "såklart" en garderob och en skohylla. Det är en liten skohylla och en liten garderob. Ovanpå garderoben har jag trådbackar. Ovanpå kylskåpet har jag en liten byråliknande sak. Under sängen har jag plastlådor osv.

Flyttade från 100+25kvm hus och 350kvm lagård + uthus till 75kvm trea och två förråd på totalt 5kvm. Tre personer, en katt, en ödla.

Vi påbörjade rensningen långt innan huset ens var ute på annons eftersom vi visste att vi ville downsizea. Bland annat så gick vi igenom vartenda skåp och låda och behöll enbart det vi faktiskt, på riktigt, behövde ha och använde.

Vi behövde tillexempel inte mer än 8 x tallrik, assiett, bestick. Samma med glas, vi har precis så mycket som vi gör av med om vi skippar 1 dags diskmaskin (i min familjs fall rör det sig om ungefär 15 glas). Vi har en uppsättning med 8 fina kaffekoppar och fin-assietter, utifall att jag skulle bjuda hem folk. Vi har två stekspadar, 5 köksknivar. Två osthyvlar, 1 burköppnare, osv. Vi har 3 set sängkläder per säng.

Folk har generellt fruktansvärt många prylar, dessutom omatchade och/eller dålig kvalitet. Varför? Det blir ett betydligt enklare och trevligare liv att ha precis det man behöver, i den kvalitét man vill ha. Det kan ta tid att byta ut till sina "livstidsgrejer", men reducera antalet prylar kan man göra rätt snabbt. Och sen är det "en in en ut" som gäller. Köper du en bättre stekspade så ska den gamla ut.

Behåll inte det du inte använder och det du inte gillar, det finns ingen rimlig anledning till det.

Jag brukar ställa mig frågan speciellt i verkstan, när använde jag detta sist? Har det nåt större värde? Har jag nåt projekt på gång där det kan användas?
Blir svaren "vet inte, nej, nej" då åker det. Det är lätt gjort att bli en hoarder, speciellt på landet där det finns byggnader att stuva in "kan vara bra att ha om utifall" och det slutar med att man till slut inte kommer in själv.

40kvm är betydligt större än vad jag bor på, och jag har bott med tre stora hundar och 7 akvarium i min ministuga (nu när ena hunden gått bort planerar jag istället för katt) :p

Kan för mitt liv inte få ihop hur du får in massa akvarier på den ytan. :confused: :D
Men så inser jag att jag inte bara har en väldig skrymmande hobby, utan många... :angel::bag::rofl:

Kan för mitt liv inte få ihop hur du får in massa akvarier på den ytan. :confused: :D
Men så inser jag att jag inte bara har en väldig skrymmande hobby, utan många... :angel::bag::rofl:
Haha, hemligheten är att ha små akvarier :p Jag har ett som har en bottenyta på 101x41cm (mitt 200L). Sedan har jag resten i en ställning, en lagerhylla med bottenyta 90x40 eller något i den stilen. 3 hyllplan, två akvarier får plats på varje hyllplan. Mitt skrivbord är sedan väldigt litet och tja, allt är pressat mot väggarna och mitt i allt har jag en stor hundbädd :p Mitt lilla köksbord arbetar även som hundbädd, jag har hundfällar på det och sitter ofta med min lilla kista som bord istället. Tvättkorgen har jag under köksbordet. Någon gång när jag tagit itu med att städa så kan jag ordna bilder...

Jag har köpt ett hus. (eller snart iallafall, pappren är påskrivna men det är inte betalt än, tillträder när lantmäteriet är klara med avstyckningen). Det är typ en skokartong med tak på, dvs litet och omodernt. (men inte antikt)
Jag, som före skilsmässan bodde på 180 kvm ska nu klämma in mig själv och katterna på 40 kvm. Jag har såklart alldeles för mycket prylar för att få plats med allt, så en hel del grejer kommer avyttras. (eller tryckas in i befintliga förråd, för att arkiveras för framtida behov) Men, samtidigt behöver jag ju ha kvar en hel del saker också. Så....

Vad är era bästa tips för möblering och förvaring på en liten boyta?
Mycket beror ju på planlösning också, men sådär generellt....
Möblera med funkis, och köp små saker. Det låter kanske fånigt det sista, men varje gång du köper något, välj den som tar minst plats.

Funkismöbler är generellt platseffektiva. Folk bodde inte så stort då.

Försök ha möbler du kan använda till fler saker, t ex att sängen dagtid kan användas som soffa och matbordet också arbetsbord. Tänk noga efter vilka funktioner du behöver, och välj möbler och prylar utifrån det.

Du har redan fått en massa tips men jag tror inte någon har sagt bäddsoffa. Om du vill kunna bjuda hem ett par vänner så är det ju viktigt att dom kan sitta bekvämt. Så sov i en bäddsoffa eller på en vanlig soffa som är bekväm nog för din rygg. Mitt kök har för få skåp men med en köksö blev det bättre. Finns det något uthus? Det går bra att förvara kläder i plastlådor om man lägger tidningar underst och överst för dom suger upp kondensen. Lycka till med flytten.
Skulle aldrig få för mig att prioritera bort en riktig säng på 40 kvm. Så litet är det inte att det behövs. Jag hade en 140 säng och två soffor sist jag bodde på motsvarande yta varav min syster en period sov i kökssoffan innan hon hittade en egen lägenhet.
Däremot är en bekväm bäddsoffa suveränt för gäster. Skulle jag bo riktigt litet så finns det en hel del smarta lösningar med väggsängar som även är soffor eller skrivbord så skulle hellre satsa på en sådan lösning. Möbler som också har förvaring i någon form behövs definitivt om man inte är en äkta minimalist.

Skulle aldrig få för mig att prioritera bort en riktig säng på 40 kvm. Så litet är det inte att det behövs. Jag hade en 140 säng och två soffor sist jag bodde på motsvarande yta varav min syster en period sov i kökssoffan innan hon hittade en egen lägenhet.
Däremot är en bekväm bäddsoffa suveränt för gäster. Skulle jag bo riktigt litet så finns det en hel del smarta lösningar med väggsängar som även är soffor eller skrivbord så skulle hellre satsa på en sådan lösning. Möbler som också har förvaring i någon form behövs definitivt om man inte är en äkta minimalist.
Jag skulle också ha en vettig säng, bor i min tredje lägenhet på 37 kvm och jag har alltid fått plats med både soffa och säng. Har just nu en 180 säng utan problem

Något som alltid förundrar mig lite också är att många verkar tänka att små hus (vårt t.ex. är knappt 70 kvm och vi bor 2 vuxna + hund här) är lite "konstiga". Men om man jämför med lägenheter så är de flesta ju inte speciellt stora, och ändå reagerar folk inte så mycket på den aspekten. Hur mycket plats behöver man egentligen? Det mesta man gör inomhus handlar ju ändå om sådant man gör ståendes, sittandes eller liggandes. Andra aktiviteter kan man ju göra utomhus.

Jag har bott på 28 kvm, och saknar faktiskt den tiden. Jag tyckte verkligen om min lilla lägenhet!

Hade kokvrå, så bord och säng stod i samma rum. Men sängen hade en egen liten nisch så jag satte upp fördrag där. Prioriterade dubbelsängen :)

Det är roligt att hitta smarta förvaringslösningar.
Skulle lätt, och gärna, bo i en pyttestuga om jag i framtiden blir ensamstående.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag hade sängen som soffa när jag bodde på 21 kvm. Sen hyrde jag i andra hand ett tag en lägenhet också kring 20 kvm och den var möblerad med liten 2 sits soffa och 90 cm säng. Skulle hellre ha det så. Sängen blir nedsutten av att vara soffa också, och en soffa blir ju också nedsutten med tiden och är inte lika bra som en säng.

Sen bodde jag i en etta på drygt 30 kvm och hade 120 säng och en normalstor 2 sits soffa.

Så jag skulle aldrig prioritera bort soffa eller säng om man bor på 40 kvm.

Sovalkov är ju himla smidigt för att känna att söngen är privat. Vi byggde det till en 120-säng, lyxigt för en, funkar för två. Nätta möbler på ben gör att det ser luftigt ut

Jag har sett en så smart våningssäng, tror iden kom från norge men jag kommer inte ihåg vad de kallades.

GRunden är en våningssängsstomme, 200x90 cm. Bädd överst. Underst fanns en tvåsitssoffa, som även kunde dras ut till 140 cm bred säng.
På gaveln fanns ett litet bord/skrivbord.
Ursmart för små utrymmen!

Jag tycker inte 40 kvadratmeter är så litet egentligen, beror på vilken planlösning man har. Min förra lägenhet var en tvåa på 40 kvm och jag tänkte inte så mycket på att allt skulle vara smått och litet. Tänkte inte så mycket på förvaring heller.

I sovrummet hade jag en 120 säng, stor byrå, skrivbord med hurts och en billybokhylla.
I vardagsrummet hade jag ett köksbord med fyra stolar, billybokhylla, en tresitssoffa och en stor fåtölj.
Köket var litet, men gick bra att vara två personer i det. Hade även en liten klädkammare som svalde mycket kläder och annat.

Visst, lägenheten kändes såklart inte luftig, men det kan man inte räkna med i en sån liten tvåa heller.
Det gäller att inte ha mer saker än man behöver i lägenheten/huset. Jag hade ett litet källarförråd med en massa saker i jag egentligen inte behövde ha kvar. Det mesta där gjorde jag mig av med när jag flyttade.

Bor på 55 kvm nu, största lägenheten jag haft och den är verkligen luftig, skönt såklart, men inte nödvändigt.

Jag har bott i en etta på 35 kvm och tyckte inte det var så litet alls. Nu bor jag på 65 kvm och det är egentligen onödigt stort, har luftigt möblerat och en hel del är mer utfyllnad än något jag faktiskt behöver eller använder. Hade inte katterna haft flera träd, egen soffa osv hade det varit väldigt tomt här 😅

Problemet är nog snarare att folk överlag har orimligt mycket prylar.
Jag går stenhårt på att har jag inte använt något på ett år behöver jag det inte. Behåller inte saker av sentimentala skäl heller.
Så gå igenom vad du behöver och faktiskt använder, ut med resten.

Fast att flytta från 180 kvm till 40 kvm är en väldigt stor skillnad. Har man alltid bott smått så har man ju redan anpassat sitt boende efter det. Mitt tips är att i möjligaste mån skaffa hopfällbara möbler, en fåtölj som kan bäddas ut om man får någon som ska sova över. Som tidigare sagts skaffa förvaring under en bra säng. Vägghängda hyllor/skåp, klaffbord eller en vägghängd skiva som går att fälla ner.

Fast att flytta från 180 kvm till 40 kvm är en väldigt stor skillnad. Har man alltid bott smått så har man ju redan anpassat sitt boende efter det. Mitt tips är att i möjligaste mån skaffa hopfällbara möbler, en fåtölj som kan bäddas ut om man får någon som ska sova över. Som tidigare sagts skaffa förvaring under en bra säng. Vägghängda hyllor/skåp, klaffbord eller en vägghängd skiva som går att fälla ner.

Jag gick från 116 + 116 kvm till en etta på 50 kvm där många kvm försvann till ett stort kök.
Inga konstigheter alls, bara skönt att faktiskt bara ha det man behöver och använder 😄

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?