Connemaraavel ----- diskussionstråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Connemaraavel ----- diskussionstråd

vad kul att du fick han som ponny.
måste ta tag i de här o mäta min herre jag oxå. gissar på 150 men ibland ser han så liten ut jämfört med andra ponnier , tävlingsponnier.

Fråga till er som har hingstar: Hur fungerar det hemma i stallet? Connemarorna är ju kända för att va snälla. Men hur gör ni med hagar och stallplats osv? Får hingsten stå själv i något hörn, eller bredvid någon valack kanske?

Berätta gärna om hur det funkar! :)

Här fungerar det bra än så länge. Stona har ju redan börjat brunsta men han uppför sig som en gentleman. Vi har ju eget stall (2 st).

Han går i en egen hage med Loppan & Cirren i hagen bredvid. Är ett dike på 3m och 3 trådar på båda sidor. Fattar du?

För tillfället är det bara två hästar i nya stallet. Så han står i ett hörn med liggande galler på de andra sidorna, och i boxen mitt emot bor nya frun. Han går ut först på morgonen och först in på kvällen.

Däremot kommer det bli helväggar när vi fortsätter bygga, för jag har märkt på alla våra (i alla fall stona) vill ha sin box ifred när de är inne. Kan blir ett :devil: liv ibland, så hel väggar blir det så de får sin tid ifred på natten.

vad kul att du fick han som ponny.
måste ta tag i de här o mäta min herre jag oxå. gissar på 150 men ibland ser han så liten ut jämfört med andra ponnier , tävlingsponnier.

Ja det var smidigt :) Se till o mät nu innan han blir större. Tiger borde ju inte vara 148 på treårs...

Hur tycker du han ser ut annars då i kroppen? Han äter o äter men jag tycker hela tiden han ser för tunn ut :crazy: Nu är det ju dock (kortet) bara 2 veckor efter att han stått boxvila i en månad och den vilan inleddes ju med att krympa till en vinthund första vekcan på djursjukhuset :eek:

Låter bra. :) Ska du gå på showen också?

Föresten Grattis att Tiger blev ponny.

Nej det hinner jag inte. Desustom så är det alldeles för dyrt för min smak, inte så intresserad längre. Ser hellre på träningar o dyl på hemmaplan :o Min lördag är rätt pressad. Upp med mamma vid åtta-nio till mässan, hem senast tolv för att vara i fbg 13 då jag ska upp till gbg igen med en kompis för att hinna gå o fota bilar på bmw group innan de stänger 15 o sedan iväg på fixa ordning/förfest/sovplats innan buketräffen på kvällen :D Tur mamma är ute o promenerar med min (fortf) halvgalna ponny på veckorna och ska ta med pappa på körkursen på söndag :D

Jo det var roligt så han får göra åtm ett test som ponny :) Kommer dock bli visning nu i maj ändå eftersom de finns risk att Nina får döma om det blir krångel med domare i Åstorp i september. Hade ju vart måttligt kul o vänta över sommaren o sedan får han ändå inte visas pga det...

Nej det hinner jag inte. Desustom så är det alldeles för dyrt för min smak, inte så intresserad längre. Ser hellre på träningar o dyl på hemmaplan :o Min lördag är rätt pressad. Upp med mamma vid åtta-nio till mässan, hem senast tolv för att vara i fbg 13 då jag ska upp till gbg igen med en kompis för att hinna gå o fota bilar på bmw group innan de stänger 15 o sedan iväg på fixa ordning/förfest/sovplats innan buketräffen på kvällen :D Tur mamma är ute o promenerar med min (fortf) halvgalna ponny på veckorna och ska ta med pappa på körkursen på söndag :D

Jo det var roligt så han får göra åtm ett test som ponny :) Kommer dock bli visning nu i maj ändå eftersom de finns risk att Nina får döma om det blir krångel med domare i Åstorp i september. Hade ju vart måttligt kul o vänta över sommaren o sedan får han ändå inte visas pga det...

Ja, det var verkligen fullt upp. Vi åker vid halv sex imorgon bitti. Hua. Och så lovar de ju snöoväder. Jättebra :mad: (sarkastiskt).

Var går treårstestet i maj? Ska ni hitta på något annat än 3-års?

I Plönninge, nära o bra jue ;) Nej det tror jag inte. Var går Riksen? Nina pratade ngt om ngn utställning oxå, lokal kanske? Vet inte, vi får väl se. Hade vart kul o visa honom igen dock o ha en ärlig chans o visa gångarterna, i sept var han ju knappt visningsledvan :D

Annars är väl det första målet att hitta en sadel o börja rida "ordentligt". Nu myser vi ju bara bettlöst barbacka o övar på att inte stegra oss typ :D

Ps, här i Lund är det kaos. Motorvägen avstäng o blåser så man nästan blir rädd.... Svinhalt med.... I Fbg är det likadant.... Motorväg avstängd o drivor o blåst....

Senast ändrad:

Någon som vet om stoet måste ha föl vid sidan när man vill få avelsvärdesbokstav på henne och om de är något bruksprov?

Vi tar iaf med oss två pållar. Sen blir det väl jag, mamma, pappa, Jennifer och så var visst Mathilda sugen på att följa med också :)

Någon som vet om stoet måste ha föl vid sidan när man vill få avelsvärdesbokstav på henne och om de är något bruksprov?

Connemaraston behöver inte göra bruksprov. Såhär har jag fattat det hela: Visar du stoet som treåring och får diplom så får du en värdebokstav på en gång, utan föl vid sidan. Får stoet inte diplom så får hon ingen värdebokstav. Denna får hon sedan när hon visas med föl vid sidan.

Min häst, som fick GI när hon fick diplom, behövde inte visas med föl vid sidan, utan jag visade bara fölet.

Men helt säker är jag inte, den här sortens information kan vara svår att få tag på. Läste just storeglementet men blev inte mycket klokare.

Föressten, har inte vi träffats? Hämtade inte du russ på heden och hos Börje? Vi hämtade tre ston, en ljusbrun hos Börje och två svarta på heden. Vi körde en hästlastbil, mindre modell.

Connemaraston behöver inte göra bruksprov. Såhär har jag fattat det hela: Visar du stoet som treåring och får diplom så får du en värdebokstav på en gång, utan föl vid sidan. Får stoet inte diplom så får hon ingen värdebokstav. Denna får hon sedan när hon visas med föl vid sidan.

Min häst, som fick GI när hon fick diplom, behövde inte visas med föl vid sidan, utan jag visade bara fölet.

Cinna fick värdebokstav innan Peia var visad. Hon fick GI på sina egna tävlingsmeriter. Hon är heller aldrig visad med föl vid sidan.

Men det är lite rörigt det där. Jag skulle dessutom önska att stona kunde få högre bokstav på sina egna meriter...

Cinna fick värdebokstav innan Peia var visad. Hon fick GI på sina egna tävlingsmeriter. Hon är heller aldrig visad med föl vid sidan.

Men det är lite rörigt det där. Jag skulle dessutom önska att stona kunde få högre bokstav på sina egna meriter...

Ja, för stona kan ju enligt reglementet få upp till AB på egna prestationer. A och ELIT får de på avkommornas prestationer. Men det känns ju lite underligt att kunna få AB på ett sto som bara har sina egna meriter att gå på...

Det skulle vara roligt att få klarhet i detta, kanske med ett mer utförligt storeglemente.

Ja, för stona kan ju enligt reglementet få upp till AB på egna prestationer. A och ELIT får de på avkommornas prestationer. Men det känns ju lite underligt att kunna få AB på ett sto som bara har sina egna meriter att gå på...

Det skulle vara roligt att få klarhet i detta, kanske med ett mer utförligt storeglemente.

Hmm, vad krävs för AB då? Jag har nämligen bara hittat att de kan få GI som högst på sig själva.
Jag skulle vilja ha det delat, en bokstav på stoet själv och en bokstav på stoets avkommor. Det krävs ju några avkommor för att få de högre bokstäverna, fem vill jag minnas.

Hmm, vad krävs för AB då? Jag har nämligen bara hittat att de kan få GI som högst på sig själva.
Jag skulle vilja ha det delat, en bokstav på stoet själv och en bokstav på stoets avkommor. Det krävs ju några avkommor för att få de högre bokstäverna, fem vill jag minnas.

Så här står det i storeglementet: " Avelsvärdeklasserna B,AB,G,GI,GII baseras normalt på stoets egna meriter"

MEN, i de gemensamma bestämmelserna för ponny, så finns bara G,GI,GII för stoets egna meriter och A & ELIT för avkommeprövade ston. Så du har rätt, det finns inte högre än GII på ponny, utan att ha prövat avkommorna.

Man skulle ju vilja att någon duktig skrev ihop något om detta, som var enkelt att läsa och förstå. Jag tycker att det kan vara svårt att veta hur man ska räkna, tex vid höjning.

Så här står det i storeglementet: " Avelsvärdeklasserna B,AB,G,GI,GII baseras normalt på stoets egna meriter"

MEN, i de gemensamma bestämmelserna för ponny, så finns bara G,GI,GII för stoets egna meriter och A & ELIT för avkommeprövade ston. Så du har rätt, det finns inte högre än GII på ponny, utan att ha prövat avkommorna.

Man skulle ju vilja att någon duktig skrev ihop något om detta, som var enkelt att läsa och förstå. Jag tycker att det kan vara svårt att veta hur man ska räkna, tex vid höjning.

Jag kanske har missuppfattat något men är inte GI högre/bättre/finare än GII? Det var lättare när det bara var de vanliga bokstäverna förut, innan de drog in G och sådär.

Jag kanske har missuppfattat något men är inte GI högre/bättre/finare än GII? Det var lättare när det bara var de vanliga bokstäverna förut, innan de drog in G och sådär.

Jag håller med, det var MYCKET enklare med bara B, A, AB, och Elit. Inte så mkt att hålla reda på. Angående det där med G, GI och GII så har jag inte heller det helt klart för mig.

G är väl det lägsta för ston, sen GI och sen GII, eller? Kan det vara så att GII kommer före GI, och alltså är lite "finare"?

Hingstarna får ju först G, om de inte har några meriter, utan går igenom på exteriör. Sen får de GI när de gjort godkänt bruksprov. längre än så kan de inte komma utan avkommeprövning.

Det är ju aningen invecklat det här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 139
Senast: Sharpless
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit... 26 27 28
Svar
554
· Visningar
18 777
Senast: Shpongle
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara... 33 34 35
Svar
681
· Visningar
14 453
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
193
· Visningar
26 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka