Connemaratråden

Kort om riksen: Galet roligt med så mycket fina ponnyer på samma plats, trevliga och hjälpsamma människor samt strålande väder. Gedion var jätteduktig och jag var helt lyrisk över min älskade ponny när jag kom hem.

Långt om riksen:

Jag var ju kräknervös mer eller mindre på morgonen, det visade sig dock vara helt onödigt. Först deltog vi i engelsk ridklass, open ridden. Visade sig att tidsbedömning på ridklass var JÄTTESVÅRT så det blev mer väntan än vad vi trodde. Men det blev vår tur, vi var tredje och sista ekipage i ringen. Den gemensamma ridningen kändes rätt bra faktiskt :) Den enskilda ridningen däremot var inte mycket att hurra för, vi körde kamelform hela mönstret igenom. Visningen för hand gick helt ok. Vi slutade på tredjeplats, vinnare var Kulan Kavat RC90. Jag är sannerligen inte besviken för detta, de andra ponnyerna var jättefina och vi fick bra kritik med oss:

Ridning i grupp: Väl ridet.
Ridning enskilt: Lydig, ngt markbunden.
Visning vid hand: Väl visad, god typ, välbenad.
Allmänt intryck: Välbevarad, visad i fint skick. Trevlig ponny!

Domaren påpekade också att det var tre ponnyer med väldigt tydlig könskaraktär som tävlade. Det syntes verkligen att det var en hingst, ett sto och en valack. (Stoet var Casey RC1487 för den som är nyfiken).

Givetvis lyckades dragkedjan på min ridstövel gå sönder under ridklassen, så jag fick lånat lite eltejp av boxgrannen och tejpade fast stöveln runt fotleden... Problemet var bara att jag får såna skav av stövlarna, därför går jag aldrig i dem annars utan har dem bara när jag rider. Nåja, nu fick jag helt enkelt bara överleva med dem på en längre stund. Däremot skippade jag att gå banan eftersom det kändes som att det hade börjat blöda på ena fotknölen redan.

Så var det dags för WHP, novice. Vi var nio ekipage i min klass, kul att Gedion inte var äldst med råge då det var en ponny -94 med också. Först visade vi i grupp där han återigen kändes fin. Därefter blev det hoppning. Jag var återigen oerhört nervös, visste inte heller om jag skulle vara lättad eller få mer prestationsångest av att de första ekipagen lekande lätt tog sig runt banan :p Det blev vår tur till slut i alla fall, visade honom det valbara hindret med vattenmattan, galopperade på och red an på första hindret. Gedion började stanna flera meter innan... Så ett stopp blev det. Eller avsaktning kanske snarare... Men, jag tänkte att såhär ska det väl ändå inte gå, tog en kortare väg emot och hjälpte till med ett spöpet på bogen. Gedion hoppade även om det blev en rivning. Resten av banan blev bara bättre och bättre. Där jag blev osäker löste han allt och där han tvekade red jag på bra. Vi hoppade vattenmattan utan större problem också, det fanns en oxer att hoppa istället om man ville men jag tänkte att det var lite kvitta vilket. Jag tyckte oxern var lite läskig och Gedion tyckte vattenmattan var lite läskig. Så jag valde vattenmattan för att försöka imponera lite på domarna ;)

När vi skrittade i ringen efter att alla hoppat meddelade domaren att det skulle bli fem placerade, resten skulle dela på sjätteplatsen. Jag tänkte att det skulle vara roligt att vara bland de fem kanske, men var mest nöjd med att vi genomförde banan. Hade jag bara ridit an bättre på första så hade han garanterat hoppat det med. De ropade upp ettan, tvåan, trean, fyran och vid femman sa domaren "och på femteplats har vi klassen gentle..." Typsikt, inte jag. Nåja, jag är nöjd ändå :) tänkte jag. "klassens gentleman, Petersborg Gedion, han är alltså 23 år". Nämen! Det var ju vi. En mycket stolt matte! Även om felen inte direkt räknas så var vi den "enda placerade" av de med hinderfel. Roligt! Och bra kritik även här:

Ridning i grupp: Snäll och bussig ponny som gör det han ska.
Ridning enskilt, hoppning: Ngt tveksam i starten - tar sig, bra taxering, visar bra ökning.
Allmänt intryck: Väl visad!

Vi spolade av honom efter båda ridklasserna i hopp om att försöka behålla honom vit (nästa gång vill jag ha en med samma färg som @LadyCovergirl har på Keso!). Sprayade och grejade. Gedion som avskyr att bli badad och sprayad på.

Så var det slutligen dags för utställningsklassen. Vi var två stycken i klassen för valacker 9 år och uppåt. Den andra (Gräns Tabasco) har visats två gånger tidigare med 40 poäng och guld (om jag inte minns helt tokigt) så en hedrande andraplats var väl ganska säkert. Den visades först och sen var det vi. Jag fick lite problem att ställa honom bra, han ville gärna stå med bakre frambenet långt in under magen men det fick bli vad det blev litegrann. Skritten kändes bra, traven var lite slö (inte så konstigt med tanke på två ridklasser, värmen och en matte som också började bli trött). Mycket riktigt placerade domarna den andra ponnyn som segrare i klassen, 39 poäng och silver. Han blev även valackchampion sen. Vi fick faktiskt också silver med våra 37 poäng :)

Typ: God rastyp, något kortlinjerad - 8
Huvud, hals, bål, kors: Vacker huvud (jag vet :love:), ngt kort hals, liggande bog, ngt kort musklat kors - 7
Extremiteter: Harmoniskt benad, tåvid fram - 7
Skritt: Aktiv, taktmässig - 9 (:eek::love:)
Trav: Taktmässig, markbunden, kort - 6

Längst ner på protokollet står det också: Väl bibehållen!

Jag vet ju att 37 inte är fantastiskt poäng men jag är ändå jättenöjd. Eftersom han inte är ställd förut så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. 9 på skritten känns så himla roligt! Det var faktiskt bara en ponny till (Holmtebo Snowdrop) som fick 9 på skritten. 6 på traven var ju inte lika exalterande, men nästa gång jag visar (för jag siktar på nån mer gång :D) så blir det inte så mycket ridning innan utan att han är lite piggare och fräschare (plus att matte nog ska ta tag i det där med löpträning). Kanske kan få upp den till 7 då :)

Världens längsta inlägg, men som ni förstår så hade jag fantastiskt jäkla roligt! Kommer definitivt försöka åka på riks fler gånger. TACK TACK TACK till alla er som peppat mig att ställa upp!

Jag åkte dit på söndagen också, fast utan Gedion då, för att kika på de andra klasserna samt hjälpa @Kjerulfia med sin fining (och liiiite lite med hopp om att typ inga andra gamla ponnyer skulle vara där så Gedion hade chans på veteranpriset, det gick dock till Mindy Might RC1466 som fick 98788=40 poäng och guld).
 
Senast ändrad:
Tillägger: Fick dock lite problem med att han slog i sko när han var lite spänd och hade brodd i även om de var små.
 
Lite filmklipp också:

Gemensam ridning + enskild ridning i ridklassen:

WHP, dock utan första stoppet och sista längningen: (inkl. lite kommentarer från mina medhjälpare :p)

Och min visning:
 
@Pancakes: GRATTIS! och så kul att ni hade roligt. En utställning SKA vara rolig (har sett alldeles för många som tar det på för stort allvar, visa ord är att det är samma älskade häst man åker hem med som man åkte dit med).

Utställning blir man som allt annat bättre på med övning :)
 
Kort om riksen: Galet roligt med så mycket fina ponnyer på samma plats, trevliga och hjälpsamma människor samt strålande väder. Gedion var jätteduktig och jag var helt lyrisk över min älskade ponny när jag kom hem.

Långt om riksen:

Jag var ju kräknervös mer eller mindre på morgonen, det visade sig dock vara helt onödigt. Först deltog vi i engelsk ridklass, open ridden. Visade sig att tidsbedömning på ridklass var JÄTTESVÅRT så det blev mer väntan än vad vi trodde. Men det blev vår tur, vi var tredje och sista ekipage i ringen. Den gemensamma ridningen kändes rätt bra faktiskt :) Den enskilda ridningen däremot var inte mycket att hurra för, vi körde kamelform hela mönstret igenom. Visningen för hand gick helt ok. Vi slutade på tredjeplats, vinnare var Kulan Kavat RC90. Jag är sannerligen inte besviken för detta, de andra ponnyerna var jättefina och vi fick bra kritik med oss:

Ridning i grupp: Väl ridet.
Ridning enskilt: Lydig, ngt markbunden.
Visning vid hand: Väl visad, god typ, välbenad.
Allmänt intryck: Välbevarad, visad i fint skick. Trevlig ponny!

Domaren påpekade också att det var tre ponnyer med väldigt tydlig könskaraktär som tävlade. Det syntes verkligen att det var en hingst, ett sto och en valack. (Stoet var Casey RC1487 för den som är nyfiken).

Givetvis lyckades dragkedjan på min ridstövel gå sönder under ridklassen, så jag fick lånat lite eltejp av boxgrannen och tejpade fast stöveln runt fotleden... Problemet var bara att jag får såna skav av stövlarna, därför går jag aldrig i dem annars utan har dem bara när jag rider. Nåja, nu fick jag helt enkelt bara överleva med dem på en längre stund. Däremot skippade jag att gå banan eftersom det kändes som att det hade börjat blöda på ena fotknölen redan.

Så var det dags för WHP, novice. Vi var nio ekipage i min klass, kul att Gedion inte var äldst med råge då det var en ponny -94 med också. Först visade vi i grupp där han återigen kändes fin. Därefter blev det hoppning. Jag var återigen oerhört nervös, visste inte heller om jag skulle vara lättad eller få mer prestationsångest av att de första ekipagen lekande lätt tog sig runt banan :p Det blev vår tur till slut i alla fall, visade honom det valbara hindret med vattenmattan, galopperade på och red an på första hindret. Gedion började stanna flera meter innan... Så ett stopp blev det. Eller avsaktning kanske snarare... Men, jag tänkte att såhär ska det väl ändå inte gå, tog en kortare väg emot och hjälpte till med ett spöpet på bogen. Gedion hoppade även om det blev en rivning. Resten av banan blev bara bättre och bättre. Där jag blev osäker löste han allt och där han tvekade red jag på bra. Vi hoppade vattenmattan utan större problem också, det fanns en oxer att hoppa istället om man ville men jag tänkte att det var lite kvitta vilket. Jag tyckte oxern var lite läskig och Gedion tyckte vattenmattan var lite läskig. Så jag valde vattenmattan för att försöka imponera lite på domarna ;)

När vi skrittade i ringen efter att alla hoppat meddelade domaren att det skulle bli fem placerade, resten skulle dela på sjätteplatsen. Jag tänkte att det skulle vara roligt att vara bland de fem kanske, men var mest nöjd med att vi genomförde banan. Hade jag bara ridit an bättre på första så hade han garanterat hoppat det med. De ropade upp ettan, tvåan, trean, fyran och vid femman sa domaren "och på femteplats har vi klassen gentle..." Typsikt, inte jag. Nåja, jag är nöjd ändå :) tänkte jag. "klassens gentleman, Petersborg Gedion, han är alltså 23 år". Nämen! Det var ju vi. En mycket stolt matte! Även om felen inte direkt räknas så var vi den "enda placerade" av de med hinderfel. Roligt! Och bra kritik även här:

Ridning i grupp: Snäll och bussig ponny som gör det han ska.
Ridning enskilt, hoppning: Ngt tveksam i starten - tar sig, bra taxering, visar bra ökning.
Allmänt intryck: Väl visad!

Vi spolade av honom efter båda ridklasserna i hopp om att försöka behålla honom vit (nästa gång vill jag ha en med samma färg som @LadyCovergirl har på Keso!). Sprayade och grejade. Gedion som avskyr att bli badad och sprayad på.

Så var det slutligen dags för utställningsklassen. Vi var två stycken i klassen för valacker 9 år och uppåt. Den andra (Gräns Tabasco) har visats två gånger tidigare med 40 poäng och guld (om jag inte minns helt tokigt) så en hedrande andraplats var väl ganska säkert. Den visades först och sen var det vi. Jag fick lite problem att ställa honom bra, han ville gärna stå med bakre frambenet långt in under magen men det fick bli vad det blev litegrann. Skritten kändes bra, traven var lite slö (inte så konstigt med tanke på två ridklasser, värmen och en matte som också började bli trött). Mycket riktigt placerade domarna den andra ponnyn som segrare i klassen, 39 poäng och silver. Han blev även valackchampion sen. Vi fick faktiskt också silver med våra 37 poäng :)

Typ: God rastyp, något kortlinjerad - 8
Huvud, hals, bål, kors: Vacker huvud (jag vet :love:), ngt kort hals, liggande bog, ngt kort musklat kors - 7
Extremiteter: Harmoniskt benad, tåvid fram - 7
Skritt: Aktiv, taktmässig - 9 (:eek::love:)
Trav: Taktmässig, markbunden, kort - 6

Längst ner på protokollet står det också: Väl bibehållen!

Jag vet ju att 37 inte är fantastiskt poäng men jag är ändå jättenöjd. Eftersom han inte är ställd förut så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. 9 på skritten känns så himla roligt! Det var faktiskt bara en ponny till (Holmtebo Snowdrop) som fick 9 på skritten. 6 på traven var ju inte lika exalterande, men nästa gång jag visar (för jag siktar på nån mer gång :D) så blir det inte så mycket ridning innan utan att han är lite piggare och fräschare (plus att matte nog ska ta tag i det där med löpträning). Kanske kan få upp den till 7 då :)

Världens längsta inlägg, men som ni förstår så hade jag fantastiskt jäkla roligt! Kommer definitivt försöka åka på riks fler gånger. TACK TACK TACK till alla er som peppat mig att ställa upp!

Jag åkte dit på söndagen också, fast utan Gedion då, för att kika på de andra klasserna samt hjälpa @Kjerulfia med sin fining (och liiiite lite med hopp om att typ inga andra gamla ponnyer skulle vara där så Gedion hade chans på veteranpriset, det gick dock till Mindy Might RC1466 som fick 98788=40 poäng och guld).

Jättebra jobbat! :banana: (Och ja, gul är en utmärkt färg! :D )
 
@Pancakes: GRATTIS! och så kul att ni hade roligt. En utställning SKA vara rolig (har sett alldeles för många som tar det på för stort allvar, visa ord är att det är samma älskade häst man åker hem med som man åkte dit med).

Utställning blir man som allt annat bättre på med övning :)

Tack :D Det kändes väldigt avslappnat och trevligt på plats, dessutom hade vi egentligen inget att förlora. En gammal valack är inte hela världen om han inte faller domarna i smaken liksom. Och det är verkligen kloka ord. Läste på ett annat forum något i stil med "kom ihåg att domarna inte ser hur roligt du har med din ponny hemma". Nä, det är SÅ himla roligt med en ponny som ställer upp på det mesta hans matte hittar på!
 
Det var riktigt kul att vara på Riksen, att se alla fina ponnysar och träffa trevliga nya och välkända människor och andra som man tidigare bara har konverserat med på internet som @Pancakes.

Melody har jag nu döpt om till ponnyn som inte kan stå still. Jag känner fortfarande av i högerarmen efter att försökt få henne att stå på en och samma plats när hon visades för domarna i sin utställningsklass. Det får kanske bli kedja på premieringen, hm, för hon blir bra stark. Det har funkat fint när vi tränat på hemmaplan, men borta finns det ju SÅ mycket annat att titta på eller bli orolig över. Varför måste man stå stilla då?
Jag hade ju kanske hoppats lite på Color Cup eftersom Melody är brun, men det får bli vi en annan gång.
Melody fick 38 poäng och silver, en poäng mer än på uställningen i Norrtälje i våras.
 
Igår var ponnyn mycket billig. Betedde sig som jag vet inte vad. Hon var fin och följsam när vi kryssade runt bland de krokiga och steniga stigarna, en klar förbättring sedan i våras, men så fort vi kom ut på öppen mark började hon konstra sig och allt var farligt och bara jätteotäckt. Fick henne iallafall att trava runt på den STOOOOORA volten ett varv helt normalt. Det var många försök innan det funkade, och då ingick att man lättade på både fram och bakbenen, bara för man kan. När vi kom till stallet var hon alldeles sjöblöt av svett. Inte för att hon hade jobbat otroligt jättemycket utan för att hon hade hetsat upp sig så in i bänken.
Nästa steg blir att ta ut equiterpeften och sedan åka och kolla sadeln. Hon ger ju ett spänt intryck på utställningarna, senast skrev de till och med spänd över bogen, så lite akupunktur och magnet kanske gör susen. Sadeln behöver jag kolla vilket som, denverkar ligga bra, men eftersom den är utprovad till Gittan så blir det bra att göra en check. Om inte annat vill jag ha en dressyrsadel också.

Det var Hadiraija festival i byn igår, så jag som bor på landet alldeles utanför hade första åhörarbänk från balkongen. Så nu har jag hört både Loreen och Crucified barbara och några till så där på lite håll. Fågelvägen var det inte mer än kanske 1,5 km till festivalplatsen. Det var iallafall en märklig känsla att rida i skogen med fullt ös medvetslös-musik och full festivalyra runt omkring sådär runt 7 på kvällen.

Idag hade jag tänkt att ta ett skrittdressyrpass på banan. Kanske med inslag av trav om hon sköter sig. Vi måste ju ta oss igenom den här perioden.
 
@Kjerulfia Åh, tråkigt när det blir så. Hoppas passet igår gick bra i alla fall! :)

Ja det är trist när det bara går åt skogen. Idag tog vi en skrittur med sällskap och ponnyn var lugn och avslappnad hela tiden, precis som hon varit i Småland.

Nu har jag också bokat in första träningen för hösten. I våras kände jag att det inte riktigt funkade med ordinarie tränaren, som jag gillar annars, så nu ska jag testa med min gamla ridlärare ett tag i höst och se om det lossnar.
 
Hu.
Nu har vi ridit en helgkurs för nya dressyrtränaren. Eller jag red en dag och andra dagen tömkörde jag för då roade sig min mage med att vända ut och in på sig hela dagen.

Idag har vi varit på kvalitets i Timrå och skrapat ihop 77786 exteriört, 77 löshoppning och 767 7 gångartsprov uppsuttet.

Jag och husse fick visa själva :eek:

Nästa helg är det två LC:1 på schemat. Galoppen är inte redo men vi kör ändå.
 
Min Rödluva Briar har varit utlånad till kompisar under vintern och våren men är nu hemma igen sedan ett par veckor tillbaka. Han var inte värst mycket använd under lånetiden.
Roligt att känna att det bara var att sitta upp och fortsätta där vi var.
Igår testade jag honom på westernstång och enhandsridning, hans bett är fortfarande hos mina kompisar men snodde ett från en annan häst och det bettet var han tydligt nöjd med.
Trevlig form, trevlig lydnad även om vänsterbogen kom ut lite väl mycket när jag red skänkelvikning i trav på en hand, behöver fundera på hur jag ramar in i de situationerna.
Dags att jobba in galoppombytena, vilket jag behöver göra på träns, för att sedan kunna starta honom förhoppningsvis på B-nivå nästa år.
spinn-tekniken behöver också förbättras om vi ska tåla reining, men det är ju bra att ha något att träna på.
 
Vi tävlade helgen som var, höstens första tävling :)

Vi red förklass LB:1 i allsvenskan div II, så att ekipagen generellt skulle vara bättre än på de tävlingar vi ridit under våren var ingen överraskning. Målet var således verkligen inte att ta placering, utan att rida på procent vi kunde vara nöjda med. Hade världens sämsta uppladdning med dåligt ridpass, glömda saker och alldeles för lite sömn. Själva tävlingen gick dock helt okej, han var riktigt fin på framridningen men på banan blev han SÅÅÅÅ matt (trots kort framridning med fokus på kvickhet) och jag fick rida för kung och fosterland typ. Men en del grejer blev riktigt bra. Det bästa var halten när man vänder över ridbanan. Bästa halten vi någonsin gjort. Jag var skitnöjd! Tills jag kom ihåg att det inte skulle vara nån halt där :banghead: Men jag är fortfarande nöjd över den, typ bästa halten vi gjort på tävling :D Vi slutade iaf på 63, nånting % och det var jag nöjd med.

I veckan ska vi rida för tränaren igen, sen tävlar vi 19:e och 26:e. Tänkte hinna dra fram klippmaskinen innan dess.
 
Lite uppdatering.
Hade höstens första träning för nästan två veckor sedan. Den var bra och lärorik. Eftersom jag tyckt att ordinarie tränaren inte riktigt funkade för Melody under våren så kontaktade jag min gamla ridlärare. Kan vara bra med omväxling och lite nya infallsvinklar.

Melody har haft svårt för att slappna av och tjorvat ihop rejält ibland, så nu har jag projekt felsökning. På träningen kom det fram att Melody tjurar ihop när jag lade till skänkeln (inte något jag tänkt på) så nu gäller det att träna på att rida med sätet och ha still skänkeln. Hon har börjat slappna av i skritt, så nu kan hon skritta energiskt men inte spänt. Ett steg i rätt riktning.

Igår tömkörde jag i brist på passande sadel, och hon fick trava över en upphöjd bom på 10 cm. Höger varv var hon riktigt fin i, men i vänster blev hon jättespänd, ville inte skritta alls och visade tydligt sitt missnöje. Eftersom hon är så pass grön har det varit svårt att veta om protesterna beror på att hon inte förstår eller för att det är något som inte är som det ska.
Nästa vecka kommer equiterapeften ut, så får vi se vad hon säger. Min gissning är låsning i rumpan och vänster bog. På utställningarna i år är det något som har noterats på olika sätt, men det har varit ganska konsekvent. I traven: Kort alt. spänd bak och spänd bog har funnits med bland kommentarerna.
På lördag ska jag iväg och kolla sadeln, tror inte den sitter hundra på henne. Tidigare i år har den verkat ok, men nu blir det skav på pälsen där det inte märkts något förut. Förhoppningsvis kommer jag tillbaka med en justerad hoppsadel och en ny (eller bättre begagnad) dressyrsadel.
 
Ni andra här som haft era maror sen dom var småttingar, när började era bredda sig lite? Zimba är sån jäkla liten räka:p lååånga smala ben och jättesmal över bogarna(men drar ändå xvid i bom), liten spinkig rumpa och allmänt tanig utan att vara mager. Har gjort en ordentlig foderstat med mycket protein och tänkte satsa på att han får skritta mycket över stock och sten i skogen i höst. Fått höra från flera håll att han är så "nätt och feminin":o och det vill jag ju inte:angel: Har kollat gamla bilder på Zacke och på hans tid tyckte jag inte att han var speciellt grov men när jag kollar nu så ser han riktigt rejäl ut jämfört med min lilla spink:D
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 890
Senast: Fibusen
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
25
· Visningar
1 557
Senast: Sasse
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
11 12 13
Svar
253
· Visningar
5 910
Senast: farin
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
2 052
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp