Container till gödsel.

golden_tinka

Trådstartare
Nån som vet hur mkt en container till hästgödsel rymmer?
Deras mått?
och kostnad per tömning?
kostar det nåt att ha containern stående?
är det tak på/ behöver den stå under tak?

många frågor som jag hoppas nån har svar på!:)
 
Sv: Container till gödsel.

* Storlek beror helt på vad man beställer.
* Tömning beror på från vem man beställer, hyra för containern per månad tillkommer också.
* vi har växlarflak som hämtas ungefär 4 ggr/år
* inget tak, står öppet (varför skulle man ha tak? det har väl ingen gödselstack?)
 
Sv: Container till gödsel.

okej, kan du inte svara på vad just du betalar?
att det är olika på olika firmor förstår jag med, men vill gärna skapa mig en uppfattning om ca pris!

Tak finns det på många gödselstackar!:)
 
Sv: Container till gödsel.

Har aldrig sett gödselstack med tak, med tanke på värmeutveckligen tycker jag det känns som en dålig idé (har man sett en gödselhög ta fyr behövs inte mycket fantasi).

Tror det går på 500 kr/månad i hyra, och 3000 kr/tömning. Priser exkl. moms.
 
Sv: Container till gödsel.

Hej. I vår kommun kostar det exakt 208:-/ton + moms för att tömma gödsel.
Vi har vart inne på att hyra flak, men det blir nog inte så.
Vi skulle betala 100:-/månad för hyra av flak som är på 10 m3. MEN det stora menet min man jobbar för detta åkeri som kör dessa och han kör runt dem hela dagarna :) så det är ett special price!
 
Sv: Container till gödsel.

Bor i gamla skaraborg och min far byggde nytt stall för 3 år sedan. Inspektören sa då att det var lika bra attt han satte tak över gödselplattan för det skulle så småning om bli krav på detta. Vilket han gjorde och sedan har han aldrig mer hört något om det :( Men taket sitter där det är nu.
 
Sv: Container till gödsel.

Ja, jag har också funderat på brandrisken, men har containern (utan tak) en bit ifrån stallet.Funderar dock på tak då tömningen kostar/ton och vid monsunregn som i somras och under vintern med all smält snö så blir det iaf för mig en högre vikt=högre kostnad.

Min månadshyra är 513:-
Tömning mellan 3300-5700:- varav frakt till tippen 1700:-
(inkl moms).

Svindyrt. Skulle gärna ha en annan lösning menb både jag och gubben har tummen mitt i då det gäller bygga platta, och just nu finns inte pengar till att anlita ngn heller. Vill inte ta ett "smålån", så läget är som det är, även om jag vet att jag skulle tjäna på det i längden...
 
Sv: Container till gödsel.

Vi betalar inte per ton utan per tömning. Killen som sköter gödseln åt oss tar tillvara den själv på platta.
 
Sv: Container till gödsel.

Här betalar vi 2000 i hyra/år o 1000kr/ tömmning för en lastväxlare. rymmer kanske 12m3.

du kan dock köpa en gammal sdn för en tusenlapp.

Täck den på vintern. snön kan fylla den helt o dessutom så fryser det fast o man får tillbaka den halvtömd.:mad:

Har man torv kan man göra en deal med ngn bonde/ gödselförsäljare.

De kan oxå sälja torven i lösvikt- billigt.
 
Sv: Container till gödsel.

vi betalar 650 kr/månad för 22-25 m3 container
Tömningen kostar 1350 kr/tillfälle
Sen är det frakt på 1000 kr/tillfälle
priserna är utan moms
Då får vi papper på att det är godkänt för miljö och hälsa i kommunen.
 
Sv: Container till gödsel.

*delvis knapplån*
Tack alla för era svar!
Verkar vara ganska stor skillnad på kostnader!:)
Men det verkar verkligen som om det kostnadsmässigt sett lönar sig att gjuta platta istället, så jag lägger nog pengarna på det!:laugh:
 
Sv: Container till gödsel.

Absolut lönar det sig att gjuta platta!

Tyvärr har vi inte det alternativet eftersom det inte är vår fastighet, annars hade det varit gjort för ett år sedan.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 226
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
614
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Hazel
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp