Corgi-tråden!

Fastnade för corgi efter att ha läst alla SKK:s rasbeskrivningar. Alla.
Jag hade innan en schäfer/BC-korsning som var en ljuvlig dam, och mest erfarenhet av vallare.
Ville ha:

Frisk
Mellanstor hund
Lättskött (ingen alls typ) päls
Följsam
Kaxig
Framåt
En uppfödare jag gillar
En omplacering runt året
Helst tik

Kollade även försäkringspremie hos agria som jämförelse.

Prickade allt efter tips från @FrauleinLeo som hittade annonsen jag föll för.
Klickade med hund och uppfödare, tyvärr råkade vi ut för hemsk olycka och blev hundlösa snabbare än vi kunnat ana.
Bibehöll kontakten med uppfödaren som verkligen stöttade oss (fodertik dessutom) och ställde mig i kö för valp (utan att berätta för partnern). 6 månader senare flyttade fina Dåren hem till oss.
 
Här är en till som verkligen fastnat för rasen, trots att jag aldrig träffat någon :o Blir, genom Buke främst, mer och mer sugen på en Cardigan när det väl blir hund :D Tycker allt ni skriver (och även det jag läst på Skk) verkligen låter som en hund för mig! Kanske får se till att träffa några först bara :angel:

Men jag kommer definitivt stalka denna tråden :D
 
Tack för svar i tråden

(Jag har en hund med lång rygg, korta ben och en rörelsestörning, som ofta avskrivs med hans byggnad :rage: Så jag spar på info, gnager statistik och kollar hundar)
 
Ååååh jag ÄLSKAR corgis! Gick igenom en LÅNG period som corgiberoende men maken totalvägrade en kortbent hund så det blev en lappis... Men nu blir jag ju jättesugen på en corgi igen! Såg en så HIMLA snygg cardigan för ett tag sen, det tog liksom ett tag för mig att förstå att det var en corgi eftersom den var så sjukt smäcker och sportig i kroppen. Åh. :heart

Är det stor skillnad mellan pembroke och cardigan? Har fått intrycket att cardigans har lite mer klös och motor i sig men jag har även läst den exakta motsatsen :confused:
 
Ååååh jag ÄLSKAR corgis! Gick igenom en LÅNG period som corgiberoende men maken totalvägrade en kortbent hund så det blev en lappis... Men nu blir jag ju jättesugen på en corgi igen! Såg en så HIMLA snygg cardigan för ett tag sen, det tog liksom ett tag för mig att förstå att det var en corgi eftersom den var så sjukt smäcker och sportig i kroppen. Åh. :heart

Är det stor skillnad mellan pembroke och cardigan? Har fått intrycket att cardigans har lite mer klös och motor i sig men jag har även läst den exakta motsatsen :confused:

Ack, den eviga frågan... :angel:
Svårt att veta vad som är fakta och myter i allt som sägs kring raserna. Nu finns det förvisso fler cardigans än pembroke, men de som tävlas inom lydnad och bruks är nästan uteslutande cardigans. Blandat inom rallyn. Jag upplever att de köpare som drar mer mot sällskapshållet, också drar mer mot pembroke (med risk för skit från de som har pembroke :D). Kan även ha att göra med pembrokens mer rävsöta look. Jag har flera gånger hört att det finns spets inblandad i pembroken, och collie i cardiganen. Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte, men jag upplever iaf min cardigan som lättlärd med god samarbetsvilja och arbetslust. :)
 
Ack, den eviga frågan... :angel:
Svårt att veta vad som är fakta och myter i allt som sägs kring raserna. Nu finns det förvisso fler cardigans än pembroke, men de som tävlas inom lydnad och bruks är nästan uteslutande cardigans. Blandat inom rallyn. Jag upplever att de köpare som drar mer mot sällskapshållet, också drar mer mot pembroke (med risk för skit från de som har pembroke :D). Kan även ha att göra med pembrokens mer rävsöta look. Jag har flera gånger hört att det finns spets inblandad i pembroken, och collie i cardiganen. Hur mycket sanning som ligger i det vet jag inte, men jag upplever iaf min cardigan som lättlärd med god samarbetsvilja och arbetslust. :)


Pembrokes är ju dessutom ofta hälften så stora dom en cardiganhane modell större. Det jag fått höra är att det finns Collie i cardigan, spets i pembroke.
Utifrån det kan man ju dra slutsatser om lynne och skillnader.
 
Såg precis en bild på en sjukligt fet pembroke :cry:

Inte helt ovanligt med småtjockisar. Corgis i USA däremot verkar per automatik vara enormt feta. :( Det är "gulligt". Inte helt ovanligt att folk frågar om rasen just efter att ha sett feta pembrokes i amerikanska klipp.
 
Och jag mötte en hel flock på typ 7 Cardigans när jag skulle in på mässan idag :love:, samt att jag smög förbi rasmontern flertalet gånger. Det är verkligen en ras som växer ju mer en läser/ser om den tycker jag. Både jag och min vän stod länge och beundrade alla corgisar vi såg, så coola (Och ska jag någon gång byta ras känns det som ett mycket rimligt alternativ :D)
 
Amen tusan, jag som inte lyckas lägga in bilder på min corv! Ni kan se honom på profilbilden och så har jag väl några bilder i albumet. Annars finns han på Insta :P *fullkomligt oteknisk*

Han heter Floke, är snart två år och född i Norge. Mina krav på hund var att den skulle vara robust för att hänga i stallet långa dagar alla dagar i veckan (jobbar med hästar). Jag har alltid haft rottweiler innan, men min dåvarande pojkvän var rädd för hundar, och stora hundar generellt. Han ville ha en fralla, men icke sa jag! Då lyckades han komma över corgi på 9gag och jag tänkte att det bara är en fet amerikanare. Men sedan läste jag på mer om rasen och vi åkte och hälsade på två uppfödare, en pembroke och en cardigan. Vi fastnade mest för cardigan, och ett par månader senare fick vi vår lilla valp med stora öron.

Floke fick haka på i stallet från vecka 12 och har hängt med på alla ridturer, körturer (fast när han var liten fick han åka i ryggsäck när det blev för långt). Han har lärt sig vilka hästar han kan umgås med, har blivit BÄSTIS med min unghäst. Han är bundis med katten och har blivit stallets maskot.

Visst har han fått sig ett par kängor av hästarna, när han blivit för modig och nypt dem i benen eller skällt på dem. Men han har lärt sig av det, och det är jag glad för.

Jag älskar honom av hela mitt hjärta, och rekommenderar många aktiva människor att skaffa corgi, men jag själv kommer aldrig skaffa en igen. Jag skulle vilja träna mer lydnad och Floke tycker väl att det är kul i fem minuter om det finns ost till belöning, men annars finns det andra roligare saker att hitta på. :)
Men han får mig att skratta varje dag, och jag ångrar inte en enda sekund att jag valde honom! :heart
 
Det var allt en ovanligt långbent corgi du har där. :D

Det är en hund där också ;) Bläckis kanske behöver glasögon? :) :p

depositphotos_58832187-Fun-octopus-in-glasses.jpg
 
Jag har precis bokat corgivalp! Blev en trefärgad Pembroke-hane, "leverans" i början på februari. Kommer från schäferfamilj men ville ha nånting lite mindre till mig själv, men med mycket tåga i som jag kan ha med i stallet. Fick se båda föräldrarna hos uppfödaren och hoppas det blir en fin en! Pappas schäfer ska gå brukssök sen men är bara valp än och corgin får nog prova lite av varje. Sugen på rallylydnad!
 
Det var förresten mycket folk kring den rasklubbens monter. Intresset för rasen verkar stort.
Ja men verkligen! Tycker det var en av de mest välbesökta montrarna igår, Känns som om allt fler får upp ögonen för Corgi?! Vilket väl är både bra och dåligt antar jag?

De har ju lite utseendet emot sig rent söthetsmässigt tänker jag?
 
Ja men verkligen! Tycker det var en av de mest välbesökta montrarna igår, Känns som om allt fler får upp ögonen för Corgi?! Vilket väl är både bra och dåligt antar jag?

De har ju lite utseendet emot sig rent söthetsmässigt tänker jag?
Ja, de kanske ser för söta och käcka ut för sitt eget bästa. :meh:
 
Hakar på tråden nu, bättre sent än aldrig ;)
bReCknV.jpg

Här har vi (en till synes måttligt imponerad :D) Frej! Han är vår Cardigan hane på nästan 10 månader. Han blev större än sina föräldrar och ligger nu på 16 kg trots att han är rätt så slimmad. Han är verkligen en Cardigan av större modell. Han är mycket lättlärd när han känner för det, men kan vara envis som en åsna om han är på det humöret :o. En riktigt fin "on/off" knapp har haft sedan ca ett halvårs ålder, innan det var det massvis av passivitetsträning som stod på agendan. Han är ingen hund som gosar med en konstant utan ligger max på ens fötter och myser eller tuggar ben. Jag känner verkligen att han blir trevligare och trevligare för varje månad som går, trots att han befinner sig i tonåren. Just nu går vi en kurs för hundar i slyngelåldern eftersom hans fokus på mig kan åka ut genom fönstret om han stöter på en rolig hund eller en intressant lukt... Men vi jobbar på det :up:. Sedan har vi kört lite spår också vilket han tycker är väldigt roligt, samt lite "nosework" på hemmanivå. Den här typen av aktivering gillar han verkligen.
Det jag sökte var en framåt hund som vill hänga med på det mesta. Som förstagångsägare önskade jag mig en hund som var relativt okomplicerad men ändå med lite arbetsvilja så att vi kan testa på lite ett som annat inom hundvärlden. Jag känner att corgi var ett lyckat val, han matchar min aktivitetsnivå rätt bra. Vi brukar köra en "speciell" aktivitet per dag, det kan vara så enkelt som att köra ut till skogen och busa där till att gå på kurs. Annars promenerar vi mest i grannskapet och kör några korta träningspass hemma med trickträning, nosework eller något annat kul. Då är han tyst och snäll resten av dagen ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp