Bukefalos 28 år!

Corgi-tråden!

Pemmarna är definitivt de som ligger i störst risk för "rasboom". De är mindre och "sötare", men cardigan kan ju vara blm med blå ögon, det lockar många något enormt. Fluff börjar ju också bli något som i princip är efterfrågat.

Jag hoppas att våra duktiga uppfödare står pall och inte viker sig för frestelsen bara för att raserna börjar gå upp i popularitet. Jag tycker dock att det är tråkigt att folk mest får upp ögonen pga alla "roliga" videor/bilder från framför allt USA där man i princip bara ser överviktiga giganter till hundar.

Den där rasboomen är jag ganska orolig för så jag är inte så förtjust i att corgin börjar bli populär. Det skulle vara ganska synd om båda raserna blev sönderavlade och förstörda som till exempel schäfern.
 
Jag vet inte vad ni tycker, men min uppfattning är ändå att vi är ganska förskonade ändå när det gäller Cardigan-aveln hittills, som väl är den jag har koll på.
Vi har ju några uppfödare som är "lite speciella" (:angel:), men det är ju ingen som medvetet avlar fram hundar med defekter eller ofördelaktig konstruktion.
Det finns ju uppfödare som inte har så bra koll och råkar föda upp en kull med t ex flaxiga armbågar, men inte till den grad att det påverkar hundens liv.

Däremot har vi mentaliteten, och den tror jag vi måste vara rädda om. Träffade en tjej för ett par år sedan som köpt en Cardigan att utbilda till vårdhund. Hon hade labbar som hon jobbade med, men en Cardigan vore ju smidig att ta med sig och de hon träffat hade passande mentalitet. På den tiden fick man vänta ett tag på en valpkull, och den här tjejen fick tag i en väldigt socialt osäker valp från en uppfödare som valt att avla på en tik som skyggat för domare på utställning.
Hon älskade sin hund, men vårdhund blev den inte. :(
Däremot är måste jag ju säga att jag inte träffat några hundar som varit så förutom den hunden och dess mamma, men det är ändå två för många. Det förekommer ju variationer i rasen med försiktigare och tuffare individer, men de brukar ju vara stabila nog att kunna leva ett normalt hundliv. Jag hoppas på att fler uppfödare börjar uppskatta BPH, så att valpköparna åtminstone får en chans att ha en aning om vad de köper. Och så att vi helt plötsligt inte står där och har mentalitetsproblem inom rasen.
 
Jag blir lika illa tills mods varje gång jag ser feta hundar, men kanske lite extra mycket då corgis som är en så pass aktiv ras! De ska inte vara feta! Var inne på någon amerikans corgiprofil på Insta för ett par månader sedan, varav en person hade kommenterat en bild på en tjockis-korv och frågat om de behöver mycket motion, varav ägaren till kontot hade svarat "nej då, absolut inte, bara tre-fyra promenader om dagen runt kvarteret duger gott!"
Jag var tvungen att rycka in och svara att corgi visst behöver en hel del motion för att må bra, precis som de flesta hundar, men att de faktiskt är vallhundar som behöver sin fysik för att må bra. Tyvärr svarade bara flera amerikanare att deras hundar inte alls behövde motion, de mådde hur bra som helst. Dessutom var de inte särskilt feta heller. SUCK. :banghead:


I och med att raserna blir mer populära hoppas jag verkligen att uppfödare börjar värdesätta mentalbeskrivning mer. Jag har mött många corvar som är alldeles sönderstressade och hispiga - inte alls så som corgi ska vara.
 
FB_IMG_1480014286924_zpstfxcygnc.jpg

IMAG0071.jpg


Det här är Puffan. Ett långhår som är brindle trots att hon ser chokladbrun ut. Puffan fyller sex år i maj och är en ren sällskapshund. Hon hänger med på det mesta i vår vardag och är ganska aktiv då jag även har en Schäfer av sportlinjer. Vi kör en timme fys varje morgon och Puff springer glatt framför cykeln/kicksparken eller gör sitt bästa för att hålla schäfertempo i skogen. Spårar jag tävlingshunden får även hon ett spår, men intresset är verkligen sådär. Säkert ett gott spårintresse för att vara Corgi, men att det är en sällskapsras märks. Å andra sidan behöver hon inte vara en fenomenal spårhund.

Hon får också springa lite agility när jag kört lydnad med Schäfern och tid finns. Några lydnadspass då och då blir det också, men efter 10 minuter har hon tröttnat och orkar inte hålla ihop. Det är nerverna på utsidan, verkligen.

Överlag är det en glad och lättsam hund som tycker om att vara nära och helst ligga ovanpå mig. Pigg och aktiv, men inte krävande. Rätt ljudlig jämfört med vad jag är van vid, men tyst för att vara Corgi. Tyvärr rädd för barn, lite mesig överlag samt skotträdd, men hunden har också fina avreaktioner i övrigt. Hon har sällan något kvarstående. Lek och kamp så det räcker och blir över för en sällskapshund. Dock svaj på nerverna, som sagt, vilket visar sig i spring när hon blir upphetsad och omriktade beteenden. Hon kan nypa till en. Inte speciellt förtjust i okända hundar heller, men får hon hälsa är hon en mjukis som gärna leker.

Puffan är min första och troligtvis min sista Corgi. Inget planerat köp utan jag fick henne av en dåvarande vän som är uppfödare. Hon hade en något tuff start i livet med besök på djursjukhus endast några dagar gammal. Det i kombination med flera exteriöra fel (fluff, färg och överbett) gjorde att hon hamnade här. Jag avgudar min lilla Puff och hon är den jag kommer sörja mest när hon går bort, men jag vill aldrig mer ha en hund som är skotträdd. Puffan är den första och det suger fett. Hädanefter håller jag mig till raser jag vet är avlade på skottfasthet.
 
Den där rasboomen är jag ganska orolig för så jag är inte så förtjust i att corgin börjar bli populär. Det skulle vara ganska synd om båda raserna blev sönderavlade och förstörda som till exempel schäfern.

Nej, det är inte jag heller så förtjust i. Jag tycker det är "lagom" så som det ser ut just nu. Jag tycker mig ändå se ganska stora risker redan nu med bl a alltför stora hundar, och bröstkorgar som slickar backen. Om de korta benen ska hålla livet ut måste man se upp med den övriga konstruktionen och inte avla alltför mycket på väldigt stora hundar.
 
Jag vet inte vad ni tycker, men min uppfattning är ändå att vi är ganska förskonade ändå när det gäller Cardigan-aveln hittills, som väl är den jag har koll på.
Vi har ju några uppfödare som är "lite speciella" (:angel:), men det är ju ingen som medvetet avlar fram hundar med defekter eller ofördelaktig konstruktion.
Det finns ju uppfödare som inte har så bra koll och råkar föda upp en kull med t ex flaxiga armbågar, men inte till den grad att det påverkar hundens liv.

Däremot har vi mentaliteten, och den tror jag vi måste vara rädda om. Träffade en tjej för ett par år sedan som köpt en Cardigan att utbilda till vårdhund. Hon hade labbar som hon jobbade med, men en Cardigan vore ju smidig att ta med sig och de hon träffat hade passande mentalitet. På den tiden fick man vänta ett tag på en valpkull, och den här tjejen fick tag i en väldigt socialt osäker valp från en uppfödare som valt att avla på en tik som skyggat för domare på utställning.
Hon älskade sin hund, men vårdhund blev den inte. :(
Däremot är måste jag ju säga att jag inte träffat några hundar som varit så förutom den hunden och dess mamma, men det är ändå två för många. Det förekommer ju variationer i rasen med försiktigare och tuffare individer, men de brukar ju vara stabila nog att kunna leva ett normalt hundliv. Jag hoppas på att fler uppfödare börjar uppskatta BPH, så att valpköparna åtminstone får en chans att ha en aning om vad de köper. Och så att vi helt plötsligt inte står där och har mentalitetsproblem inom rasen.

Jag tycker också att läget om cardigan känns "under kontroll", så att säga. Pemmarna däremot blir spännande att se om sisådär 5-10 år. Jag skulle tro att de kommer gå om cardigan i popularitet ganska så raskt.

Tråkigt för tjejen. :( Lasses helbror är vårdhundselev, överlag tycker jag absolut att de cardigans jag träffat varit trevliga och stabila. Jag har sett en med en reaktion jag inte uppskattade (som nog ingen uppskattade) men jag hann inte se vad som ledde till reaktionen.

Mentaliteten är ju definitivt vad som ligger i riskzoonen om rasen växer sig större alltför snabbt. Brukar alltid trycka för BPH/MH oavsett ras, det är så himla nyttig kunskap och ett bra sätt att utvärdera aveln mentalitetsmässigt. Hälsomässigt tycker jag att det är desto svårare, med alla diskussioner om HD/ED-röntgen och liknande.
 
Jag blir lika illa tills mods varje gång jag ser feta hundar, men kanske lite extra mycket då corgis som är en så pass aktiv ras! De ska inte vara feta! Var inne på någon amerikans corgiprofil på Insta för ett par månader sedan, varav en person hade kommenterat en bild på en tjockis-korv och frågat om de behöver mycket motion, varav ägaren till kontot hade svarat "nej då, absolut inte, bara tre-fyra promenader om dagen runt kvarteret duger gott!"
Jag var tvungen att rycka in och svara att corgi visst behöver en hel del motion för att må bra, precis som de flesta hundar, men att de faktiskt är vallhundar som behöver sin fysik för att må bra. Tyvärr svarade bara flera amerikanare att deras hundar inte alls behövde motion, de mådde hur bra som helst. Dessutom var de inte särskilt feta heller. SUCK. :banghead:


I och med att raserna blir mer populära hoppas jag verkligen att uppfödare börjar värdesätta mentalbeskrivning mer. Jag har mött många corvar som är alldeles sönderstressade och hispiga - inte alls så som corgi ska vara.

Amerikaner har ju en helt annan syn på hundar än vad vi har här i Sverige, oavsett ras. Räcker ju att kolla på CM :angel: för att konstatera det, där många hundar är gravt understimulerade, framför allt motionsmässigt (att han ens måste rekommendera promenader som "problemlösning" är ju helt sinnessjukt). Även hullmässigt skiljer det sig väldigt mycket åt - här är vi vana vid att skönja revbenen, i USA har ju många hundar knappt midja. Beklämmande.

Tråkigt att du mött stressade och hispiga corvar! :( Både pemmar och cardigans?
 
Något åtminstone jag har reagerat en del på är folk som är intresserade av "rasen" men sedan blir förvånade när man upplyser om att det faktiskt finns två. Jaha, så pass intresserad att du inte ens googlat och därmed hamnat på SKK och/eller rasklubbens hemsida? :confused:

Eller så är det bara jag som är känslig... :angel:
 
Jaa, tyvärr både pemmar och cardisar som har varit stressade och hispiga. Men mycket tycker jag väl har att göra med ägarna också, de behandlar sina (förväntade) tåliga hundar som om de vore små chihuahuor. (inget ont mot de små hundarna, jag skulle själv kunna ha en!). Men fakta; det är hundar avlade för att valla kor. De ska tåla både kyla, väta och en hel del fysisk press.
Sedan är jag väl en hemsk hundägare som inte ömkar mina djur heller :angel:



Haha! Och FrauleinLeo!!! Så jävla rätt! Jag tänker alltid likadant! :D:laugh:
 
Nej, det är inte jag heller så förtjust i. Jag tycker det är "lagom" så som det ser ut just nu. Jag tycker mig ändå se ganska stora risker redan nu med bl a alltför stora hundar, och bröstkorgar som slickar backen. Om de korta benen ska hålla livet ut måste man se upp med den övriga konstruktionen och inte avla alltför mycket på väldigt stora hundar.

Jag tror knappast att en corgi kan fungera bra om den är så låg att bröstkorgen slickar backen. Lite markfrigång måste de ju ha för att kunna ta sig framåt. Sedan finns det ju en del som vill satsa på agility eller tävla i andra sporter med sina corvar och då tror jag inte att det funkar om kroppen blir för stor och tung. Detta tror jag att de flesta uppfödare är medvetna om. Jag tycker att hittills så verkar de flesta uppfödare göra ett väldigt bra jobb.
 
Jaa, tyvärr både pemmar och cardisar som har varit stressade och hispiga. Men mycket tycker jag väl har att göra med ägarna också, de behandlar sina (förväntade) tåliga hundar som om de vore små chihuahuor. (inget ont mot de små hundarna, jag skulle själv kunna ha en!). Men fakta; det är hundar avlade för att valla kor. De ska tåla både kyla, väta och en hel del fysisk press.
Sedan är jag väl en hemsk hundägare som inte ömkar mina djur heller :angel:



Haha! Och FrauleinLeo!!! Så jävla rätt! Jag tänker alltid likadant! :D:laugh:

Min hund var stressad och hispig när jag tog över honom. Men det har till stor del gått över när jag har haft honom. En klok uppfödare sa till mig att corgis är inga porslinshundar och därför var hennes tips att inte behandla dem som sådana. ;)
Jag måste vara en jätte hemsk hundägare för jag ömkar heller inte mina djur. :eek:
 
Något åtminstone jag har reagerat en del på är folk som är intresserade av "rasen" men sedan blir förvånade när man upplyser om att det faktiskt finns två. Jaha, så pass intresserad att du inte ens googlat och därmed hamnat på SKK och/eller rasklubbens hemsida? :confused:

Eller så är det bara jag som är känslig... :angel:

Nejdå, jag har varit med om det flera gånger. Jag har flera kompisar som har sagt att de skulle vilja ha en corgi. När jag sedan kommer med den logiska följdfrågan om de är intresserade av en pembroke eller cardigan så brukar de se ut som frågetecken. :confused: Sedan verkar många häromkring tro att corgi är en typ av grythund och fundera på om de fungerar bra till jakt!!!:banghead: :D
 
Något åtminstone jag har reagerat en del på är folk som är intresserade av "rasen" men sedan blir förvånade när man upplyser om att det faktiskt finns två. Jaha, så pass intresserad att du inte ens googlat och därmed hamnat på SKK och/eller rasklubbens hemsida? :confused:

Eller så är det bara jag som är känslig... :angel:

Alltså detta :banghead::banghead:
Oftast är det just folk som typ följer några instagram corgis och därför är de "så intresserade av rasen", för att de är söta O_o
 
Jag umgås mest med bruksfolk när vi tränar och många är så imponerade av Lasse. Hans enkelhet, följsamhet, och så klart de gigantiska öronen. :angel: :D När vi gjorde MH var en av bruksrävarna med som figurant och småpratade med de andra nyfikna figuranterna om att de var tuffa boskapsvallare, annars brukar ju definitivt jakthund vara första aningen pga de korta benen!

Sen har han ju en himla duktig halvbror på klubben också vars matte är instruktör. :) Jag tycker att det är den största tjänsten man kan göra rasen - visa upp den i olika sporter.
 
Jag var på Citygross idag och där hade de billiga köttben! Som jag sen fick ta bort benen på, de var himla vassa? :cautious: Hursomhelst fick Lasse det ben som inte var vasst, med massor av mumsigt kött på. Det tyckte han var så himla värdefullt att han grävde ner det mellan kuddarna i vår säng. :rofl:

15940608_10153957757296741_9083332279439897242_n.jpg


Tur att vi skulle byta lakan ändå, ditt lilla pulverhuvud... :love:
 
Jag var på Citygross idag och där hade de billiga köttben! Som jag sen fick ta bort benen på, de var himla vassa? :cautious: Hursomhelst fick Lasse det ben som inte var vasst, med massor av mumsigt kött på. Det tyckte han var så himla värdefullt att han grävde ner det mellan kuddarna i vår säng. :rofl:

15940608_10153957757296741_9083332279439897242_n.jpg


Tur att vi skulle byta lakan ändå, ditt lilla pulverhuvud... :love:

Åh! Den där bilden såg jag typ nyss på facebook! :D
 
Här är en till corgiägare! Eller corgiägd* snarare. :idea:

13151373_1730722520526929_2129271804_n.jpg


Jag har en pembroketik på närmare 3 år som jag tog över från uppfödaren i våras. Hade ganska nyligen tragiskt förlorat min korthåriga collie och skulle egentligen vänta med ny hund... Men så dök Clair (numera även känd som Kakan) upp och varken jag eller sambon kunde stå emot. :love:

Att gå från en lydnadstränad, följsam collieherre till en självständig, ifrågasättande, jag-vet-bäst corgifröken som endast svansat runt på utställningar, jo det har visat sig vara lite mer av en utmaning än jag trodde från början. :angel: Åtta månader senare har vi lyckats med "sitt" och så har hon blivit någorlunda duktig på inkallning, men positionsträningen går vääldigt segt. Hon ser inte vitsen med det hela. :D

Men hon är en smart och väldigt lättsam hund! Alla älskar henne och hon älskar alla. Inte alls särskilt skällig (i jämförelse med collien) och bara så himla härlig. Jag har "bara" hund som kompanjon på promenader, jogging och ridturer. Men lägger spår emellanåt och är nyfiken på agility.

Jag övertog henne dels pga. att hon fungerade sämre i uppfödarens flock och dels för att de vid ögonlysning upptäckte både retinal dysplasi samt katarakt, så hon bör inte avlas på. Perfekt hund i detta hemmet dock! :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp