Bukefalos 28 år!

Cornish Rex i Skåne??

Misiaczek

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att skaffa en Cornish rex, men det verkar ju helt omöjligt att hitta nån i Skåne?! :confused: Har letat i annonser, och där är det typ bara blandningar av den rasen, o jag vill ha en renrasig, den behöver dock inte ha stamtavla.. Kollade efter uppfödare i Skåne, men alla verkar ha lagt av med uppfödandet? :crazy: Har mejlat några av dem men får inget svar... Detta känns ju verkligen helt hopplöst... :( Jag har inte alls bråttom med att skaffa en, utan vill att allt ska stämma, vill ha bra kontakt med uppfödaren först...och dessutom misstänker jag att jag har lite kattallergi och hörde att vissa allergiker tål den rasen så jag skulle vilja hitta någon uppfödare nära mig som jag kan besöka några gånger för att försäkra mig om att jag inte känner av allergin....


Eller finns det kanske någon vänlig Cornish rex-ägare här som bor i Malmö som man skulle få kunna besöka??


//Sara
 
Sv: Cornish Rex i Skåne??

Räknade till 11 uppfödare i skåne på rexringens uppfödarlista. ;)

www.rexringen.nu

Dock vill jag råda dig att inte enbart gå på geografiskt läge när du väljer katt. Se till att hitta en uppfödare du tycker är vettig och känner att du litar på. Fundera igenom vad du söker i en katt och träffa gärna föräldrarna också, för att se hur deras temperament och utseende är, det går ofta i arv.

Kolla så att kattungarna ser friska och välmående ut, att de är trevliga och framåt och låt uppfödaren välja en katt som hon tror passar det du söker.

Fundera igenom vilka hälsotester du anser vara nödvändiga att de är gjorda och be att få se papper på dessa. Och självklart ska katten vara vaccinerad x2, ID-märkt, besiktigad och ha stamtavla. Har den ingen stamtavla är det ingen Cornish. :)

Det är en vän för många år du ska köpa, så låt det ta tid och begränsa dig inte enbart till Skåne län.
 
Sv: Cornish Rex i Skåne??

Räknade till 11 uppfödare i skåne på rexringens uppfödarlista. ;)

www.rexringen.nu

Se till att hitta en uppfödare du tycker är vettig och känner att du litar på. Fundera igenom vad du söker i en katt och träffa gärna föräldrarna också, för att se hur deras temperament och utseende är, det går ofta i arv.

Kolla så att kattungarna ser friska och välmående ut, att de är trevliga och framåt och låt uppfödaren välja en katt som hon tror passar det du söker.

Fundera igenom vilka hälsotester du anser vara nödvändiga att de är gjorda och be att få se papper på dessa. Och självklart ska katten vara vaccinerad x2, ID-märkt, besiktigad och ha stamtavla. Har den ingen stamtavla är det ingen Cornish. :)

Det är en vän för många år du ska köpa, så låt det ta tid och begränsa dig inte enbart till Skåne län.


Jo, det är ju just därför jag inte direkt känner att jag hittat någon vettig uppfödare när jag kollade i rexringens uppfödarregister..o de som verkade mer vettiga har jag mejlat men utan att få svar från...
Och självklart är det föräldrarna jag vill träffa först, jag skrev innan att jag har inte bråttom med att skaffa katt, så det är alltså inte uppfödare som har kattungar just nu jag letar efter, utan någon som har planer för kattungar, så jag först hittar en uppfödare jag får bra kontakt med, som jag kan lita på o ställa alla möjliga frågor till..som jag kan besöka ofta o se om jag tål rasen..o kolla hur föräldrarna är med allt vad det innebär..och sen när det blir kattungar få följa dem från början, och precis som du säger välja till sist en kattunge som skulle passa mig.
O det är just därför som jag letade efter någon i Skåne eftersom det skulle bli rätt dyrt och jobbigt för mig att åka någonstans långt bort flera gånger på besök bara för att se om jag tål rasen och eventuellt följa kattungarna från början..vilket är viktigt för mig, vill inte köpa en 12veckorskatt jag inte träffat innan.. :/

Sen det där med stamtavla det har du ju rätt i, tänkte inte på det så..men det jag mena är alltså att jag inte söker en katt för avel eller utställning, utan enbart till sällskap, men pga allergin vill jag testa på just den rasen..för av de mest allergivänliga raserna som stod så föll jag direkt för den här :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 967
Senast: Bluefish
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 674
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 369
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp