Cornish Rex - vill veta mer!

Kanintant

Trådstartare
Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex!

Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa någon IRL än och dessvärre verkar det inte finnas uppfödare i närheten heller.

Jag har varit väldigt sugen på att skaffa siames/oriental innan men både jag och sambon har kommit fram till att vi förmodligen skulle tycka det blir för jobbigt med tanke på att vissa verkar väldigt högljudda. Vi har i dagsläget en siameskorsning och även hon tenderar att bli lite väl skrikig så jag kan föreställa mig hur det skulle vara med en renrasig siames ;) .

Jag råkade snubbla över rasen Cornish rex och förutom att utseendet tilltalar mig väldigt mycket så verkar de också ha egenskaper som jag gillar. Jag vill ha en katt som är orädd, social och smart (vore kul med lite trick-träning) och som inte bara ligger på en soffa hela dagarna. Det jag läst om CR så verkar de stämma in väldigt bra på det.

Det jag funderar över är hur högljudda de är? Att de "pratar" är helt ok men jag vill inte ha en katt som skriker hysteriskt i tid och otid (som våran kan göra, gärna i otid, typ mitt i natten) för då säger framförallt sambon tvär-nej.

Funderar även på hur frusna de är? Vi bor i hus på landet och jag har tänkt hägna in en del av trädgården innan jag skaffar nya katter så de får vara innekatter med tillgång till inhägnad. Är de superfrusna inomhus? Vi har relativt kallt inomhus (gammalt, stort hus) och jag vill helst inte att katten ska vantrivas för att vi inte har 25 grader inomhus.

Brukar de trivas ihop med andra av samma ras? Hade tänkt köpa två samtidigt när det väl är dags.

Om inte CR passar mig har ni i så fall tips på annan ras som kunde funka? Vill ha en korthårig ras. Har kikat på brittisk korthår men tror att de är lite för lugna för min smak.
 
Grannen på nedersta våningen i vårt hyreshus har en Cornish. Han är superkelig, väldigt social och otroligt pratglad.
Han är ute ganska mycket, dock inte vintertid. Ofta smiter han in och sitter i trapphuset och skriker tills någon öppnar. Han har till och med kommit upp till oss på tredje våning och hälsat på några gånger.

Så, mitt intryck baserat på denna enda katt som jag mest träffat utomhus och när han vill in är att de är pratglada. Och högljudda om ingen lyssnar. Men ack så trevlig och social katt!
 
Jag tror att jag har blivit lite kär - i Cornish Rex!

Har bara läst om dom och sett bilder och tyvärr inte haft chansen att träffa någon IRL än och dessvärre verkar det inte finnas uppfödare i närheten heller.

Jag har varit väldigt sugen på att skaffa siames/oriental innan men både jag och sambon har kommit fram till att vi förmodligen skulle tycka det blir för jobbigt med tanke på att vissa verkar väldigt högljudda. Vi har i dagsläget en siameskorsning och även hon tenderar att bli lite väl skrikig så jag kan föreställa mig hur det skulle vara med en renrasig siames ;) .

Jag råkade snubbla över rasen Cornish rex och förutom att utseendet tilltalar mig väldigt mycket så verkar de också ha egenskaper som jag gillar. Jag vill ha en katt som är orädd, social och smart (vore kul med lite trick-träning) och som inte bara ligger på en soffa hela dagarna. Det jag läst om CR så verkar de stämma in väldigt bra på det.

Det jag funderar över är hur högljudda de är? Att de "pratar" är helt ok men jag vill inte ha en katt som skriker hysteriskt i tid och otid (som våran kan göra, gärna i otid, typ mitt i natten) för då säger framförallt sambon tvär-nej.

Funderar även på hur frusna de är? Vi bor i hus på landet och jag har tänkt hägna in en del av trädgården innan jag skaffar nya katter så de får vara innekatter med tillgång till inhägnad. Är de superfrusna inomhus? Vi har relativt kallt inomhus (gammalt, stort hus) och jag vill helst inte att katten ska vantrivas för att vi inte har 25 grader inomhus.

Brukar de trivas ihop med andra av samma ras? Hade tänkt köpa två samtidigt när det väl är dags.

Om inte CR passar mig har ni i så fall tips på annan ras som kunde funka? Vill ha en korthårig ras. Har kikat på brittisk korthår men tror att de är lite för lugna för min smak.


Skitjobbiga små monster. :devil: :D

Väninnan har sådana, och devons. Som bäbisar ser de ut som gremlins, lite vackrare blir de som vuxna. men med tunna tragiska små råttsvansar.

Hennes missar är jätteroliga individer! Smarta, sociala, fullt ös medvetslös. Jag skulle aldrig orkat med en. :p
 
Tack för era svar! Ja dom är nog "mycket" katt men jag tror dom kan passa mig bra, jag är ganska "mycket" jag också :p
 
Åh jag älskar siameser! :heart I min hjärna verkar Cornish Rex vara en siames fast med lockig päls? Det är vad jag hoppas iallafall och de jag haft turen att träffa och de jag hört talas om verkar vara väldigt lika siames :angel:

Nu när jag har kattvänlig lägenhet för första gången i mitt liv så har jag också funderat på Cornish Rex.
Haft en siameskille i 12 år, som dock inte bodde hos mig p g a studentlägenheter, utan hos min mor de sista åren.
Mina tankar har gått till Cornish Rex mest för att jag inbillar mig att de inte fäller lika mkt, (och för att det känns det jobbigt och sorgligt att skaffa en siames, när min fina kisse gick bort för lite mer än ett år sen i cancer :cry: ).
I övrigt så vill jag ha en lika social, pratglad, lekfull och fantastisk katt, som gillar att hitta på bus ända upp i högre ålder. Så för min egen del hoppas jag verkligen att Cornish Rex är precis som siameser :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 660
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 845
Senast: Sel
·
Övr. Katt Överväger att skaffa katt framledes och vill rota i de olika raserna som intresserar mig! Är uppvuxen med birmor och allihopa hade...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 869
Senast: Bluefish
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 610
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp