Covid-19 del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det finns fler studier från Danmark som behandlar hur effektivt vaccinet är mot omicron och som visar något annat så kan du gärna ge mer information så att jag kan söka upp dem. Det man såg i den studien jag läste var att Pfizer vaccin ökade risken för att smittas med hela 80 % 3-5 månader efter vaccination och 40 % ökad risk för Modernas.
Men det har ju inget att göra med att någon ovaccinerad har lägre risk att smittas??? Studierna visar att vaccinerna skyddar dåligt, inte att de ÖKAR risken.

Om det finns fler studier från Danmark som behandlar hur effektivt vaccinet är mot omicron och som visar något annat så kan du gärna ge mer information så att jag kan söka upp dem. Det man såg i den studien jag läste var att Pfizer vaccin ökade risken för att smittas med hela 80 % 3-5 månader efter vaccination och 40 % ökad risk för Modernas.
Nu kan jag inte hitta dessa flera studier som du hänvisar till som ska visa att vaccinet ökar risken att bli smittad så så länge du inte kan länka till dem så betraktar jag dem som ickeexisterande, att du fått något om bakfoten eller bara hittar på. Det är ju lätt att påstå vad som helst och sedan antyda att folk är idioter och inte kan googla när de inte kan bekräfta det. Det innebär inte att du har rätt.

Jag är ärligt intresserad, jag vill ju inte gärna ta min 3:e dos vaccin på måndag som tänkt om det gör att jag lättare blir sjuk.

Du skrev att själva vaccinet ökade risken för att bli sjuk, inte att vaccinet va mindre effektivt mot omicron. Det är ju ändå en VÄLDIGT STOR skillnad på dom påståendena, du skrev dessutom att det fanns belägg för att andra vaccin ökade risken för smitta utan att du lagt in några som helst bevis på det
Det säger inte alls sig självt, det finns belagt att det inträffat när det gäller andra vaccin.

Har du ens läst vad jag skrivit? Jag skrev att det finns en betydande osäkerhet, hur skall jag då kunna uttala mig om det du frågar om? Studien i Danmark ger en indikation på att det kan vara så men för att kunna göra ett påstående eller mena att det faktiskt är så krävs ytterligare studier.
Men vilken studie? Hur ska vi kunna kolla vad som står och bilda oss en uppfattning när du inte vill tala om vilken det gäller. Ingen mer än du verkar hitta den.

Testade mig i måndags och fortfarande inte fått svar:cautious:.
Var 7 dagar sedan jag blev sjuk och nu varit frisk i 2 dagar, ska jag åka till jobbet imorgon utan att fått svaret eller vara hemma imorgon också och förhoppningsvis få svar i morgon.

Men det har ju inget att göra med att någon ovaccinerad har lägre risk att smittas??? Studierna visar att vaccinerna skyddar dåligt, inte att de ÖKAR risken.
Suck , om den som är vaccinerad har 80 resp 40 % större risk att bli smittad av omicron jämfört med någon som är ovaccinerad så ökar risken och det var vad man såg i studien från Danmark för de som vaccinerats för 3-5 månader sedan.

Studien i Danmark som visade att vaccinerade i betydligt större omfattning smittades av omicron jämfört med ovaccinerade har fått en hel del publicitet, den kan väl knappast någon ha missat? Den dessutom ligger fritt tillgänglig på nätet

Att en del har svårt med läs- och hörförståelse är inget jag kan läggas till last tycker jag och jag har faktiskt anpassat mitt skrivsätt genom att skriva extra enkelt och tydligt, mer kan jag inte göra. En bra regel en del borde ta till sig är att först kolla upp vad som är fakta innan man går full motvalls.
Fast det du skrev innan var
vaccinationen kraftigt ökar(!) risken att smittas
Det är ju en väldig skillnad om du har etablerat en kausalitet eller inte.

Är det vaccinationen eller något annat som orsakar att vaccinerade smittas i större utsträckning - exempelvis deras beteende? (som i sin tur kan beror på deras föreställningar och attityder om vad det innebär att ha blivit vaccinerade; men inte på vaccinationen som sådan)

Suck , om den som är vaccinerad har 80 resp 40 % större risk att bli smittad av omicron jämfört med någon som är ovaccinerad så ökar risken och det var vad man såg i studien från Danmark för de som vaccinerats för 3-5 månader sedan.
Givetvis, men jag saknar fortfarande källan på ditt påstående. Jag behöver den för att kunna bilda mig en egen uppfattning.

@vilde Du uppvisar verkligen en närmast imponerande ovilja/oförmåga att backa upp dina - i mina ögon ganska extrema - påståenden med faktiska källor. Det är intressant.

Släpper dock detta från min sida nu då jag vägrar slösa tid och energi på att försöka föra en diskussion med någon som inte kan göra annat än komma med lösa och potentiellt felaktiga påståenden och sedan insinuera att det är resten av deltagarna i diskussionen som är dumma i huvudet när de ifrågasätter. Det är knappast första gången vi ser det här beteendet från din sida och jag kan inte låta bli att undra om du egentligen bara vill provocera fram reaktioner som den här.

Då får du faktiskt länka till den studien, att påstå nåt sånt och vägra lägga fram några som helst bevis för det gör ju bara att du ser ut som att du sitter och hittar på

Har du ens läst vad jag skrivit? Jag skrev att det finns en betydande osäkerhet, hur skall jag då kunna uttala mig om det du frågar om? Studien i Danmark ger en indikation på att det kan vara så men för att kunna göra ett påstående eller mena att det faktiskt är så krävs ytterligare studier.

Vad tror du är troligast, om vaccinerade visat sig bli mer smittade än ovvacinerade i en population, att detta beror på att VACCINET i sig gör att man blir mer lättsmittad eller på ett mer oförsiktiga beteende?

Självklart får man bära visir (men jag antar att du inte menade det egentligen), liksom man får bära munskydd överallt om man önskar, men inte istället för mask. Åh andra sidan är mask inte obligatoriskt utan rekommenderat i kollektivtrafiken och få följer det ändå.
"Får" varett dumt ordval. Jag menade såklart om det var ett rekommenderat val som anses ha en en smittskyddande effekt.

"Får" varett dumt ordval. Jag menade såklart om det var ett rekommenderat val som anses ha en en smittskyddande effekt.
Visir är nog en ickefråga i Sverige, det används vad jag vet inom sjukvården tillsammans med munskydd men visir har möjligen varit uppe precis i början när det gällde allmänheten. Det var länge sedan jag såg någon på stan med visir. Det finns inga allmänna rekommendationer alls kring det.

@vilde Du uppvisar verkligen en närmast imponerande ovilja/oförmåga att backa upp dina - i mina ögon ganska extrema - påståenden med faktiska källor. Det är intressant.

Släpper dock detta från min sida nu då jag vägrar slösa tid och energi på att försöka föra en diskussion med någon som inte kan göra annat än komma med lösa och potentiellt felaktiga påståenden och sedan insinuera att det är resten av deltagarna i diskussionen som är dumma i huvudet när de ifrågasätter. Det är knappast första gången vi ser det här beteendet från din sida och jag kan inte låta bli att undra om du egentligen bara vill provocera fram reaktioner som den här.
Nädu, vad som är intressant är din och några andras vilja att gå till personangrepp istället för att bemöta fakta. Det är dessutom ett upprepa beteende från din sida som jag nu rapporterat.

Studien i Danmark i december är väl känd och det tar några få sekunder att hitta den om man vill. Kommer upp som första resultat med ett flertal träffar vid en allmän sökning på google och är omöjlig att missa. Istället kör man den vanliga härskartekniken "har du källa på det?" Varför fråga när ni ändå inte är intresserade av källan?

Nädu, vad som är intressant är din och några andras vilja att gå till personangrepp istället för att bemöta fakta. Det är dessutom ett upprepa beteende från din sida som jag nu rapporterat.

Studien i Danmark i december är väl känd och det tar några få sekunder att hitta den om man vill. Kommer upp som första resultat med ett flertal träffar vid en allmän sökning på google och är omöjlig att missa. Istället kör man den vanliga härskartekniken "har du källa på det?" Varför fråga när ni ändå inte är intresserade av källan?

Nä, antingen finns inte källan eller så säger den inte det du påstår. Det finns absolut inga andra anledningar för dig att påstå att den finns och vägra länka till den gång på gång.

Fast då är det ju förändringen från andra virusvarianter till omicron som är det som orsakat skillnaden.
Dvs. omicron ökar risken att vaccinerade smittas.
Det är ju inte för att de är vaccinerade som de har större risk att få omicron än andra sorter...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 212
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 811
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Öppet brev till dig tidigare helt friska person mellan 20-40 år. Har du hosta? Feber? Känns det tungt att andas? Då kan du har... 2
Svar
28
· Visningar
5 311
Senast: CarEr
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna... 18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka