Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Smittkoppor hade en dödlighet på 20-30%. Att motivera rimligheten i att ha vaccinationskrav för alla medborgare för covid, med att man har haft det gällande smittkoppor...håller det verkligen?

Och när man just sagt att det är stötande att ens diskutera samhällsutvecklingen som lett fram till tidigare tragiska perioder av historien, med argumentet att det är så långt ifrån var på den skalan vi är idag...är det då verkligen rimligt att jämföra smittkoppor med covid?
Corona har snart funnits i 2 år och dödat 15 558 i Sverige. Uppskattningsvis dör 8 000 personer en för tidig död pga luftföroreningar i Sverige varje år.

Säger inte emot utan lägger till😀
 
Smittkoppor hade en dödlighet på 20-30%. Att motivera rimligheten i att ha vaccinationskrav för alla medborgare för covid, med att man har haft det gällande smittkoppor...håller det verkligen?

Och när man just sagt att det är stötande att ens diskutera samhällsutvecklingen som lett fram till tidigare tragiska perioder av historien, med argumentet att det är så långt ifrån var på den skalan vi är idag...är det då verkligen rimligt att jämföra smittkoppor med covid?
Precis

Jag har skrivit det tidigare, med mycket alvarligare sjukdomar än Covid kan jag se det som mer befogat med tvång, men långt mindre nödvändigt. Det är få som inte skulle ta en erbjuden spruta om risken att dö av en sjukdom var 10-20% (antar att vi klarat fler med dagens sjukvård).

Problemet idag är att förklara för en person i 12-30 års åldern som har sett mängder av folk i sin egen ålder få Covid med inga till måttliga besvär och en risk att dö som ligger på promillenivån att ta en spruta där en hyfsat stor andel blir ungefär lika sjuka som de som får Covid. De svämmar ju inte direkt över av de yngre på akuten heller och smittan sprids hejvilt så att man bidrar till att minska smittspridningen är lite tveksamt också.
 
Det känns som om den här diskussionen har gått runt runt i månader i covid-trådarna här på buke. Måste vi ta det ett varv till, kan vi inte bara nöja oss med att det finns olika åsikter i frågan? Och helt enkelt sluta diskutera tvång eller "tvång" osv.
 
Är det "bara" dom som inte vaccinerar sig mot corona som ska kompensera? eller fler? kompensera för att folk äter fel mat? kompensera för riskfyllda idrotter/hobby? Något mer?

Nä tvi vale vilket vidrigt samhälle.
Lite så funderade jag på också.. på sikt kanske det blir att du inte ens kan köra bil/vistas ute/mm eftersom du måste kompensera för risktagandet. Vart går gränsen? Hade vi inte haft alla de farliga sakerna i världen som vi utför titt som tätt så hade vården inte varit överbelastad 😒
 
Smittkoppor hade en dödlighet på 20-30%. Att motivera rimligheten i att ha vaccinationskrav för alla medborgare för covid, med att man har haft det gällande smittkoppor...håller det verkligen?

Och när man just sagt att det är stötande att ens diskutera samhällsutvecklingen som lett fram till tidigare tragiska perioder av historien, med argumentet att det är så långt ifrån var på den skalan vi är idag...är det då verkligen rimligt att jämföra smittkoppor med covid?

Det var ingen jämförelse alls från min sida utan bara en tanke som dök upp efter att ta sett en dokumentär om smittkoppor i Österrike och jag blev nyfiken på hur Sveriges "historia" sett ut om vaccinkrav och fick inga tydliga svar när jag googlade.
Jämföra virus då och nu ska man nog vara försiktig med eftersom sjukvård och samhälle förändrats sen dess.

Vad som är medicinskt motiverat låter jag experter bedöma.
 
Jag frågar igen, eftersom jag gång på gång bemöts med att jag argumenterar på ett stötande sätt, och jag inte medvetet vill göra andra upprörda.

När jag nämner förintelsen och apartheid så avser jag att referera till det fenomen som innebar att acceptans och efterfrågan skapades bland folk, vilket möjligjorde för den politiska makten att stifta lagar om förföljelse av judar, homosexuella, personer med funktionsnedsättning m.fl, samt lagar om att separera människor med olika hudfärg i samhället.

Jag släpper gärna begreppen förintelsen och apartheid, hur kan jag istället referera till detta med ett/några få ord som gemene man känner till och direkt förstår vad som avses?
En normaliseringsprocess av tidigare oacceptabla idéer.
 
Det var ingen jämförelse alls från min sida utan bara en tanke som dök upp efter att ta sett en dokumentär om smittkoppor i Österrike och jag blev nyfiken på hur Sveriges "historia" sett ut om vaccinkrav och fick inga tydliga svar när jag googlade.
Jämföra virus då och nu ska man nog vara försiktig med eftersom sjukvård och samhälle förändrats sen dess.

Vad som är medicinskt motiverat låter jag experter bedöma.

Inte bara du som nämnt det, det kommer upp lite då och då som exempel på att vaccintvång minsann inte är något nytt och därför borde accepteras nu också.
 
Imorgon kommer tydligen nya karantänregler.

Är det någon som vet om man vet hur stor andel av dem som är frånvarande från jobbet nu är det pga egen sjukdom, och hur stor andel som är det pga bor med eller har umgåtts med någon som har symptom?
 
På min arbetsplats har vi nu en rätt rejäl spridning 🙈 De flesta är inte särskilt sjuka och jobbar hemifrån. Tre positiva snabbtest och ett positivt PCR än så länge (svaren dröööööjer).
 
Imorgon kommer tydligen nya karantänregler.

Är det någon som vet om man vet hur stor andel av dem som är frånvarande från jobbet nu är det pga egen sjukdom, och hur stor andel som är det pga bor med eller har umgåtts med någon som har symptom?
Gissningsvis är väl fortfarande den stora majoriteten hemma för egna symptom, men jag vet inte. Finns säkert statistik på sån smittbärarpenning eller vad det heter..
 
Gissningsvis är väl fortfarande den stora majoriteten hemma för egna symptom, men jag vet inte. Finns säkert statistik på sån smittbärarpenning eller vad det heter..

Jag tror att det är rätt många som inte blir sjuka trots att en i familjen är det. Sen om det är en majoritet eller inte det var jag inte. Men jag tror att det är tillräckligt många för att vara besvärligt på arbetsplatser.
 
Gissningsvis är väl fortfarande den stora majoriteten hemma för egna symptom, men jag vet inte. Finns säkert statistik på sån smittbärarpenning eller vad det heter..
Jag tror du gissar fel, folk uppmanas att stanna hemma även om de inte har symptom när någon i hushållet är sjuk eller man varit nära någon som testat positivt. Alla i hushållet blir inte sjuka samtidigt och även om de blir det så får långt ifrån alla symptom om deär sjuka. Och testkapaciteten hänger inte med.

Jag tror att en stor andel är i karantän friska eller symptom fria även om de kg anske utvecklar symptom lite senare. Inkubationstiden är vanligen några dagar till en vecka.
 
Blev glad när jag hörde detta för en stund sedan

  • Flera sjukhus uppger att det nu märks tydligt att färre svårt sjuka patienter läggs in på grund av covid-19 efter att virusvarianten omikron tagit över smittspridningen i landet.

Urklipp från ekot
https://sverigesradio.se/artikel/sjukhus-ser-farre-svart-sjuka-med-omikron
Ja det bekräftar siffrorna på iva- inläggningar, de stampar runt 100 ( 107 18/1) sedan en tid tillbaka och vad många andra länder rapporterat.

Och då har vi ända enormt många smittade.
 
Klippt från dagen vd.se. Uttalat sig har infektionsläkare Magnus.
 

Bifogade filer

  • 78ADE382-3F05-4120-93B3-ECBD1C9E44D7.png
    78ADE382-3F05-4120-93B3-ECBD1C9E44D7.png
    116,1 KB · Visningar: 98
Klippt från dagen vd.se. Uttalat sig har infektionsläkare Magnus.
Kollar man statistiken (exv förra veckans pressträff) så har det genomgående varit en hyfsat stor andel vaccinerade som läggs in (kanske 20%) så nästan alla stödjs inte av statistiken. Däremot är det ju en enormt mycket större risk att hamna på Iva som ovaccinerad med tanke på att de flesta är vaccinerade.
 
Kollar man statistiken (exv förra veckans pressträff) så har det genomgående varit en hyfsat stor andel vaccinerade som läggs in (kanske 20%) så nästan alla stödjs inte av statistiken. Däremot är det ju en enormt mycket större risk att hamna på Iva som ovaccinerad med tanke på att de flesta är vaccinerade.

Fast i den statistiken skiljer man inte på de som läggs in p.g.a. covid-19 och de som läggs in av andra orsaker med råkar ha covid-19 som upptäcks vid rutintestet som görs på alla som läggs in. D.v.s. den som läggs in p.g.a. trafikolycka men där man upptäcker symptomfri covid-19 hamnar också i den statistiken.
 
Jag tror att det är rätt många som inte blir sjuka trots att en i familjen är det. Sen om det är en majoritet eller inte det var jag inte. Men jag tror att det är tillräckligt många för att vara besvärligt på arbetsplatser.

Jag tror du gissar fel, folk uppmanas att stanna hemma även om de inte har symptom när någon i hushållet är sjuk eller man varit nära någon som testat positivt. Alla i hushållet blir inte sjuka samtidigt och även om de blir det så får långt ifrån alla symptom om deär sjuka. Och testkapaciteten hänger inte med.

Jag tror att en stor andel är i karantän friska eller symptom fria även om de kg anske utvecklar symptom lite senare. Inkubationstiden är vanligen några dagar till en vecka.
Ja det var bara en gissning, ingen av oss vet väl. Baserade mest min gissning på att det också är jättemånga hemma med symptom som inte är pga covid, iaf är det så det ser ut mest runt mig. Man märker verkligen av att fler än tidigare testar positivt, men det är också jättemånga hemma i vanliga förkylningar plus magsjuka som också går.
 
Ja det var bara en gissning, ingen av oss vet väl. Baserade mest min gissning på att det också är jättemånga hemma med symptom som inte är pga covid, iaf är det så det ser ut mest runt mig. Man märker verkligen av att fler än tidigare testar positivt, men det är också jättemånga hemma i vanliga förkylningar plus magsjuka som också går.
Läste för några dagar sedan (kan ha varit i DN) uttalande från en anställd på FK som sa hur mycket ansökningarna om smittbärarpenning gått upp nu under januari. Det var galet mycket.
Så många är såklart hemma sjuka, men också hemma friska pga karantänregler.
Ska bli intressant att se de nya reglerna idag.

Sambon var sjuk tre-fyra dagar förra veckan, men testade negativt. Jag var symtomfri så kunde jobba under hela tiden. Har inte blivit sjuk ännu så det var väl en vanlig förkylning. Känns som att allt går just nu! (Förkylning, influensa, covid, vinterkräksjuka, vaccinbiverkningar).
 
Jag tror att det är rätt många som inte blir sjuka trots att en i familjen är det. Sen om det är en majoritet eller inte det var jag inte. Men jag tror att det är tillräckligt många för att vara besvärligt på arbetsplatser.

Jag tror du gissar fel, folk uppmanas att stanna hemma även om de inte har symptom när någon i hushållet är sjuk eller man varit nära någon som testat positivt. Alla i hushållet blir inte sjuka samtidigt och även om de blir det så får långt ifrån alla symptom om deär sjuka. Och testkapaciteten hänger inte med.

Jag tror att en stor andel är i karantän friska eller symptom fria även om de kg anske utvecklar symptom lite senare. Inkubationstiden är vanligen några dagar till en vecka.

Jag tror som ni, att en stor del är hemma pga karantän och inte egna symptom. Nu när det (åtminstone häromkring) är svårt att först få tag på test, och sedan tar tid för att få provsvar, så blir det ju ett tag som man blir hemma för att någon i ens närhet fått symptom och man inte vet vad det är.

För en del kan det förstås vara trevligt med betald extra ledighet och men jag vet med säkerhet att många också VILL jobba och är frustrerade över situationen. Det är ju jobbigt att se kollegorna gå på knäna och inte kunna hjälpa till, samtidigt som man inte heller vill göra fel enligt reglerna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 908
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 311
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 833
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 839
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp