Mobilförbud i skolan (utbruten från Vad gör vi? Del CCXXXV)

Bukefalos 30 år!

MacGyver 2.0

Trådstartare
Saxat från Aftonbladet:
"Olagligt med mobiler i skolan: ”Svårare att komma i tid”"

Eleverna fixar varken att komma i tid eller läsa ett schema längre tydligen om det inte finns i en app eller dator, hur "trasig" är den moderna digitala generationen egentligen? Många klarar dessutom inte av att avläsa tiden på en vanlig klocka med visare har dom kommit fram till, och det är den här generationen som ska ta över när vi börjar att trilla av pinn,,,,,:rolleyes:

Saxat från Aftonbladet:

Eleverna fixar varken att komma i tid eller läsa ett schema längre tydligen om det inte finns i en app eller dator, hur "trasig" är den moderna digitala generationen egentligen? Många klarar dessutom inte av att avläsa tiden på en vanlig klocka med visare har dom kommit fram till, och det är den här generationen som ska ta över när vi börjar att trilla av pinn,,,,,:rolleyes:
Hoppas nästa generation är lite ödmjukare iaf och inte trampar på andras problem.

Saxat från Aftonbladet:

Blir väl så när en stor del av Sveriges befolkning röstar för allt annat än ökad kvalitet (och fler lärare) i skolorna. Vuxna får helt enkelt skylla sig själva om barnen inte blir "bättre" än såhär.

Blir väl så när en stor del av Sveriges befolkning röstar för allt annat än ökad kvalitet (och fler lärare) i skolorna. Vuxna får helt enkelt skylla sig själva om barnen inte blir "bättre" än såhär.
När dom vuxna "inte såg detta komma" då är det definitivt inte barnens fel att det blivit som det blivit och att backa bandet en bit och ta ett omtag är ingen quick-fix, får inte barnen lära sig saker, som den analoga klockan, kan man inte heller begära att dom ska kunna den heller. Detta påtvingade digitala prylsamhälle ÄR inte barnens fel utan dom vuxnas fel som bestämt saker som sen visade sig vara käpprätt åt skogen och ja, fler lärare behövs samt mindre klasser för utan studiero blir det kaos.

Saxat från Aftonbladet:

De lär sig fort om behovet nu finns. Så en möjlighet snarare än ett problem.

Jag tycker att mobilförbudet är jättebra.
Tycker också mobilförbud är bra. På min dotters skola samlar de in telefonerna på morgonen och så får dom tillbaka dom när de ska gå hem. De flesta tar inte ens med sig telefonen för de finns liksom ingen anledning. I klassrummen och på skolgården finns vanliga analoga klockor, men mitt barn kunde klockan hjälpligt redan innan hon började skolan eftersom jag har en analog i köket. Ser inte riktigt varför det enbart ligger på skolan att lära barnet klockan.

Det går att göra anpassningar
Och sen har de vuxna mobiler
Så allt går att lösa
Och förbudet är bra!!!
Kanske. Exempel: Det skulle vara väldigt bra om dottern fick kolla mobilen vid lunchen, för att veta om det finns annan lösning den dagen än att sitta på bussen länge. Det var en väldigt bra finess förra terminen, när de också hade mobilförbud - men bara på lektionstid. Att de vuxna ska sitta och förmedla dagens logistik till flera elever tror jag inte är en lösning.

Jag tycker som sagt mobilförbud under all lektionstid är bra, men inte att vara helt utanför kommunikation från start ända tills det är precis dags att åka hem.

Edit: Jag är alltså inte orolig att jag inte kan nå dottern om det verkligen är akut, då finns lösningar på plats. Utan mer sånt som vissa elever behöver synkronisera nästan varje dag.

Senast ändrad:
Kanske. Exempel: Det skulle vara väldigt bra om dottern fick kolla mobilen vid lunchen, för att veta om det finns annan lösning den dagen än att sitta på bussen länge. Det var en väldigt bra finess förra terminen, när de också hade mobilförbud - men bara på lektionstid. Att de vuxna ska sitta och förmedla dagens logistik till flera elever tror jag inte är en lösning.

Jag tycker som sagt mobilförbud under all lektionstid är bra, men inte att vara helt utanför kommunikation från start ända tills det är precis dags att åka hem.

Edit: Jag är alltså inte orolig att jag inte kan nå dottern om det verkligen är akut, då finns lösningar på plats. Utan mer sånt som vissa elever behöver synkronisera nästan varje dag.
Fast det får ju då skolan förmedla
Vi har egna tjänstemobiler så föräldrarna kan sms a ändringar till oss

Dottern har tidigare enbart haft schema i appen, inte utskrivet. Det är också i det digitala schemat som läraren lägger in information om varje lektion. Det här mobilförbudet känns oerhört mossigt och ogenomtänkt.
Rätt mycket kl får jag erkänna, jag går ju inte i skolan längre. ;) *

Fast det är också sådant här som gör att jag verkligen inte vill tillbaka till Sverige. Tänk om man inte HAR en smartphone?
Utveckling i all ära, det ger ju tillgänglighet för många men om man enbart tillhandahåller information digitalt minskar det också tillgängligheten för andra.
Jag tror personligen på mobilförbud på skolorna sådär generellt. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka